Gå till innehåll

Måste få bättre tiltkontroll, tips mottages!


Inexplicable

Recommended Posts

Jag har haft ett break från poker men har börjat igen och spelat 4 kvällar denna vecka. Allt har känns helt okej och jag har plussat lite varje kväll. Men så inatt så kom det jag väntat på, en amerikanska som älskar att jaga köpte in sin insidestr8 (ovanligt att amerikanare jagar såna, eller hur?) och sen var det ett faktum. Iaf för alla runt bordet var det ett faktum att jag tiltade. När jag slängt bort 2 inköp till så kom jag till insikt och lade ner och kröp hit. JAG MÅSTE få bättre tiltkontroll. Vet inte om man ska ta nån angermanagementkurs ;) eller käka valium som en galning, nej inget av det men jag kan inte bara spela bort det jag vunnit de senaste 2 dagarna på 1 timma för att jag tiltar. Vad gör ni för att motverka tilt? vad har ni som kännetecken för att ni tiltar.

Såhär i efterhand så känns det så löjligt för jag tycker att jag borde ha bättre kontroll än så här.

 

Eftersom jag inte spelar på särskilt hög nivå men inte heller skulle klassa mig som nå proffs så blir det svårt att få det hela att gå på plus när man helt plötsligt tiltar bort 2 dagars vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ar kass pa tiltkontroll

 

dock har jag kommit fram till tre budord som funkar for mig

 

1. Om du har en bra hand, men nagon slar om ordentligt pa turn eller river sa ar du oftast slagen. Lagg handen och vanta pa ett battre tillfalle

 

2. Du behover inte syna en all in pa floppen om du har AA och floppen kommer TTJ och potten ar liten. Stor chans att du ar slagen, lagg handen och vanta pa ett battre tillfalle. Det ar INTE vart ett helt inkop i en liten pott bara for att visa fi vilken bra starthand du hade.

 

3. Om du har en stooor kansla att din hand ar slagen. Typ en kille bettar mkt starkt hela vagen och du har JJ i en T hog pott, och du har en stark kansla att han har AA eller KK. Eller du har AA och fargdraget pa floppen blivit fullbordat pa rivern och en kille synat stora bets hela vagen for att sen sla om, alt ga all in pa rivern. Ja, lagg dig och vanta pa ett battre tillfalle.

 

Jag maste lar amig att folja dessa. Visst, finns ju en risk att man ar utbluffad, men av egen erfarenhet maste man folja den "smarta" intuitionen, och inte tilintuitionen.

 

Vad far mig att inte tilta?

 

Jo, det ar nar man efter en session och hallt tilten tillbaka ser hur ens BR har vuxit, och ser hur den fortsatter att vaxa nar man fortsatter att spela smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i och för sig aldrig haft tilt som ett stort problem men jag märkte att när jag lärde mig mer och mer om "gamblingteori" så försvann mycket av ilskan när jag åkte på badbeat.

 

det är ju på sätt och vis bra att bli utdragen av idioter då och då, även om det inte känns så när det väl händer. nu spelar jag limit och jag antar att det är lite annorlunda med nl.

 

jag är också ganska noga med att inte spela när jag är på dåligt humör eller känner mig allmänt otålig. Då har jag lätt spela liite för löst och liiite för aggressivt och det kan bli dyrt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort jag känner att jag är i mentalt underläge mot någon vid bordet byter jag bord. Det har funkat bra för mig. Tidigare satt jag kvar och tänkte på att "sätta dit den jäveln" :evil:. Ingen bra taktik...

Precis så jag tänker.. jag VET att jag är bättre än personerna oftast(och när jag är normalt sansad) men eftersom jag ser rött lägger jag i fel växel och börjar spela dåligt.. nästan som att jag blivit smittad av personern....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha en skriven lista över vilka startinghands du spelar i olika postioner. följ den som en robot och om du känner dig upprörde ofokuserad eller på tiltmode, så dra bort några händer från din personliga lista. funkar bra på låg limit bord iallafall. en stor orsak till tilt är att man spelar för många händer och blir inblandad i för många potter med drawinghands och dåliga kicker kort. blir dyrt i längden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av några av svaren här verkar det inte som om alla vet vad det innebär att tilta. Ett exempel:

 

Du har AA. Flopp AT7 rainbow. Turn 9. River 8. Du höjde pre-flop, satsade pott på floppen och turnen. På rivern går det check-check och du förlorar mot 76o. :(

 

Ett par givar senare mot samma person har du JTs. Samma flopp: AT7. Du satsar i tron att han har skräp igen, han synar. Turn: 9. Du satsar, han synar. River 3. Check-check. Han har A2o. "Vilken idiot", tänker du, "hur kan han syna ner mig utan kicker?".

 

osv, osv,...

 

Vad gör ni för att motverka tilt?

