Andy_McNab Postad 24 April , 2005 Rapport Share Postad 24 April , 2005 Precis som topic lyder. Var börjar mellan och sen position på ett bord med 10 personer? Finns det redan en tråd om detta ber jag om ursäkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kenomann Postad 24 April , 2005 Rapport Share Postad 24 April , 2005 Precis som topic lyder.Var börjar mellan och sen position på ett bord med 10 personer? Finns det redan en tråd om detta ber jag om ursäkt. Få se om jag har lärt mig något under dessa två månader jag har spelat. 4 första= tidig pos, 3 därefter= mellan pos och 3 sista inkl knappen= sen pos. /Kenomann Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andy_McNab Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2005 >Kenomaan Ungefär som jag misstänkte alltså Tack för att du tog dig tid! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Papa Kubo Postad 24 April , 2005 Rapport Share Postad 24 April , 2005 Men vad händer om det bara är sju spelare vid bordet då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andy_McNab Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2005 Tidig position 1-2, mellan 3-4 och sen knappen + 6-7? Och så sänka kraven för starthänderna man spelar. Eller jag är helt ute och cyklar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 24 April , 2005 Rapport Share Postad 24 April , 2005 Det relevanta är steg från knappen, inte steg från mörkarna. Jag tycker det är en värdefull distinktion eftersom det då inte finns någon risk att förväxla första position vid 3 spelare med första position vid 10 spelare. På det sättet får man följande positioner för ett 10-bord: B+7, B+6, B+5, B+4, B+3, B+2, B+1 (även känt som CO, cut-off), B, SB, BB. Lite grovt kan man då säga att de tre första är tidig position, de tre följande mellanposition och B+1 och B är sen position. Som synes så finns det då ingen tidig position vid 6-bord. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjorn_ Postad 25 April , 2005 Rapport Share Postad 25 April , 2005 Om man använder positionsbenämningarna: UTG, UTG+1, UTG+2, MP1, MP2, MP3, CO, Button, SB, BB för tiomannabord brukar jag ta bort i den här ordningen: UTG+2 UTG+1 MP3 MP2 MP1 CO UTG Button Så för mig blir altså ett sexbord UTG, MP1, CO, Button, SB, BB Vet inte om detta är ett vettigt sätt att göra det men jag känner att jag vill "särbehandla" UTG. Tycker att man gör/kan göra (eller kanske snarare ska låta bli) visa saker därifrån just för att man är först in i handen snarare än beroende på steg från knappen. Annars så är väl Hjorts system också bra även om jag tycker det är mer logiskt att kalla platserna för knappen MINUS ett (CO) till knappen MINUS sju (UTG). Plussar man så hamnar man ju i blindsen. Håller också med om att det inte finns tidig position på sexmanna. Varför heter det cutoff föresten? /Bjorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eroz Postad 25 April , 2005 Rapport Share Postad 25 April , 2005 Varför heter det cutoff föresten? Är det inte pga möjligheten att "klippa bort" knappen för att på så vis få agera sist under resten av handen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jaqk Postad 25 April , 2005 Rapport Share Postad 25 April , 2005 Jag tycker Hjorts (och Lederers) sätt att räkna är genialiskt. Hur många har du bakom dig? På ett fyramannabord sitter du därmed antingen i mörkarna eller i sen position. Tidig position och mittposition finns inte längre. Du använder Lederers preflopstrategi för sen position eller för mörkarna, osv. Det blir så enkelt. Du behöver inte krångla med speciella regler för shorthanded play, utan du spelar bara som i en sen position. Kanske lite överförenklat, men väldigt praktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 25 April , 2005 Rapport Share Postad 25 April , 2005 Varför heter det cutoff föresten? Är det inte pga möjligheten att "klippa bort" knappen för att på så vis få agera sist under resten av handen? Japp. Jag tycker Hjorts (och Lederers) sätt att räkna är genialiskt. Hur många har du bakom dig? Vare sig jag eller Lederer var först med det, Abdul (aka Michael Hall) använde systemet på 90-talet och fan vet om inte Caro använde det, eller ett liknande, på 80-talet. Annars så är väl Hjorts system också bra även om jag tycker det är mer logiskt att kalla platserna för knappen MINUS ett (CO) till knappen MINUS sju (UTG). Plussar man så hamnar man ju i blindsen. Jäkla vänster-höger chauvinist! Won't somebody think of the Hebrews? Förresten så använde Abdul "x-OTB", "x steg off the button" vilket nog är mer logiskt (eller snarare estetiskt) än B+1. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts