Gå till innehåll

BOK: "Weighing the Odds in Hold'em Poker" av Yao


jawbreaker

Recommended Posts

toppace: ok, kanske man ska läsa den sen också då. Är det mycket om shorthanded och heads-upp i den? I SSH står det inget om det så det är mest det jag vill läsa om.

 

Jag läste på King Yao:s blogg (glömt adressen, och vilken tråd länken till den var i) att om man hade 50% chans att vinna på river heads-up tyckte han man skulle checka. Förustätter Yao att ens motspelare är lite bättre än vad Miller gör eller? För Miller hade aldrig gett det tipset utan i det fallet skulle man nog enligt honom ha value-betat för att man allt som oftast läser ens motspelare helt fel då dom flesta inte alls spelar logiskt och synar med A högt och liknande händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

toppace: ok, kanske man ska läsa den sen också då. är det mycket om shorthanded och heads-upp i den? I SSH står det inget om det så det är mest det jag vill läsa om.

 

Kings kunskaper i ämnet är enorma! Det som står i boken är bland det bästa som finns i tryck! Dock så är shorthandforumet på 2+2 bästa källan just nu för denna information.

 

Jag ville starta en SH tråd här på pf men det fanns inget intresse, men under artiklar här har jag skrivit några rader om SH fixed.

 

Lycka till!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådet att checka om man tror man har exakt 50% är korrekt, om man sitter sist.

 

Dit exempel med Miller tar ju in i beräkningen att man kanske inte har 50% ändå, utan mer.

 

Är för trött för att gå iin på det ingående, men det kommer nog så småningaom

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily: jo om man har exakt 50% så är det säkert korrekt (rake?). Jag kanske läste fel eller kommer ihåg fel, men om man tror att man har 50% så skulle nog Miller vilja att man beta ändå.

 

Vad tycker du om boken annars (om du läst den)? Skulle gärna vilja ha en liten jämförelse mot SSH om någon läst båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådet att checka om man tror man har exakt 50% är korrekt, om man sitter sist.

 

Dit exempel med Miller tar ju in i beräkningen att man kanske inte har 50% ändå, utan mer.

 

Är för trött för att gå iin på det ingående, men det kommer nog så småningaom

 

/Ola

 

Nu kommer en bekännelse av mig. jag har inte läst "Theory of Poker", men den boken tar upp mycket av vad som är matematiskt riktigt i riverspelet. Jag är precis som gdaily helt slut efter 3 timmars sömn och en hård dag men utvecklingen av en spelare är nog floppen, river och därefter spelet på turn. Spelet på turn hänger ofta ihop med vad du tänker göra på rivern, men det tog mig typ tio år att fatta det så det kommer. Fortsätt stalla frågor av kvalitet, det påskyndar utvecklingen.

 

Lycka Till!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har jag äntligen köpt boken. Har bara hunnit läsa lite i början av boken och självklart bläddrat igenom den lite. Det känns bra, tror jag kommer lära mig väldigt mycket av denna boken.

 

King Yao lägger mycket mer vikt på hur motståndarna spelar än Miller i Small stakes hold'em. Och det passar mig bra, spelar på stars och där blir i princip alla potter heads-up på floppen t.o.m i full table.

 

Tyvärr tycker jag att den precis som alla pokerböcker är otroligt seg att läsa, orkar inte läsa särskilt mycket, än mindre "plugga" in sakerna. Någon som har lite tips på hur man ska hitta motivationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Så hur går det Genius?

Jag har tragglat mig igenom de första sex kapitlen-men känner att jag måste läsa om redan.Det får ta den tid det tar-ett steg i taget.

Någon med några tankar kring Yaos DIPO?

Läst en del på 2+2 om detta,och det verkar vara lite kontroversiellt.

 

hehe, har inte orkat läsa mer än fram till Pottodds än, ska noga ta och läsa det kapitlet i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är snart klar med boken, som jag tycker är mycket bra bortsett från alla siffror och tabeller som bara förvirrar mig som är kass på matematik. Mitt tips är att skippa att försöka förstå alla formler och strunta i att försöka lära sig alla tabeller utantill. Mer eller mindre allt som står i tabellerna behandlas i texten på ett mycket enklare och (för mig i alla fall) bättre sätt. Så länge jag lämnar tabeller och siffror i fred så tycker jag att det är en mycket lättläst bok och klarar man SSH så klarar man King Yao.

 

Den stora behållningen är just det att King Yao lägger stor vikt vid hur viktigt det är att anpassa sig efter motståndarens spelstil och hur man gör det, precis som Genius skriver.

 

DIPO var som att tända en lampa i ett becksvart rum för mig, helt klart det enklaste och mest lättförståeliga sättet att beräkna odds jag har stött på. Kan förstå att det är kontroversiellt men det är ett snabbt och enkelt sätt att beräkna pottodds på, något som säkert kan sticka vissa i ögonen.

 

Den får ett :heart: från mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har lite tips på hur man ska hitta motivationen?

 

Om du förstår boken och spelar mycket har du kommit närmare 100000$ i vinst. (Kändes som spam, hoppas jag blir bannad från forumet 8-) )

 

 

ja det har du i och för sig rätt i :D

ska säga det till mig var morgon och kväll från och med nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

efter att ha läst boken en femte gång för att föreslå förbättringar, har jag kommit fram till att boken är lite grann av del två till TOP, SSH och Als bok om spelartyper. det är bra om man läst eller funderat på innehållet i dessa böcker före öppnandet av Kings bok.

 

Det blir väldigt intensivt om man är ny i poker att ta till sig materialet på ett sådant sätt att det blir snabb utveckling av resultaten. Men om man vill satsa på att förstå ini minsta detalj vad som gör en "longterm winner" så bör man läsa och intensivstudera boken. Definitivt en av de bästa pokerböckerna jag läst, även om följande upplagor nu kommer bli bättre. :)

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

har läst denna nu och tycker att den var helt ok. det intressanta är att man kan räkna ut ett optimalt spel, givet vissa sannolikheter. dock är det väldigt svårt att göra detta i praktiken tycker jag. yao förklarar tex med formler hur det kan vara rätt att checka om man tror att det är 70% chans att man har bäst hand och att man tror att motståndaren bluffar med 40% med sina händer, men rätt att beta med om man tror att han bara bluffar med 30%. (bry er inte om logiken i detta påstående, hittade bara på, ville belysa utgångspunkterna för hur analyserna i boken ser ut). tycker dock att det är mycket svårt att överföra de analytiska resonemangen till praktiskt spel. hur fasen bedömer man om det är 40% chans till bluff, eller 30% chans till bluff i en given situation? jag tänkar inte på det sättet utan spelar mer på intuition och känsla. tror man har som mest nytta av boken om man "tänker" extremt matematiskt i sitt spelande, då menar jag inte bara räkna pottodds etc. kanske kan man då "laborera fram" situationer och hitta optimalt spel givet vissa förutsättningar. boken är bra (dock inte så lättläst) och för att få ut max krävs det väldigt mycket jobb med denna bok. jag föredrar nog en mer "praktisk" väg med handanalyser och resonemang kring dessa istället för denna "teoretiska" ansats. men det finns resonemang i boken som jag inte sett någon annanstans tidigare. betyg 3 av 5 från mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...