Gå till innehåll

Djupstackat PLO på turn


ulaf

Recommended Posts

Hej, PLO-hjälp igen tack, som vanligt vilse i fyrkortskogen! Spelade på en lokal klubb idag och det var ett djupt 10/10-kronor dealers-spel. Fi1 hade tidigare förvillat mig genom att som preflopaggressor checkraise-squeeza TPTK (NLH) på Q83 som näst siste man i en fyrvägspott. Han verkar duktig och kapabel till det mesta men är inte någon galning. Fi2 har jag fått bilden av som stabil.

 

Fi1 (SB) ~7500 kronor

Hero (BB) ~7500 kronor

Fi2 (Knappen) ~3900 kronor

 

Vi kommer in på turn i denna PLO-hand där brädan ligger Td 5h 3s 8h. Det ligger 650 kronor i potten efter att samtliga fem spelare checkat floppen.

 

Fi 1 checkar

Hero betar 600 kronor med Ah Th 8s 2s

2 folds

Fi 2 synar

Fi 1 höjer till 3000 kronor.

 

Vilken är linjen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, PLO-hjälp igen tack, som vanligt vilse i fyrkortskogen! Spelade på en lokal klubb idag och det var ett djupt 10/10-kronor dealers-spel. Fi1 hade tidigare förvillat mig genom att som preflopaggressor checkraise-squeeza TPTK (NLH) på Q83 som näst siste man i en fyrvägspott. Han verkar duktig och kapabel till det mesta men är inte någon galning. Fi2 har jag fått bilden av som stabil.

 

Fi1 (SB) ~7500 kronor

Hero (BB) ~7500 kronor

Fi2 (Knappen) ~3900 kronor

 

Vi kommer in på turn i denna PLO-hand där brädan ligger Td 5h 3s 8h. Det ligger 650 kronor i potten efter att samtliga fem spelare checkat floppen.

 

Fi 1 checkar

Hero betar 600 kronor med Ah Th 8s 2s

2 folds

Fi 2 synar

Fi 1 höjer till 3000 kronor.

 

Vilken är linjen?

 

Antingen är jag väldigt morgontrött, men hon borde väl bara kunna höja till 2400ish? Sen vore det väl kanske lite intressant hur det såg ut pre. Som det ser ut nu så finns inte fold, känns inte som FI checkar set på floppen, men i vilket fall som helst har vi topp2 med ntfd. Synar vi blir handen ganska faceup och han kan därför reppa blanka rivrar. Pushar vi kan vi få med sämre fd med stegdrag tex..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker ett set skulle kunna passa ganska bra i FIs range här mtp på OP , jag vet att jag skulle kunna spela ett set så här i rätt sammanhang. Fi 2s hand är väl ett random drag där är vi nog mest intresserade av att pusha för att ta betalt av honom.

 

Ser inte hur en syn skulle göra vår hand face up alls snarare tvärtom det ser ut som att vi är på drag då förmodligen höga wrapen.

 

Tycker inte det är nödvändigtsvis fel att syna här men själv degar jag 9 gånger av 10 i ett aggresivt game synar sista gången om jag tror FIs range är viktad mot set. Vi har 4an för holken med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar att kommer något stegkort så kan vi få svårt och ta betalt, och därav är den faceup och då vi har så pass bra equity redan så bör man väl helst pusha dirr? Men iofs finns det inte många blanka kort om vi tänker från FIs synvinkel. Men jag pushar 9 av 10ggr också som greywolf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, guruerna har sagt sitt, tack för svaren hittills. Jag gjorde nog "fel" och synade här, jag trodde att han kunde ha set ganska ofta med tanke på tidigare visad trixighet och torr bräda, men vill inte släppa när man har nötouts. Jag stänger action och ser gärna att fi2 stoppar in vilket iofs är ganska eller mycket osannolikt. Jag ska också erkänna att jag var rädd för summorna och inte ville spela 16k-potten med det här draget.

 

Hero synar

Fi2 foldar

River :Td::5h::3s::8h::9s:

 

Fi1 all-in 4000 kronor

 

:ola:

 

 

Angående preflopaction så var det i princip familjepott varje hand så jag lägger inte någon vikt vid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jag gjorde. Han visade sin hand och jag tyckte jag såg en bluff, men nu kom jag på att han kanske hade 65 :S, men snacket efteråt var som att han bluffade tror jag. Kanske kommer jag ihåg brädan fel eller så försökte han tilta mig när jag inte upptäckte att han träffade, men tror inte han hade visat om han inte bluffat, inte den handen iaf. :S:S Han sa även "Jag hade pushat varje scarecard" och satte mig nog på ett set. River träffar hans bluffrange väldigt bra va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Omöjligt att avgöra utan att veta preflop.

Missade han ett cr på floppen?

Det är en mycket viktig del för att bedöma handen.

 

Om du tror att han är superaggro med drag på turn så är det en klar AI.

Det finns mängder med bra drag och borde vara klart +EV mot hans range.

 

Om det är en NL spelare du möter så är det en superklar shove.

De överspelar allt när de spelar PLO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en omahaspecielist och preflop tror jag faktiskt spelar nästintill ingen roll alls.

 

Preflop.

Vem lade in sisa höjningen pre?

Satt han efter fi?

Trodde fi att, preflop höjaren skulle beta och han ville trappa några och sen cr han hårt med en bra made hand.

 

Om inte allt detta är sant så har jag extremt svårt att se att fi skulle ha en bättre made hand. Sitter han på sista 2 åttorna? Jag har svårt att se att han vill checka igenom floppen 5väg med ett set.

 

Spelet är extremt djupt och normalt skulle jag inte gilla min hand i detta läge men efter att floppen checkades igenom och att han höjer och är kapabel till bluffar och semibluffar och sätta press på motståndaren så vill jag väldigt gärna reraisa honom. Han kan mycket väl ha plockat upp ett riktigt bra drag med hjärter och bra stegdrag.

 

Det är mycket troligare än att han skulle ha prickat in ett set eller haft ett set på floppen.

 

Du har också bra showdown value mot en semibluff så du vill absolut inte syna och bli utbluffad på rivern. Du har hyfsat med outs mot ett set också för den delen.

 

Ju mer jag tänker på det desto större del av hans handrange sätter jag på starka drag.

 

Hans spel ser extremt starkt ut mot 2 spelare som lagt in pengar men spelet på floppen säger tvärtom. Han inser säkert att hans spel ser starkt ut och kan mycket väl vilja utnyttja det och folda ut ett naket bättre färgdrag om han sitter med färg+steg drag.

 

Mot en annan spelare kan det vara helfel att reraise AI här.

 

Slutsats: Jag tror en reraise AI är +EV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...