Gå till innehåll

Poker som inkomst


Zer0__

Recommended Posts

Tjena allihopa.

Jag tänker inte skriva en alltför lång text utan tänker gå rakt på sak.

 

Jag vill kunna leva på pokern.

 

Nu tänker ni säkert -"oooh! Inte en till av dessa..." men det struntar jag i. Jag hör, ser och läser om hur de som bestämt sig för att göra precis det som jag vill och lyckats med det. Jag läser om hur deras liv ser ut och kan inte göra annat än att se mig själv leva så.

Jag vet att det är möjligt och tänker inte ge upp. Det finns ett sätt att bli en städnigt vinnande pokerspelare och jag vet att jag kan komma dit.

 

Jag är för nuvarande student, och har inga som helst tankar på att hoppa av skolan. Skolan har och kommer alltid gå först, men när jag är klar med min utbildning skulle jag vilja ta klivet upp och satsa ordentligt på pokern.

Läser bl a här på forumet om folk som ångrar att de inte startat tidigare med pokern, och jag har dessutom en stark utbildning i ryggen när jag är färdigutbildad.

 

Som läget är nu handlar det mycket om att lära sig. Att hela tiden bli bättre och lära mig av misstag. Men jag vill ju såklart också tjäna pengar på det!

 

Jag lirar just nu bara billigaste SnG på svs. mest för att det är det mest ekonomiska för att spela och få erfarenhet vid borden. Jag vet att hur mycket jag än läser och kollar så måste jag sätta mig vid bordet och lära mig där. Är man dessutom vinnande där så kan man ju tjäna ca 100kr/h, vilket för mig är en galet fin lön.

 

Jag tycker att 20kr SnG på SvS borde vara det enklaste motståndet, och ska jag börja vinna nånstans så är det där. Men det gör jag inte :oops:

 

Efter mina förluster sitter jag o nötar mina händer, kollar cardrunners och läser om liknande händer. Men inte fan går det bättre för det :evil:

Jag ska vara ärlig och säga att jar har väldigt lite erfarenhet vid bordet, inte mer än 30 h. Ni tycker atangligen det är skitlite, att jag inte ska ge upp (om ni är en av dem som stödjer mitt pokerspelande) bara för att det gått lite dåligt. Och det tänker jag inte heller, men jag hör om dem som har lagt in 300 spänn och aldrig gått ner igen. Bl a Green Plastic från Cardrunners, DÖDARN8-) som satte in en tusenlapp och aldrig gick ner på noll igen...

 

Och då tänker jag att jag borde fan gå vinnande på SvS fiskfyllda micro SnG's!

 

Så, nu tänker jag dessutom lägga upp några av dagens förlorar händer för att höra vad ni tycker om dem, venne om jag får lägga dem i detta forumet dock.

 

Berätta vad ni tycker om det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag heter ZIEGLER BTW, (gatan jag bor på inspirerade till detta coola namn)

 

***** Hand 1002429319 *****

50.00/100.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 18 april 2009 19:08:39

Sardin (Vanlig/Turnering)

Plats 1: Cujo 1 (823.00)

Plats 2: Annkii (809.00)

Plats 3: storkotte (840.00)

Plats 4: Ziegler (1251.00)

Plats 5: Robotbåt (1277.00)

storkotte lägg LM 50.00

Ziegler lägg SM 100.00

** Giv **

Cujo 1 [N/A, N/A]

Annkii [N/A, N/A]

storkotte [N/A, N/A]

Ziegler [4h, Kr]

Robotbåt [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Robotbåt Syna 100.00

Cujo 1 Lägg

Annkii Lägg

storkotte Lägg

Ziegler Passa

*** Flop(Board): *** : [Kh, 4k, 7r]

*** Bet Runda 2 ***

Ziegler Passa

Robotbåt Satsa 100.00

Ziegler Syna 100.00

*** Turn(Board): *** : [Kh, 4k, 7r, Knk]

*** Bet Runda 3 ***

Ziegler Passa

Robotbåt Satsa 200.00

Ziegler Syna 200.00

*** River(Board): *** : [Kh, 4k, 7r, Knk, 8h]

*** Bet Runda 4 ***

Ziegler Passa

Robotbåt Satsa 500.00

Ziegler All-in 851.00

Robotbåt Syna 851.00

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 2552.00

Cujo 1 Lägger mig Vinst: 0.00

Annkii Lägger mig Vinst: 0.00

storkotte Lägger mig Vinst: 0.00

Ziegler [4h, Kr] Två par, kungar och fyror Vinst: 0.00

Robotbåt [7s, Ks] Två par, kungar och sjuor Vinst: 2552.00

 

