Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad tycker ni är okej vad gäller musikspelande på kvällarna? Personligen tycker jag att man ska sluta spela innan kl 22 kvällar till vardagar och att det är extremt dålig stil att spela efter kl 23. Tycker folk kan använda hörlurar om de måste lyssna på musik på kvällen.

Igår spelade någon fram till efter 24, man blir så jävla förbannad när de inte visar hänsyn. Funderar på att ta ett snack med personen, det dumma är att jag inte är 100% säker på vem det är. Kan väl tillägga att jag är student, tror det är värre bland studenter eftersom det finns en massa flumfakare som aldrig har saker schemalagda.

Postad

Personligen hade jag inga som helst problem med att banka sönder någons dörr kl 0000 natten innan en tenta på den tiden då jag levde som hermit i studentkorridor...

Killen ovanför hade följande tre kriterier för att vräka på volymen:

1. Hårdrock... (har inget problem med hårdrock men kl 0300 vill jag fan inte lyssna på judas priest)

2. Counterstrike... ("fire in the hole" & "roger that", hata CS)

3. Porr... Hur han nu kunde med att vrida upp volymen så högt att alla hans grannar kunde höra att han satt och roade sig med porrfilm mitt i natten är beyond me...

F.ö så har många stundenter ingen koll på att även deras lägenheter kan omgärdas av bestämmelser om ljudvolym etc. Gå upp och knacka på och be dem dämpa sig. Eller ör som jag gjorde, då jag inte visste från vems lägenhet oljudet kom ifrån, skriv en lapp och be vederbörande knipa käft. (Hehe, anekdot: På samma lapp skrev sedan min granne att han tyckte att livet som singel var jobbigt nog utan att behöva lyssna på parets ovanförs nattliga aktiviteter :lol: )

/TF

Postad

Ta reda på vem det är och snacka med personen i fråga, det brukar oftast hjälpa om man är lite artig sådär...

Själv är jag en sån som gärna spelar musik och elgitarr på kvällarna, men jag hörde med grannarna först om de tyckte att det var störande. Behöver faktist inte vara svårare än så...

Sen om musikterroristen inte vill lyssna kan du alltid stå utanför hans fönster, dörr eller nåt och kedjeröka i bara kallingarna... 'Vaddå, stör det dig?' :shock:

Postad

Hehe, bra svar Animaniac. Jo jag tror det är killen under som spelar, ska fråga honom om det var han sen idag. Javisst om man frågar grannarna och de tycker att det är okej så är det ju inga problem.

Jag har nyss flyttat hit delvis för att jag trodde det skulle bli lugnare än när jag bodde i korridor. Under de sista 4 månaderna i korridorsrummet (Bodde där i 3.5 år) var det en person som spelade störande musik och som det inte hjälpte att klaga artigt på. Jag hoppas att det kan funka den här gången.

Postad

En kompis till mig blev alltid väckt tidigt av Forever Young, Final Countdown och sån skit. Han jobbade natt och vid 9-tiden blev han väckt på detta obehagliga sätt. Han kontrade med att spela gammal punk hela nätterna :D

Har man en granne som sitter uppe och spelar hårdroch hela nätterna kan man ju sätta igång något denne inte gillar vid 8 på morgonen, typ Fame Factory (för det finns det väl ingen som tål???). Av någon anledning är det ju dessutom mer socialt acceptabelt att spela musik tidigt på morgonen än sent på kvällen.

Postad

skaffa värre ljudanläggning och kontra med britney spears greatest.

skämtåsido, prata med han och be han dämpa sig och ta hänsyn.

tyvärr känner jag igen mig på dom 2 första punkterna, men när man var 16 år och hade egen lgh så då sket man ju i allt och alla.

Postad

När jag bodde i studentkorridor fanns det inga regler om att man inte fick spela musik på nätterna. Om någon klagade blev de mest utskrattade. Men det skiljer sig säkert från nation till nation. Miljö- och hälsovårdsnämnden var på besök i korridoren för att undersöka ljudnivån på korridorsrummet ovanför själva nationen som hade öppet varannan dag ungefär och ljudnivån där låg ungefär tre gånger ovanför gränsvärdena, men det hände ingenting i alla fall vad jag vet trots att man var tvungen att surra fast grejerna pga vibrationerna. :)

Det som var mest irriterande för mig var att folk absolut skulle ha efterfest uppe på plåttaket ovanför min lägenhet under sommaren. Det lät ungefär som om blixten slog ner i rummet varje gång någon tog ett steg där uppe. :)

Postad

Det är väl klart som fan stt man ska få lira hög musik på nätterna. Det värsta som finns är när man har fest och det kommer nån granne och ringer på dörren vid tolvtiden och vill att man ska dämpa sig så att dom kan sova...

