Gå till innehåll

PLO8 - Hur spela toppset från tidig position?


Kotoryu

Recommended Posts

PLO8 $50

 

Jag får 4:diamond: J:heart: J:spade: Q:spade: i stora mörken.

 

Floppen kommer 4:heart: J:club: 2:spade:.

 

Jag har onekligen floppat nötterna, men det känns ändå rätt skakigt. Två låga på bordet - jag har ingen låg. A, 3, 5, 6 ger låg stege för någon + låghanden förstås. Q, K, A kan ge någon annan högre triss med risk för hög stege. Det är sju spelare i potten och jag har usel position.

 

På pluskontot finns 5 kort i leken som ger mig kåk och ett kort som ger mig fyrtal. Det finns heller inget färgdrag.

 

Hur ska jag spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju lugnt utgå ifrån att det kommer ett lågt kort. Men du har förstås rätt; jag har bäst hand just nu så jag bör beta pott. Jag var nog onödigt pessimistisk. Det finns visserligen många farliga kort i leken, men det är få möjliga händer som kan syna ett potbet här. Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju onekligen beta ut den handen för att få bort draw händer.

Däremot får du mothug på det betet bör du nog calla o kommer det ett lågt är det nog bara o folda beroende på hur mycket det nu ligger i poten.

 

Varför fan ska han folda om han sitter på nöthighen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju onekligen beta ut den handen för att få bort draw händer.

Däremot får du mothug på det betet bör du nog calla o kommer det ett lågt är det nog bara o folda beroende på hur mycket det nu ligger i poten.

 

Varför fan ska han folda om han sitter på nöthighen?

 

Om tex en femma kommer så sitter han inte längre på nöthighen och även om han gör det så har en färdig låg en freeroll att få in en stege eller nåt på river.

 

Vet inte hur den ska spelas (spelar inte hi/lo), men det är en intressant hand.

 

edit: själv skulle jag nog potta flop och eventuellt turn beroende på vilket kort som kom och förlora en stor pott :D .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade bettat ut. för som du säger du har några outs till kåk, och om det kommer ett lågt kort så har ju du fortfarande nöthögen, såvida det inte är en femma. och då vill du ju ha in så mycket pengar som möjligt om du skulle få splitta med en låg.

nu spelar inte jag plo8 så mycket så jag kanske är helt ute och cyklar men det är iaf så jag tänker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske väldigt oortdoxt, men jag hade checkat handen. Det är sex spelare kvar att agera efter dig och handen är EXTREMT utdragningsbar och freerollningsbar. I en så stor pott finns det väl INGET kort som är bra för dig, förutom dem som parar bordet? Höga kort ger säkert stegen till någon. Alla spader ger någon färgen. Alla kort >9 ger färdig låg och flera av dem dessutom färdig lågstege. Jag skulle inte vilja investera några enorma pengar i en sådan hand. Däremot ser jag gärna att många spelare slänger in en mindre summa, då man har potential att vinna en monsterpott med den. Checka och ta ett beslut när det kommer tillbaka till dig.

 

Fast egentligen har jag ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det hyffsat troligt att tvåan pajar en del för motståndarna, då många spelar A2xx som guldet.

 

Jag hade nog bettat pott, ligger ju inga färgdrag, värsta handen du kan vara uppe emot:

14:19 <[poker]> cards         scoop     HIwin   HIlos   HItie     LOwin   LOlos   LOtie      EV
14:19 <[poker]> Qs Js 4d Jh  482044   1150087  849913       0         0       0       0   0.408
14:19 <[poker]> 6c 5c Ah 3h  849913    849913 1150087       0   1488701       0       0   0.592

 

Där är du hyffsad underdog, men flera kommer förmodligen syna och du har lätt att ta beslut på turn beroende på vad som kommer. Allt över 8 kan väl ses som bra. Folk på $50-bord brukar väl gilla att dra till låghänder så du kan säkert få flera syna med drag till lågen.

Får du en återpott direkt så blir beslutet genast svårare men givetvis måste det bettas ändå, kanske en checkraise är på sin plats om du är uppe mot aggresiva motståndare.

 

Tycker det känns för vekt att inte betta den där, du kan kanske vinna den där o då, bara på aggresivt spel. Sen gäller det o ha känsla på turn dock :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske väldigt oortdoxt, men jag hade checkat handen. Det är sex spelare kvar att agera efter dig och handen är EXTREMT utdragningsbar och freerollningsbar. I en så stor pott finns det väl INGET kort som är bra för dig, förutom dem som parar bordet? Höga kort ger säkert stegen till någon. Alla spader ger någon färgen. Alla kort >9 ger färdig låg och flera av dem dessutom färdig lågstege. Jag skulle inte vilja investera några enorma pengar i en sådan hand. Däremot ser jag gärna att många spelare slänger in en mindre summa, då man har potential att vinna en monsterpott med den. Checka och ta ett beslut när det kommer tillbaka till dig.

 

Fast egentligen har jag ingen aning.

Jag resonerade och spelade exakt som du säger. I efterhand är jag inte särskilt nöjd med spelet, men utfallet blev bra till slut.

 

FLOP (pott $3.50)

1 check

Jag check

2 check

MP3 bet $3

CO call $3

Button call $3

1 fold

Jag call $3

2 fold

 

Potten blir så pass stor när så många spelare synar att det känns rätt att syna här.

 

TURN 8:diamond: (pott $15.50)

1 check

Jag check

MP3 bet $5

CO call $5

1 fold

Jag call $5

 

Åttan ger visserligen lågen, men i övrigt är det ett ganska bra kort för min chans på hög. Ingen större aggressivitet från de andra, så jag synar med pottoddsen 1:5 för chansen att vinna halva potten. Jag misstänker starkt att båda är ute efter lågen, så om jag träffar kan jag få bra betalt.

 

RIVER J:diamond: (pott $30.50)

 

Helt OK kort. :) Jag lyckades checkraisa mig all-in för mina återstående $21 och de andra två gick båda back på handen med sina nötlågar:

A:heart: 2:diamond: 3:diamond: 8:heart: respektive A:club: 3:heart: 4:club: 9:diamond:.

 

River blev ju extremt lättspelad, men jag spelade som sagt riktigt vekt fram tills dess. Men jag är ny på det här spelet, så det finns ett och annat att förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...