Gå till innehåll

bli frisk


heltok

Recommended Posts

råkat blivit rejält febrig. symptomen är feber, huvudvärk, värmekänslighet, snuva, muskelvärk etc. vad är bästa strategin för att bli frisk?

 

sova mycket?

dricka stora mängder läsk?

promenera i lugnt temp eller sängliggande?

glass?

egen huskur?

piller?

 

vad funkar och vad funkar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

råkat blivit rejält febrig. symptomen är feber, huvudvärk, värmekänslighet, snuva, muskelvärk etc. vad är bästa strategin för att bli frisk?

 

sova mycket? Ja, eller åtminstone vila.

dricka stora mängder läsk? Vätska är alltid bra. Vatten bl.a

promenera i lugnt temp eller sängliggande? Inte anstränga sig!

glass? Glass lindrar om du har ont i halsen.

egen huskur? Starkt, sött te med en smula rom och honung i.

piller? Vanliga värktabletter för att dämpa febern. Får du ner febern känns ditt allmäntillstånd bättre.

 

vad funkar och vad funkar inte?

 

Är det en vanlig förkylning fast av den mer jobbiga varianten finns inget botemedel. Man kan ju dock lindra effekterna av den med ovanstående. Håller den i sig mer än tre dagar kan man misstänka att det är en infektion och då kan du ju knalla iväg till en läkare. Är du just nu i Thailand kryllar det ju av billiga läkare med skojiga mediciner... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

råkat blivit rejält febrig. symptomen är feber, huvudvärk, värmekänslighet, snuva, muskelvärk etc.

 

Detta i kombination med långvarig(?) vistelse i Thailand får mig osökt att tänka på abstinenssymptom... ;-)

 

Hur som helst så tycker jag du ska dricka stora mängder mineralvatten och äta goda frukter. Lugna promenader i lugnt tempo kvällstid eller på morgonen när det är lite svalare.

 

Känner du dig så pass dålig att promenaderna blir ett helvete så är det ett utmärkt tecken på att du borde uppsöka läkare!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar undvika piller. Kroppen höjer temperaturen eftersom den bättre bryter ner infektioner vid högre temperaturer. Att då dra ner febern genom att kyla av sig eller att knapra piller fördröjer bara tillfrisknandet.

 

Ligga i sängen under täcket och dricka mängder med vatten är vad jag brukar köra på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...