Gå till innehåll

Flytta till exempelvis England av skatteskäl


Recommended Posts

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Seriöst, fattar ni inte poängen med tråden eller? Jag skiter fullständigt i vad ni tycker om maten, tjejerna eller hur husen är isolerade. Det jag ville uppnå med tråden är en diskussion om hur man bär sig åt för att flytta utomlands och även få tips på vilka länder som passar bäst och är enklast att flytta till. Därav trådtiteln "Flytta till exempelvis England av skatteskäl"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I både Monaco och England är det förhållandevis dyrt att leva i. Skulle dock föredra England, det är inte alls så kasst som folk i denna tråd väljer att framställa det som. Terrorhot, dåligt väder blabla. Samma skitväder i Sverige jävligt ofta och terrorhot är knappast vanligt. Varit flera veckor i både London och Liverpool, gillar båda mycket. Att de inhemska tjejerna inte är de vackraste kvinnorna på jorden, stämmer väl ganska bra, men bor du i en miljonstad, London tex, bor det människor från alla världens håll o kanter. Knatar man omkring en dag i London ser man faktiskt en hel del snygga tjejer.

Den brittiska maten är inge vidare, men som sagt, i en mångmiljonstad som London kan du ju i princip få vad du vill. Go for it....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I både Monaco och England är det förhållandevis dyrt att leva i. Skulle dock föredra England, det är inte alls så kasst som folk i denna tråd väljer att framställa det som. Terrorhot, dåligt väder blabla. Samma skitväder i Sverige jävligt ofta och terrorhot är knappast vanligt. Varit flera veckor i både London och Liverpool, gillar båda mycket. Att de inhemska tjejerna inte är de vackraste kvinnorna på jorden, stämmer väl ganska bra, men bor du i en miljonstad, London tex, bor det människor från alla världens håll o kanter. Knatar man omkring en dag i London ser man faktiskt en hel del snygga tjejer.

Den brittiska maten är inge vidare, men som sagt, i en mångmiljonstad som London kan du ju i princip få vad du vill. Go for it....

 

Jag vill fortfarande inte veta någonting om levnadsförhållandena utan hur det går när till när man flyttar dit. England var bara ett exempel, men jag tar gärna emot tips på andra ställen som är bättre ur skatte- och inflyttningssynpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande inte veta någonting om levnadsförhållandena utan hur det går när till när man flyttar dit. England var bara ett exempel, men jag tar gärna emot tips på andra ställen som är bättre ur skatte- och inflyttningssynpunkt.

 

Jag vet inte vad det är alla chattrar om, gambool vill så klart veta hur hans miljoner kan förbli hans egna och inte bara 70% av dom, jag har tänkt en del själv på det och jag tror att panama är ett bra alt. dock vet jag inte så mkt om det, men kanske någon av de "vetande" pfmedl. kan komma med något bra (inte bara skit om hur fula tjejerna är, och hur illa maten smakar).

vad har ex. Cyntax att säga om detta, är kanske uruguay/argentina/brasilien ett bra option?

 

hoppas att du löser gåtan TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande inte veta någonting om levnadsförhållandena utan hur det går när till när man flyttar dit.

 

Ja, du köper en flygbiljett på Ryanair och sedan åker du...

Sedan är det bara det praktiska som ska fixas, ordna med dina grejer i sverige, skaffa lägenhet och bredband i England, skriva om adressändring till skatteverket.

 

Lär varken bli lätt eller billigt att ordna en fin lägenhet i London om du inte vill bo i ett nergånget skitkvarter (Prisnivån är högre än i Sverige och standarden mycket lägre.) men har du bara deg så går ju det mesta att fixa:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du köper en flygbiljett på Ryanair och sedan åker du...

Sedan är det bara det praktiska som ska fixas, ordna med dina grejer i sverige, skaffa lägenhet och bredband i England, skriva om adressändring till skatteverket.

 

Lär varken bli lätt eller billigt att ordna en fin lägenhet i London om du inte vill bo i ett nergånget skitkvarter (Prisnivån är högre än i Sverige och standarden mycket lägre.) men har du bara deg så går ju det mesta att fixa:-D

 

Är du helt säker att jag får bo så länge jag vill i England utan att ha ett jobb och utan att tillföra någon skatt (ja jag vet att vi har EU, men jag vet inte hur det fungerar i praktikten)?

 

Har svårt att se att det skulle räcka med adressändring via adressändring.se. Måste väl skriva in mig i England också på något vis? Genom att kontakta engelska skatteverket?

