Partyjack Postad 31 Mars , 2009 Rapport Postad 31 Mars , 2009 Jag har aldrig innan jag började spela poker varit särskilt datorintresserad eller pysslat med datorer över huvud taget. Därför är jag tacksam om ni besparar mig det annars så självklara dumförklarandet och ironiserandet. Det jag behöver är hjälp av en datorkunnig och hjälpsam människa, vilket jag lättast tror mig kunna hitta här då det är ganska gott om "datanördar" (no offence). Så till problemet: Har sedan några dagar haft problem med uppkopplingen mot internet, har ett ADSL med 8mbit/s från Telia. Har varit i kontakt med deras "support" flertalet gånger och vi har kommit fram till att problemet ligger någonstans i/kring min dator. Jag klockar ganska precis 5% av den totala bandbredden vilket naturligtvis är åt helvete för lite. Trodde ett tag att en stor Vista-update kunde ligga till grund för problemen, gjorde en systemåterställning och det har inte hjälpt. Prövat att stänga av alla virusprogram och brandväggar, men ändå ingen förbättring. Använder telias egna "F-secure", om det kan vara till någon hjälp till att lösa mitt problem? Har tom prövat att byta nätverkskabel men det vill fan inte hjälpa det heller. Börjar bli sjukt frustrerad. Efter ett tags funderande kommer jag iaf fram till att jag kan ha haft problem med farten längre, kanske uppåt 3 veckor. Har bara inte testat farten genom att streama eller ladda ner något på så lång tid. Det enda jag har gjort hårdvaru- och mjukvaru-mässigt är att vi kopplade in en router för en grindstuga för några veckor sedan, denna har jag nu kopplat bort.. Men det hjälpte naturligtvis inte det heller. Snälla, snälla hjälp en datorteknisk superfisk. Allt är till hjälp, vi kan även diskutera någon slags ersättning via överföring på FT eller Stars tex till den som löser mitt problem!? Citera
Partyjack Postad 1 April , 2009 Författare Rapport Postad 1 April , 2009 Ingen? Jag tiltar sönder här!!! Citera
Loveless Postad 1 April , 2009 Rapport Postad 1 April , 2009 Prova att logga in med en annan dator, eller ladda ner pingplotter och se om den kan hitta något som slöar ner. Det är inte så att du beställt IPTV eller så? Den tjänsten lastar givetvis ner din bandbredd. Det kan också vara så att telia har reserverat bandbredd av misstag men det borde deras support kunna se tycker man. Citera
Matfrid Postad 1 April , 2009 Rapport Postad 1 April , 2009 Du kan t ex koppla in någon annan persons dator, och köra tptest. Om det går lika långsamt då så vet du att det inte beror på din dator. I övrigt är det svårt att säga något, bäst att hitta någon som kan titta på det. Citera
brainslicer Postad 1 April , 2009 Rapport Postad 1 April , 2009 Det enda jag har gjort hårdvaru- och mjukvaru-mässigt är att vi kopplade in en router för en grindstuga för några veckor sedankan de tänkas du blivit smittad av tex masken conflicker(eller nån annan worm) i samband med det? typiska tecken på mask smitta brukar vara att det äter upp bandbredden mer info och verktyg angående conficker där: http://www.dshield.org/conficker Citera
Partyjack Postad 1 April , 2009 Författare Rapport Postad 1 April , 2009 Prova att logga in med en annan dator, eller ladda ner pingplotter och se om den kan hitta något som slöar ner. Det är inte så att du beställt IPTV eller så? Den tjänsten lastar givetvis ner din bandbredd. Det kan också vara så att telia har reserverat bandbredd av misstag men det borde deras support kunna se tycker man. Har haft digitaltv sedan ett par år tillbaka och har aldrig tagit mer än 1,5-2 mbit. Prövat att stänga av den förstås, men ingen skillnad. Du kan t ex koppla in någon annan persons dator, och köra tptest. Om det går lika långsamt då så vet du att det inte beror på din dator. I övrigt är det svårt att säga något, bäst