Okej, är det fel av mig här att anta att han bara har en kung? Hur skulle jag spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde plugga teori och strategi, som Sklansky (Theory of poker), kanske Harrington (bra för nybörjare trots kritiken), artiklar och annat.

 

Allmänt gäller i SnG:s, att det viktigaste är att komma på tredje plats, näst viktigaste att vinna (med vanlig utbetalningsstruktur).

 

Lycka till med pokern, men ta det för allt i världen försiktigt, och försök verkligen förstå att det är en enorm resa från att börja spela poker till att leva på det, och väldigt få lyckas med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som du bör tänka på är vilken inkomst du förväntar dig. Som pokerspelare har du:

 

- Ingen betald semester

- Ingen A-kassa

- Ingen sjukersättning

- Ingen pensionsgrunadande inkomst

 

Detta gör att du behöver tjäna betydligt mer som pokerspelare än som vanlig arbetare. Jag skulle kunna överväga att bli heltidsspelare den dag jag under ett år tjänat i snitt 50 000 kr/månad.

 

Och då med ett normalt leverne utan extravaganser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det där blir ju förutom undantagsfall lite moment 22.

 

Helt rätt. En bättre formulering hade varit att tjäna motsvarande summa vid heltidsspel (typ 25 000 om man spelar halvtid etc). Poängen är att jag vill känna mig säker på en stabil inkomst, och att den inkomsten inte motsvarar typ studiemedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt övertygad om att det går att leva på $5 sngs bara du har motivation att spela väldigt mycket. Sen att pengarna man får in inte är de finaste är väl en annan sak, men man borde absolut kunna göra donkenlöner osv.

 

Fast att som i ditt läge börja tänka på att leva på det efter 30h speltimmar är ganska sjukt imo.

 

edit: Vet inte riktigt varför jag postade detta men :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du bara spelat 30h online poker? Det är ju absolut ingenting. Inget illa med det, men du måste nog lugna ner dig lite om du börjar fundera på att försörja dig på pokern :)

 

Koncentrera dig på att lära dig grunderna ordentligt, var intresserad av själva spelet, spela bra, och vara stenhård med att aldrig börja tilta bort rullen på högre nivåer. Men framförallt; spela för att du tycker det är kul!

 

Sen tycker jag du skulle lära dig spelet genom cash game. SNG går nog att tjäna pengar på, men det är inget man lär sig att bli en riktigt bra pokerspelare på i längden.

Men många började ju med SNG som nu är bland dom bästa, så gör det som känns bäst.

 

Går du fortfarande i skolan har du ju gott om tid på dig att se om detta är nåt för dig, så börja med att lära dig spelet innan du börjar drägla över frukten det kan ge :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det tänker jag inte heller, men jag hör om dem som har lagt in 300 spänn och aldrig gått ner igen. Bl a Green Plastic från Cardrunners, DÖDARN8-) som satte in en tusenlapp och aldrig gick ner på noll igen...

 

En av de främsta sakerna du ska göra för att bli bättre på poker är att sluta jämföra dig med andra. Det du har missat är att det är de som lyckats med pokern som skriver det i bloggar och tidningar. För varje Dödarn finns det 100 pers som precis som du tror att de kan lyckas och sätter in en tusenlapp. När de gular den sätter de in en till. Och en till, och en till...

 

Har du bråttom i poker kan jag nästan garantera dig att du inte kommer lyckas. Det är de som har bråttom som skottar bort hela bankrullen som tagit två år att bygga upp.

 

Dyraste raken som finns, väl?