 

Hur mycket svårare är det i andra länder utanför EU? Monaco verkar rätt lätt om man bara uppvisar pengarna, men vad tror ni om öarna runt om i Karibbien till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för de senaste svaren. Äntligen ser man att forumet faktiskt har potential.

 

Costa Rica är riktigt intressant. Har under en tid tillbaka faktiskt tittat på att hyra ett strandhus där under höst och vinter tillsammans med ett gäng andra nära polare och tajmingen skulle då vara ganska optimal att passa på att flytta dit då. Men har du någon ytterliggare information om Costa Rica så är jag hemskt tacksam.

 

T.ex. vad krävs för att få uppehållstillstånd där? Hur ser skatteläget ut? Var exakt vill man bo?

 

En av de viktigaste frågorna är:

 

Hur blir det när jag flyttar tillbaka till Sverige? Kan Skatteverket då kräva mig på pengar jag tjänat under tiden jag bott utomlands, men inte behövt skatta på under den tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för de senaste svaren. Äntligen ser man att forumet faktiskt har potential.

 

Costa Rica är riktigt intressant. Har under en tid tillbaka faktiskt tittat på att hyra ett strandhus där under höst och vinter tillsammans med ett gäng andra nära polare och tajmingen skulle då vara ganska optimal att passa på att flytta dit då. Men har du någon ytterliggare information om Costa Rica så är jag hemskt tacksam.

 

T.ex. vad krävs för att få uppehållstillstånd där? Hur ser skatteläget ut? Var exakt vill man bo?

 

En av de viktigaste frågorna är:

 

Hur blir det när jag flyttar tillbaka till Sverige? Kan Skatteverket då kräva mig på pengar jag tjänat under tiden jag bott utomlands, men inte behövt skatta på under den tiden?

 

http://www.poker.se/forum/showthread.php?t=51582

 

Inte så mycket om skatt & juridik, men om bra grindställen. Kolla runt lite i trådarna under "Poker som yrke".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En av de viktigaste frågorna är:

 

Hur blir det när jag flyttar tillbaka till Sverige? Kan Skatteverket då kräva mig på pengar jag tjänat under tiden jag bott utomlands, men inte behövt skatta på under den tiden?

 

Nej, så länge de inte kan bevisa att du haft anknytning till Sverige fast du varit utskriven ur landet. Men jag antar att det till viss del handlar om rimlighet. Är du borta från landet 5 år borde det inte vara något problem, är du utskriven 3 månader och sedan flyttar hem med ett sjusiffrigt belopp så lär det utredas ganska grundligt om du inte bara var borta på semester.

 

Sparar du bara uppgifter så att du kan visa att du tjänade pengarna under din tid utomlands så ska det inte vara något problem.

 

Men är det stora pengar det handlar om så räcker det inte att sitta och läsa på forum, då behöver du anlita en skatterådgivare som kan ge dig vägledning så att du undviker alla eventuella fallgropar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så länge de inte kan bevisa att du haft anknytning till Sverige fast du varit utskriven ur landet. Men jag antar att det till viss del handlar om rimlighet. Är du borta från landet 5 år borde det inte vara något problem, är du utskriven 3 månader och sedan flyttar hem med ett sjusiffrigt belopp så lär det utredas ganska grundligt om du inte bara var borta på semester.

 

Sparar du bara uppgifter så att du kan visa att du tjänade pengarna under din tid utomlands så ska det inte vara något problem.

 

Men är det stora pengar det handlar om så räcker det inte att sitta och läsa på forum, då behöver du anlita en skatterådgivare som kan ge dig vägledning så att du undviker alla eventuella fallgropar.

 

Okej tack så mycket! Ja självklart kommer jag ta kontakt med professionella rådgivare också, men utan att först ha gjort en egen liten research skulle jag inte ens ha en aning om var jag skulle börja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar den här tråden om vilket pissland England är eller om hur man bär sig åt för att flytta utomlands utan skatteförpliktelser?

 

Okej, vi vet alla att England och Monaco är skattefritt. Hur är det med andra länder, exempelvis Spanien?

Kan man bli icke skattepliktig i Sverige utan att bosätta sig i ett annat land, om man t.ex är ute och reser större delen av året?

 

Tack för ett bra inlägg som tillför diskussionen.