att hitta någon som kan titta på det. Mjo, teliasupporten bekräftade väl i princip att problemet låg på min dator.. Ska testa med laptoppen när jag är hemma nästa gång för att konfirmera! kan de tänkas du blivit smittad av tex masken conflicker(eller nån annan worm) i samband med det? typiska tecken på mask smitta brukar vara att det äter upp bandbredden mer info och verktyg angående conficker där: http://www.dshield.org/conficker Intressant tips, ska kolla på det när jag kommer hem igen. Har kört virus och malware-sökningar och allt har sett bra ut där. Men den masken kanske slinker ett standard-virusprogram? Tack för visat intresse och tips, uppdaterar här när jag testat era tips. Citera
TotalFarsa Postad 1 April , 2009 Rapport Postad 1 April , 2009 Har haft digitaltv sedan ett par år tillbaka och har aldrig tagit mer än 1,5-2 mbit. Prövat att stänga av den förstås, men ingen skillnad. Det spelar ingen roll om du stänger av digital-tvn. Bolaget "dedikerar" en viss del av din bandbredd för att den ska fungera. Telias digitaltv-lösning stjäl ungefär 20-25% av din bandbredd. Så har iaf en mellanchef på telia förklarat det för mig. Jag fick honom sedermera att fimpa den delen av vårt telia-avtal eftersom vi inte använder oss av deras digitaltv-lösning = mer bandbredd till andra saker (och jo, min inhastighet ökade efter att de släckte ner digitaltvn). Citera
brainslicer Postad 1 April , 2009 Rapport Postad 1 April , 2009 Intressant tips, ska kolla på det när jag kommer hem igen. Har kört virus och malware-sökningar och allt har sett bra ut där. Men den masken kanske slinker ett standard-virusprogram? En hel del har som vapen att slå ut AV och Windows uppdateringar... ett tecken på det kan vara om skriver tex in http://www.microsoft.com/ i webbläsaren så hamnar du till google eller nåt... resulterar i att windows och av-produkter inte kan hämta updateringar i början på mars upptäckets en ny version av conficker som just har dom egenskaperna http://en.wikipedia.org/wiki/Conficker ...... Variant C of the worm resets System Restore points and disables a number of system services such as Windows Automatic Update, Windows Security Center, Windows Defender and Windows Error Reporting.[12] Processes matching a predefined list of antiviral, diagnostic or system patching tools are watched for and terminated.[13] An in-memory patch is also applied to the system resolver DLL to block lookups of hostnames related to antivirus software vendors and the Windows Update service.[10] Symptoms Account lockout policies being reset automatically. Certain Microsoft Windows services such as Automatic Updates, Background Intelligent Transfer Service (BITS), Windows Defender and Error Reporting Services disabled. Domain controllers responding slowly to client requests. Congestion on local area networks. Web sites related to antivirus software becoming inaccessible.[14] Citera
Partyjack Postad 2 April , 2009 Författare Rapport Postad 2 April , 2009 Hoolabaloo, loggade in utan att vidtagit någon som helst ytterligare åtgärd och vips så var mottagningen uppe i 6,5mbit/s (bredbandstv på 1,5). Visserligen sänder jag lika jävla segt fortfarande, men det känns som att det kan få vara så.. Nu var det väl nästan bevisligen något fel på själva linan ändå, när det gick tillbaka utan åtgärd. Ska kolla igenom sidan om "conflicker", stort tack där brainslicer - du verkar vara en hyvens kille som alltid försöker hjälpa folk med dataproblem. Det ska du ha en eloge för! Ångestsläppet är bland det skönaste i denna värld (om ännu en mild sådan). Citera
Bluwajt Postad 2 April , 2009 Rapport Postad 2 April , 2009 Haft precis samma problem som dig. Tror det berott på modemet då det funkar bra än så länge med ett nytt iaf Citera
Recommended Posts