Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min Ipod 30GB 5th Gen har tydligen nått ålderns höst eftersom den vägrar att starta och garantin har löpt ut. Orkar inte krångla mer med den. Lyssnar främst på musik/ljudböcker.

Tankar på en ny MP3-spelare tas därför gärna emot!

- Prisbild 1-2000 kr

- Videofunktion ej nödvändig

- Radiofunktion ej nödvändig

- Stor vikt på användarvänlighet, gränssnitt, kvalitet

- Kvaliten på medföljande lurar spelar ingen roll, förutsätter att allt är skräp

Känt mig bekväm med ipoden men det kanske är dags att vidga vyerna. Vad kör ni andra med och kan ni rekommendera den?

Postad

Sitter och funderat på Creatives Zen-serie. En 16 GB går på strax över 1400 pix och då har den fler funktioner än en ipod nano för ~samma pris. Mer minne, fm-radio och stöder de vanligaste videoformaten.

Nu var ju iofs inte radio och video så viktigt men det handlar ju om så lite deg att det kan lika gärna få ingå.

Men då är ju frågan om Creative gör bra grejer?

Postad

Men då är ju frågan om Creative gör bra grejer?

Hade en creative mp3-spelare för 6-5 år sedan och den blev inskickad på lagning minst 5 gånger. var otroligt dåligt och sket totalt i den senare eftersom den aldrig höll mer än en månad i sträck innan de måste skicka den utomlands på reparation.

Har inte testat märket sen dess, så creative kan såklart ha blivit mycket bättre. Är fast på ipods nu iaf.

Postad

Iom att det är störst marknad så är säkert Ipod bäst så länge pris och gränssnitt inte är ett problem. Själv hatar jag Itunes, så för min del är ipod inte direkt ett alternativ.

Sitter och funderat på Creatives Zen-serie.
Ingen aning hur de stora modellerna funkar, men jag använder den enklaste för 300 spänn och den har funkat bra för mig i två år för ungefär samma användningsområde du har.

Fördel: Inget jävla Itunes. All filhantering sker som på en vanlig extern hd och en katalog = en spellista. Så gränssnittet är ungefär så enkelt som det kan bli.

Nackdel: Ful och plastig, 1 gig minne, slö att föra över filer till.

Ljudkvalité kan jag inte säga mycket mer om än att jag inte märkt något problem.

Om du vill veta hur väl modellerna funkar så är det ju bara att googla "[modellnamn] problem/error/malfunction/replacement/recall" samt även kolla lite reviews (och då helst skippa de värsta och de bästa).

Postad

Dessa 2 modeller har jag.

Den första använder jag till till träning, har helt ok ljud och liten

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=16696

Den andra blir mera till vardags och resor, har bra ljud+helt ok bild.

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=17810

Om jag skulle köpa nu skulle jag säker köpa den med wlan, fanns inte då jag köpte.

Men håll borta från ZAP eller liknande no-name märken.

Postad

Har letat och läst om de olika förslagen och den som ligger bäst till just nu är en Creative Zen 8GB utan wlan, dvs samma som spiker1977 länkade till. Känner att jag inte har användning för någon wlan-funktion eftersom jag ändå kör mkt med laptopen här hemma och streamar allt material till den eller ps3an :-P

En ipod shuffle har väl ingen ordentlig skärm?

Postad

Har en Creative Zen Vision:M 30GB.

Riktigt bra saker, ett par år gammal nu tror jag.

Edit: Min spelare stöjder allt möjligt i form av att spela upp. Piskade Ipod rätt hårt när den inhandlades. Har noll klagomål och angående frågan om "Creative gör bra grejer" så får jag nog lov att säga att dom gör det. Har även lagt in ett antal saker som backup från min hårddisk på datorn (typ spel, filmer). Inte för uppspelning i den dock, men funkar fint som hårddisk/externt minne ;)

Postad
Har letat och läst om de olika förslagen och den som ligger bäst till just nu är en Creative Zen 8GB utan wlan, dvs samma som spiker1977 länkade till. Känner att jag inte har användning för någon wlan-funktion eftersom jag ändå kör mkt med laptopen här hemma och streamar allt material till den eller ps3an :-P

En ipod shuffle har väl ingen ordentlig skärm?

Ingen skärm alls :/

Postad
Och därmed går den fetbort :-P
Det är ju en feature. Lägre pris, längre batteritid, lägre vikt och mindre volym, högre stöttålighet, längre förväntad livslängd pga färre potentiella felkällor.

Om man nu inte är en senildement gammal gubbe som inte kan komma ihåg hur man konstruerade sina spellistor utan visuell påminnelse. Då kan det vara bra med en stor, tydlig skärm så farbror kan se vad han spelar upp. Gärna med direktkoppling till hörapparaten och inbyggd GPS så personalen på ålderdomshemmet lätt kan spåra upp en när man gått vilse på vägen från konsum.

Postad
Aw crap. Kommer du ihåg vad det var för modell på den?

Näe, men det var ju ett tag sedan. Var en av de tidigare mp3-spelarna där man fick rum med mycket musik, hårddisken låg ju på 256mb!

Postad
Du kan få min halvtrasiga Ipod mini för 1cent på stars :)
Tack men jag har redan en halvtrasig pod som jag tröttnat på :-P Kan ladda den men inte starta den :ola:

Teknik ska bara funka så jag kan ägna mig åt annat.

Postad
Tack men jag har redan en halvtrasig pod som jag tröttnat på :-P Kan ladda den men inte starta den :ola:

Teknik ska bara funka så jag kan ägna mig åt annat.

Alltså med halvtrasig menar jag att den i stort sett är kluven.. Inte mentalt utan rent fysiskt.

Postad
Konstruera låtlistor?

Ska man minnas ordningen på 16 gb låtar? Och ordnar man inte dem efter album?

Finns rätt många trollmöjligheter här, välj en, eller fler, av följande:

1) En sann audiofil vägrar lyssna på låter på mindre än 1 gig, eftersom kvaliteten lider för mycket med mer komprimering än så.

2) Låtlistorna som behövs är "80-tals hits", "90-tals hits" och "alla tiders sommarhits".

3) Bara en dilettant kommer inte ihåg ordningen på sina 5460 favoritlåtar.

4) Album är bara ett sätt för musiker att tvinga på folk sina dåliga låtar istället för att bara sälja singlar med enbart hits.

Postad

Men ¤%#¤"%#¤&//%¤ :evil:

Poden har vart död i tre månader. Har testat att ladda och starta men inget har fungerat. Rebootat den med ett tips jag fick från sony-supporten men det hjälpte inte heller. Nåja, satte den i ladd-dockan inatt för ett sista försök och nog faaan fungerar den nu på morgonen.

Såg fram mot att åka och köpa en ny leksak idag. Får bli till att hitta ett par bättre hörlurar istället. Koss, ska visst vara ett bra märke?

Jag blir så... nnnnnngh! :lol: