Gå till innehåll

Gyrs lär sig krossa NL50!


Gyre

Recommended Posts

Hejsan hejsan. Denna dagbok är tänkt att hjälpa mig att få igång ett hyffsat NL-spel. Har fram tills nu i princip bara spelat FL med ett svagt men dock plussande resultat på mestadels 0.5/1.0 och 1/2 fullring. Gjorde min första insättning i oktober på hela $75. Dessa blev $300 som blev $75 igen. Då satte jag inte ytterligare $500 för att kunna bonushora på ett vettigt sätt och idag ligger min rulle på strax över $2000 där det mesta kommer från bonusar tyvärr. Kommer att fortsätta hora under denna dagbok, dock med andra pengar så det kommer jag inte ta upp om inte något extraordinärt inträffar.

 

Men just nu är jag lite trött på FL-grindet så jag tänkte köra NL en period för att se hur det utvecklar sig. Kommer hålla till på partys NL50 där jag antar att motståndet inte är i världsklass. Kommer mestadels spela fullring där med, men kanske ta en avstickare till 6-handen när och om lusten faller på. Har redan spelat lite, knappa 400 händer och har ett par HH's att lägga upp.

 

När det gäller själva spelat anser jag mig att ha lite koll även fast jag inte har spelat NL så mycket. Jag har läst de flesta HH's och diskussioner angående NL har på forumet så jag vet ungefär vad det handlar om.

 

Jag har idag $787 inne på mitt party-konto och det är dessa pengar som kommer växa, eller försvinna. Eftersom jag har tjuvstartat lite så har jag redan hunnit med att backa lite efter ett idiotspel igår där jag missade att brädan vara parad.

Så här ser det ut nu:

 

Kontot: $787

Dagsresultat: $-

Resultat: -$25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer två stycken HH's från igår där jag är osäker på hur jag ska spela.

 

Hand 1.

 

***** Hand History for Game 1933784185 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Fri Apr 22 15:25:55 EDT 2005

Table Table 36586 (Real Money) -- Seat 8 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: cowboys24 ( $50.05)

Seat 2: who73296 ( $42.44)

Seat 3: shellyess ( $52.6)

Seat 4: xicrushux ( $75.1)

Seat 5: mbburch ( $58.05)

Seat 6: ATON1 ( $46.75)

Seat 7: absou1ut ( $12.6)

Seat 8: GvilleBoat ( $53.4)

Seat 9: jennymays ( $50.15)

Seat 10: GyreGrus ( $52.1)

jennymays posts small blind (0.25)

GyreGrus posts big blind (0.5)

 

** Dealing down cards **

Dealt to GyreGrus [ 3s, 6s ]

cowboys24 folds.

who73296 folds.

shellyess folds.

xicrushux folds.

mbburch folds.

ATON1 calls (0.5)

absou1ut folds.

GvilleBoat folds.

jennymays folds.

GyreGrus checks.

** Dealing Flop ** : [ 4h, 5s, Ac ] Pott: $1.25

 

Hittar en ganska trevlig flopp med mina kort från BB, öppet stegdrag och en svag rr-flush. Eftersom jag bara har en spelar emot mig hoppas jag kunna vinna potten här på en gång och bettar lite över dubbla potten.

 

GyreGrus bets (3)

ATON1 calls (3)

** Dealing Turn ** : [ 9c ] Pott: $7.25

 

Han synar och turn hjälper inte mig det minsta, hade det kommer ett spader så hade jag nog fortsatt med ytterligare en semibluff, nu checkar jag och hoppas på ett litet bett som jag kan syna.

 

GyreGrus checks.

ATON1 bets (4)

GyreGrus calls (4)

 

Han bettar $4 och jag får ~3:1 odds för en syn. En riktigt vad jag behöver för att en syn ska vara rätt rakt av, men med implied så kanske det går, är jag för optimistik här?

 

** Dealing River ** : [ Jd ] Pott: $15.25

 

Ingen hjälp på river och check-fold är det enda alternativ jag ser.

 

GyreGrus checks.

ATON1 checks.

 

** Summary **

Main Pot: $14.5 | Rake: $0.75

Board: [ 4h 5s Ac 9c Jd ]

ATON1 balance $53.75, bet $7.5, collected $14.5, net +$7 [ Ad 8h ] [ a

GyreGrus balance $44.6, lost $7.5 [ 3s 6s ] [ high card ace -- Ac,Jd,9c,6s,5s ]

 

___________________________

 

Hand 2.

