Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har i en tidigare tråd här fått fin fina råd och tips om hur jag kan spela för att klara mig bättre i mina 3-5$ 9-manna SNG på pokerstars. Men jag har fortfarande ett stort problem... BUBBLAN!

I mina senaste 11 SNG har jag fått följande placeringar: 4, 2, 4 , 7, 4, 4, 4, 4, 5, 3, 4, 4, 3, 4, 3...

Medeltalet är ju faktiskt inte så illa :roll: Men rik blir man ju inte... Jag anser själv lite naivt att jag åker dit på bad beats i de flesta av fallen men inser naturligtvis att det knappast är fallet. Jag spelar förmodligen helt enkelt för dåligt på bubblan (och även spelet om tredje plats tydligen). Nu är ju frågan hur jag skall ta mig förbi detta hinder...

Efter som jag spelar väldigt tight kommer jag ofta till bubblan som 3:a eller 4:a vilket naturligtvis inte är optimalt. Är jag 4:a har jag ju uppenbart en del problem då åtminstone två av dem vill bli av med mig så snabbt som möjligt = jag känner mig rätt beroende av fina kort. Är jag 3:a kan jag ju bråka lite med så väl 2:an som 4:an men hur tight ska jag spela?

Jag åker väldigt ofta dit på att jag leder innan floppen men någon annan träffar sitt kort, exempelvis jag har AJ och någon synar med KQ, naturligtvis kommer K eller Q på bordet, men vad ska jag göra? Lägga AJ om jag möter någon med mer marker? Gör jag det så äter ju blinds + antes upp min stack... Eller tänker jag fel?

Jag har lekt lite (LITE) med ICM men det finns ju inte en chans i skogen att jag hinner räkna ut även om jag använder ett exelark i bakgrunden...

Hoppas detta inte blev en gnälltråd, det var inte tanken! Kan man få lite kloka tankar och kanske någon länk till bra artiklar i ämnet! Finns ju många artiklar om bubblan men allt känns inte så klockrent...

Tack på förhand!

/Gasimoe

Postad

Kanske ditt problem ligger tidigare än bubblan. Sitter du och väntar passivt på bubblan eller öppnar du upp spelet med 4-5 pers kvar? Min resultatrad såg ut som din innan jag tog tag i det och insåg att mitt spel i mellanskedet var problemet. Man måste stjäla när det uppstår tillfällen. Det är fi som ska stå på hälarna mot repen, inte du.

Postad
Tror jag inte. Inte spelat dar pa lange dock (not so hidden)

Jag hänger inte med.

Det jag menar är att en stor anledning till att man ska pusha löst är att man har så mycket fold equity eftersom folk borde vilja komma i pengarna.

På låga nivåer brukar däremot denna fold equity vara mindre eftersom folk inte är medvetna om ICM, och därav borde man vara tightare med sina all-ins.

Postad
Jag har i en tidigare tråd här fått fin fina råd och tips om hur jag kan spela för att klara mig bättre i mina 3-5$ 9-manna SNG på pokerstars. Men jag har fortfarande ett stort problem... BUBBLAN!

I mina senaste 11 SNG har jag fått följande placeringar: 4, 2, 4 , 7, 4, 4, 4, 4, 5, 3, 4, 4, 3, 4, 3...

Medeltalet är ju faktiskt inte så illa :roll: Men rik blir man ju inte... Jag anser själv lite naivt att jag åker dit på bad beats i de flesta av fallen men inser naturligtvis att det knappast är fallet. Jag spelar förmodligen helt enkelt för dåligt på bubblan (och även spelet om tredje plats tydligen). Nu är ju frågan hur jag skall ta mig förbi detta hinder...

Efter som jag spelar väldigt tight kommer jag ofta till bubblan som 3:a eller 4:a vilket naturligtvis inte är optimalt. Är jag 4:a har jag ju uppenbart en del problem då åtminstone två av dem vill bli av med mig så snabbt som möjligt = jag känner mig rätt beroende av fina kort. Är jag 3:a kan jag ju bråka lite med så väl 2:an som 4:an men hur tight ska jag spela?

Jag åker väldigt ofta dit på att jag leder innan floppen men någon annan träffar sitt kort, exempelvis jag har AJ och någon synar med KQ, naturligtvis kommer K eller Q på bordet, men vad ska jag göra? Lägga AJ om jag möter någon med mer marker? Gör jag det så äter ju blinds + antes upp min stack... Eller tänker jag fel?

Jag har lekt lite (LITE) med ICM men det finns ju inte en chans i skogen att jag hinner räkna ut även om jag använder ett exelark i bakgrunden...

Hoppas detta inte blev en gnälltråd, det var inte tanken! Kan man få lite kloka tankar och kanske någon länk till bra artiklar i ämnet! Finns ju många artiklar om bubblan men allt känns inte så klockrent...

Tack på förhand!

/Gasimoe

Det spelar antagligen på tok för tight och antagligen vekt. - Stjäl blinds då och då på mellannivåerna om du inte gör det... Sen måste du då och då pusha atc (any two cards) på bubblan. Som kortast på bubblan kan du inte vänta på fina kort som du nämner, utan du måste pusha mediokra händer på knapp och sb när du har fold equity hos FI och ibland när du inte har FE. - Sök på ICM så finns det en hel del material. Du kan även ladda ner poker wizard, där du kan träna på ICM-beslut och med vilka händer du ska pusha givet de olika FI´s stackdjup. Det är ju heller ingen exakt vetenskap utan beror också på vilka reads du har på FI, om de synar brett eller tight o.s.v. GL.

Postad

Desto längre du spelare desto mer kommer du förstå precis när du ska pusha, lägga dig, syna all ins osv - och dessutom kunna korta ner deras handrange i huvudet betydligt och sätta dom på mer specifika händer vilket gör allt mer lättspelat.

Postad

Vet hur det känns, även jag har "förmågan" att hamna på bubblan.

Mestadels går jag in med bäst hand och blir utdragen men känner att jag är lite feg när det börjar närma sig pengarna.

Detta ska jag dock ändra på från och med nu, hellre åka ut 3 innan bubblan eller lyckas och ha en bra stack när det är bubbeldags.:lol: