Gå till innehåll

% vinstchans vid korrekt push/call range


henjon

Recommended Posts

Enligt rubriken: Om jag har en optimal anpassning efter motståndarens ranger för när jag pushar/synar, vilken % vinstschans bör jag då ha i genomsnitt för de händer som går till showdown? Är ett snitt kring 50 ett tecken på att jag är för lös? Bör %-satserna skilja sig åt om man delar upp de händer där jag pushat och de där jag synat? Finns någon bra artikel där man kan läsa mer specifikt om detta? Jag har inte hittat något om frågan i det ICM-material jag gått igenom hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte heller riktigt. Men procentsatsen när du synar borde ju vara högre iom att du måste ha bättre händer för att syna än att pusha. Och när du pushar själv så finns det ju alltid foldingequity hos fi så där är väl procentsiffror inte lika intressanta?

Men som sagt, jag förstår inte helt riktigt vad du menar. (och mitt svar är npg inte heller så jäkla briljant)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är jag som är dum och får för mig att det skulle finnas någon slags generell princip utan hänsyn till potten/mitt M.

 

Sen har jag missat ytterligare en förutsättning jag hade i bakhuvudet: Frågan gällde push/call preflop i turneringar och egentligen i huvudsak SnG på eller nära bubblan.

 

Har jag åtminstone rätt så långt att man som princip bör kunna svara (givet tillräckligt statistiskt säkert underlag) om en spelare är för lös/tight i förhållande till motståndet om man t ex kan se att han var 40% underdog i genomsnitt varje gång han fick en push allin synad och hade ett M på 5-10? Eller blir det meningslöst om man inte också tar med i beräkningen den totala vinsten från de potter där ingen synade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många gånger vill du såklart inte ha syn när du pushar. I o m att du måste sno blinds i sittar och turrar när man kommit en bit. Detta innebär såklart att du ofta ligger under när någon synar. Du måste räkna med hur mycket du lyckas sno också om det ska bli intressant. Om jag fattat lite av vad du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt rubriken: Om jag har en optimal anpassning efter motståndarens ranger för när jag pushar/synar, vilken % vinstschans bör jag då ha i genomsnitt för de händer som går till showdown?

 

beror ju på hur kass motståndaren är, men är ni lika så bra blir det 50% ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar. Inte för att det verkar tjäna nånting till just nu hur jag än förkovrar mig. Ut i 2 SnG på 2 min nu när min lösa syn med AA mot AQ ("bara" 92% att stå) åker dit mot en stege och herr "mitt tvåpar 97 måste vara värt en rereraise allin på floppen" träffar sin fyroutare på rivern och drar ut mitt set) Halva bankrullen väck på en vecka och vad spelar det för roll att jag ligger runt 50% chanssnitt i teorin på mina allins när inte ens en tredjedel av dem stått på de senaste 50 turneringarna) :cry:

 

Heltok: Förstår jag dig rätt att du menar en idealisk situation där två spelare med tiden har pejlat varandras ranger så korrekt att båda har ett helt matematiskt korrekt spel mot varandra (och alltså då går +-0 i längden)??

 

Vid närmare eftertanke så måste ju annars naturligtvis det optimala pushsnittet bero på hur många pusher som leder till att man vinner potten preflop. Om mörkarna ex.vis är 30% av min stack och viker 9 ggr av 10 jag stöter från knappen så skulle det ju vara ett solklart lönsamt spel även om jag var 80% underdog den 10:e gången i snitt när de synade med sitt höga par. På min nivå känns det dock som att man får syn åtminstone var fjärde gång, troligen oftare (och då räknar jag ändå bort desperata småstackar och enorma "bullystackar" när man själv är tämligen shortstacked). Jag har funderat på om det beror på att jag pushar lite oftare än snittspelaren och därmed måste tighta till mig (både själva rangen och från vilken pos.) för att jag annars får lösa syner. Problemet när jag gör det är att jag tenderar att hamna i problem åt andra hållet och tappar en åtminstone hygglig position i tävlingen och kasar ner till en osäker 3:e eller rentav 4-5 plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...