Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelar 2/4 på prima, fem personer runt bordet. Ganska passivt spel för att vara short-handed men jag har inte sutitt många rundor och har inga reads på motståndarna.

Pre-flop: Hero is UTG: J :spade: T :spade:

Hero calls, CO calls, Button folds, SB completes, BB checks.

Jag väljer att limpa in UTG för att jag vill ha folk med mig, är det rätt?

Flop: 5 :diamond: 9 :heart: 7 :club: (4 SB)

SB bets, BB folds, Hero raises, CO 3-bets, SB folds, Hero calls.

Hålstegedrag med två överkort borde vara värt någonting, så jag säger till SB och CO att jag är nöjd med min hand. CO påstår att han är mycket nöjd med sitt triss.

Turn: 2 :spade: (5,5 BB)

Hero checks, CO bets, Hero folds.

Jag tror inte att mina överkortsouts är giltiga längre och att dra till en hålstege med 5,5 BB i potten ger inte bra odds.

Nå, vad säger ni? 2/4 är en ny nivå för mig och jag har inte spelat mer än ett par tusen händer SH så jag behöver lite återkoppling.

Postad
Spelar 2/4 på prima, fem personer runt bordet. Ganska passivt spel för att vara short-handed men jag har inte sutitt många rundor och har inga reads på motståndarna.

Pre-flop: Hero is UTG: J :spade: T :spade:

Hero calls, CO calls, Button folds, SB completes, BB checks.

Jag väljer att limpa in UTG för att jag vill ha folk med mig, är det rätt?

Det är fel, det finns inte tillräckligt med folk på bordet för att du ska kunna få ett lämpligt antal snittlimpers. Det typiska som kommer hända om du gör det där regelbundet är att du blir höjd av en spelare med en bättre hand och hamnar i en två- eller trevägspott. Ska du spela JTs så är det för en höjning.

Faktiskt så är det alltid fel att openlimpa i shorthanded utanför SB (och SB tål nog att diskuteras). Det är fel att limpa efter en person också för den delen, har du två limpare innan dig så kan du väl börja fundera. Annars är det raise eller fold som gäller utanför mörkarna.

Flop: 5 :diamond: 9 :heart: 7 :club: (4 SB)

SB bets, BB folds, Hero raises, CO 3-bets, SB folds, Hero calls.

Hålstegedrag med två överkort borde vara värt någonting, så jag säger till SB och CO att jag är nöjd med min hand. CO påstår att han är mycket nöjd med sitt triss.

Hepp, inte mycket att anmärka där.

Turn: 2 :spade: (5,5 BB)

Hero checks, CO bets, Hero folds.

Jag tror inte att mina överkortsouts är giltiga längre och att dra till en hålstege med 5,5 BB i potten ger inte bra odds.

Känns väl ok, även om jag inte alls är så säker på att dina pardrag inte duger. Att cappa med TPTK är typ standard på shorthanded så CO behöver inte ha så himla stark HD.

Postad

Faktiskt så är det alltid fel att openlimpa i shorthanded utanför SB (och SB tål nog att diskuteras).

Jag spelar ju mest 10-manna och där har jag länge haft en policy att inte openlimpa senare än MP2 men på sistonde har jag reviderat den till inte senare än MP1.

Rent allmänt är openlimpa något som jag känner att jag gör mindre och mindre ju mer jag spelar. Dels genom att göra det från färre positioner och dels med smalare handdistribution.

Känns väl ok, även om jag inte alls är så säker på att dina pardrag inte duger. Att cappa med TPTK är typ standard på shorthanded så CO behöver inte ha så himla stark HD.

Här så är väl oddsen sådana att man snarast måste vara säker på att de ÄR live för att ha odds att dra och det är ju väl optimistiskt.

/Bjorn