Gå till innehåll

Mac+Poker= ?


thefman

Recommended Posts

Funderar på att köpa en snygg Mac avsedd endast för poker, framför allt av säkerhetsskäl. Så nu har jag ett gäng frågor här:

 

1. Jag såg att Party Poker har en nedladdningsbar version av klienten för Mac. Hur pass mycket skiljer sig den från windowsklienten? Stora buggar? etc

 

2. Är något trackingprogram likt PokerTracker kompatibelt med OS X?

 

3. Jag sitter på en 30" Samsung med 2500x1600 i upplösning just nu (jag vill alltså flytta över denna skärm till Macen). Vilken Mac klarar av att leverera sådan upplösning? Jag vill helst köpa en bärbar burk men kan tänka mig en stationär lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där med mac för säkerhet börjar väl vara lite out of date så småningom?

 

Faktum är ju att just macen först av alla fallit i 2 senaste årens tester. Sedan är det inte själva operativsystemet som är orsak till det, utan programmen som är inkluderade eller man installerar själv som gör systemen osäkra.(själva grundinstallationen av Linux, Max, Win har ju aldrig knäckts i tävlingen)

 

+nyare hot drabbar inte bara ett system.

...tex den där är ju aktuell just nu som drabbar samtliga: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2504751.svd

Allvarlig säkerhetsbrist i pdf-läsare

Problemet kan drabba både Mac- och PC-användare och är oberoende av vilket operativsystem som används. – Det räcker med att någon skickar en pdf som du öppnar och i pdf:en finns ett program som öppnar en "bakdörr" i datorn där hackaren kan ta sig in, säger Per Hellqvist, it-säkerhetstekniker hos Symantec som i förra veckan upptäckte buggen.

Det program som installeras är en så kallad bakdörrstrojan, som har till uppgift att ta sig in och infektera datorn så att hackern kommer åt information.

Svenska företag, som vill vara anonyma, har den senaste tiden drabbats av trojanerna, enligt Symantec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det hade jag ingen aning om brainslicer. Dock förebygger man mycket utav riskerna genom att avsätta en burk för _endast_ pokerspel. Således behövs inga chatprogram eller PDF-läsare. Macen är ju stilren till utseendet och det känns allmänt intressant att testa på.

 

 

Visst, alla kan ju avsättas till poker...och man kan bygga vackra burkar osv...menade bara ur säkerhets synpunkt är det ingen större skillnad på dom.

Vissa program är svåra att vara utan på nåt system om man vill bibehålla nån funktionalitet, flash, java, även pdf(tex räkningar kommer som pdf för mig).

 

Det viktiga är att hålla sig up2date med sina installerad program, ju mindre man har, desto lättare är det. Och se till att inte saker öppnas automatisk i webbläsaren när man surfar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bärbara datorer klarar maxupplösningen på din skärm.

 

* Utökat skrivbord och skärmbildsdubblering: hanterar samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljontals färger på båda

 

Så där står det om alla, t ex på http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

 

Stars och FullTilt har klienter som båda funkar klockrent. Partys fick jag inte igång när den var nysläppt, men det har kanske ändrat sig. Sen finns webklienter, Ongames har jag spelat på några ggr.

 

Men gör som alla andra, kör Parallels eller det andra (vad det nu heter) och kör Windows som ett program i OS X bara. Alternativt boot camp och starta om datorn mellan pokersessioner och det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bärbara datorer klarar maxupplösningen på din skärm.

 

* Utökat skrivbord och skärmbildsdubblering: hanterar samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljontals färger på båda

 

Så där står det om alla, t ex på http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

 

Stars och FullTilt har klienter som båda funkar klockrent. Partys fick jag inte igång när den var nysläppt, men det har kanske ändrat sig. Sen finns webklienter, Ongames har jag spelat på några ggr.

 

Men gör som alla andra, kör Parallels eller det andra (vad det nu heter) och kör Windows som ett program i OS X bara. Alternativt boot camp och starta om datorn mellan pokersessioner och det andra.

 

perfekt ang upplösningen! Du har inte lust att tanka hem och testa PTY klienten lite snabbt? :P

 

iof kanske paralells är ett alternativ. Hur pass mycket slöar det ner burken? Kommer ihåg för en jäkla massa år sedan när man använde whineX emulatorn i Linux och att det kunde lagga rätt friskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Poker CoPilot när jag kör stars och full tilt (vilket jag bara kör atm) annars funkar webbklienterna kanonbra för alla andra.

