Gå till innehåll

AA på knappen


kristiano1230

Recommended Posts

har en liten fundering gällande en hand. Kan inte posta handen men ska försöka förklara ändå. Vad hade ni gjort?

 

Har 150 dollar på ett 0.5-1bord (10 manna). Motståndaren jag möter har 140 dollar.

 

Han höjer upp till 4 dollar utg, alla lägger sig fram till mig som tittar ner på AA. Jag höjer tillbaka till 16 dollar. Min motståndare växlar då om till sammanlagt 36 dollar. För att suga musten ur honom så synar jag endast denna bet. Flopp K Q J. Min motsåndare går direkt efter flopp all-in utan någon längre betänketid.

 

Vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om du anser dig ha starka skäl att utesluta AK. Mot en oviktad HD AA-JJ, AK så är det en solklar syn.

Skulle själv syna utan tvekan utan read (spelar dock inte FR annat än ibland live).

 

vad spelar det för roll att du inte lirar FR? tror du AA har annan equity mot AA-JJ, AK rangen för att det är FR eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en oviktad HD AA-JJ, AK så är det en solklar syn.

 

Förlåt om detta är helt trivialt, men jag begriper inte detta riktigt. Hur är den solklar? Jag har inte pokerstove eller så, så det skulle vara lärorikt om någon kunde bidra med en range som ger detta. AK-frekvensen måste väl sjunka något mtp att vi har AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig var det en solklar fold, behövde inte mycket betänketid. Satte min motståndare på K K, QQ. Men med lite eftertanke så är frågan om min motståndare verkligen skulle puschat all-in med ett floppat set, hade han inte velat mjölka en aning?. Av någon anledning känns det som att min motståndare har samma hand som mig dvs. A A. Hade ingen read på min motståndare förrutom att ingen vid bordet var ultra aggressiv. Det låg heller inga färgdrag på floppen skall tilläggas.

 

Fortsätt gärna diskutera dessa tankegångar, det värdesätts högt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig var det en solklar fold, behövde inte mycket betänketid. Satte min motståndare på K K, QQ. Men med lite eftertanke så är frågan om min motståndare verkligen skulle puschat all-in med ett floppat set, hade han inte velat mjölka en aning?. Av någon anledning känns det som att min motståndare har samma hand som mig dvs. A A. Hade ingen read på min motståndare förrutom att ingen vid bordet var ultra aggressiv. Det låg heller inga färgdrag på floppen skall tilläggas.

 

Fortsätt gärna diskutera dessa tankegångar, det värdesätts högt!

 

Sätter du din motståndare på KK QQ kan du ju lika gärna dega pre. Men som spelad SYYYN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om detta är helt trivialt, men jag begriper inte detta riktigt. Hur är den solklar? Jag har inte pokerstove eller så, så det skulle vara lärorikt om någon kunde bidra med en range som ger detta. AK-frekvensen måste väl sjunka något mtp att vi har AA?

 

Det behövs inte pokerstove. Endast pottodds och enkel kombinatorik. Så ser man att under dessa förutsättningar så är det syn.

Det finns 6 komb AK, 3 komb KK, 3komb QQ 3 komb JJ och 1 komb AA (Så att op kände AA verkar lite skumt då det bara är 1/16 chans att fi har det rent matematiskt)

Man leder alltså 6/16 av gångerna i beslutsögonblicket dvs 37,5%, oavgjort 6,25% ligger under 56,25%.

Vi ser också(utan att behöva använda p-stove vilket dock blir lite mer exakt) att vi har större chans att gå om de gånger han leder än han har när vi leder. Så som sagts har vi 6 vinstouts mot set hos fi. Fi har 2 outs och 4 till split när han har AK.

Detta innebär att vi ungefär behöver pottodds kring 45% för att synen ska vara riktig.

104/281,5=37%. DVS vi behöver vinna 37% av gångerna och vi vinner ca 45%.

Så det krävs att fi inte bluffar OCH att förhållandet mellan hur han spelar AK och KK,QQ(JJ) är skevt(det som kallas read).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...