valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 2) Imperiet - Tiggarens tal Deras magnum opus blev också deras definitiva bokslut över bandets karriär. Många tycker säkert att jag är galen som i hela Thåströms backkatalog, spännandes från Ebba Grön till soloåterkomsten, väljer den väldigt åttiotalsdaterade rocken i Imperiet. Visst, jag kan hålla med om att en och annan passage är mer än lovligt synthpopig, men samtidigt anser jag att Thåström varken förr eller senare skapade lika starkt låtmaterial som under åren med Imperiet. På Tiggarens Tal är det uppenbart. Öppnande "Jag är en idiot" må vara hårt spelad och överexploaterad, lik förbannat är det fortfarande en av de bästa svenskspråkiga låtar som någonsin skrivits. Efterföljande "Du är religion" är näst intill lika vass. Sen radar han, med något enstaka undantag upp låtar som majoriteten av den så kallade svenska artisteliten skulle sälja sin morsa för att få ha skrivit. Thåström är en av vår tids största musikaliska genier. Hans låtar tillhör populärmusikens kanon. Hur många andras gör det? Du är religion, Thåström. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Crappy Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 2) Imperiet - Tiggarens tal Deras magnum opus blev också deras definitiva bokslut över bandets karriär. Många tycker säkert att jag är galen som i hela Thåströms backkatalog, spännandes från Ebba Grön till soloåterkomsten, väljer den väldigt åttiotalsdaterade rocken i Imperiet. Visst, jag kan hålla med om att en och annan passage är mer än lovligt synthpopig, men samtidigt anser jag att Thåström varken förr eller senare skapade lika starkt låtmaterial som under åren med Imperiet. På Tiggarens Tal är det uppenbart. Öppnande "Jag är en idiot" må vara hårt spelad och överexploaterad, lik förbannat är det fortfarande en av de bästa svenskspråkiga låtar som någonsin skrivits. Efterföljande "Du är religion" är näst intill lika vass. Sen radar han, med något enstaka undantag upp låtar som majoriteten av den så kallade svenska artisteliten skulle sälja sin morsa för att få ha skrivit. Thåström är en av vår tids största musikaliska genier. Hans låtar tillhör populärmusikens kanon. Hur många andras gör det? Du är religion, Thåström. Nu blir jag nyfiken, den här trodde jag skulle hamna på första plats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 16 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Det ville sig inte hela vägen i kvällens sm-satte. En nyckelpott för mig kom då Hygglo träffade en Q på river för tvåpar mot min A-träff på flop. Men men, inte lipa över spilld mjölk Nya tag! Ser ut som om dagens Bad Beat (kräksjuka på minstingen) har gått över. Hon somnade med magen full av härlig välling för 2,5 timmar sen och än så länge sover hon gott. Happy happy joy joy. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Det ville sig inte hela vägen i kvällens sm-satte. En nyckelpott för mig kom då Hygglo träffade en Q på river för tvåpar mot min A-träff på flop. Men men, inte lipa över spilld mjölk Nya tag! Ser ut som om dagens Bad Beat (kräksjuka på minstingen) har gått över. Hon somnade med magen full av härlig välling för 2,5 timmar sen och än så länge sover hon gott. Happy happy joy joy. Man får ta det onda med det goda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omalley Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Man får ta det onda med det goda. Ehrm!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 1) Monster - Rockers Delight Anders "Moneybrother" Wendin är en sjujävla liveartist. På skiva tycker jag också att han är skaplig, om än inte fullt så shining som ryktet gör gällande. För många svenskar var Moneybrother det första mötet med Wendin, som om han vore en debutant på den svenska musikscenen. I själva verket är solokarriären bara en fortsättning, en naturlig utveckling, på en av de bästa svenska akter som någonsin stått på en scen. Det hela började för ett och halvt decennium sedan, när punkaren Wendin träffade en trombonspelande stockholmskille vid namn Viktor Brobacke. Tillsammans bildade de Monster. Med hjälp av en handfull andra killar byggde man ett band som hade allt; utseendet, energin, attityden, talangen, ilskan. I sex år knockade de publik, kritiker och varandra, såväl bildligt som bokstavligt. Ilskan och energin var destruktiv, och det var bara en tidsfråga innan bygget kulle rämna. Men jävlar i min lilla låda vilken häftig resa det var på vägen dit. Jag såg dem live några gånger. Bland annat en gång på Kalmar Nation i Uppsala när man slängt upp hela bandet på 6-7 man på en mycket, mycket liten scen, och det säkert var femtio personer för mycket i en lokal som var dimensionerad för drygt hundra. Både på skiva och på scen var det en ursinnig laddning som släpptes lös, en hybrid av punk, soul och ska. "Det låter som om om sju killar skriker i mun på varandra. Samtidigt låter det fantastiskt", sade min kompis Christer