Gå till innehåll

Pokerångest!


insomniac

Recommended Posts

tönteri att börja fråga hur det går nu.. Jag vet inte låter som om du har haft nådigt med otur :| Ta och åk till vegas lr något ta och lira lite irl poker där sen kommer du hem taggad hehe ;) Lr så åker du och tar en semester nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man MÅSTE hitta något sätt att klara av bad beats perioderna rent mentalt.Man måste vara lite FÖRBEREDD på dem-för de dyker ju alltid upp förr eller senare.Man bör tänka igenom hur man skall uppträda i sådan situation,och sedan har nog mentalt resolv till att hålla sig till sin uppgjorda gameplan.Även om man är mentalt förberedd är det svårt nog i en losingstreak.

Jag tycker ofta att badstreaks verkar ta folk så fullständigt på sängen.Varför skall det vara så?

Tror NÅGON som spelar lite mera regelbundet att det inte kommer att drabba JUST honom?

Det finns tre absoluta saker i livet.Döden,Skatter och Badstreaksperioder.

Är man mentalt förberedd NÄR losingstreaks börjar-så spelar man också bättre i sådan period.Det gäller att minimera förlusten.En dollar mindre förlorad ÄR också en dollar i vinst.

Sedan kanske jag också kan tycka att det gick väldigt FORT nedför för Insomniac.Antingen är spelstilen mycket aggresiv-vilket per nödvändighet leder till kraftiga och snabba up AND downs i BR,eller också sjönk spelkvaliten på grund av mental belastning vilket ledde till större förlust i bad beats perioden än vad som egentligen var "nödvändigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var detta som var mitt råd i min "original post"

 

Kör 1-2 bord och lär känna dina medspelare. Satsa på att lära dig motspelarna, lär dig detta, syna ner billiga potter för att se osv. När du kan dem kan en duktig spelare som du själv köra över dem med varierat spel.

 

Kör du 4-6 bord blir du en fisk bland hajar för du blir alldeles för förutsägbar...

 

Att du är en liten punk det vet jag redan så jag väntar mig inget glatt svar den här gången heller :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska försöka svara så "glatt" som möjligt då.

 

att jag spelar dåligt i början av session har jag kommit underfund med, därför kör jag väldigt passivt o bara 'spelar in mig' i början, få lite basreads på maniacs, TAG/LAG spelare o sen spela mitt spel.

 

att jag skulle bli förutsägbar bara för jag kör fler bord förstår jag inte, det finns inget samband där? ledsen men jag ser det inte :-(

 

har man mer än en skärm med bra upplösning, är van vid högt tempo kan man variera sitt spel tillräckligt mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att inte läsa hela tråden o sen kritisera mig är lite larvigt också :-)

 

"flyt i början" a jo jag hade en jävla tur första 2-3 månaderna när inte drog några summor stora nog o nämna.

att sen ha "tur" i 5-6månader är orimligt, speciellt när man grindar 60+ timmars veckor, det har "normaliserats" ett par gånger om minst.

 

Givetvis har jag läckor i mitt spel, har ju bara spelat ett drygt år, men jag har spelat lika mkt, eller mer än ngn som enbart spelar live under kanske 6-7år, dessutom lär jag mig mkt av mina misstag, jag är inte en idiot och jag ser väll när jag har bästa handen, jag kan räkna mina odds o vinna en hand och oddsen för att förlora den 10 gånger irad.

 

din post är onödig och jobbig, den tillför inget trevligt :-(

 

dessutom så kan jag säga utan överdrift att folket man möter online är korkade, det är lätt o se att man är den bättre spelaren, givetvis gör alla misstag, men 90% av gångerna jag har "sämsta handen" dvs inte blir 'utdragen' på senare gator när vi ställer in pengarna är när jag blir riggad, dvs jag lägger ner handen om jag ser jag e slagen, dom gör inte det - dom synar och drar ut. det einte en läcka i mitt spel det är en läcka i deras.

 

edit: jag har inte heller gått upp i stakes "för fort"- jag har gjort det med överdrivet god marginal, långt över 3 000x bb som normen är.

