Greven81 Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 Jag och en vän debatterade senast vi träffades kring vad som gäller när man betar efter flop, turn och river. Vi träter kring följande: Om blinds är 10/20 (No Limit) så kan man efter flop naturligtvis beta 20, men får man istället satsa t.ex. 32 eller är nästa steg alltid dubbla BB innan det får flyta fritt (att satsa 45 är vi t.ex. bägge överens om att det är ok)? Vi utgår naturligtvis här ifrån att oavsett om beten nu är 32, 40 eller 45 så är det första som händer, ingen har agerat på annat sätt än att de checkat. Citera
Scrath Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 Allt över en BB går bra. Så med blinds 10-20 så kan man beta t.ex. 32. Citera
Greven81 Postad 15 Mars , 2009 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2009 Det var vad jag trodde och hur vi tidigare spelar. Tackar! Då bör jag kanske ta upp ett annat problem som min vän också tog upp senast. I detta fallet handlar det om när blindsnivår är t.ex. 100/200 och en spelare endast har låt säga 275 kvar. Enligt min vän så får ingen raisa vidare utan endast syna i samma bet-runda om spelaren med 275 går all-in. Detta p.g.a. att spelarens all-in (75 över BB) ej är en fullstor bet. Något som hört något om detta? Citera
Drunken_Penguin Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 Det var vad jag trodde och hur vi tidigare spelar. Tackar! Då bör jag kanske ta upp ett annat problem som min vän också tog upp senast. I detta fallet handlar det om när blindsnivår är t.ex. 100/200 och en spelare endast har låt säga 275 kvar. Enligt min vän så får ingen raisa vidare utan endast syna i samma bet-runda om spelaren med 275 går all-in. Detta p.g.a. att spelarens all-in (75 över BB) ej är en fullstor bet. Något som hört något om detta? Givetvis får spelare som sitter efter spelaren med 275 höja, däremot får inte spelare som sitter före honom höja. Notera att pre så sitter blindarna sist och post så sitter blindarna först. Ex: Spelare A, B, C, D, E och F spelar med blinds 100/200. De sitter i den ordningen och F har knappen. Spelare C och D limpar in. Spelare E går all in för 275. Spelare F, A och B har nu all rätt i världen att höja hans satsning, eftersom de fortfarande inte har agerat. Det är C och D som "låses" av att han inte gör en fullvärdig satsning, eftersom de redan accepterat den tidigare satsningen. Samma gäller om det inte ligger blinds utan är efter floppen. Om vi tar ett exempel där alla ha limpat i en pott och ser floppen. A och B checkar. C betar 700. D och E synar, medan F går all in för 1000 (ej en fullvärdig höjning). Här får A och B fortfarande höja eftersom de inte har agerat på den senaste fullvärdiga beten/raisen som var Cs bet. C, D och E kan dock bara syna Fs raise. För att säga det på svenska: Var man den som höjde senast eller har accepterat (synat) den senaste höjningen får man inte höja om en shortie går all in utan att kunna göra en fullgod raise. Notera att skulle någon av de som kan raisa den ofullvärdiga satsningen (jag tror, men är inte säker, att raise i så fall är minst till en fullvärdig raise dvs till totalt 1400 i det andra exemplet) höja, då får ursprungshöjaren eller de som synat givetvis höja igen. Citera
Ola Brandborn Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 Grymt bra inlägg, fler sådana här borde finnas på PF. Jupp. Samt bäst att kommentera att det där är standardreglerna, som gäller live och på nästan alla nätsajter, men det finns några som är felproggade. Citera
Greven81 Postad 15 Mars , 2009 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2009 Tackar pingvinen för ett otroligt detaljerat och uttömmande svar! Citera
Recommended Posts