Varför är deras sömn viktigare en min fest? Varför ska vi som har kul alltid behöva anpassa oss till dom som har tråkigt? Konstigt... Man kan använda öronproppar om man verkligen MÅSTE sova.. funderar på att droppa några i grannarnas brevlåda.. :twisted:

Det värsta jag upplevt var nog när en granne ringde på när jag hade fest (klockan var kanske 21) och bad oss vara tysta så hon kunde läsa sin bok! :shock: Man måste vara jävligt arrogant om man har mage att försöra någons fest p g a en jävla bok....

Postad

Är lite på VickTheSlick spår.

Vi satt o lira poker för några månader sen då kom en tant och ringde på och klaga på den inte alls speciellt höga musiken, tidpunkten var 21.00 på en lördag. Va i helvete, sen satt idiotfan en lapp vid entréns regelverk där det står om ljudanläggningar; "GÄLLER ÄVEN XXX"

Postad

när jag har fest så förbereder jag mig NOGA... 1 vecka innan springer jag runt och kaster ner lapp med texten

Dagen XXX ska jag XXX ha en fest

mellan kl XX fram till XX så kommer vi kanske ha lite högmusik

Bör noteras att kl XXXX så kommer vi dra vidare till XXXX

och kommer vara helt tyst då :D

säg till innan om det är några problem.

mvh XXXX

västa har hänt att en granne kom och frågade om han plus tant fick festa med oss

:D

Postad
när jag har fest så förbereder jag mig NOGA... 1 vecka innan springer jag runt och kaster ner lapp med texten

Dagen XXX ska jag XXX ha en fest

mellan kl XX fram till XX så kommer vi kanske ha lite högmusik

Bör noteras att kl XXXX så kommer vi dra vidare till XXXX

och kommer vara helt tyst då :D

säg till innan om det är några problem.

mvh XXXX

västa har hänt att en granne kom och frågade om han plus tant fick festa med oss

:D

Hehe det har hänt mig med, en vecka efter festen kom en skitskum typ som trodde det var en inbjudan.

Min värsta granne var en kille som bodde i lägenheten under mig. I mitt hus finns det ett gruppboende för utvecklingsstörda, de är vanligtvis väldigt anonyma av sig....men den här snubben hade en flygel i sitt rum :shock: . Han kunde inte spela. Han "spelade" på natten (kl 01-06).

Jag härdade ut och efter ett tag försvann han.

Postad

Är nog dags för mig att kypa till korset.

Har hamnat i lite blåsväder med grannen pga mina spelvanor.

Det började i höstas då jag var nyinflyttad. Träffar grannen och snackar lite om allt möjligt och han frågar om jag har en större stereo, vilket jag har.

Han berättar vidare att han hör den på lite sena kvällar och jag får skämmas.

Ligger i sängen och kollar på en rulle och har baslådan placerad vid väggen och hans sovrum är vägg i vägg. Håller på att slummra till, men väcks av några kraftiga bankningar i väggen. Får panik och ruser fram och stänger av volymen.

Inte nog med detta. Det mest pinsamma kommer nu.

Har varit ute på stan och varit på krogen och drar hem lite damer på efterfest, klockan är runt 3-4 och jag sätter självklart på stereon.

Drar på lite White Stripes på hög volym.

Någon knackar på dörren och min yrvakna grannen berättar att han har fanemej tenta i om ett par dagar och behöver sova.

Nu vågar jag knappt heja på grannen i fråga och skämms så förbannat.

Postad

Hmm...jag har aldrig bonkat till Jack Whites röst, hur är det?

Annars när det gäller störande musik osv så är jag mer en kille som blir störd än en som stör. Eller rättare sagt, jag spelar sällan högt (jag hör ändå musiken) och fest föredrar jag att ha nån annanstans än i mitt korridorrum.

Boendes i ett hus fullt av studenter så inser jag att det är svårt att komma ifrån att musik spelas till 3-4 på helgerna (det är lite drygt när man ska upp och jobba söndag 0900 men det är smällar man får ta) och en och annan tisdag mer för den delen.