 

Mitt svar var allvarligt. Men eftersom du är övertygad om att de månader där du vinner beror på att du är en mycket bra pokerspelare ("speciellt mot slutet av när jag blev betydligt bättre än förut, under denna perioden snittade jag väll en vinst på 35 000-40 000:- i månaden") och de månader där du förlorar beror på otur, tror jag inte vi kommer längre.

 

Jag har stött på massa folk som har haft jättebra flyt i sex månader och sedan börjat förlora, just då de bestämt sig för att bli proffs och dessutom går upp i limit väldigt fort. Bankroll är långt ifrån det viktigaste när man skall gå upp en limit.

 

Men ditt svar illustrerar väldigt tydligt det svar du fiskar efter så jag skall ge dig det:

 

Du har bara kortsiktig otur. Det kommer vända och du kan försörja dig som pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag upskattar inte när du är så nedlåtande och leker professor :-/

 

jag "fiskar" inga råd/svar som jag skre (2 GÅNGER!) jag _VENTADE_ lite pokerångest, om du inte ens kan läsa rubriken kanske du borde skaffa nya brillor.

 

Som sagt jag förväntade mig inte att utomstående skulle förstå, men när du indirekt kallar mig nybörjare blir jag sur, du har ingen anning :-) jag har spelat visserligen relativt kort tid, men jag har fått mkt erfarenhet, både på och av borden.

 

Jag har också stött på folk som "hade jätte flyt i början", men ingen har "jätte tur" i 6månader, inte jag heller. det var normal varians under den perioden, jag vann så pass mkt för jag hade en censur av Ola (SOM JAG OCKSÅ SKREV MEN DU VÄGRAR LÄSA) och 2 skärmar med multitables igång, samt en jävla bra disciplin för poker.

 

och jo, bankroll är det viktigaste när man går upp i limit :-)

om du har skillsen spelar ingen roll du ska inte lira där pga varians _GÅR EJ_ att undvika hur bra du än är, sen om man är kass ska man givetvis bara hålla sig på låga stakes alternativt sluta spela för sitt eget bästa det är ju bara givet, nu antar jag att vi snackar om kompetenta spelare.

 

mitt svar til dig får bil vad DU FISK-ar efter: tro inte du har alla svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag upskattar inte när du är så nedlåtande och leker professor :-/

 

jag "fiskar" inga råd/svar som jag skre (2 GÅNGER!) jag _VENTADE_ lite pokerångest, om du inte ens kan läsa rubriken kanske du borde skaffa nya brillor.

 

Rubriken är "Pokerångest". Jag har väl inte i några inlägg hävdat att du inte har det? Det är väl alldeles uppenbart att så är fallet.

 

Som sagt jag förväntade mig inte att utomstående skulle förstå, men när du indirekt kallar mig nybörjare blir jag sur, du har ingen anning :-) jag har spelat visserligen relativt kort tid, men jag har fått mkt erfarenhet, både på och av borden.

 

Jag har inte kallat dig nybörjare, även om du relativt sett förstås verkar vara väldigt oförberedd på den varians spelet innebär.

 

Jag har också stött på folk som "hade jätte flyt i början", men ingen har "jätte tur" i 6månader, inte jag heller. det var normal varians under den perioden, jag vann så pass mkt för jag hade en bra rakebackdeal (SOM JAG OCKSÅ SKREV MEN DU VÄGRAR LÄSA) och 2 skärmar med multitables igång, samt en jävla bra disciplin för poker.

 

Streaks där du har tur kan vara mycket längre än sex månader. Med lite mer erfarenhet kommer du att se det.

 

och jo, bankroll är det viktigaste när man går upp i limit :-)

om du har skillsen spelar ingen roll du ska inte lira där pga varians _GÅR EJ_ att undvika hur bra du än är, sen om man är kass ska man givetvis bara hålla sig på låga stakes alternativt sluta spela för sitt eget bästa det är ju bara givet, nu antar jag att vi snackar om kompetenta spelare.