 

En riktigt intressant frågeställning du har där på slutet angående om man i skatteverkets ögon på något sätt kan komma att bli klassad som "begränsat skatteskyldig" bara genom att inte vistas i Sverige längre än cirka 3 månader per år. För det är så mitt liv sett och möjligtvis kommer att se ut en tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att Jello har hyllat London som matstad i diverse trådar blir man sugen på en resa. Har läst det i många tidningsartiklar och mattidningar, men han gör ett bra jobb att promata staden. Manchester är mycket vackrare, men mat är ett stort intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tid att sätta mig in i det helvete som kallas skatterätt men slänger in en paragraf från inkomstskattelagens tredje kapitel som handlar om skatteskyldighet för fysiska personer:

 

7 § 103) För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

 

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här, 104)

- om han har en fastighet här, och

- liknande förhållanden.

 

Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visar att han inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. 105) SFS 2007:1419

 

Slänger även in kommentaren i fotnoten 105: "För att förhindra skenbosättning i utlandet finns en presumtionsregel som innebär att om någon antingen är svensk medborgare eller varit bosatt i Sverige under minst tio år skall han anses fortsatt bosatt här i fem år från avresan från Sverige, om han inte visar att han under beskattningsåret inte haft väsentlig anknytning hit, se bl.a. prop. 1966:127 s. 49, DsJu 1983:13 och prop. 1984/85:175 s. 14-15 samt 120-122. Efter fem år övergår bevisbördan för väsentlig anknytning på skattemyndigheten."

 

Spontant skulle jag säga att om man bara reser runt så får man svårt att bryta den presumtionsregel som det pratas om här. Är man bosatt på ett och samma ställe så är det klart lättare skulle jag tro.

 

För övrigt så är London sjukt trevligt att bo i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tid att sätta mig in i det helvete som kallas skatterätt men slänger in en paragraf från inkomstskattelagens tredje kapitel som handlar om skatteskyldighet för fysiska personer:

 

7 § 103) För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

 

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här, 104)

- om han har en fastighet här, och

- liknande förhållanden.

 

Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visar att han inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. 105) SFS 2007:1419

 

Slänger även in kommentaren i fotnoten 105: "För att förhindra skenbosättning i utlandet finns en presumtionsregel som innebär att om någon antingen är svensk medborgare eller varit bosatt i Sverige under minst tio år skall han anses fortsatt bosatt här i fem år från avresan från Sverige, om han inte visar att han under beskattningsåret inte haft väsentlig anknytning hit, se bl.a. prop. 1966:127 s. 49, DsJu 1983:13 och prop. 1984/85:175 s. 14-15 samt 120-122. Efter fem år övergår bevisbördan för väsentlig anknytning på skattemyndigheten."

 

Spontant skulle jag säga att om man bara reser runt så får man svårt att bryta den presumtionsregel som det pratas om här. Är man bosatt på ett och samma ställe så är det klart lättare skulle jag tro.

 

För övrigt så är London sjukt trevligt att bo i.

 

Återigen tack för ett bra svar.

 

Det borde dock inte vara svårt för mig att bevisa att jag inte har någon väsentlig anknytning till Sverige så fort jag inrättat mig i ett annat land just eftersom att jag inte kommer ha någon bostad, bil, familj (dem måste väl syfta på fru och barn?) eller annat i Sverige och jag kommer att ha en fast bostad i landet jag väljer att bosätta mig i. Det ska räcka va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för ett bra svar.

 

Det borde dock inte vara svårt för mig att bevisa att jag inte har någon väsentlig anknytning till Sverige så fort jag inrättat mig i ett annat land just eftersom att jag inte kommer ha någon bostad, bil, familj (dem måste väl syfta på fru och barn?) eller annat i Sverige och jag kommer att ha en fast bostad i landet jag väljer att bosätta mig i. Det ska räcka va?

 

Låter bra men det är bäst att du kollar upp det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde dock inte vara svårt för mig att bevisa att jag inte har någon väsentlig anknytning till Sverige så fort jag inrättat mig i ett annat land just eftersom att jag inte kommer ha någon bostad, bil, familj (dem måste väl syfta på fru och barn?) eller annat i Sverige och jag kommer att ha en fast bostad i landet jag väljer att bosätta mig i. Det ska räcka va?
Ja, samt jobb på det nya stället (exempelvis steka hamburgare på halvtid, eller en (egen) konsultfirma.

 

Du får inte ha kvar en hyresrätt i Sverige som du hyr ut i andra hand, tänk på det. En icke-vinterbonas sommarstuga ska dock gå bra, men i och med att du inte har jobb på nya stället väl så skulle jag inte råda till detta.

 

När du åker hem på besök - flyg inte till Sverige. Flyg till Danmark/Estland/Finland och ta båt/tåg därifrån. Betala inte med kreditkort i Sverige. Jag vet om fall där folk som bara varit på besök har haft ett helvete att bevisa att det bara var ett besök, och inte en sken-återflyttning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samt jobb på det nya stället (exempelvis steka hamburgare på halvtid, eller en (egen) konsultfirma.

