Gå till innehåll

Berätta sin hand under turnering? (från Dilbas blogg)


Thornado

Recommended Posts

Läste nedanstående i Dilbas blogg på Aftonbladet.

 

Kan detta verkligen vara acceptabelt beteende av han som hade AdJd? Borde han inte ha fått något straff för detta? (Av ungefär samma anledning som att det inte är OK att checka nöten på river om du är sist att agera).

 

I en hand floppade jag topp 2 och checkade den eftersom min plan var att checkraisa beroende på vem som betade. Antingen det eller hålla potten nere utifall jag misstänker att någon sitter med floppad flush. Hur som helst betar Thomas och Johnny (enbart) synar honom och säger.

- Din hand har inte en suck Thomas, vartpå jag slår om bakom och säger

- Inte din heller. Thomas foldar och Johnny ställer in, ganska resolut. Alltihop.. ops..

 

Jag steker och inser ganska snabbt att jag inte kan syna men vill ändå vara säker på att jag inte foldar för en bluff. Så jag börjar ..

- Johhny, har du flushen? Han tittar ner som den gentleman han är.

- Ja..

 

Är det säkert det Johnny?

- Ja Dilba, jag har Ess Knekt ruter.. Det var uppenbart att han sa som det var.

Vi har säkert spelat tusen händer mot varandra. Killen var uppriktig och jag uppskattar det.. sött,

Ok sa och visade min två-par. Han visade sin hand och jag tackade för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ok. Hade nån som INTE spelade handen sagt "Jag hade AJ i ruter så det kan han inte ha iaf" hade det obv varit gräsligt men eftersom den här snubben är inblandad i handen så kan han ju ljuga ihop vilken sörja som helst. Att han talade sanning nu är inte direkt nån garanti för att han gör det varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju -EV för honom att berätta vad han har (det får han ju skylla sig själv för), men uppenbarligen så känner han Dilba och vill även vara snäll mot henne. Detta medför ju att han "räddar" henne från att slås ut ur turneringen, vilket påverkar de andra i turneringen negativt.

 

(För att ta detta till sin spets, antag istället att Dilba haft en K-hög flush, dvs hon hade dragit dött och kunde troligtvis inte lägga den där, samt att det var på bubblan. I ett sådant läge blir det ännu mer uppenbart hur de andra spelarna förlorar på Johnnys agerande, men samma borde ju gälla här.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara 2 personer kvar i potten ju? Ser inte riktigt problemt i det då

 

EHH ser inte problemet? De har spelat en massa med varandra, känner varandra, och snubben säger exakt vad han har så att Dilba kan vika sitt "topptvå" (som hon jättesnyggt höjde FÖR INFO). Om det inte är ett regelbrott (vilket jag tror att det är, men inte vet) så bryter det säkerligen mot all pokeretikett. Det är ju i princip colluding det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ok. Hade nån som INTE spelade handen sagt "Jag hade AJ i ruter så det kan han inte ha iaf" hade det obv varit gräsligt men eftersom den här snubben är inblandad i handen så kan han ju ljuga ihop vilken sörja som helst. Att han talade sanning nu är inte direkt nån garanti för att han gör det varje gång.

 

Tycker ofta du har rätt men nu har du fel. 1000 händer mot varandra live (om den siffran är nära att stämma) är en jävla massa och det är nog hyfsat säkert att säga att de känner varandra till viss del.

 

Såvitt jag vet får man inte säga sin hand i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol klart det inte e ngt fel med att säga sin hand av han, om han skulle sagt AJ ruter och sen visar 28 spader skulle det varit fel av han då ?

 

lol på er alla ni måste ju lära er att balansera er "berätta vad ja har på handen range", dvs ibalnd säger han sin hand och ibland säger han random 2 kort

 

balansera e allt i poker har ja lärt mej av puni

 

coolare e dock om han visar att han har AJ dd och foldar den för Dilbas gayinforeraise, då kan man kanske börja snacka om collusion, men tkr även detta är ett bra spel av han då man måste balansera sin missklickrange och folda nöt ibland ( for deception ), eller hur puni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från SvePofs regler:

 

§1.4 Diskvalificering innebär att spelarens marker tas ur spel och spelaren får lämna lokalen. Eventuella avgifter återbetalas inte.

Vid varje fall där en spelare fått mer än 20 minuters utvisning (sitta ut) eller diskvalificering skall tävlingsledaren sända en rapport om det inträffade till disciplinnämnden i SVEPOF

Ifall spelarna är oense om regelfråga eller annan dispyt uppstår, ska Tävlingsledningen omedelbart tillkallas.

Exempelvis SKA följande (men inte bara dessa) otillåtna handlingar leda till bestraffning, om de sker vid upprepade tillfällen. Tumregeln är att 1 gång ger varning, 2 ggr leder till hårdare straff. Notera att detta bara är en tumregel och det slutgiltiga beslutet ligger hos Tävlingsledningen.

a) Att titta genom kastade kort, eller burncards är totalt förbjudet. När korten kastats in i mucken, får ingen spelare titta på dom, ej ens den spelare som kastade in dem.

b) Spelarna är skyldiga att alltid skydda sina medspelare. Det är inte tillåtet att diskutera lagda händer eller möjliga vinnarhänder under pågående giv.

c) Coffehousing är förbjudet, dvs. att under pågående hand berätta för andra spelare vad man har slängt eller hur spelaren bör spela sin hand.

d) Rabbit hunting är ej tillåtet, dvs. att när given är slut titta vilka kommande kort skulle vara.

e) Att muntligen avslöja sin hand eller hjälpa en annan spelare medan handen pågår leder till omedelbar bestraffning, även vid första förseelsen.

f) Spelare som splashar potten skall bestraffas enligt §1

Varför torde vara uppenbart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

balansera e allt i poker har ja lärt mej av puni

 

coolare e dock om han visar att han har AJ dd och foldar den för Dilbas gayinforeraise, då kan man kanske börja snacka om collusion, men tkr även detta är ett bra spel av han då man måste balansera sin missklickrange och folda nöt ibland ( for deception ), eller hur puni?

 

 

 

Ja alltså foldar man aldrig nöten så har man ju en sjukt obalanserad foldrange som bara innehåller svagare händer. Måste vara sjukt exploaterbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt solklar bestraffning (påverkar tredje man i tävlingen).

 

TDA-reglerna (som jag inte gillar förvisso) så får du ljuga om din hand, men du får inte tala sanning om den...

 

Betyder det att det är ok att säga att han sitter med KJ? Utgången är ju den samma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lite jobbiga gränsdragningsproblem. Vad är att avslöja sin hand? "Jag har KJss" när man sitter på AJss, som Unicum säger? "Jag har bra"? "Akta dig"?

 

I verkligt spel snackas det ofta väldigt mkt om vad man har på handen. "Har du färgen?", "Slår du tvåpar?" etc. Som redan sagts så bör sådant snack, i den mån det är tillåtet, balanseras - det finns en optimal sanningsfrekvens, så att säga..

 

Men det blir problematiskt att dra gränsen. Hur nära sanningen eller hur specifik får man vara? Ska dealern kolla muckade kort för att kontrollera huruvida man talat den förbjudna sanningen eller dragit en sanktionerad lögn?

 

Det enklaste och egentligen det enda som faktiskt kan fungera i praktiken är att helt förbjuda snack om handen medan den spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och egentligen det enda som faktiskt kan fungera i praktiken är att helt förbjuda snack om handen medan den spelas.

 

Men hur kul är det? På Irland t.ex. har man den här regeln, och det var skittrist att sitta och spela utan att kunna snacka och försöka vilseleda etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kul är det? På Irland t.ex. har man den här regeln, och det var skittrist att sitta och spela utan att kunna snacka och försöka vilseleda etc.

 

Mjo, det är väl lite därför man inte infört regeln fullt ut. Men klart är att det är en balansakt. Juriststudentöverliggare som jag är ser jag gärna att man har klara och tydliga regler eller slopar regeln helt och hållet, men i detta fall verkar kanske inget av de alternativen särskilt attraktivt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en turnering. Killen säger nånting som kan påverka utgången av handen och därmed även påverka andra spelares EV i turneringen. Rättså solklart fall IMO.
Huh? Så han får inte säga ett dugg eller? Hade han sagt 43 spader hade ju det också påverkat handen. Hade han sagt "no comments" hade det påverkat utgången av handen, hade han varit helt tyst... aja you get it.

 

Hade det varit ok att säga att han har AQ i hjärter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...