Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en lista med namn i A1-A100, finns det något sätt att räkna hur många gånger respektive namn förekommer (eller åtminstone ta fram det namn som förekommer flest gånger)?

Kan man göra automatiska förkortningar? Dvs. jag vill skriva Per Persson men vill att listan ska visa Pelle. Fungerar det tvärtom också? Dvs. jag skriver Pelle och listan visar Per Persson.

Postad

Om man vill slippa cpecificera vad den ska räkna då? Som jag fattat det hela måste man ju säga åt Antal-funktionen att leta efter just "Bengt", men finns det nåt sätt att helt sonika räkna förekomsterna av alla namn som råkar förekomma i listan?

Kan formulera om sen om mina tillkrånglade formuleringar inte når ända fram. :)

Postad
Om man vill slippa cpecificera vad den ska räkna då? Som jag fattat det hela måste man ju säga åt Antal-funktionen att leta efter just "Bengt", men finns det nåt sätt att helt sonika räkna förekomsterna av alla namn som råkar förekomma i listan?

Kan formulera om sen om mina tillkrånglade formuleringar inte når ända fram. :)

Jo, du kan använda ANTALV(B3:B6). Den räknar antal förekomster som inte är tomma. Sedan kan man även använda DANTALV om man vill villkora lite mer. Men jag tror det är överkurs i det här fallet. (Dessutom en rest från tiden före Access.)