 

Att använda parallels eller vmware fusion funkar kalasbra och det blir precis som ett vanligt windows på en vanlig pc, om du ska köra samtidigt som mac os kan jag bara tipsa om att ha minst 2gb ram.

 

Har även läst om att det ska gå att köra pt/hm via parallels/fusion och in på mac-klienterna, har aldrig provat och inte så insatt då CoPilot funkar kalasbra för de funktioner man behöver. Om du kör på full tilt så fyller den själv in resultat också vilket är ett + om man lirar mycket sitngoes.

 

hoppas jag fick med allt, undrar du något annat så hör av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

För visst var det menat som ett skämt?

Jo, ursäkta, det var ju lite skämtsamt att påstå att det inte var nån större skillnad....Macen har ju uppenbarligen 2 raka jumbo platser att stoltsera med i CanSecWests årliga hacker tävling Pwn2Own.

 

2008 - Mac OS X förlorade hackartävling

2007 - Lyckades knäcka Macen - vann 10 000 dollar

 

om en månad går årets upplaga av Pwn2Own, browser battle iår: IE8 vs FireFox vs Safari vs Opera http://cansecwest.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ursäkta, det var ju lite skämtsamt att påstå att det inte var nån större skillnad....Macen har ju uppenbarligen 2 raka jumbo platser att stoltsera med i CanSecWests årliga hacker tävling Pwn2Own.

 

2008 - Mac OS X förlorade hackartävling

2007 - Lyckades knäcka Macen - vann 10 000 dollar

 

om en månad går årets upplaga av Pwn2Own, browser battle iår: IE8 vs FireFox vs Safari vs Opera http://cansecwest.com/

 

*andas*

 

Men snälla söta rara...

 

Istället för att leta upp häftiga h4xX0rlänkar, varför inte göra ett eget litet experiment? Du tar en xp-burk och kopplar upp dig på nätet och randomsurfar utan att ha en brandvägg etc aktiverad. Jag fortsätter vara uppkopplad på min MBP (utan aktiverad brandvägg) under OSX. Den som först får nåt skit i datorn hojtar till i den här tråden, ok?

 

Jag förväntar mig att höra ifrån dig inom cirkus en timme. Du och andra sidan gör bäst i att inte hålla andan i väntan på mitt nästa inlägg, datorn är 1,5 år gammal and counting.

 

Ingen större skillnad var ordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*andas*

 

Men snälla söta rara...

 

Istället för att leta upp häftiga h4xX0rlänkar, varför inte göra ett eget litet experiment? Du tar en xp-burk och kopplar upp dig på nätet och randomsurfar utan att ha en brandvägg etc aktiverad. Jag fortsätter vara uppkopplad på min MBP under OSX. Den som först får nåt skit i datorn hojtar till i den här tråden, ok?

 

Jag förväntar mig att höra ifrån dig inom cirkus en timme. Du och andra sidan gör bäst i att inte hålla andan i väntan på mitt nästa inlägg, datorn är 1,5 år gammal and counting.

 

Ingen större skillnad var ordet...

 

det var ju exakt det som gjordes på testerna(dag2 framåt), dom "random" surfade till smittade sidor som i ena fallat kapade datorn via quicktime i det andra via safari(vista föll dag3 pga exploit i flash)

 

Det som testades var senaste Operativsystmen av samtliga, med deffault inställningar. dvs Vista...

 

 

edit:

Du tar en xp-burk och kopplar upp dig på nätet och randomsurfar utan att ha en brandvägg etc aktiverad
Annars har jag min htpc som kör win xp, är online 24/7 i ca vet-inte-hur-många-år nu med ett x antal servar/tjänster installerade, den random surfar jag en hel med från soffan, dock har den inbyggda brandväggen påslagen :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orly

thats correct http://dvlabs.tippingpoint.com/blog/2008/03/19/cansecwest-pwn-to-own-2008

Day 2: March 27th: Default client-side apps

The attack surfaces increases to also include any default installed client-side applications which can be exploited by following a link through email, vendor supplied IM client or visiting a malicious website. First one to pwn it receives the laptop and a $10,000 cash prize.

The pwned machine(s) will be taken out of the contest at that time.

 

Day 3: March 28th: Third Party apps

Assuming the laptops are still standing, we will finally add some popular 3rd party client applications to the scope. That list will be made available at CanSecWest, and will be also posted here on the blog. First to pwn it receives the laptop and a $5,000 cash prize.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. Om säkerhetsbristerna i första hand ligger i QT och Safari kan man väl helt enkelt ta det säkra för det osäkra och skippa skiten.