 

Jag tror på att lära sig "tiltkontroll" i flera steg. Steg 1 är att inse när man tiltar och helt enkelt sluta spela då. Steg 2 är att fortsätta spela men att lära sig att förlora mindre när man tiltar. Steg 3 är att bli så bra på tiltkontroll att man helt enkelt inte tiltar längre utan alltid spelar sitt bästa spel.

 

Jag tror inte att man kan gå till steg 3 på en gång! Tiltkontroll är svårt. Till och med steg 1 är svårt.

 

vad har ni som kännetecken för att ni tiltar.

 

Själv börjar jag jaga mot oddsen, men det händer inte så ofta längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förstå hur poker fungerar, hur turen fungerar. Har du vunnit en massa på tur, kommmer du också att förlora en massa på tur. Inget att tilta över. Har du haft nötterna flera ggr mot någon med näst bästa handen, kommer det också att hända dig snart. Inget att tilta över.

 

Varför tilta över att någon drar ut dig på en hålstege? Även om du torskar på en sådan hand så vinner du. Är jag all-in med AA mot 55 som floppar fyrtal (hände igår), så bryr jag mig inte, det är vinst.

 

Tiltar själv aldrig. Kan spela sämre, men jag tiltar aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förstå hur poker fungerar, hur turen fungerar. Har du vunnit en massa på tur, kommmer du också att förlora en massa på tur. Inget att tilta över. Har du haft nötterna flera ggr mot någon med näst bästa handen, kommer det också att hända dig snart. Inget att tilta över.

 

Varför tilta över att någon drar ut dig på en hålstege? Även om du torskar på en sådan hand så vinner du. Är jag all-in med AA mot 55 som floppar fyrtal (hände igår), så bryr jag mig inte, det är vinst.

 

Tiltar själv aldrig. Kan spela sämre, men jag tiltar aldrig.

 

Precis! Det är så man måste tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt logga ut och sluta spela poker för resten av dagen så fort du förlorar en hand du känner att du borde vunnit - eller när du förlorat ett helt inköp. Det är dumt att spela då korten är emot en.

 

Jag tycker att jag borde vinna varje hand jag är favorit preflop =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sneakysnake har rätt. Man måste lära sig att älska spelarna som drar ut en med sopiga händer.

 

Igår förlorade jag en all-in med AA mot 99. Flopp A78, turn T, river J. Jag ryckte på axlarna och fortsatte spela. Nu var det bara ett tredjedels inköp - hade jag förlorat hela inköpet hade jag antagligen blivit lite ledsen och tagit en paus, men jag hade inte ångrat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förstå hur poker fungerar, hur turen fungerar. Har du vunnit en massa på tur, kommmer du också att förlora en massa på tur.

 

När du skriver så känns det som att du drar en direkt parallell mellan tur och sannolikhetslära. Att tur skulle vara när utfallet blir i ens favör när man är favorit, och otur skulle vara när utfallet blir till Fi's favör, fastän man är favorit.

 

Tur och sannolikhet är två olika saker. Två helt olika saker. Man förlorar inte på otur och man vinner inte på tur, det är utfallet av sannolikheten. Inte turen eller oturen. Att man benämner det med 'tur' eller 'otur' är bara ett påhitt av populärkulturen.

 

en amerikanska som älskar att jaga köpte in sin insidestr8 (ovanligt att amerikanare jagar såna, eller hur?)

 

Etnisk generalisering for the win!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en riktigt sur kväll...är så jävla förbannad så blodet kokar. Är på väg att stänga ner o sova.

- Äh... en sista hand kör jag innan jag ska sova, tänker jag

Kanske kan jag vinna tillbaka lite iaf.

 

Sitter med 99.

 

Floppen: 2:diamond: 5:club: 7:diamond:

Jag går all in $12.

 

Alla foldar förutom sista. Han callar med 4:diamond: 8:diamond:

Han har färgdrag och hålstege. De förstår jag.

Men handen han vinner med blir man mest förbannad på!!

 

Turn: 4:club:

 

River: 8:club:

 

Han vinner på 2 par!!!

 

Jag vet att det är en idiothand o gå all in på men när man är förbannad så skiter man i allt!!! Nu blir det inge mer poker förens nästa lön. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivet: 2005-04-26 05:15:59

 

Inexplicable, jag spelar inte bra när jag är trött och det hade jag definitivt varit kvart över fem på morgonen...Kan vara ett tips att bara spela när du är pigg och känner dig fräsch. Fast det kanske är just vad du är 05:15:59

 

GL

 

/busen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten lapp brevid skärmen där det står:

Välj dina strider
.

 

Varje gång jag kommer till en tveksam hand där jag känner mig osäker på vad fi sitter på, frågar jag mig om det här verkligen är en strid jag vill ge mig in i just nu.

 

Lappen hjälper egentligen inte till att välja ut vilka händer du ska ge dig in i, eftersom det helst ska ske på en matematiskt grund. Däremot känns det rätt lugnande och tryggt att titta på lappen, få skallen att tänka lite klarare och i många fall ge sig ur händer som man inte borde "tilt-spela".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan dela med mig av en hand som jag spela tidigare idag..