 

Hur dyr raken är ska ju givetvis sättas i relation till motståndets kompetens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cottonseed skrev precis om det här i sin blogg på stoxpoker. Hur han skulle göra om han började om på noll.

 

"If I had to start all over again in poker how would I do it? What game would I start to learn? How many tables would I play? What would be my approach? These thoughts crossed my mind the other day after this question was posed in an interview I was listening to. I believe that making it through the ranks is now a much harder task than it was when I and many other pros got their start. When I started playing, I was bonus whoring. This basically subsidized my initial losing play. Not only did this provide a subsidy but it also provided me with a heavy incentive to get good as I could. I was in college at the time and had a 300 dollar bankroll from playing in home games with my friends and working in high school. At the time you were able to get a 25% deposit bonus up to 100 dollars on each party skin and it only took 500 hands to clear. I was three tabling full ring limit at the time so I guess it probably took 2.5hrs to clear. That in my mind at the time was ridiculous. For a college student, the thought of making 100 dollars in 2.5 hours playing poker at your computer is simply mind boggling.

 

 

If tomorrow my poker memory was completely erased and I had to start over again the first thing I would do would be go to the nearest bookstore and purchase Small Stakes Hold’em. This book is and will likely remain one of the most influential books I have ever read. It definitely changed mine and I suspect many others lives’ completely. I read and re-read this book over and over again. I did the quizzes so often that they became useless since I could remember each hand by the initial description.

 

The second thing I would do would be to find a good RB/bonus whoring type of situation and get started playing full ring limit. Yes, you read that correctly LIMIT, aka min-bet, poo flinging, sissy poker. In terms of hands going to showdown, limit has infinitely more information exchange and player interaction than NL. You make many more decision per hand, generally play a lot more hands and thus get into a lot situations post flop. Limit also forces you learn crucial poker concepts such as pot odds, hand ranges on board textures, thin value betting, etc, early on. These are all very good things for a beginning player, since they will help build the proper theoretical framework which is needed to analyze hands. As soon as I got my feet wet, I would try to move to short-handed play since it further requires you to interact with your opponents. If and when I switched to NL would simply depend on my goals etc. In my opinion, the learning curve for the previous concepts is much slower in NL since so few hands get to showdown. Also, the information exchange can often be much more subtle, which can be tricky for a new player to understand.

 

Now the tough question…Would I get where I am today if I had to start over? I have no idea to be honest. I do think the odds are a bit lower, but becoming a winning high stakes player is by no means an impossible or insurmountable feat. The game is, however, tougher these days. For a variety of reasons, the shark to fish ratio is higher and what used to win at small stakes simply doesn’t cut it anymore. On the other hand, the amount of good information available for learning the game is astonishing. So perhaps, maybe the odds are not lower after all? But the fact of the matter is it doesn’t matter. The game is what it is. The only thing you as a player can do is try to improve and most importantly have some fun playing. If the game isn’t fun then why in the hell are you still playing?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det mesta jag fick ut av att läsa böcker i början av min karriär var i bästa fall en bekräftelse på att andra rutinerade spelare verkar tänka på liknande sätt. I värsta fall bläddra några sidor och sedan slänga skräpet och konstatera att det förmodligen kommer gå att tjäna bra pengar på poker inom överskådlig framtid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dyr raken är ska ju givetvis sättas i relation till motståndets kompetens.

 

Fast det finns ju en gräns där raken är så pass dyr att den äter upp all edge. Jag tror inte att man hamnar så överdrivet långt från den gränsen på svenska spels sng's.

 

Jag har en kompis som lirar NL50 6-max utan rakeback (varför är ett mysterium) och som i bästa fall lillplussar. Detta trots att han utan tvekan borde vara en stabil vinnare. Raken äter upp en ofantlig del av winration på lägre stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det finns ju en gräns där raken är så pass dyr att den äter upp all edge. Jag tror inte att man hamnar så överdrivet långt från den gränsen på svenska spels sng's.

 

Jag har en kompis som lirar NL50 6-max utan rakeback (varför är ett mysterium) och som i bästa fall lillplussar. Detta trots att han utan tvekan borde vara en stabil vinnare. Raken äter upp en ofantlig del av winration på lägre stakes.