 

Du får inte ha kvar en hyresrätt i Sverige som du hyr ut i andra hand, tänk på det. En icke-vinterbonas sommarstuga ska dock gå bra, men i och med att du inte har jobb på nya stället väl så skulle jag inte råda till detta.

 

När du åker hem på besök - flyg inte till Sverige. Flyg till Danmark/Estland/Finland och ta båt/tåg därifrån. Betala inte med kreditkort i Sverige. Jag vet om fall där folk som bara varit på besök har haft ett helvete att bevisa att det bara var ett besök, och inte en sken-återflyttning.

 

Det här var grymt värdefulla tips!

 

Hyresrätten får jag helt enkelt göra mig av med. Men är du säker på att jag knappt får vistas i Sverige? Det låter ju rätt sjukt.

 

Jag vägrar ta ett jobb i det land jag flyttar till, men att starta en egen firma av något slag kanske kan vara värt om det behövs. Men måste jag då bedriva någon form av äkta verksamhet då eller räcker det med att man har en "konsultfirma"? Det känns verkligen bökigt att man skall behöva gå igenom något sådant och jag vet verkligen ingenting om sådant.

 

Har du någon mer information angående detta som kan vara till hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får vistas i Sverige ett visst antal dagar. Men bevisbördan ligger på dig, så därför är rådet att även om du har rätten på din sida så ska du vara överförsiktig (speciellt som du inte har ett jobb eller studier utan lever på att pokra).

 

Men som sagt, kontakta skatterådgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en pokerspelare som tidigare jobbade som rättslig kontaktperson och expert inom internationell skatterätt på Skatteverket. Numera jobbar han på en av de större revisionsbyråerna i Stockholms innerstad.

 

Kan höra med honom om jag kan lämna ut hans e-post/telenummer. Han tar självklart betalt för sina tjänster. Men om du knäcker bra vid pokerborden och seriöst funderar på att flytta utomlands så är det säkert en bra investering.

 

Vad säger du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack Gdaily.

 

Jag känner en pokerspelare som tidigare jobbade som rättslig kontaktperson och expert inom internationell skatterätt på Skatteverket. Numera jobbar han på en av de större revisionsbyråerna i Stockholms innerstad.

 

Kan höra med honom om jag kan lämna ut hans e-post/telenummer. Han tar självklart betalt för sina tjänster. Men om du knäcker bra vid pokerborden och seriöst funderar på att flytta utomlands så är det säkert en bra investering.

 

Vad säger du?

 

Hemskt gärna. Kommer inte att kontakta honom på studs då jag fortfarande behöver göra lite mer research själv och framförallt till hundra procent bestämma mig för om det här verkligen är vad jag vill, men hans kontaktuppgifter tar jag grymt gärna emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Sure, sen borde det också startas trådar om:

 

-hur man colludar på bästa sätt utan att bli upptäckt.

-hur man tillverkar ett spywareprogram som gör att man kan se andras hålkort.

-var man hittar den bästa boten.

 

Det borde ju vara av intresse för många som saknar skrupler och vill vinna pengar på poker.

 

...eller är det bara ditt fusk som borde få ha en öppen tråd?

 

Du är fan i mig dummare än en full pingvin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har kollat upp lite med Enland själv sista tiden.

 

Det enda som behövs är en lägenhet, sen kan du flytta, du behöver inte registrera dig hos de engelska myndigheterna. Men du kan behöva göra det för att få ett bevis för att få vistas där. Detta är inget som myndigheterna kräver. Om det behövs för att hyra/köpa lägenhet vet jag inte men med tillräckligt stor förskottsbetalning vid hyra bör det inte vara något problem som jag ser det. Det enda som krävs är att du klarar av att försörja dig. Enligt EU-reglerna är det att du har lika mycket pengar som minimum-pensionen eller socialbidrag är i det aktuella landet. Inte speciellt mycket pengar med andra ord. Antar att man pratar om ett år.

 

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/eucitizens/applyingundereuropeanlaw/

 

"A registration certificate is a document, issued to EEA or Swiss nationals, that confirms their right of residence under European law. You do not need to have a registration certificate to enter, live in or work in the United Kingdom"

 

Om jag har tolkat det hela fel rätta mig gärna.

 

Och sen skickar du denna roliga blankett till skatteverket (se upp för fällorna)

 

http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800010619/76655.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...