Gå till innehåll

Finalbordet i en qualifier


Mrs.Niceguy

Recommended Posts

Jag spelar generellt mycket tight och ger mig sällan in i potter där jag inte är säker på att jag vinner. Jag gillar att se flopen och helst också turn ganska billigt, eller betta ut mina motståndare med drag av olika slag.

 

En vän till mig spelade nyligen en qualifier till en större turnering där platserna 1-5 fick biljett. Han lyckades ta sig till finalbordet med ett tight spel som jag uppmanade honom till och det såg hyfsat okay ut, han var 7a av 10 spelare. Dock hade fem spelare 5-6 gånger mer marker än han själv. Det desperata all-inandet började snart, då blindsen käkade 1/3 av hans stack. Det blev all-in på AQ och sedan AA, men sen hade han inte lika mycket tur med händerna och åkte ut, med 88 mot AA, på 8e plats.

 

Vi diskuterade turneringen lite och kom fram till att man inte vill spela finalbordet med så pass lite marker att man måste gå all-in varannan runda för att splippa tvångs-all-in. Men finns det någon annan lösning? Hur gör proffsen? Det var ju chansningar som togs till slut, trots ett mycket tight spel den tidigare delen av turneringen. Jag ser inte gärna att ge upp det tighta spelet. Jag inser dock att dessa chansningar kan göras säg när det är 3-4 bord kvar och finalbordet är inom räckhåll, i syfte att ha mer marker i finalbordet. Är det rätt sak att göra eller ska man satsa på att överleva till finalbordet? Jag tror att det vi kom på är en bra idé men jag ser gärna att vi får feedback på den.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min vanlig reservation att jag är en fisk, så måste du nog stjäla lite mer i mitten på turneringen för att undvika att bli alltför short senare. Det beror ju lite på struktur och antal spelare, men det ger ganska stor fördel i senare stadier att ha lite större stack och attackera shortstackarna med mindre risk för ditt tournament life. Utnyttja position så gott du kan utan att bli alltför lös. Undvik att provocera storstackarna om du inte har stål eller bra reads.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man märker att blindsen börjar äta upp en så måste ju en chansning så småningom ofta tas. Då är nog helt riktigt att denna kanske borde komma i ett tidigare skede än med 8 spelare kvar och 5 betalda. Kanske kan man hitta en lite lösare syn mot en desperat shortstack redan med 20 spelare kvar, för att vara säker på slippa hamna på bubblan. Det förutsätter som sagt att blindsen är höga, annars är det nog att föredra att hålla fast vid sitt egna spel och äntra finalbordet som underdog. Som avslutning vill jag bara förtydliga att jag själv är ganska oerfaren, detta var bara min egna reflektion som i stort sett bara bekräftar inläggen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...