henjon Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 En situation som uppstår ibland och som jag fortfarande känner mig väldigt osäker på hur jag bör spela (och därmed inte spelar konsekvent). - Tidigt i turnering (oftast $5) med startstackar 1000 och blinds 10/20. Jag sitter på knappen alternativt BB och tittar på ett mellanhögt PP (5-8). En spelare höjer 5BB från EP eller MP. Alla foldar till mig. Jag vet inget om spelaren och då spelar jag alltid efter antagandet att en höjning preflop representerar en bra hand, typ TT+ eller AQ+ (Vill se ett mönster av flera höjningar och/eller sämre händer som visats showdown typ KTs) Jag utgår alltså från att jag mestadels kommer att ha den sämre handen efter floppen. Jag är inte intresserad av att komma in i några marginella gamblingsituationer så här tidigt i turneringen och kommer därför att vika om han betar/höjer mig postflop. Däremot kan jag tänka mig att värdebeta om han checkar till mig. Givet den här strategin (som det naturligtvis går bra att argumentera mot i sig också som ex.vis för passiv): * Är de implicita oddsen för den gång på åtta då jag floppar ett set tillräckligt goda för att motivera att jag - oftast - förlorat en tiondel av min stack de andra sju? Dvs: Motiverar min höjda equity i turnering nr 8 den minskade i de andra 7? * Hur mycket betyder det om jag sitter i eller ur position efter floppen? Det känns som att position borde vara viktigt här då vissa motståndare som höjt med två överkort kommer att checka om inget av dem träffar. Å andra sidan har jag ju mörkarna kvar som inte agerat om jag sitter på button. Jag drar just nu mer åt att folda, men är rädd att det är en del av mina vek/passiva tendenser som jag borde jobba ner för att bli en bättre pokerspelare. Citera
BeroendeForever Postad 15 Mars , 2009 Rapport Postad 15 Mars , 2009 Jobbigt läge när folk höjer så orimligt mycket , som 5 bb faktiskt är , det gör ju att dina odds dödast rätt hårt. Dock kan det bli spelvärt om 5x raisen följs av ett par syner. Citera
Mr.Lajban Postad 16 Mars , 2009 Rapport Postad 16 Mars , 2009 I det läget som du beskriver så är mitt standardspel att folda. Blindsen är så låga så det finns inget "extravärde" i potten. Hans höjning innebär som du säger troligen en bra hand. Bättre att spela riktigt tight och försöka få en uppfattning om hur de andra spelar i början enligt mig. Sedan får du, om de andra varit uppmärksamma, lättare att sno lite potter senare då de anser att du är tight. Lägger till att jag gärna spelar mellanpocketpar om det är ohöjt eller endast någon bb upphöjt. Citera
DocLame Postad 16 Mars , 2009 Rapport Postad 16 Mars , 2009 Du har normalt inte implicita odds att syna för set value med ett litet pocketpar om det kostar 10% av stacken. En vanlig tumregel är väl att det får kosta max 5%. Citera
Recommended Posts