Postad

När jag bodde i korridor så hade utbytesstudenterna alltid fest i våningen ovanför på alla andra dagar än när vanligt folk festar (bara tisdagar och torsdagar medans alla andra festar onsdag, fredag & lördag)

En torsdag, dan innan tenta, så dansar de flamenco i högklackat i rummet ovanför mig. Jag bodde på bottenvåningen och kom inte in i trapphuset till de övre våningarna, så det blev några samtal till störningsjouren nder min tid där i korridoren.

Nu bor tjejen i det området i en korridor (jag har flyttat till egen studentlya) och killen under henne sjunger opera och och killen på understa våningen spelar techno på rätt hög volym. Förra valborg så kom folk från andra sidan parken (en dunge och en fotbollsplan bort) och ville att han skulle sänka för de hörde inte barnkören sjunga...

Det är rätt intressant hos tjejen när operakillen och technokillen försöker överrösta varandra :-P

Postad
Är lite på VickTheSlick spår.

Vi satt o lira poker för några månader sen då kom en tant och ringde på och klaga på den inte alls speciellt höga musiken, tidpunkten var 21.00 på en lördag. Va i helvete, sen satt idiotfan en lapp vid entréns regelverk där det står om ljudanläggningar; "GÄLLER ÄVEN XXX"

Omg, snacka om tilt. Hata jävla lapp-kärringar.

Själv har jag också tyvärr problem med en granne, tanten som bor under mig är senil-dement och ligger o skriker på hjälp o bankar i väggarna. Inte så jävla roligt o lyssna på. Har som tur är blivit mycket bättre nu, men innan jul var det så pass att jag fick sova i vardagsrummet.

Postad

Detta ar nog det varsta jag utsatt mina grannar for:

Under gymnasiet bodde jag med morsan i en 4:a rummare. Jag ville ha fest o bad morsan att slagga hos mormor den natten.

Jag hade precis kopt en ny STOR fin anlaggning, och detta var ju anledning till fest, var ju tvungen att testa skiten.

Sa jag o nagra polare tanker "nu javlar fixar vi en fest som kommer ga till historien". Sa jag later ryktet sprida sig bland mina polare om att jag har fest.

Vi plockar in alla vardesaker i lagenheten in till morsans rum.

Sen satter vi upp discokula i taket i vardagsrummet + stroboskop (hell YEAH!!!)

Satter aven upp en lapp i hissen o i entren att jag skall ha en fest.

Kl 20:00 sa ar det redan 50 pers i lagenheten. Alla ar redan fulla och har dragit igang ordentligt. WOW! Kl 21 sa raknar jag 100 pers i lagenheten. Polisen kommer en gang. Ber mig halla det lugnt, sen drar dem.

Kl 22 sa ar lagenheten full till max gar knappt att rora sig, och jag raknar in 170 pers i lagenheten. Kollar ut genom fonstret, och vad far jag se? JO!! det star fan 50 pers till utanfor pa garden eftersom de inte kan komma in pa festen. Sa de festar dar nere.

Shit tanker jag, detta ar lite val mkt.

Det basta med festen: ca 70% tjejer. Det varsta med festen: jag annordnar den och har fullt upp sa jag har fan inte ens fatt hangla :evil:

Sen kommer polisen tre gr till under kvallen och ber mig att halla det lite lugnt. Men jag snackar med dem o de drar.

Dock borjar hela spara ut lite, sa vid kl 1 pa natten stoppar jag festen.

Dock stannar typ 40 pers kvar och stadar upp hela lagenheten och sen sitter vi i vardagsrummet med massa mysfiltar och kollar pa Disneyfilmer till 5 pa natten.

Efterspel: 5 par hade sex under festen i min lagenhet. Flesta i garderoben, men aven nagra pa dass.

En kille fick 2.2 i promille och spydde ner sig, kissade pa sig, och sket pa sig. Han fick foras bort med ambulans.

Tva pers spydde i trappen.

Polisen kom 4 gr sammanlagt.

Syrrans sang gick sonder.

Sa jag kande ju att jag var tvungen att ga runt och be om ursakt hos alla grannarna. Orkade dock inte med alla, utan jag gick till de narmast sorjande. Trodde ju sjalvklart att vi skulle fa en varning fran hyresvarden> Dock inte, en granne hade klagat, dock hade 2-3 grannar gatt till hyrsevarden och sagt att de inte skulle ge mig en varning eftersom de inte tyckte det var mitt fel, och att jag hade forsokt sa gott jag kan.

Snalla grannar :)