OzzzaJa Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Hej, jag skulle vilja ha svar på en grej... Tänker dig att du blir tilldelad QQ eller JJ, du höjer preflop med 4-5bb och får syn av en kille. Flopen kommer A,9,5 rainbow (eller K,9,5) Vad gör man nu? Själv så blir jag väldigt rädd över en sådan flop och tänker att han MÅSTE ha en kung eller/och ett ess i sin hand för att syna min raise preflop. Jag känner ganska stor ångest och vet inte om jag ska checka eller beta, genom att checka så visar jag ju svaghet och låter honom bluffa ut mig, med hjälp av esset (eller kungen) på bordet... risken finns ju också att han med en sådan flop slowspelar AK och jag får betala ännu mer senare? Men om jag däremot slänger in en bet i närheten av pot så skrämmer jag ju iväg honom om han inte har ett ess och vinner en väldigt lite pot, om han höjer mig så kan ju även det vara en bluff och jag kanske får slänga iväg en hand som i själva verket var väldigt bra...? Så, jag känner att jag har väldigt svårt att vinna en pot med en sådan flop med sådanan hålkort... hur gör ni i sådana här lägen? Tacksam för svar Citera
cDk Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 I sådanna lägen får man helt enkelt ta att man förmodligen vinner en liten pott. Hellre ta en liten pott än att förlora en stor? slår han om så kan du folda och förlorar så lite du kan.. checkar du så förlorar du med med stor sannorlikhet potten. Så ta hellre chansen och betta ut ett rimligt bet, "betala för information" .. Citera
ades_va Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Jag skulle betta exakt som om jag träffat och sedan korrigera mig efter motståndet. Citera
Sargon Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 En sak som du kan tänka på i såna situationer är att du oftast inte kommer att möta på AK om om han sitter med esset utan kanske en hand som Axs eller kxs om det gäller en kung, detta av rent statistiska skäl finns få AK och många Ax. Så sitter man i position mot den andre och tror att han inte är allt för tomtig kan man betta 60%-70% både turn river för att få honom att lägga sitt "svaga" toppair då kommer du också antagligen se alla kort , du riskerar naturligtvis en del men ta det efter situation. En annan grej är om det är en kass spelare kan man betta mindre del av potten och få honom att slänga sig eftersom han inte som en bättre spelare upptäcker ditt svaga bet, dåliga spelare verkar också tycka det är mer naturligt att man vill betta relativt lite med bra kort efterom man vill ha med den andre eller nåt sånt. dåliga spelare kommer heller inte slänga sitt a4 även om du bettar som AK så det är också bra att du bettar lite mot dem, många synar ju rais med låga par och slänger sig därför även på mindre bet om ett ess kommer. En duktig spelare med A3s kommer antagligen reraisa dig för att se om du har AK eller KK QQ och se hur du reagerar på detta. Citera
OzzzaJa Postad 28 April , 2005 Författare Rapport Postad 28 April , 2005 Jo, det har ni rätt i tacktack! Citera
dallas Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Bra tråd Ozzza. Ja, det är faktiskt svårt att spela medelhöga och höga pp on floppen slår till på 1 over-card men man får ju inte skrämmas allt för ofta. Men man kan ju även ta med i beräkningar att Axs brukar ju försvinna relativt ofta i tidiga positioner av bordet....eller är i alla fall av egen erfarenhet vad jag själv upplevt och sett. Men alla spelar vi ju olika oxå...desperata spelare kanske ser detta som en bra starthand, en spelare med halv-mkt "bling-bling" chansar kanske inte på en hand med A i topp och försöker leva på 1 kort och ta hem potten, hade inte jag gjort i alla fall. Citera
Recommended Posts