Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Självklart ville jag veta om det var rätt då det ändå skilde sig 8% av prispotten mellan 1:a och 2:a-platsen.

wat

Du är ju redan garanterad 2:a priset eftersom ni är HU. Alltså spelar det ingen roll hur stor skillnad det är mellan 1:a och 2:a priset.

Postad
wat

Du är ju redan garanterad 2:a priset eftersom ni är HU. Alltså spelar det ingen roll hur stor skillnad det är mellan 1:a och 2:a priset.

Att han inte skulle vara garanterad 2:a priset har han väl aldrig sagt något om, inte i det du citerade iaf?

Att han däremot inte behöver tänka på dom där 8% av prispotten utan bara alltid försöka ta reda på om man gör rätt eller inte håller jag med om.(Om det nu var det du menade?)

Postad
Så om min öppningssize är all-in så kan fi pusha maximalt antal händer profitabelt?

Jättekul hjort. Självklart är push specialfall, men i övrigt blir det ju så. Väljer vi en size där vi alltid lämnar kvar en bb för hela vår raiserange är det ju profitabelt för fi att pusha allt.

Just i detta fall tycker jag push är liiite för stort, men är på gränsen.

Postad
Är det inte mer rellevant om jag även tidigare på FB öppnat med 2,5 eller 3BB?

Edit: Om vi öppnar med 2,4BB (eller mindre), ger vi inte FI odds (~2,5) för att syna rätt brett då?

Du öppnar väl samma hela tiden? I stort sett alltid är det bättre att öppna 2.5 (och mindre) än 3 på ett FT (om det är vad du menar med FB) mtp hur stackarna och blindsen ser ut.

Tror inte det, men vet inte. Märker vi att fi börjar syna en massa kan vi ju dra upp sizen en aning.

Postad
Jättekul hjort. Självklart är push specialfall, men i övrigt blir det ju så. Väljer vi en size där vi alltid lämnar kvar en bb för hela vår raiserange är det ju profitabelt för fi att pusha allt.

Just i detta fall tycker jag push är liiite för stort, men är på gränsen.

Nja nu lurar Hjort upp dig på en cykel. Lämnar du 1 bb i hela din raiserange så är det så klart inte Fi kan pusha allt profitabelt för det spelet är typ = syna allt som du pushar.

Postad
Att han inte skulle vara garanterad 2:a priset har han väl aldrig sagt något om, inte i det du citerade iaf?

Att han däremot inte behöver tänka på dom där 8% av prispotten utan bara alltid försöka ta reda på om man gör rätt eller inte håller jag med om.(Om det nu var det du menade?)

Jo, självklart är det huruvida en syn är korrekt eller ej jag är intresserad av, men jag erkänner naturligtvis själv att jag fäste lite mer intresse vid den här handen än vid en push i en genomsnittlig sit'n'go.

Postad
Är det inte mer rellevant om jag även tidigare på FB öppnat med 2,5 eller 3BB?

Edit: Om vi öppnar med 2,4BB (eller mindre), ger vi inte FI odds (~2,5) för att syna rätt brett då?

Tror inte det, men vet inte. Märker vi att fi börjar syna en massa kan vi ju dra upp sizen en aning.

Eller så fortsätter vi spela otroligt stora potter i position, vilket vi vill?

Postad
Nja nu lurar Hjort upp dig på en cykel. Lämnar du 1 bb i hela din raiserange så är det så klart inte Fi kan pusha allt profitabelt för det spelet är typ = syna allt som du pushar.

Jo stämmer såklart om man tänker så, klart vi får odds att syna alla våra händer då. Syftade ju dock enbart på sizen och att vi spelar likadant i fortsättningen oavsett size (vilket väl i stort sett är fallet mellan 2.5 vs 3 eller vad orginalfrågan nu var). Men om det var dit du ville komma Hjort så wp :)

Postad

Fattar inte vad du menar. Vill du raisa 3bb eller mer för att det är bättre att spela stora potter i position?

Postad

2xar och får inte en push emot mig med 20bb. får jag det kan man välja själv men jag synar här.

Synar om han e aggresiv och sen pushar mot hans raise är enormt profitabelt annars i detta läge.

Postad

Tjo, någon som vill lira 500-1000 händer? Inte världens urval men orkar verkligen inte mer, variansen blir betydligt lägre vid kortare stackar.

-ni får endast höja 3x från knapp eller folda, ni får spela hur ni vill från big blind

-jag får endast minraisa eller folda knapp, jag får endast reshovea eller folda från big blind.

-Splitta bord vid effective >25bb, reload till 20bb vid <15bb

-högst All-In ev vinner (jag trackar via holdem manager, ni får hemskt gärna tracka också).

Givetvis lirar vi playmoney. Bragging rights + propbet 1:1 lagom summa?

Kan vara kul att testa.

PMa mig:-)

edit

ska duscha och sen grinda teveserier, så no go jut nu iaf

Postad
Du öppnar väl samma hela tiden? I stort sett alltid är det bättre att öppna 2.5 (och mindre) än 3 på ett FT (om det är vad du menar med FB) mtp hur stackarna och blindsen ser ut.

FT eller FB jaja, jag en gammal man brukar svänga mig med svenska ;-).

Jo men det va det jag menade i mitt första inlägg. Om vi ALLTID öppnar 3BB så bör vi väl även göra det HU?

Jag tror vi får en massa syn om vi ger för bra odds men så kanske det inte är.

Det tror jag i alla fall?

Postad

Bluwajt, inte det jag menar. Orkar inte förklara närmare, men lämplig öppningsrange påverkas också av betsize.