 

Bankroll är i princip helt oväsentligt för när du skall gå upp, såvida den inte är för liten. Om du går upp i limit när du fått en magisk multiplikator av BB är det inte undra på att du gått på en mina.

 

mitt svar til dig får bil vad DU FISK-ar efter: tro inte du har alla svaren

 

Jag har inte alla svaren, men jag sett tillräckligt med nya pokerspelare som anser sig vara oslagbara bli panka. Och likt dig är de gjorda av teflon. Även välmenande råd rinner rakt av dem, eftersom de själva vet hur fantastiskt bra pokerspelare de är.

 

Lycka till vid borden iaf. Det verkar som du inte tål att höra något annat än just det du vill höra. Och då blir den tid jag lägger ner på att läsa och svara bortkastad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att jag skulle bli förutsägbar bara för jag kör fler bord förstår jag inte, det finns inget samband där? ledsen men jag ser det inte Sad

 

har man mer än en skärm med bra upplösning, är van vid högt tempo kan man variera sitt spel tillräckligt mkt.

 

Ojdå. Där kan jag lova att du har tvärfel - hur duktig du än är, så tappar du lite procentuellt vid varje extra bord, och rätt som det är så blir varje extra bord en belastning i stället för en tillgång. Och det handlar inte om att "variera" sitt spel - du säger att du inte har tid att skriva ner händer här i en dagbok (så du kan få konstruktiv kritik) - du spelar helt enkelt för många bord om du inte "hinner" analysera dina misstag.

 

länge eftersom 100x bb i teorin bör hjälpa mig (en duktig spelare) mer än mina motståndare, fler chips = fler strategiska val och mer edge till den bättre, så var mitt tankesätt ivf.

Du säger det ju själv här - med 50bb så var du säkert ofta all-in och slapp ta strategiska beslut, nu hinner du inte med att fatta dom korrekta besluten (efterssom du måste fatta så många fler beslut med den nya strukturen!

 

Ponera att du tjänar 20bb i timmen vid ett bord, och tappar 10% "skärpa" för varje extra bord

 

1 bord: 20bb/h

2 bord: 36bb/h, 18 per bord

3 bord: 48bb/h, 16 per bord

4 bord: 58bb/h, 15 per bord

5 bord: 65bb/h, 13 per bord

6 bord: 70bb/h, 12 per bord

...

9 bord: 77bb/h, 9 per bord

Som du ser så kommer du snabbt upp till en nivå där varje extra bord inte ökar på din intjäningsförmåga, men väl din standardavvikelse - och det är precis detta som troligen inträffat (vid stunder av goodstreaks är du gud, vid stunder av badstreaks går det käpprätt åt helvete).

 

Och dessa siffror med den ytterst modesta 10%-sämrekriteriet.

 

Jag misstänker själv att jag själv försämrar mitt spel med 25% per bord jag kopplar på. Se motsvarande siffror nedan:

 

1 20 20

2 30 15

3 33,75 11,25

4 33,75 8,43

5 31,64 6,32

 

Som du ser så kostar då varje bord mer än tre mig pengar (och jag har lärt mig min läxa, och spelar max två bord).

 

 

Du skriver någonstanns att du inte fört statestik över ditt spel: Varför i helvete då, om jag får fråga? Du förtjänar att förlora om du åsidosätter pokerspelarens absolut bästa metod att få kontroll över sitt spel. Att föra bok, även en enkel sådan i ett excelblad, hjälper vilken spelare som helst att täppa till läckor.

 

 

Slutsats: Spela färre bord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så kommer du snabbt upp till en nivå där varje extra bord inte ökar på din intjäningsförmåga, men väl din standardavvikelse - och det är precis detta som troligen inträffat (vid stunder av goodstreaks är du gud, vid stunder av badstreaks går det käpprätt åt helvete).

 

Kan du förklara det där? Jag trodde att fler bord (fler händer per timma) gjorde att man fick mindre standardavvikelse? Eller iallafall kortare "streaks" med enbart dåliga kort etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...