 

***** Hand History for Game 1933957941 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Fri Apr 22 16:07:33 EDT 2005

Table Table 36628 (Real Money) -- Seat 1 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: GyreGrus ( $49.25)

Seat 2: Skalman5 ( $45.35)

Seat 3: BlackJack252 ( $40.15)

Seat 4: MikeyPao ( $24)

Seat 5: BlackEcstasy ( $87.85)

Seat 6: oshrya ( $114.77)

Seat 7: ejbullard ( $36.85)

Seat 8: worim42 ( $54)

Seat 9: CC4life6 ( $95.1)

Seat 10: sofia88 ( $30.5)

Skalman5 posts small blind (0.25)

BlackJack252 posts big blind (0.5)

 

** Dealing down cards **

Dealt to GyreGrus [ Ks, Ts ]

MikeyPao folds.

BlackEcstasy folds.

oshrya folds.

ejbullard raises (1) to 1

worim42 folds.

CC4life6 folds.

sofia88 calls (1)

GyreGrus calls (1)

Skalman5 calls (0.75)

BlackJack252 calls (0.5)

 

Väljer att syna minihöjning med KTs på knappen, ok syn?

 

** Dealing Flop ** : [ 8s, 6s, 7s ] Pott: $5

Skalman5 checks.

BlackJack252 checks.

ejbullard checks.

sofia88 bets (4.75)

GyreGrus raises (15) to 15

Skalman5 folds.

BlackJack252 folds.

ejbullard folds.

sofia88 folds.

 

Hoppsan, här floppar man näst högsta färgen. Men vad händer? Det checkas fram till sofia88 som bettar pott varpå jag slår om stort, lite väl stort tydligen och alla lägger sig. Hur ska jag agera här? Bara syna för att slå om på turn om jag får möjligheten? Jag vill inte ge ett hyffsat billigt kort till spader esset och inte heller till nån möjlig färgstege, samtidigt vill jag ju ha kvar lägre färger/färgdrag och stegar/stegdrag.

 

** Summary **

Main Pot: $24.05 | Rake: $0.7

Board: [ 8s 6s 7s ]

GyreGrus balance $57.3, bet $16, collected $24.05, net +$8.05

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul dagbok! Jag håller på med samma sak i min med ungefär samma bankrulle. Jag kommer följa den här med stort intresse och önskar dig lycka till.

 

Första handen:

Tycker att du spelar den riktigt dåligt. Jag hade definitivt inte semibluffat med en så stor bet ur position i en så liten pott. Dessutom bäddar det för en större raise från fi om du missar på turn och checkar. Jag hade checkat den potten eller kanske lagt en pottbet.

 

Andra handen:

Gillar inte hur du spelar den heller. Omslaget är verkligen inte bra. Det har redan betats pott, så ingen får dra på dig gratis. När du sedan slår om står ditt enda hopp till någon annan också har träffat färgen. Du kan nog glömma att någon drar till en stege eller lägre färg för så mycket pengar.

 

Men det är bara vad jag tycker. Det finns säkert de som tycker att du spelar händerna jättebra.

 

Om du är ovan vid NL tror jag nästan att 0.25/0.50 är lite för högt att börja på med din rulle. Kanske kan vara läge att testa 0.10/0.20 först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. händer så gillar jag inte själv hur jag spelade dem. Att det var dåligt spel håller jag med om. Har märkt att jag är dålig på att ta betalt på mina starka händer, och det visar ju min floppade färg ganska bra tyvärr, samt att jag är lite för het på att försöka stjäla potter som är mer eller mindre meningslösa att bråka om.

 

Att spela 0.25/0.5 tycker jag inte är något problem. Min rulle är ju inte ~800 dollar utan 2k, och 4000 bb's känns det ganska tryckt med.

Sen skulle jag förmodligen ha svårt att spela mitt bästa på 0.1/0.25 (0.1/0.2 finns inte på party) då jag tycker det handlar om för lite pengar. 0.25/0.5 är lagom för mig då jag är mer rädd om pengarna men samtidigt inte har svårt att trycka på när det behövs.

 

Kommer förmodligen lite fler händer senare idag då jag planerar att spela en hel del idag när jag kommer hem från mitt lilla helg-jobb om ett par timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen

Det är väl aldrig fel att försöka sig på en semibluff där. Jag tycker nog iofs att du slänger in för mycket pengar. En dollar hade räckt gott och väl. På turn så kan du antingen semibluffa igen eller checka som du gjorde och det är nog det alternativet som jag väljer flest gånger också. Synen bygger på att du träffar och kan få ut några dollar till ur honom. oddsen att sätta stegen är 4,75 mot 1 tror jag och potten ligger där 2,8 mot 1. Det känns som en ganska stor skillnad och du måste kunna vinna 4*4,75=19 dollar för att en syn ska vara rätt. det innebär att du måste tro att han är villig att syna ett bet på $7,75 (i en pott på 15,25+7,75=23) på rivern när brädan ligger 4 5 A 9 samt 2 eller 7. (Undrar om jag har räknat och tänkt rätt hela vägen)

 

Jag tror inte att han hade gjort det. Möjligheten att checka och raisa ett eventuellt bet från honom skulle nog kunna få in 7,75 i potten, men chansen att han bettar tror jag är liten.