 

-----------------------------------------------------

Game #818035702 - (blinds $0.25/$0.50) No Limit Texas Hold'em -

2005/05/06-12:56:43.6 (CST)

Table "Atiu (5 max)" (real money) -- Seat 3 is the button

Seat 1: coolhandlak ($14.50 in chips)

Seat 2: keso1 ($29.50 in chips)

Seat 3: fritoboy129 ($26.75 in chips)

Seat 4: yysur ($49.25 in chips)

Seat 5: Fox II ($59.25 in chips)

yysur : Post Small Blind ($0.25)

Fox II : Post Big Blind ($0.50)

Dealing...

Dealt to keso1 [ J :spade: ]

Dealt to keso1 [ J :club: ]

coolhandlak: Call ($0.50)

keso1 : Raise ($3)

fritoboy129: Call ($3)

yysur : Call ($2.75)

Fox II : Fold

coolhandlak: Call ($2.50)

*** FLOP *** : [ T :heart: K :heart: J :heart: ]

yysur : Check

coolhandlak: Check

keso1 : Bet ($8)

fritoboy129: Call ($8)

yysur : Call ($8)

coolhandlak: Raise All-in ($11.50)

keso1 : Call ($3.50)

fritoboy129: Call ($3.50)

yysur : Call ($3.50)

*** TURN *** : [ T :heart: K :heart: J :heart: ] [ K :diamond: ]

yysur : Check

keso1 : Bet ($5)

fritoboy129: Call ($5)

yysur : Call ($5)

*** RIVER *** : [ T :heart: K :heart: J :heart: K :diamond: ] [ A :heart: ]

yysur : Check

keso1 : Bet ($6)

fritoboy129: Call ($6)

yysur : Fold

*** SUMMARY ***

Pot: $56.50 | Side pot 1: $27 | Rake: $2

Board: [ T :heart: K :heart: J :heart: K :diamond: ] [ A :heart: ]

coolhandlak bet $14.50, collected $56.50, net +$42 (showed hand) [ Q :heart: 5 :heart: ] (a

royal flush)

keso1 lost $25.50 (showed hand) [ J :spade: J :club: ] (a full house, jacks full of kings)

fritoboy129 bet $25.50, collected $27, net +$1.50 (showed hand) [ A :diamond: K :spade: ] (a

full house, kings full of aces)

yysur lost $19.50 (folded)

Fox II lost $0.50 (folded)

 

det är egntligen bara att garva(men det gjorde jag ju förstås inte då)... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag är heads-up i en turnering, plockar AA, och min motståndare går all-in med KK, så är det tur, även om jag är favorit. Sitter jag och lirar cash-game, sätter nötter på nötter, och tar en drös med inköp, så är det också tur, även om jag spelar alldelles förträffligt.

 

Jag tycker du leker lite med orden, och jag tror du förstår att jag inte missförstått något som har med sannolikhetslära att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips blir nog ändå som alla andras: pausa!

Handlar det bara om ett fåtal otursamma händer som gjort en irriterad kanske det räcker med att gå och ta en macka. Är tilten djupare, kanske efter en veckas skit, så kanske man får pausa 3-4 dagar.

 

Ärligt talat tror jag det är nästintill omöjligt att inte spela sämre när man förlorat mycket, särkilt om man förlorat just för att man spelat sämre!

Om jag själv förlorat mkt har jag svårt att se mina vinster som förluster, utan det känns mer som att jag vinner tillbaka, vilket skapar en otroligt frustration. Man måste väl dock inse att detta är nödvändigt att genomlida om man vill spela poker.

 

Jag tror iofs att man kan träna bort det här negativa tänket, eller rättare sagt att det avtar med tiden - ju mer du spelar. Har man spelat proffessionellt i 20 år har man nog varit med om ett antal swings, men men vet också att det vänder. Är man säker på sitt spel, och man vet att flytet snart kommer tillbaka, så tiltar man nog inte så lätt. Men som sagt, detta är nog inget man kan lära sig. Det är en egenskap man erhåller när man spelat lääänge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Helvete att man inte kan behärska sig.Toktiltade igår på expekt och förlorade 1/3 av rullen jag har där.

Spelar överlag kanon tycker jag själv men sedan flippar jag ut totalt om jag blir rejält utdragen eller nersynad med skit trots pottbett varje gata.

Nu har jag läst igenom denna tråd igen och måste börja lära mig att inte tilta för i h*lvete.

MItt största problem är att jag inte kan gå bort från datorn förrens jag har skämt ut mig rejält,trots att flickvännen säger åt mig att sluta spela så lyssnar jag inte.

Oftast kan jag hantera att förlora ett bra tag men tillslut så går det inte längre och det är då det blir så jäkla dyrt,kan räcka med en timme tilt som igår och mycket av rullen borta :oops:

 

Nä nu blir det bättring från min sida,lita på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...