 

2. Marknadssitautionen har ju varit till Apples fördel genom alla år (när det gäller säkerhet). Det har alltid (Nåja, nästan alltid) funnits fler incitament till att hacka Windows än MacOS.

 

Jag har aldrig varit med om Trojaner eller annan skit i min Mac... Läget i min PC behöver jag väl inte ens nämna?

 

En hackartävling ger väl en hyfsat missvisande bild av hur säkerheten ser ut hos random hemanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om säkerhetsbristerna i första hand ligger i QT och Safari kan man väl helt enkelt ta det säkra för det osäkra och skippa skiten.

Klart man kan, men nästa vecka är det annan programvara, se på acrobat reader just nu...

 

2. Marknadssitautionen har ju varit till Apples fördel genom alla år (när det gäller säkerhet). Det har alltid (Nåja, nästan alltid) funnits fler incitament till att hacka Windows än MacOS.

 

Jag har aldrig varit med om Trojaner eller annan skit i min Mac... Läget i min PC behöver jag väl inte ens nämna?

 

En hackartävling ger väl en hyfsat missvisande bild av hur säkerheten ser ut hos random hemanvändare.

En trojan är ju endast en körbar fil som utger sig vara nåt annat än vad det egentligen är: tex ett codec för att kunna se nån film(vad den sedan gör har ju inget med att vara trojan att göra)....man kan även förstöra macen med att klicka och installera random såna prgram DOCK existerar ju dessa knappt till mac som ni säger.

 

Däremot sårbarheter kräver oftast ingen aktiv handling från personen bakom tangentbordet. Besök en sida med sårbarheten och man kan vara körd, utan några ladda hem och installera/Kör OK rutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du missuppfattat. Den här diskussionen handlar om att vara så nördig som möjligt, verkligheten är irrelevant!

 

Verkligheten är att man instruerade personer att surfa till sidor?(angriparen fick inte själv sitta vid datorn)

Verkligheten är väl den att liknande exploits är ute mest hela tiden, tex det där är ute i det vilda just nu.

 

Om du sedan menar att verkligheten är att våga ta emot och installera dethär_kodexet_krävs, greetingcards och liknande kankse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en snygg Mac avsedd endast för poker, framför allt av säkerhetsskäl. Så nu har jag ett gäng frågor här:

 

Idén att ha en dator avsedd endast för poker är nog ingen dum säkerhetsåtgärd. Om du bara kör din pokerklient och ingen surfning, e-mail, messenger eller annat otyg på burken är du nog rätt säker oavsett om du kör mac, windows eller linux.

 

Utbudet av pokerklienter och support är ju dock betydligt större om du kör windows.

 

Diskussioner om mac kontra pc eller windows kontra linux kan ju lätt utveckla sig till heliga krig mellan olika närmast religiösa falanger... 8-)

 

Simbapoker har för övrigt en klient för mac också, men inte så mycket trafik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*andas*

 

Men snälla söta rara...

 

Istället för att leta upp häftiga h4xX0rlänkar, varför inte göra ett eget litet experiment? Du tar en xp-burk och kopplar upp dig på nätet och randomsurfar utan att ha en brandvägg etc aktiverad. Jag fortsätter vara uppkopplad på min MBP (utan aktiverad brandvägg) under OSX. Den som först får nåt skit i datorn hojtar till i den här tråden, ok?

 

Jag förväntar mig att höra ifrån dig inom cirkus en timme. Du och andra sidan gör bäst i att inte hålla andan i väntan på mitt nästa inlägg, datorn är 1,5 år gammal and counting.

 

Ingen större skillnad var ordet...

 

 

 

Haha +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Buuu +3 ....år i rad

 

 

IE8, Firefox, Safari Owned via 0-Day Vulns, Chrome Survives Intact

At the CanSecWest Vancouver 2009 Pwn2Own contest

http://news.softpedia.com/news/IE8-Firefox-Safari-Owned-via-0-Day-Vulns-Chrome-Survives-Intact-107283.shtml

 

Safari fell first, and it fell hard.

 

“Charlie Miller got the luck of the draw, and had the first time slot for the browser competition. His target- Safari on Mac OS X. Before I could even pull my camera out, it was over within 2 minutes- and Charlie (coincidentally also last year's first winner of the day) is now the proud owner of yet another MacBook, and $5,000 from the Zero Day Initiative,” revealed Terri Forslof, Manager of Security Response for TippingPoint.

 

Actually, reports from people present at the event indicate that the Mac was hacked via a previously undisclosed vulnerability affecting the Safari browser in just 10 seconds. This is a new record for Miller, who hacked the Mac in two minutes at the 2008 Pwn2Own.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...