 

Andra handen

Där hade jag nog bara dubblat flopbettet från sofia88, men va fasen. Du vann ju handen och gick +8 dollar netto eller nåt sånt. Det funkar.

 

Om du är ovan vid NL tror jag nästan att 0.25/0.50 är lite för högt att börja på med din rulle. Kanske kan vara läge att testa 0.10/0.20 först?

 

Nej för tusan! Ska man bli rik så måste man sikta högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mina åsikter om händerna, brukar spela NL50 för det mesta också:

 

Hand 1

Att dra en semibluff på runt 2.5x pot är inte så smart, du kommer endast få syn av en bra hand. Och eftersom du inte har position kommer du inte kunna ge dig själv ett free card på turn, så här borde du dragit in en semi-bluff på kanske $1. På turn sen hade du fått det sista kortet billigare eftersom poten inte är så stor och han hade förmodligen bettat mindre än $4, och hade han gjort det hade du fått kassa potodds och då hade det bara varit att slänga handen. Eventuellt hade du kunnat dra in en liten bet på turn för att förhindra att han bettar stort, men han kan ju slå om, men det brukar fungera mot svaga spelare.

 

Hand 2

Du floppar näst högsta flushen och du får ett potbet emot dig, här borde du callat och hoppats på att han försökt bluffa bort hela sin stack på turn och river. Kommer en till spader har du fortfarande K flush, det enda som slår dig är As.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mina åsikter om händerna, brukar spela NL50 för det mesta också:

 

Hand 1

Att dra en semibluff på runt 2.5x pot är inte så smart, du kommer endast få syn av en bra hand. Och eftersom du inte har position kommer du inte kunna ge dig själv ett free card på turn, så här borde du dragit in en semi-bluff på kanske $1. På turn sen hade du fått det sista kortet billigare eftersom poten inte är så stor och han hade förmodligen bettat mindre än $4, och hade han gjort det hade du fått kassa potodds och då hade det bara varit att slänga handen. Eventuellt hade du kunnat dra in en liten bet på turn för att förhindra att han bettar stort, men han kan ju slå om, men det brukar fungera mot svaga spelare.

 

Hand 2

Du floppar näst högsta flushen och du får ett potbet emot dig, här borde du callat och hoppats på att han försökt bluffa bort hela sin stack på turn och river. Kommer en till spader har du fortfarande K flush, det enda som slår dig är As.

 

Har tänkt en del på denna handen och kommit fram till att en call på floppen och sedan slå om på turn hade varit ett bra spel. För att vara lite petig är det inte bara As som slår mig om det kommer ett spader till, chansen för en str8flush finns faktiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte spelat så mycket idag, bara ~160 händer. Hade en del oflyt då jag missade två stora drag i hyffsade potter och får göra den där roliga folden när man missade öppetstegdrag + färgdraget både på turn och river.

 

Träffade också ett sett men fick inget betalt.

 

Bara en enda HH att post idag, inga direkta frågeställningar utan vill bara veta vad ni tycker, är jag lite passiv? Borde kanske betta ut på river?

 

***** Hand History for Game 1939587989 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Sat Apr 23 15:31:58 EDT 2005

Table Table 36881 (Real Money) -- Seat 2 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: CominUpAces ( $51.95)

Seat 2: GyreGrus ( $55.8)

Seat 3: noinfo111 ( $65.45)

Seat 4: ThsIsTheYear ( $52.15)

Seat 5: Dayfly ( $121.85)

Seat 6: JustDoIt78 ( $53.45)

Seat 7: wellrounded ( $65.25)

Seat 8: JGIAMBI ( $49.4)

Seat 9: VikingPrince ( $75.15)

Seat 10: snowblack12 ( $49.5)

noinfo111 posts small blind (0.25)

ThsIsTheYear posts big blind (0.5)

** Dealing down cards **

Dealt to GyreGrus [ Kc, Kd ]

Dayfly folds.

JustDoIt78 folds.

wellrounded folds.

JGIAMBI folds.

VikingPrince calls (0.5)

snowblack12 folds.

CominUpAces calls (0.5)

GyreGrus raises (3) to 3

noinfo111 folds.

ThsIsTheYear folds.

VikingPrince folds.

