Gå till innehåll

Ett gäng udda variationer jag funderat på


Hjort

Recommended Posts

Enkorts-hold'em - Tror ni det här skulle vara spelbart alls, och i så fall i vilket format?

 

5-rundors hold'em - Tanken med det här var att få en satsningstruktur mer i stil med 7cs. Ett exempel vore ju att börja med 1 kort på bordet och sedan lägga på ett kort efter varje runda. Det borde ju förändra strategierna en hel del.

 

hold'em med ett dolt hålkort istället för gemensamt kort på rivern. Det här borde förändra hold'em strategin ganska rejält eftersom det bland annat blir mycket svårare att få nötter.

 

fyra korts texas alltså omaha där man får använda valfritt antal kort från handen. Det här borde vara mer likt 5- eller 6korts omaha än vanlig dito.

 

hi/lo-split utan qualifier fast 2/3 av potten går till den höga handen.

 

hi-lo-split 2-7. Alltså hi-lo där färg och stege räknas som högt för den låga handen.

 

Hur tror ni strategierna varierar i de olika spelen gentemot sina "vanliga" kusiner?

 

Orsaken till att jag klurar på sånt här är mer för att hålla mig mentalt smidig vad gäller poker än för att jag tror att jag någonsin kommer spela dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Jag orkar inte räkna på de där varianterna nu, men en del av dem låter kul.

 

För att du ska ha nåt att klura på får du ett nytt spel av mig: Mörk-Omaha.

 

Det går till som så att man lirar en giv PL Mörkpoker med ante men man visar inte upp korten på slutet. Istället spelar de som är kvar efter mörkpokerhanden en giv 5-kortsomaha, med sina mörkpokerhänder som hålkort. Även omahan spelas som PL. Efter omahan splittar bästa mörkpokerhanden potten med bästa omahahanden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh sweet Jebus! Det där kommer att bli komplicerat.

 

Spontant vet jag inte om pot-limit känns som rikigt rätt format dock. Det blir ju 6 satsningrundor plus en väldans massa chasing. Jag skulle tro att folk kommer att ha skickat in alla pengar redan på eller innan floppen regelmässigt. Kanske om man kör 1-1-2-2-4-8 bet eller något sånt istället. Halvpot-limit kanske också kan funka.

 

Det känns ju också som att dubbelsuitade stegar kommer att vara monsterhanden numero primo i det här spelet. Eller kanske dubbelsuitade ess med underpar.

 

Om det ska spelas pot-limit är det nog bättre att bara köra satsningsstrukturen från vanlig 5-korts-omaha med split mellan hålkorten och de vanliga omaha-händerna.

 

Ett alternativ kan ju vara en pineapple-hybrid där man kör ett byte på floppen. Det borde ju kunna göra saker spektakulärt komplicerade, samt att det reducerar antalet satsningsrundor en del.

 

Den stora taktiska fråga bör väl bli att klura ut vem som spelar på vilken hand (alltså omahan eller mörkpokern).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

fyra korts texas alltså omaha där man får använda valfritt antal kort från handen. Det här borde vara mer likt 5- eller 6korts omaha än vanlig dito.

 

Tror denna varianten skulle bli extremt tight. Omaha är ju redan nu ett spel om nötter vilket beror på det stroar antalet 5-korts pokerhänder man kan skapa. Efter turnen har varje spelare 24 potentiella 5-kortshänder och på rivern 60st. Om man skulle få välja fritt antal kort av sina 4 kort (orkar inte räkna eller tänka på denna siffra :? ) så skulle det bli betydligt fler potentiella händer och nötterna skulle vara ett faktum.

 

hi/lo-split utan qualifier fast 2/3 av potten går till den höga handen.

 

Med denna struktur tror jag att spelstilen skulle bli ganska lik Omaha Hi. Att gå på den låga delen skulle vara menlöst. Man skulle nog sattsa på höga starthänder och inte bry sig om den låga delen. I Hi/Lo går man ju efter hela potton eftersom det sällan är länsamt att jaga enbart halva sidan.

 

Nä nu slutar jag svamla. Lite tankar jag fick när jag läste bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...