i ett meningslöst försök att beskriva soundet. Det låter sig inte göras. Monster splittrades i direktsändning i teve, för nio år sedan. Anders tog med sig blåssektionen med Viktor och saxofonisten Gustav Bendt till Moneybrother, för att fortsätta utveckla främst soulbiten av soundet. Vad gäller Monster hann man bara med två album på sex år. Avslutande "Gone Gone Gone / A Bash'em" är en parentes, skaplig, men inget man behöver lägga på minnet. Debuten "Rockers Delight" från 1997 är något helt annat. Det var den första skivan jag bestämde mig för att ta med på en sådan här lista, och i mina ögon faktiskt Sveriges genom tiderna tveklöst bästa platta. Tänk Moneybrother kompad av The Clash med Specials blåssektion. Någonstans i samma universe sitter sex jävligt frustrerade killar och dricker rumsvarm öl och funderar på vem de ska nita härnäst, och möjligtvis också om Terry Hall i Specials har någon chans i en stilstudie mot Joe Strummer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omalley Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Jag är rätt nöjd att jag ska på Peace and Love i Borlänge till sommaren Perssons Pack, Thåström, Moneybrother och jag kommer rocka fett!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Jag är rätt nöjd att jag ska på Peace and Love i Borlänge till sommaren Perssons Pack, Thåström, Moneybrother och jag kommer rocka fett!!! Du ser Själv ska jag se Thåström nästa torsdag i Västeråshallen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omalley Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 På tal om Peace and Love Några tips på band (http://www.peaceandlove.nu/festival/artister/) jag inte får missa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 På tal om Peace and Love Några tips på band (http://www.peaceandlove.nu/festival/artister/) jag inte får missa? Fan, det blir nog ett besök upp med husvagnen ändå.... Men för att svara på din fråga (du får återkomma för mer djupgående kommentar om så önskas), så tycker jag nog följande akter känns som festivalens höjdpunkter: Division Of Laura Lee, Moneybrother, Pete Doherty, Monster Magnet, Motley Crue (kan också bli mycket, mycket tragiskt), Perssons Pack, Razorlight, Thåström, Turbonegro, Tysta Mari och Volbeat. Ska du bara se tre akter, så skulle jag välja Thåström, Turbonegro och Packet. Vill du upptäcka ett nytt band rekommenderar jag Tysta Mari. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omalley Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Skulle kanske peka ut mina självklara val först . * Motley Crue : Satt tillsammans med polare i pojkrummet och memorerade "in the beginning" så stor nostalgi här. Tror icke på tragik dock! * Turbonegro : Bodde 1 och 1 halvt år i Oslo och jobbade med ett par hardcorefans till "Hank von helvete" med gäng! * Thåström : För att citera Saint_Bjorn: En artist som "känns i skrevet" måste ses live! * Perssons Pack : Skön musik! * Volbeat : Har inte riktigt fastnat för musiken men alla säger att dom är en grym upplevelse live! Nyfiken på: Robert Belfour, Lykke li, Peter Doherty, Henry Rollins Hoppas vi ses där Mr Valterego Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The Grand Bark Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Hehe, gamla Jailbird Singers är inte bortglömda än, det gläder mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
León Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 En stilla undran... Hur egocentrerad är man om man har sig själv som avatar? Annars har jag bara och önska er lycka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 En stilla undran... Hur egocentrerad är man om man har sig själv som avatar? Annars har jag bara och önska er lycka till. Ingen aning. Men nog pratat om dig nu. Nu tycker jag vi pratar om mig. EDIT: Och tack, glömde jag ju säga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 16 Mars , 2009 Rapport Share Postad 16 Mars , 2009 Hehe, gamla Jailbird Singers är inte bortglömda än, det gläder mig. Självklart inte. Jailbird är brutalt bra. Hade jag haft någon form av musikalisk talang hade jag bildat ett band med namnet "Railbird Singers". Dagens mikrogrind slutade ca 7,50 upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nizse Postad 17 Mars , 2009 Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Börjar få lite ångest inför P&L, så mycket man vill se i år och det kommer förmodligen gå åt fan som vanligt. Har lyckats se ca 2,5 uppträdanden dom sista två P&L:oops: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SouthEast Postad 17 Mars , 2009 Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Våra tjejer somnar vid 19-snåret varje kväll. 