Gå till innehåll

Mörda bebisen?


brut

Recommended Posts

Ja ni kanske har sett debatten i media angående den läkare som blev häktad på sannolika skäl misstänkt för att ha "mördat" bebisen.

Av det jag har läst så är detta helt horribelt. Det är helt enkelt normal medicinsk behandling för att lindra symptomen hos svårt sjuka. Man nedsätter livskraften(genom att ge ångest/smärtlindrande) och risken att patienten dör lite tidigare än vad den skulle ha gjort utan behandling är stor.

Patienten har en dödlig sjukdom, kommer att dö de närmaste dagarna och man vill se till att det sker på ett så smärtfritt och ångestfritt sätt som möjligt.Detta sker dagligen hundratals gånger i Sverge. Det vet alla Läkare.

ALLA läkare har kommit i kontakt med detta och beslutat(eller varit med om massor av beslut) i sådana här fall på ett sådant sätt att livet hos patienten riskerar att förkortas pga behandlingen som man ordinerar sänker motståndskraften hos patienten.

 

Därför är många läkare oroliga. Man vet inte riktigt vad lagen säger i sådana här fall. Ska vi nu ta detta fall med bebisen så verkar det som om åklagaren vill hävda att det är ett så kallat barmhärtighetsmort att hon vill försöka leda detta i bevis. Vi får väl se vilka bevis hon har att komma fram med. I alla fall så är det bra med en debatt om detta men tyvärr så har åklagaren redan ställt till med mycket skada för en del patienter..

Det verkar vara så att det som är medicinskt riktigt (praxis och vedertagen behandling) strider mot lagen och kan ge tom långa fängelsestraff.

Det här innebär alltså att patienter kan komma att skadas i och med att läkare väljer en mer laglig linje, patienterna får inte den behandling som uppenbart är indicerad rent medicinskt, på grund av att det är lagvidrigt.

Kort och gott lida länge i stället för att dö lite snabbare utan plågor.

 

Egentligen är detta bara ett exempel det finns flera som belyser faktiskt mer andå "krocken melan medicinsk aktivitet" och lagen.

 

För att ge ett ex Tramadol har klassats som narkotika och nyligen var det flera hundra ungdomar som "åkte dit" och även en "langare" som tydligen hade sålt hundratals kg. Nu är det så att många läkare skriver ut detta och även ännu mer beroendeframkalande medel på väldigt lösa indikationer. Till exempel har forskning visat att detta läkemedel inte har någon alls effekt på så kallad "nociceptiv smärta" det vill säga exempelvis muskelskador, inflammationer eller skelettskador. Dock så skrivs det ut på dess indikationer jätte jätte mycket!.DEssutom..endast att patienten vill ha dem och att de tjatar kan ofta(st) räcka till en utskrivning" Det här borde ju rimligen göra att även för ungdomarna som polisen är på så borde det finnas " medicinsk" indikation. Om de bara "vill "ha medicinen och "tjatar" tillräckligt så kan de ju få den via läkare och helt plötsligt så blir det lagligt och till och med sjukskrivningsgrundande.

Folk som inte förstår det här eller väljer att inte ytnyttja samhället eller så kanske de är för svaga för detta eller sjuka. Dessa får ofta sitta i fängelse istället eller bo i skogen.

Detta kan ju skapa en viss oro och läkare kan ju undra om de skriver ut sina medicinder på en laglig grund eller om det kan klassas som grovt narkotika brott?

OSV det finns fler exempel men det kan vi ta i en annan tråd.

mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med dig, och har följt historien noga ( läs: läser tråden på Flashback :mrgreen: ).

 

Till åklagarens försvar:

Åklagaren får i sin hand ett protokoll från ett rättsmedicinare, som skriver att dödsorsaken direkt är en stor dos av tiopental och morfin. Det står också att dosen av tiopental är tusen gånger högre än normal dos. Samtidigt påstås i journaler att ingen tiopental alls gavs det sista dygnet.

 

Till åklagarens och rättsmedicins allmänna åtlöje:

 

Bla signaturen Hamilkar på Flashback har räknat på det här. Den lilla för tidigt födda hade en blodvolym på ca 2.5 dl. Injektionsvätskan för att kunna spruta in tiopental motsvarar ca 4 dl.

 

Det är med andra ord helt omöjligt att ge en så hög dos. Samtidigt visar den vetenskapliga litteraturen att just faktorn 1000 återkommer som överskattning av doseringen vid obduktion av för tidigt födda. Detta beror på att de inte har samma förmåga att omsätta ämnen. Troligen har tiopental givits tidigare - det var ju frågan om intensivvård, och lagrats i hög grad i vävnader.

 

Om nu detta var en kupp av ett antal åklagare som tyckte att praxis går mot lagstiftningen, så kunde de inte ha gjort bort sig mer än de nu har gjort. Alla sympatier faller på läkarna. Folk i gemen kan inte förstå hur en för tidigt född, men för alltid outvecklad hjärnbark ( och sålunda ingen chans till att få ett medvetande), en till större delen förstörd hjärna, och konstaterad omedelbart döende trots intensivvård, som mirakulöst nog lever i sju timmar efter att alla maskiner har stängts av, och som får smärtlindring enligt standard palliativ vård i Sverige...kan anses vara MÖRDAD.

 

De har fullständigt gjort sig till narrar: Galna katoliker i tv-soffan som säger att samma ämnen används vid dödsstraff i USA. Galna chefsåklagare i pressen som använder samma guilt-by-association och säger att samma ämne (vilket tillhör intensivvårdens standardverktyg) även används vid aktiv dödshjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag själv är mycket gammal (eller löjligt ung) och lider av en obotlig, smärtsam sjukdom så hoppas jag att någon sätter en kula i skallen på mig direkt.

 

Är jag i "arbetsför ålder" och hyggligt vid medvetande kanske jag kan begära uppskov några timmar att skriva ner ett testamente.

 

Jag anser att det ska vara läkarens skyldighet att förkorta livet. Det här är ingen egentlig människa, det är en grönsak med mänskliga former, som troligen känner stor smärta.

 

Om man ifrågasätter det här så måste man ifrågasätta när veterinärer avlivar katter och hundar och andra husdjur, djur som har betydligt mer medvetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ifrågasätter det här så måste man ifrågasätta när veterinärer avlivar katter och hundar och andra husdjur, djur som har betydligt mer medvetande.

 

Varför är det så självklart att man avlivar djur så att de ska slippa lida, men detsamma inte gäller människor. Jag är inte med riktigt.

 

Edit: kanske aningen förvirrat skrivet i förhållande till gdaily's kommentar, för att förtydliga så håller jag med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...