Remissvar till spelutredningen - samgående med Svenska Spel

wizzo

Recommended Posts

Idag är sista dagen att lämna in remissvar till spelutredningen så vi tänkte lite kort redogöra för hur vi svarat.

Som ni alla vet har Svenska Pokerförbundet alltid varit motståndare till spelmonopolet men efter att ha tagit del av spelutredningen står det ganska klart att monopolet kommer att kvartså och till och med stärkas. Många och långa diskussioner om förbundets fortsatta roll på spelmarknaden har förts både inom styrelsen och med våra medlemmar och samarbetspartners.

Det är som sagt ganska uppenbart att monopolet kommer att finnas kvar. För att även fortsättningsvis kunna vara med och verka för pokerns bästa i Sverige har vi därför beslutat att vi inte längre kan motverka monopolet utan måste bjuda in till samarbete med Svenska Spel.

I vårt remissvar har vi skrivit att vi samtycker till i stort sett alla slutsatser i spelutredningen. Samtidigt föreslår vi att Svenska Pokerförbundet som ideell förening ska likvideras och att namnet och sittande styrelse istället inkorporeras i Svenska Spel och bli en del av deras organisation.

Vi samtycker inte till att utländska sajter ska spärras, men kommer att förespråka spel på Svenska Spels/vår sajt framöver. Livepoker på klubbar ska kunna anordnas mot en licensavgift till förbundet.

Detta är alltså huvuddragen i vårt remissvar. Huruvida det blir så här vet vi inte, men inledande kontakter med Svenska Spel har gjorts och de är försiktigt positiva. Vi återkommer inom kort med mer info!

Anders Persson

Styrelseledamot i Svenska Pokerförbundet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...