 

Självklart finns det gränser. På SvS låga sittar (20-100kr) tror jag dock att dom är långt ifrån nådda. En hyffsad spelare bör inte ha några som helst problem att ligga mellan 10-20% ROI på låga sittar på SvS.

 

Vad gäller cashgame så är ju SvS en ypperlig sida att börja på då de bara tar 2,5% rake jämfört med 5% på de flesta andra siter.

 

Lägger man ihop dessa faktorer tycker jag att SvS som helhet är en bra sida att börja på som pokerspelare, särskilt som den är 100% skattefri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad du läser till, men hoppas du har tänkt på att om du inte skaffar dig ett jobb inom ditt utbildningsområde eller något meriterade omgående efter examen minskar du för varje månad ditt värde på arbetsmarknaden. Inom många yrken vill man inte anställa någon som legat på sofflocket 2 år efter examen. Ett tips vore därför att försöka få in början av en ev. pokerkarriär i ett studieuppehåll. Givetvis bör du ha spelat mycket innan dess och vara konstaterat vinnande (vilket kräver mer spelade händer för varje dag).

 

På pokersidan (nätpoker) blir det ju även där tuffare för varje månad. Pokerproflationen - fler pokerproffs för varje månad, men samma eller färre dåliga spelare - är kanske det största problemet. Eftersom nästan ingen som tjänar bra med pengar på poker slutar och eftersom varje pokerproffs spelar tiotusentals händer mer i månaden än en amatör börjar det bli trångt mellan yrkesspelarna.

 

Detta leder till att agnarna sållas från vetet och mindre duktiga yrkesspelare faller i nivåer, vissa tills det inte går att försörja sig på nivåerna längre. Många inser inte att dom förlorat stora delar eller all sin edge på sin nivå vilket lett till att vissa proffs bara sitter och skyfflar pengarna fram och tillbaka (vilket är perfekt för pokersidorna, trots rakeback). Många yrkesspelare har redan i flera år suttit å spelat marginell förlustpoker men pga mycke spel ändå levt mer än väl efter rakebackutbetalningar.

 

Detta leder även till att yrkesspelare med ordentlig självdisciplin som insett sin minskade edge går ner till en lägre, men bekväm nivå där dom sitter och spelar med en bankrulle på kanske 300-400 inköp. Om dessa spelare bara spelar sina kort rätt och sätter press på nya, klättrande, vinnande spelare kommer dom långt med att bara vara sjukligt aggressiva och få upp den nya spelarens svängningar till för denne orimliga nivåer. Detta gör givetvis att klättringen uppåt på stegen blir mycket svårare. När folk börjar klättra ner för samtidigt blir det någonstans väldigt trångt.

 

Tycker heller inte du ska bestämma dig om du vill satsa på pokern innan du har spelat riktig poker (läs cashgame). Det är ändå där du kommer hamna förr eller senare om du vill leva på pokern.

 

OM du trots alla solsidor jag beskrivit ändå vill ta klivet in mot en pokerkarriär så tycker jag du ska lyssna till CottonSeeds råd som någon klistrade in tidigare i tråden. Kan du redan saker som pottodds och implicitaodds kan du hoppa böckerna och som Bluwajt skrev gå rakt på CR eller annan poker-instruktionsvideo-sajt. Rätt snart kommer du också vara tvungen att börja använda hjälpprogram för att bedöma dina motståndare och beräkna hur dom bedömer dig.

 

Ännu inte hört någon som börjat på noll å sagt: "Jag ska bli pokerproffs" och sedan lyckats med detta. Men vill du verkligen så har du mina största lyckoönskningar på vägen och min största respekt när du lyckas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad du läser till, men hoppas du har tänkt på att om du inte skaffar dig ett jobb inom ditt utbildningsområde eller något meriterade omgående efter examen minskar du för varje månad ditt värde på arbetsmarknaden. Inom många yrken vill man inte anställa någon som legat på sofflocket 2 år efter examen. Ett tips vore därför att försöka få in början av en ev. pokerkarriär i ett studieuppehåll. Givetvis bör du ha spelat mycket innan dess och vara konstaterat vinnande (vilket kräver mer spelade händer för varje dag).

 

På pokersidan (nätpoker) blir det ju även där tuffare för varje månad. Pokerproflationen - fler pokerproffs för varje månad, men samma eller färre dåliga spelare - är kanske det största problemet. Eftersom nästan ingen som tjänar bra med pengar på poker slutar och eftersom varje pokerproffs spelar tiotusentals händer mer i månaden än en amatör börjar det bli trångt mellan yrkesspelarna.

 

Detta leder till att agnarna sållas från vetet och mindre duktiga yrkesspelare faller i nivåer, vissa tills det inte går att försörja sig på nivåerna längre. Många inser inte att dom förlorat stora delar eller all sin edge på sin nivå vilket lett till att vissa proffs bara sitter och skyfflar pengarna fram och tillbaka (vilket är perfekt för pokersidorna, trots rakeback). Många yrkesspelare har redan i flera år suttit å spelat marginell förlustpoker men pga mycke spel ändå levt mer än väl efter rakebackutbetalningar.

 

Detta leder även till att yrkesspelare med ordentlig självdisciplin som insett sin minskade edge går ner till en lägre, men bekväm nivå där dom sitter och spelar med en bankrulle på kanske 300-400 inköp. Om dessa spelare bara spelar sina kort rätt och sätter press på nya, klättrande, vinnande spelare kommer dom långt med att bara vara sjukligt aggressiva och få upp den nya spelarens svängningar till för denne orimliga nivåer. Detta gör givetvis att klättringen uppåt på stegen blir mycket svårare. När folk börjar klättra ner för samtidigt blir det någonstans väldigt trångt.

 

Tycker heller inte du ska bestämma dig om du vill satsa på pokern innan du har spelat riktig poker (läs cashgame). Det är ändå där du kommer hamna förr eller senare om du vill leva på pokern.

 

OM du trots alla solsidor jag beskrivit ändå vill ta klivet in mot en pokerkarriär så tycker jag du ska lyssna till CottonSeeds råd som någon klistrade in tidigare i tråden. Kan du redan saker som pottodds och implicitaodds kan du hoppa böckerna och som Bluwajt skrev gå rakt på CR eller annan poker-instruktionsvideo-sajt. Rätt snart kommer du också vara tvungen att börja använda hjälpprogram för att bedöma dina motståndare och beräkna hur dom bedömer dig.

 

Ännu inte hört någon som börjat på noll å sagt: "Jag ska bli pokerproffs" och sedan lyckats med detta. Men vill du verkligen så har du mina största lyckoönskningar på vägen och min största respekt när du lyckas!

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu inte hört någon som börjat på noll å sagt: "Jag ska bli pokerproffs" och sedan lyckats med detta. Men vill du verkligen så har du mina största lyckoönskningar på vägen och min största respekt när du lyckas!

 

kan erkänna att jag är en sådan. tävlingsinriktad, bra sinne för spel, intelligent, visste även redan innan jag började att poker var ett skicklighetsspel och hade vänner som varit vinnande i ett par år innan jag tog mig an projektet i 2005. såg inte varför jag inte skulle kunna bli en vinnande pokerspelare om det fanns andra som var det.

 

sen är det mycket annat som ska lira utöver intelligens och det har man fått jobba hårt med, tex att kontrollera känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År 2005 var det mycket enklare än 2009, på nätet.

 

Om jag skulle "go pro" nu från scratch så skulle jag bara spela live.

 

jojo ofc spelet online utvecklas så sjukt mycket bara över 3 månader nu mera. det jag menade var mera att jag hade den inställningen som tycktes vara mycket ovanlig bland de som lyckats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog går det fortfarande att bli pro från scratch på nätet. Det som behövs är intresse (tycka att det är skitkul), bra kontroll på sina känslor (inte tilta för mycket) och lite intelligens (se lite mönster och tendenser i spelet och hos spelare). Men jag skulle tro att även den bäst lämpade personen för att spela poker behöver iallafall 1 år av ganska mycket spelande för att bli proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...