Orsaken att småbet är standard beror mest på att folk spelar väldigt dåligt mot små bet.

-högst All-In ev vinner (jag trackar via holdem manager, ni får hemskt gärna tracka också).
Så nittigast vinner då, eftersom ickeshowdown inte räknas.
Postad
Bluwajt, inte det jag menar. Orkar inte förklara närmare, men lämplig öppningsrange påverkas också av betsize.

Så nittigast vinner då, eftersom ickeshowdown inte räknas.

Jo, ickeshowdown räknas med. Vinner du t ex $100 på nonshowdown och sen hamnar all in pre med 2s2h mot AsKh och sen med AhKs mot 2s2h kommer ditt allin ev vara +$100 förutsatt att det inte rakeas, oavsett utgång i allin potterna.

Postad
FT eller FB jaja, jag en gammal man brukar svänga mig med svenska ;-).

Jo men det va det jag menade i mitt första inlägg. Om vi ALLTID öppnar 3BB så bör vi väl även göra det HU?

Jag tror vi får en massa syn om vi ger för bra odds men så kanske det inte är.

Det tror jag i alla fall?

Nej, tycker jag inte. Om vi nu tvingas höja 3bb varje hand så finns det väl inget som säger att vi måste göra så när vi är hu, är väl bara att anpassa sig då det det som är bäst för situationen.

Rätt säkert på att fi inte få så annorlunda odds om vi spelat 2.5 eller något kontra 3bb, men har ingen aning egentligen. Kan bara säga från egen erfarenhet att jag inte märkt någon nämnvärt skillnad i de flesta fall.

Orsaken att småbet är standard beror mest på att folk spelar väldigt dåligt mot små bet.

Okej, du har ju mycket bättre koll än mig på detta så stämmer säkert :)

Men överlag tycker jag mitt det jag skrivt tidigare är är bra i praktiken om man ser till hur spelet ser ut på nätet idag.

Postad

Det kan ju vara ganska roligt att ha en liten opensize från sb eftersom i princip alla spelare kommer flatta oftare och shova mer sällan mot oss. Det gör att vi får spela fler floppar i pos och eftersom nästan alla suger så hårt på att spela ur pos så är det pfta bra att öppna litet.

Ängeln, varför skulle du behöva öppna lika stort/litet som du har gjort tidigare? Förstår inte riktigt vad de händerna har med de här händerna att göra, speciellt inte när vi inte ens var HU då.

Postad

Ängeln, varför skulle du behöva öppna lika stort/litet som du har gjort tidigare? Förstår inte riktigt vad de händerna har med de här händerna att göra, speciellt inte när vi inte ens var HU då.

Vad jag frågade men va luddig i frågan är om vi ALLTID öppnar 3BB under turneringens slutskede (med höga blinds), bör vi då behålla den storleken när vi kommer HU?

Sak samma om vi ALLTID öppnat med 2,5BB, behåller vi då den?

Eller justerar vi vår öppningssize, och i så fall varför? och utifrån vad?

Jag öppnar alltid 2,5BB i slutet (bortsett från push) oavsett kort och gör det även om jag hamnar HU. Därför undrar jag om jag bör lära mig justera detta?

Postad
Vad jag frågade men va luddig i frågan är om vi ALLTID öppnar 3BB under turneringens slutskede (med höga blinds), bör vi då behålla den storleken när vi kommer HU?

Sak samma om vi ALLTID öppnat med 2,5BB, behåller vi då den?

Eller justerar vi vår öppningssize, och i så fall varför? och utifrån vad?

Jag öppnar alltid 2,5BB i slutet (bortsett från push) oavsett kort och gör det även om jag hamnar HU. Därför undrar jag om jag bör lära mig justera detta?

1. Det finns ingen anledning att göra det förutom att det gör det "lättare" för oss iom att vi inte behöver fundera på hur mycket vi ska höja.

Problemet är att du inte verkar se det som en helt ny situation. Vi kan behålla den, men så fort vi anser att någon annan raisesize är bättre tar vi ju den.

För att det är mer profitabelt. Vi kan justera efter stackdjup, position, motspelares positioner, bubbelfaktorer och handstyrka i det specifika fallet.

Ja

Postad
1. Det finns ingen anledning att göra det förutom att det gör det "lättare" för oss iom att vi inte behöver fundera på hur mycket vi ska höja.

Problemet är att du inte verkar se det som en helt ny situation. Vi kan behålla den, men så fort vi anser att någon annan raisesize är bättre tar vi ju den.

För att det är mer profitabelt. Vi kan justera efter stackdjup, position, motspelares positioner, bubbelfaktorer och handstyrka i det specifika fallet.

Ja

Jo iofs ser jag det som en ny situation men jag vet att jag har en hel del (nästan allt) att lära mig i HU.

Tack för svaret.

Postad

Höll på att slita mitt hår av frustration/irritation, men Rebonius svarade bra på Ängelns tankegångar.

Öht sjukt många konstiga tankar i denna tråd. Folk som uttalar sig i en HU handanalys som inte vet vilken pos SB och BB har, vissa fattar inte att det inte spelar någon roll vad skillnaden mellan 1:a och 2:a pris osv osv.

För att diskutera handen som så skulle jag hålla mig till raisesize nånstans runt 2,5 och snapcalla. Men om man är obekväm med att spela en flop med 66 så tror jag i ett isolerat vacuum att det funkar bra värdemässigt att pusha den. Problemet är väl vad det ger fi för tankar när vi 2-3x:ar nästa hand med 98s osv osv.