Gå till innehåll

Sessionslängder


njdeg2

Recommended Posts

Jag satt och gick igenom mina CG-minussessioner i PokerTracker lite tidigare idag. Jag är LAG och spelar väldigt många små potter och vinner då och då en större pott (säg vart 50-100:e hand). Mina sessioner har väl varit två timmar långa i snitt. Oftast 6-mannabord. Jag har tittat på 100 000 händer. Mid-stakes.

 

Till saken, minus domineras nästan uteslutande av att jag förlorat en stor hand (alldeles för ofta med TPTK och mot passiva spelare). Det intressanta var väl att ungefär 90% av dessa inträffade 50-60min in i sessionen. Blir jag inte av med en stor hand så verkar jag kunna spela bra sessionen ut.

 

Det är helt klart statistiskt relevant, men frågan är vad det beror på. Jag sitter inte och strösurfar eller kollar video eller annat när jag spelar, och vill iaf tro att jag kan behålla koncentrationen.

 

Vad är era tankar? Hur långa sessioner spelar ni?

 

Jag tänker nog korta ner mina sessioner till 45 minuter och se om det går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kognitiv prestationsförmåga (dvs, hur skärpt du är) går ganska fort ned över tid. Så inte omöjligt att du helt enkelt blir så mycket dummare en timme in i sessionen att du är mer benägen att syna ned light mot en nit.

 

Är du lite gamblig och övernyfiken till naturen så kan det också vara att du klarar att stå emot frestelsen bra i början och sen gradvis slaskar mer och mer.

 

Vad man kan göra är att försöka spela korta sessioner och ta pauser mellan, av samma anledning som skolundervisning sker i 45-minutersblock med paus mellan. Det kostar en hel del mentalt att sitta länge och tänka.

 

Man kan också göra sitt spel mer och mer standardiserat så att besluten kräver mindre tanke och därmed blir mindre ansträngande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lär dig se varningsignaler när du blir trött och att alltid kritiskt granska ditt spel utifrån dina egna ögon, dina motspelares ögon och ur en betraktares synvinkel.

 

är väl rätt personligt antar jag hur länge och hur mycket man tappar i koncentration själv så kan jag köra max en halvtimme innan jag känner att jag börjar tappa koncentration och inte längre orkar koncentrera mig max varje hand jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till saken, minus domineras nästan uteslutande av att jag förlorat en stor hand (alldeles för ofta med TPTK och mot passiva spelare). Det intressanta var väl att ungefär 90% av dessa inträffade 50-60min in i sessionen. Blir jag inte av med en stor hand så verkar jag kunna spela bra sessionen ut.

 

Det verkar som om din teori är att du spelar bra i typ 45 minuter och sedan börjar du göra misstag. MEN om du inte gör ett misstag omkring 50-60 min i session så spelar du magiskt nog bra resten av de två timmarna. Makes no sense, om du tappar fokus runt 45 minuter så finns det ingen anledning att tro att du skulle spela börja spela bra igen efter en timme om du inte förlorat en stor pot.

 

Det här en min teori (jag tror den kan vara applicerbar för många, inte nödvändigtvis dig). Om du börjar en session och är kortdöd så räcker tålamodet bara en viss tid. För dig kanske runt 45-60min. Du sitter och ger upp pot efter pot, du blir konstant omhöjd och börjar inbilla dig att du blir bluffad hela tiden. Du får tillslut TPTK, tålamodet är slut och du stackar av i ett kasst läge mot en passiv spelare där du i vanliga fall inte skulle göra det. En form av subtle tilt. Min teori skulle säga att de sessioner som du stackat av i ett kasst läge är sessioner där du har förlorat många händer redan, ofta utan showdown.

 

 

Det är helt klart statistiskt relevant, men frågan är vad det beror på. Jag sitter inte och strösurfar eller kollar video eller annat när jag spelar, och vill iaf tro att jag kan behålla koncentrationen.

Du menar statistiskt signifikant? Jag tvivlar.

 

 

Vad är era tankar? Hur långa sessioner spelar ni?

 

Jag tänker nog korta ner mina sessioner till 45 minuter och se om det går bättre.

 

Själv spelar jag oftast 4-5 timmar per session. Jag märker när jag tappar fokus vilket ofta händer typ efter 4 timmar. Då spelar jag oftast 30min till innan jag slutar, vilket jag borde sluta med. Jag brukar inte förlora stora potter mot slutet, jag kopplar bara in auto-piloten och spelar allmänt sämre.

 

Jag tycker du ska jobba på att förbättra koncentration/disciplin istället för att börja spela 45min sessioner. Iaf om du bryr dig om tableselection. Mig brukar det ta typ 30min innan jag sitter på 4+ bra bord och jag spelar också midstakes (2/4-5/10), att spela 45min sessioner skulle vara ett huge waste of time om man är noggrann med tableselection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inrikta sig på att ha maxsessioner om 45 min, tror jag också kan vara lite vanskligt. 45 minuter är ju ganska lite i pokersammanhang, dessutom sitter man väl inte sällan och väntar på det där fina setet, som ska ge en bra pott, t. ex.

 

45 min känns som för lite. Å andra sidan tror jag inte att så många klarar av 4-5-timmarssessioner generellt, särskilt inte om man spelar SH. Jag tror idealet ligger någonstans däremellan; 1,5 - 2,5 tim.

 

Men sedan är väl sessionens längd beroende på spelets utveckling. Har man blivit hemskt badbeatad under 1,5 timmar, kanske man hellre loggar ut, då spelet kan påverkas negativt. eller det omvända; har man vunnit fina potter, så varför inte sitta kvar någon timme till?

 

Jag tror dock också att OP skulle vinna på att söka förbättra koncentrationen; 1-2 timmar bör man kunna klara utan att tappa greppet.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...