Gå till innehåll

Rebuy på internet, sämsta ideen någonsin?


snerki

Recommended Posts

Efter att med mina mått mätta skrapat hem en hacka på turneringar får jag medellandet: 3000$ guarantee in 5 minutes!

 

Wow, 10 betalda platser och bara 100 spelare. Vilken lyx tänker jag signar upp direkt.

Matchen börjar drar igång. Vad händer?

 

Första rundan, två, eller om det var tre all ins. Blir självklart chockad när jag ser vad dom gått in med. 22 och J9.

Dock missade jag ett faktum. Rebuy. Rebuy. Rebuy.

22 vinner. Killen som fick stryk köper en Rebuy.

 

Detta scenario återupprepar sig gång på gång på gång. Allt allt synas, och när någon åkt ut så är det rebuy snabbt som ögat.

 

Själv åkte jag ut ganska snart. Får KK. Satsar 500 marker. Två synar och yttterligare en går all in. Han hade spelat på lite vad som helst, så jag går med. Visar sig att han har 25 i färg och får en flush på rivern efter att jag tretal i kungar på floppen.

 

Aldrig mera rebuyturneringar. Aldrig mera. Nu har jag lärt mig min läxa. Vad är era åsikter om detta fenomen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatade rebuy när jag började spela eftersom det gynnar de som har råd med många inköp. Nu älskar jag rebuy av samma anledning. Rebuy på både stars och paradise har överlägset value just för att många inte köper in sig igen och struntar i add-on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på ens BR och hur mycket re-buy är på. Normalt spelar jag ganska tight även första timman, under happy hour. Men visar sig bordet vara väldigt löst och folk går all-in mest hela tiden så hänger jag på ibland även med halvbra händer som har möjlighet att bli the nuts. Missar jag så gör jag en re-buy samt alltid en add-on om jag har under 6k i marker. Dock, beroende på antal prisplatser så bestämmer jag också hur många re-buys jag max kan göra för att det ska vara ekonomi i det. Sällan blir det dock fler än en re-buy, som behövs.

 

Om man räknar med senaste dygnets turneringar så har jag hamnat in the money tio (fyra av dessa har varit bland de trettio och fyra av dem bland de tio, placeringsmässigt) gånger av de fjorton senaste turneringarna och av dessa gjort re-buy i kanske tre av dem. Add-on gör jag oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avskyr rebuys som pesten, tycker det blir mer tur än skicklighet och "All In" tappar givetvis sitt värde helt och hållet.

 

Som ett exempel kan nämnas att jag provade att slaska runt på en $3 rebuy på prima igår, spelade helt sjuka kort och callade allt och inget (visserligen med lite tanke att de skulle tycka jag var en total idiot och det hjälpte mig lite senare), gjorde nog tre eller fyra rebuys (dock ingen add-on) och slutade till sist tvåa(!). Detta efter att ha spelat min överlägset sämsta poker i en timme för att sedan spela som vanligt. 200$ rikare kändes det mest konstigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

well, jag håller med. En del av garantee turneringarna på Primapoker har den karaktär av allinmania (alltså att folk går in med lite vad som och gör rebuy x 10), har själv lite svårt till att anpassa sig till denna typ av spel. spelade en freezeout häromdagen och insåg med en gång att denna typ tilltalar mig bättre, inte pga BR aspekten utan pga av att man faktiskt kan få motståndare att lägga sig innan rivern.

 

I unlimited rebuy turneringar där många använder sig av det är det omöjligt att bända ut någon ur en pot och man skall gärna ta i desto mer när man betar.

 

Som ector sa så finns det dock platser där motsatsen råder där man med ganska få rebuys trors allt tillhör de som gör flera rebuys och därmed har en edge på resten av fältet. Shh, ector... ;)

 

Intressant ämne iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började mitt turneringslir med primas 10 dollar turnering freezeout.

 

När dom sedan ändrade och gjorde alla turneringar rebuy kändes det helt åt helvete .. Men nu tycker jag det är underbart.. tycker personligen jag skaffar mig yttiligare en fördel.. .genom att folk använder det som idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har nog uppfattningen att det är bra med rebuys just pga det faktum att folk spelar alldeles för slarvigt. Standarduppfattningen om hur de ska spelas är så vitt jag vet att man ska beräkna tre buy-ins, dvs en rebuy och en add-on. Re-buyen gör man så fort man kan för att få en större stack. Sedan är ideén att man ska spela som vanligt men eftersom många spelar sämre än vanligt ska man rimligen ha det lättare att ackumulera chips.

 

Jag har aldrig riktigt lyckats med den här strategin förmodligen för att jag spelat för få re-buy turneringar. De gånger jag spelat dem och lyckats har jag varken gjort någon re-buy eller add-on utan spelat väldigt tight nästan lite weak/tight första timmen och sedan kommit ikapp ganska snabbt under andra timmen.

 

Fördelen med dem förutom att folk stannar kvar för länge i händer som ska förlora är ju naturligtvis att prispotten blir löjligt hög i förhållande till antalet spelare.

 

Jag förstår inte riktigt Ectors uppfattning däremot Morbos, ett av misstagen de sämre spelarna gör är ju att göra re-buys. Är inte hela idén med att spela poker att sämre spelare vill satsa pengar trots att de inte borde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ectors uppfattning går hand i hand med min. I rebuyturneringar finns det lite grovt två kategorier av tomtar. Den ena kategorien är såna som inte gör rebuys alls, det ger ökat value som tusan. Det är ett misstag att inte rebuya, och därför tjänar du pengar i teorin på det.

 

Den andra kategorin är de som tänker "wow, rebuy, nu kan jag lalla hur jag vill, för jag kan ändå rebuya!" Det är också ett misstag, och det tjänar du alltså också pengar på. Jag tror nog att rebuyturneringar är en guldgruva, även om man måste anpassa sig lite (mycket)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite delad uppfattning. På halvlåga limits ($20-$30) så spelar jag gärna rebuys eftersom jag ser mig själv som en hyfsad spelare mot löst spel. Jag brukar kunna skaffa mig ett hyfsat läge utan att återköpa vilket gör att de gånger jag hamnar in the money får jag "oproportionerligt" mycket pengar i priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra rebuy när man får mindre marker än startmarkerna brukar jag kunna göra rebuys tidigt och "dubbla upp" men kan man bara göra det när man har 0 i marker gör jag i princip aldrig rebuys. För mig känns det som att återköpa in sig i en turnering där average stack är mer marker än vad jag får efter min rebuy. Då kan jag lika gärna skita i den turnerningen och spela en liknande senare. Rätt eller fel?. Ja det vete tusan...

 

Add on försöker jag tänka precis som gdaily skriver att man i princip alltid gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...