CominUpAces calls (2.5)

** Dealing Flop ** : [ Ad, 7s, 5h ]

CominUpAces checks.

GyreGrus bets (5)

CominUpAces calls (5)

** Dealing Turn ** : [ Ts ]

CominUpAces checks.

GyreGrus checks.

** Dealing River ** : [ 4d ]

CominUpAces checks.

GyreGrus checks.

** Summary **

Main Pot: $16.4 | Rake: $0.85

Board: [ Ad 7s 5h Ts 4d ]

CominUpAces balance $43.95, lost $8 [ 4c 3d ] [ a pair of fours -- Ad,Ts,7s,4c,4d ]

GyreGrus balance $64.2, bet $8, collected $16.4, net +$8.4 [ Kc Kd ] [ a

 

Kontot: $761

Dagsresultat: $-25

Resultat: -$50

Spelade händer: 535

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dag och nytt spel. Drog upp två bord samtidigt som pf-online. Hade kunnat få en bättre start om vi säger så... Förlorar ett inköp efter kanske 10 händer, inte så roligt. Tycker dock inte jag spelar så fel och det är nog inte så många som kan lägga ner den handen. Här kommer HH'n.

 

 

***** Hand History for Game 1945241973 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Sun Apr 24 15:18:27 EDT 2005

Table Table 36586 (Real Money) -- Seat 2 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Kenrou ( $120.05)

Seat 2: GyreGrus ( $49.25)

Seat 3: found911 ( $52.63)

Seat 4: CWWhitsitt ( $45.95)

Seat 5: dgeeez ( $58.65)

Seat 6: mjmiles7268 ( $97.4)

Seat 7: TOWNTIGER ( $16.27)

Seat 8: emhb398 ( $33.05)

Seat 9: nidji ( $58.35)

Seat 10: InailJesus ( $7.75)

found911 posts small blind (0.25)

CWWhitsitt posts big blind (0.5)

 

** Dealing down cards **

Dealt to GyreGrus [ 6c, 6h ]

dgeeez folds.

mjmiles7268 folds.

TOWNTIGER folds.

emhb398 folds.

nidji folds.

InailJesus folds.

Kenrou folds.

GyreGrus raises (2) to 2

found911 folds.

CWWhitsitt raises (3.5) to 4

GyreGrus calls (2)

 

66 på knappen, foldas till mig som höjer till 4BB, inga konstigheter. Dock blir jag re-raisad ytterligare 4BB, bör jag lägga ner här? Jag måste ju i princip träffa settet för att vinna handen.

 

** Dealing Flop ** : [ 3c, Js, Ad ]

CWWhitsitt checks.

GyreGrus checks.

** Dealing Turn ** : [ 6d ]

CWWhitsitt bets (3)

GyreGrus calls (3)

 

Inget kul på floppen och jag är redo att folda, men han checkar och det gör jag med.

På turn kommer miraklekortet och jag känner mig ganska säker här. Han better ut $3 och väljer att bara syna för att slå om hans förmodade bet på river.

 

** Dealing River ** : [ Jc ]

CWWhitsitt bets (7)

GyreGrus raises (20) to 20

CWWhitsitt raises (31.95) to 38.95

CWWhitsitt is all-In.

GyreGrus calls (18.95)

 

Brädan parar knektar och han bettar ut $7, i en pott på $14. Tror att jag har bäst hand och slår om till $20 varpå han trycker in med ytterligare $19. Jag behöver alltså syna $19 i en pott på $80. Anar att jag är slagen men tror att jag slår tillräckligt många händer för att synen ska vara rätt.

 

Creating Main Pot with $89.15 with CWWhitsitt

** Summary **

Main Pot: $89.15 | | Rake: $3

Board: [ 3c Js Ad 6d Jc ]

GyreGrus balance $3.3, lost $45.95 [ 6c 6h ] [ a full house, Sixes full of jacks -- Js,Jc,6c,6h,6d ]

CWWhitsitt balance $89.15, bet $45.95, collected $89.15, net +$43.2 [ Ac Ah ] [ a full house, Aces full of jacks -- Ac,Ah,Ad,Js,Jc ]

 

Han slänger upp AA och jag får vackert betala. Jag har svårt att se hur jag ska kunna komma ifrån denna handen efter att 6 faller på turn. Det bästa kanske vore att bara syna hans bet på river? Tycker det känns vekt.

 

Efter den handen så gick det sakta men säkert uppåt och jag fick några hyffsade potter. Var uppe på plussidan ett tag men slutade på -$12.5 efter 205 händer.

 

 

Kontot: $748.5

Dagsresultat: $-12.5

Resultat: -$62.5

Spelade händer: ~740

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...