3-åringen sover då till ca 06-0630 medans lilltjejen på ca 8 månader vaknar och vill ha mat minst en gång per natt. Men nu börjar det hända att hon faktiskt sover hela natten. Är väl mitt i brytet kan jag tänka mig. Hon har inte kräkts mer än det hon gjorde i morse. Har fått i henne lite vatten och lite gröt. Nu har hon sovit i snart två timmar. Med en jädra skopa tur så kräks hon inge mer Mentalt inställd på att klonka satten ikväll. Ber på förhand om ursäkt för skumma spel, utdragningar och osannolika riverklonkar Aha, minstingen var så liten. Du skrev ju nämligen: "Dagen än så länge: 0115 Mata ettåringen. Hon tar nappflaska i sängen." ...men hon är ju bara 8 månader. Är ju också som vi vet väldigt olika från "barn till unge". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 17 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Ja du, SydVäst, vad ska jag säga. Räknade inte med att bli ifrågasatt på hennes exakta ålder så jag körde en fint för att slippa räkna på om hon var 8 eller 9 månader Inatt sov hon hela natten, från 1915-0700, trots att hon la en liten pizza på kudden. Valterego, du hade rätt. Nog tusan hade jag en relation till nummer två på din lista. Men du får nog allt se till att bekanta mig de övriga tre. Lilltjejen fick sig en liten sovpaus from kl 0930. Satte mig framför burken och drog igång H5A men det var dålig action på NL20-borden så jag tog min gigantiska rulle på 40e (minus tio sedan start alltså) och skottade på ett NL50-bord där jag redan efter ett par händer hade identifierat bordens fisk. En finsk lirare med nick "jussikunto" eller något åty det hållet. Han köpte in för 20e varje gång han bustade och gillade att pusha för bluff med TPNK. Han fyllde iaf på min rulle med två härliga spel. På flopen KQ3 gick han allin med ppJ mot min K3s, syyyn. På river 91032J gick han allin med JQ mot mina pp3, syyyn. Så, en halvtimmes spel resulterar i att skottarrullen numera läser 101e, dvs +51. Just det. Ikväll åker jag ut till Lion Tattoo för att diskutera nästa gadd med studioägaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 17 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 17 Mars , 2009 Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Med anledning av min senaste lista, så känner jag mig tvingad att posta en video med mitt förstaval Monster. Låten "Don't Answer The Phone" fanns inte med på Rockers Delight, utan var förstaspår på EP:n "Looking For A Fight". Anders "Moneybrother" Wendin är sångaren i vit t-shirt. Viktor Brobacke står bredvid i svart skjorta. Titta extra noga på passagen som börjar en knapp minut in i låten. Kan vara det coolaste break som lagts in i en låt. Och Viktors dans sen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 17 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 Funderar seriöst på att plocka ut den lilla rullen från H5A och stoppa in det på betway istället. Vart jag än sätter mig på B2B så sitter där minst 2-3 semiregulars som foldar, foldar, foldar, foldar, foldar, foldar, höjer (med rundfold som resultat), fodlar, foldar, foldar, foldar, foldar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 17 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 That's it, HataB2B hade rätt. Skitnätverk. Sätter inte min fot där igen förutom vid lagpokern. Kregah bundolo! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 17 Mars , 2009 Rapport Share Postad 17 Mars , 2009 That's it, HataB2B hade rätt. Skitnätverk. Sätter inte min fot där igen förutom vid lagpokern. Kregah bundolo! Välkommen hem lille vän. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valterego Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Ännu en i min närhet som hyllar Glasvegas. Gjorde inte Manic Street Preatchers det där för 10-15 år sedan? Note to self: Glasvegas och Fleet Foxes är överskattade. Slösa inte mer tid på att försöka lyssna in dig. Det är kulturellt minuseve. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 18 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Ännu en i min närhet som hyllar Glasvegas. Gjorde inte Manic Street Preatchers det där för 10-15 år sedan? Note to self: Glasvegas och Fleet Foxes är överskattade. Slösa inte mer tid på att försöka lyssna in dig. Det är kulturellt minuseve.Tog mig ett par läsningar innan poletten damp ner Även om jag för överskådlig framtid nu har övergett B2B på cg-sidan så får jag ge en lite eloge till H5a's support som fixade mitt strul med utbetalningsalternativ på ett snabbt och smidigt sätt. Hade nämligen sagt upp mitt visakort till förmån för gemensam ekonomi med sambon och därmed mastercard via icabanken vilket orsakade strul med mitt uttag från H5A. Men de låste upp neteller som utbetalningsalternativ istället. Tack för det! Dagens rolighet kom från ett oväntat håll och kom i form av en lustighet signerad Johan Glans: Jag blir så förbannad över hur folk sköter tvättstugan så häromsistens kände jag mig bara tvungen att skriva en lapp och sätta upp på anslagstavlan. "Du som glömde att ta bort och slänga luddet i torktumlaren är en jävla jubelidiot och förtjänar att DÖÖÖ!" Ja, och eftersom jag bor i villa blev det ju lite tryckt stämning där hemma... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts