Gå till innehåll

Micro omaha. Bör jag folda eller är det bara att köra på?


affe2000

Recommended Posts

En motståndare gav mig rejäl kritik för denna hand och jag tänkte be om lite feedback. Jag är en total nybörjare vad gäller både cash games och omaha men vad det verkar så finns det ändå folk som är klart sämre än jag. Min plan är alltså att börja från typ botten och jobba mig uppåt och så även lära mig spelet.

 

Jag har spelat ca 15 händer innan denna hand och har således inte koll på någon av mina motståndare men BB har synat väldigt ofta och aldrig höjt, även på flop och turn.

 

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp denna hand då det är mycket möjligt att det finns saker att diskutera på både flop och turn. Lägger upp ända dit i alla fall.

 

PokerStars Pot-Limit Omaha, $0.25 BB (6 handed) - Poker-Stars Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

saw flop | saw showdown

 

BB ($34.75)

UTG ($46.35)

MP ($9.25)

CO ($23.05)

Button ($23.30)

Hero (SB) ($17.95)

 

Preflop: Hero is SB with 9heart.gif, Kdiamond.gif, 5diamond.gif, Kheart.gif

UTG bets $0.85, MP calls $0.85, CO calls $0.85, Button calls $0.85, Hero calls $0.75, BB calls $0.60

 

Flop: ($5.10) 10spade.gif, Qdiamond.gif, 9diamond.gif(6 players)

Hero checks, BB checks, UTG checks, MP bets $4.85, 1 fold, Button calls $4.85, Hero calls $4.85, BB calls $4.85, 1 fold

 

På flop antar jag att chansen att minst en av de återstående synar är enormt stor med tanke på den "read" jag har på BB. Alltså får jag som sämst att syna ca 5 för att vinna ca 25.

 

Turn: ($24.50) 3spade.gif(4 players)

Hero checks, BB checks, MP bets $3.55 (All-In), Button calls $3.55, Hero calls $3.55, BB raises to $29.05 (All-In), 1 fold, Hero ?

 

När MP går all in så är det väl en no brainer att syna? Jag får ju sjuka odds och har ändå en nötout och lite steg- och färgdrag samt naturligtvis en chans att en K kan rädda mig på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda flopp. Du drar på tok för onötigt. Dessutom kommer en K på river aldrig att vara bra.

 

Nu vill jag verkligen inte vara en av de som försvarar sin hand i absurdum men har du verkligen rätt här? Jag behöver alltså vinna ca en gång av fem, ej inräknat implicita odds. Ruter ess ger mig nöten, ruter knekt ger mig nästnöten och andra knektar, lite nior och kungar kan ge mig potten om jag har lite flyt. Det ger mig väl dessutom en del implicita odds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag check-raisar floppen så det står härliga till, du blockar ju nöten tot :)

Ja, det är möjligt att jag borde betta. Är sjukt ovan vid hur aggro man bör vara. Ska man tänka att man bör betta om man bör syna?

 

Trebeta pre och höj flopp =)

 

Trebetta pre? För mig känns det knappats självklart då jag är SB och inte har en jättebra hand. Dock så vet jag ju att du spelar PLO på höga nivåer så jag säger knappast emot. Tror du att det är en taktik som fungerar lika bra på micro stakes som på high stakes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en jättefin hand, det är ok med trebet pre här.

 

Om du känner dig osäker på ditt postflopspel kanske du vill undvika att bloata potter ur position, men rent generellt är det helt ok att trebeta pre. Om du vill kan du prova att smyga in ett trebet här c:a 30% av gångerna och syna resterande gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en jättefin hand, det är ok med trebet pre här.

 

Om du känner dig osäker på ditt postflopspel kanske du vill undvika att bloata potter ur position, men rent generellt är det helt ok att trebeta pre. Om du vill kan du prova att smyga in ett trebet här c:a 30% av gångerna och syna resterande gånger.

 

Är detta en jättefin hand? Jag hade sagt ok hand. När jag ändå har en erkänt duktig omahaspelare i tråden. Givet mitt preflopspel: Hur agerar du under resten av handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 4 spelare med till turn varav en shortstack all-in, 2 syner och en större stack all-in känns dina drag döda. Någon bör ha köpt på ett färdrag (någon utav dom 2 all-insen kan ju ha nötdraget) BB bör väl ha set eller färdig stege vilket isf ger dig riktigt taskiga odds..

 

Som du säger behöver du ca 20% för att du ska få rätt pottodds.

Men med Fi på något som J8**, och den andra med endast en ruter ger dig ca 21%. Finns det däremot 2 ruter bland Fi har du endast ca 17%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 4 spelare med till turn varav en shortstack all-in, 2 syner och en större stack all-in känns dina drag döda. Någon bör ha köpt på ett färdrag (någon utav dom 2 all-insen kan ju ha nötdraget) BB bör väl ha set eller färdig stege vilket isf ger dig riktigt taskiga odds..

 

Det är väl klart att en del av mina drag oftast är döda. Frågan är om oddsen kompenserar för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, det var det jag försökte visa, om en har en färdig stege och det är 2 ruter borta ligger du på ca 17%. Och det är ju ändå ett snällt räknat för din del, TROR JAG. Uppenbarligen har du gått till visning, och troligen vunnit (då du fått kritik kanske för att nån blev sur). Gissar att du fick ditt färdrag och det höll, dom andra satt på stege och set? :D

Visa full HH :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, 3-bet PF som standard.

 

Syna inte floppen. Sämsta linjen. Led ut, C/R eller folda. Vilken som är bäst av dessa beror på motståndet.

 

Det är 5 spelare till floppen. Och hög sannolikhet att floppen träffat en majoritet av dessa. När BTN synar floppen med 3 spelare bakom torde han ha set eller nötfärgdraget skapligt ofta, om han inte är en tomte. Folk är väl rätt passiva på den nivån så han kan säkert syna QQQ istället för att shova.

 

"en chans att en K kan rädda mig på river."

 

Chansen att du tar hela potten med en K på river är typ <1%.

 

"Nu vill jag verkligen inte vara en av de som försvarar sin hand i absurdum men har du verkligen rätt här? Jag behöver alltså vinna ca en gång av fem, ej inräknat implicita odds. Ruter ess ger mig nöten, ruter knekt ger mig nästnöten och andra knektar, lite nior och kungar kan ge mig potten om jag har lite flyt. Det ger mig väl dessutom en del implicita odds?"

 

Dom omvända implicita är sämre.

 

Mot kompetent motstånd är fold avsevärt bättre än syn på floppen.

 

När du väl har kommit till BB's shove på turn så vore det en rejäl miss att folda. Om jag räknat rätt behöver du 15.5% equity för hela potten.

 

board: QdTs9d3s

Hand Pot equity

KdKh9h5d 20.31%

J8**,KJ** 54.27%

QsQhT*,AdQdT* 25.43%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så höja pre bör vara standard. Mitt största misstag är alltså att jag är så passiv på flop? Jag borde antingen lägga mig eller vara mer aggressiv?

 

Har inte handen sparad på denna datorn men det kom i alla fall en knekt på river som gav mig stegen. Splittade potten med MP som floppat färdig stege (det var också han som skällde ut mig) och BB hade nötfärgdrag som inte satt. Han kan även ha haft något lågt par.

 

Tack för alla synpunkter. Ska försöka ta lärdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en jättefin hand, det är ok med trebet pre här.

 

Om du känner dig osäker på ditt postflopspel kanske du vill undvika att bloata potter ur position, men rent generellt är det helt ok att trebeta pre. Om du vill kan du prova att smyga in ett trebet här c:a 30% av gångerna och syna resterande gånger.

 

Jag är ju ganska tight passiv men inte är väl KK95ds en "jättefin" hand. Den är väl OK men med tanke på pos inte bättre. Jag skulle syna alla dar i veckan för att försöka träffa set pga av de fina oddsen men att 3B ur pos gillar jag inte alls.

 

Sen på flopen tycker jag nog fold är helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ganska tight passiv men inte är väl KK95ds en "jättefin" hand. Den är väl OK men med tanke på pos inte bättre. Jag skulle syna alla dar i veckan för att försöka träffa set pga av de fina oddsen men att 3B ur pos gillar jag inte alls.

 

Sen på flopen tycker jag nog fold är helt OK.

 

Jag förstår inte heller varför man skulle vilja 3-beta. Vad fyller det för funktion? Det är ju inte som att man någonsin får spela HU iaf på den nivån. Jag foldar nog nästan alltid flopp också. Scenariot som hero var uppe mot i denna hand händer allt för ofta för att det ska vara lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ganska tight passiv men inte är väl KK95ds en "jättefin" hand. Den är väl OK men med tanke på pos inte bättre. Jag skulle syna alla dar i veckan för att försöka träffa set pga av de fina oddsen men att 3B ur pos gillar jag inte alls.

 

Sen på flopen tycker jag nog fold är helt OK.

 

Handen tillhör väl topp 3% av alla eller nåt.

Med tanke på stackstorlek och vad potten är PF när du ska tala så känns 3-bet helt ok.

Med tanke på position är dessutom 3-bet bättre väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fold på flop hade ju uppenbarligen varit rätt, som jag sa tidigare mot fyra stycken är nästan alla dra döda. I dett fall:

 

Hand.............Pot equity......Wins..........Ties

KdKh9h5d........2.05%.........0..............24,616

KJ**..................76.61%.....445,167.....28,941

Ad*d**.............21.34%.....125,892.......4,325

 

Notera endast 2.05% att få dela potten....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen tillhör väl topp 3% av alla eller nåt.

Med tanke på stackstorlek och vad potten är PF när du ska tala så känns 3-bet helt ok.

Med tanke på position är dessutom 3-bet bättre väl?

 

Top 3% hot n cold men du har 70BB och även om du 3B får du inte in halva stacken och handen är sällan en hand man vill spela om resten av stacken mot ett fält med flera fi.

 

Tror ett sånt aggressivt spel funkar bättre på lite högre nivåer men på PLO25 är faktiskt tight passivt spel Preflop ganska bra. Bättre att lägga in aggressiviteten postflop tycker jag.

 

Genom att bara syna preflop med KKxx så får jag ju bra odds för setmining. Om jag 3B lämnar jag mig själv i värsta fall HU ur pos med dåliga odds och stor risk att antingen stoppa in med en sämre hand postflop eller bli utbluffad ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...