Starfitter Postad 10 Maj , 2009 Rapport Postad 10 Maj , 2009 Har dedikerat hela dagen för att resonera lite kring mitt spel och en sak som kan kosta riktigt mycket om man läcker är ens 4betsize. Jag har utan att egentligen tänka efter följt en kompis råd att 4beta till 2.5 gånger 3beten vid standardsituationer. (HU pott och för 100 BB det vill säga) Har shovat om 2.5 gånger 3beten överstiger 1/3 av min effektiva stacksize iom att jag ändå commitar mig med en bluff om jag skulle beta mer. Så vi kan utgå från att vi är i en spot där vi har en 4betrange och är 3betade: Vi kommer då att 4beta en range av händer varav vi vill kunna ha några bluffar som vi kan vika för omslag. Utgå från att vi inte vill 4beta AA,QQ för att ha lite stål i vår callingrange och istället bara vill 4beta AK,KK och bluffar. För det första: Vilken/Vilka händer vill vi helst ha när vi bluffar här? Jag kom fram till att 98s borde vara en bra hand att göra det med. Den kan kan floppa stort dom gånger FI flattar 4beten med stål. Den har tillräckligt dålig eq (29%) mot QQ+,AKs,AKo för att vi ska kunna vika mot shove. Om vi använder den som bluffhand så kommer vi att bluffa 16 av 38 kombinationer alltså 42% av gångerna. Vilket jag instinktivt tycker är lite mycket... Kan man kanske fortfarande använda sig av en mixad strategi då jag bara 4betbluffar mot en FI som jag tror 3betbluffar mig väldigt ofta (Något i stil med att FI 3betar från BB när jag öppnar knapp eller om FI har väldigt hög 3bet) För det andra: Om vi spelar som jag ovan har nämn, tror ni då att 2.5 gånger 3beten är optimalt sålänge den inte överskrider 1/3 stacken eller vill vi sizea den annorlunda? De gånger då vi bara har en shoverange kommer vi ha samma frekvens av bluffar? Bara lite tankar, uppskattar all input Citera
svint0 Postad 10 Maj , 2009 Rapport Postad 10 Maj , 2009 säg att du öppnar 12 på CO (NL400), BU slår om till 42. Då brukar jag slå 96 totalt. Alltså 12+42*2. Och detta har fungerat väldigt bra för mig. Är enkelt att räkna ut. Och blir typ 2.2-2.3x hans 3bet =) Citera
_mowmow Postad 10 Maj , 2009 Rapport Postad 10 Maj , 2009 Tror du läcker genom att överhuvudtaget 4betsbluffa på nl50 kompis! Citera
Starfitter Postad 10 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2009 Tror du läcker genom att överhuvudtaget 4betsbluffa på nl50 kompis! Ja men rent generellt vill man ju kunna 4betbluffa.. Förövrigt tror jag att de flesta midstackes grinders och uppåt underskattar nl50-nl100 och att det faktiskt förekommer relativt mycket 3betande. Kanske inte som högre upp men t.o.m under de året jag har huserat där tycker jag mig sett en betydande förändring. Framförallt på 5 handed ligger många bra regs på 7+ i 3bet och en del uppåt 12 och då kan de ju inte vara helt horibellt att ha en 4betbluff i arsenalen? Citera
Starfitter Postad 10 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2009 säg att du öppnar 12 på CO (NL400), BU slår om till 42. Då brukar jag slå 96 totalt. Alltså 12+42*2. Och detta har fungerat väldigt bra för mig. Är enkelt att räkna ut. Och blir typ 2.2-2.3x hans 3bet =) Låter sjukt vettigt. Alltså minraise + din ursprungliga raise, smidigt! Citera
easylife Postad 10 Maj , 2009 Rapport Postad 10 Maj , 2009 (redigerade) , Redigerad 21 Juni , 2016 av easylife Citera
Starfitter Postad 10 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2009 Krabbar Rangerna För Dig? Du Kanske Borde Skriva Ner Dem För Hundraelfte Gången! öahfiö<jföäöaesgij Gör om gör rätt, har ju bytt till 5handat måste ju förfina mig? Citera
neesco Postad 11 Maj , 2009 Rapport Postad 11 Maj , 2009 2.25x är väl en bra size. Sedan behöver man verkligen inte engagera sig ngt större i att 4 betsbluffa på varken nl50 eller nl100. Visst kan det funka på vissa regs kanske men du lär ju ha 4000 andra läckor när du spelar på de nivåerna. Citera
erikejw Postad 4 Juni , 2009 Rapport Postad 4 Juni , 2009 Om motspelaren har en vid 3b range så är random Aces bra som bluffar för det försvagar hans 3b range avsevärt eftersom så många bra combos försvinner ur den och det blir högre andel "bluffar" som inte tål en 4bet. Dessutom har de ju bra equity mot en syn eftersom ett Ess oftast ger dig den bästa handen då de flesta 5b eller foldar Ess eftersom de har bättre equity Allin(100BB deep) preflop än att se en flopp med dem. 4bet är också kraftfullare 200BB+ eftersom de inte automatiskt vill stoppa in hela stacken med halvsvaga händer som de annars gärna går AI pre med. 200BB kan man öka sin 4b range något. Citera
Recommended Posts