Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag brukar ofta lira expekts freerolls, jag kommer jämt upp i 3-4k efter bara några minuter. Jag bluffar som bara inihelvete i början, och snor blinds. Men tillslut så gör jag alltid något fel och jag åker ut.

Jag kommer alltid bland dom 200-300 personerna av 10 - 15000 pers. Jag har själv kommit på en grej, om man sitter med t.ex 10-15000 efter 20min säger vi, då är det ju bättre att sitta och vänta tills man får bra/höga kort. Och slänga alla andra kort, även fast dom är lite halv bra. För då åker även massa ut, brukar vara 500pers (första halv-timmen) i minuten. Det är nog där jag och andra gör fel, när man har mycket marker och blindsen är fortfrande låga så är man me varje hand och bluffar för det mesta. Till slut vet ingen om man bluffar eller ej så dem callar och där åker man..

Vet inte faktiskt vad jag vill ha ut men tycker ni att jag ska vara "nöjd" me de platserna?

Har ni vunnit nån freeroll tunering där nån gång, eller iaf kommit bland 10 bästa? hur spelade ni, osv osv?

- RP - jezaja

Postad

jag tycker defenitivt inte man ska vara nöjd om man inte kommer ITM, och för att lägga in någon kommentar om taktik så bluffar nog inte jag en enda gång de första nivåerna om jag mot förmodan lirar freeroll, klart folk tar chansningar och synar med middle pair när det är gratis så att säga.

Postad
Jag har själv kommit på en grej, om man sitter med t.ex 10-15000 efter 20min säger vi, då är det ju bättre att sitta och vänta tills man får bra/höga kort. Och slänga alla andra kort, även fast dom är lite halv bra.

No shit! ;)

Postad

Min bästa placeringen var en 8:e plats ..

Taktik, ehm..? Jag kom hem efter 50 minuter och 8 dubblade min stack innan pausen :lol: Hade ganska mycket flyt..men efter ett par storpotter så gick jag över till att bara lira de bra händerna där jag visste att jag skulle vinna.

Men bluffar innan bubblan är en ganska säker taktik :) För ingen vill ju hamna utanför pengarna när dom kämpat i 2 timmar ^^.

Postad

Jag vann expekt $10K i höstas.

Jag kör hög risk i början.

Jag väntar på en bra hand sen går jag all-in pre-flop... finns alltid någon eller oftast några som synar på dessa freerolls med skräp händer.

Bluffa är uteslutet... de första nivåerna.

överlever man... så har man ofta en bra stack och kan bli rejält aggresiv... speciellt när det närmade sig ITM platserna

Postad

Jag har visserligen ingen koll på strukturen i dessa freerolls, men för det första har det väl aldrig varit lönsamt att "bluffa som in i helvete i början och sno blinds", då blindsen inte är speciellt stora? För det andra låter det än mindre lönsamt att "bluffa som in i helvete i början och sno blinds" i en turnering som tappar 500 spelare i minuten, vilket ju tyder på någorlunda (:roll:) löst spel.

Postad

Jag spelar en hel del freerolls. Vann bland annat en i helgen. Det finns en del olika taktiker som gäller. Antingen sitter man i början o väntar på bra kort o dubblar upp med dom, men så ibland händer det att man inte får några bra kort o blir uppäten tidigt. Alternativet är ju att gå all in lite chansaktigt o början o flerdubbla då många brukar calla, själv gör jag inte så om jag inte har pkts på QQ eller över. Spela en freeroll precis som du spelar andra turnernigar så löser det sig bara du får någorlunda vettiga kort. Att sno blinds i början låter ju bara dumt, sno blinds ska man göra när det är 20 som är ITM o det är 25 kvar i turneringen. Finns ingen bättre tidpunkt för vid detta läge visar sig de snikna som är nöjda med 5$ =)

Postad

Jag spelar tight i början och väntar på händer att dubbla upp med.

Om jag sedan har en 4-5 ggr mer i avg. stack efter typ 1 timme så brukar jag sitta ut ett tag,typ 20-30 min :roll:

Detta fenomen brukar sluta att jag hamnar itm iaf,dom ggr jag spelar när jag är en av dom större chipleaderna på bordet brukar sluta med att jag dubblar upp ett antal av shortstackarna,blir helt enkelt för övermodig av någon anledning.

Nackdelen är väl att man hamnar rätt så långt efter dom som leder men med lite tur så "jagar" man ikapp dom väldigt fort på slutet.

Har ett antal topp 20 placeringar som facit till följd av detta.

Ok,man vinner väl inte men ärligt talat så har jag inte det som mål när det är 10k+ pers. med,utan bara att få in några skapliga dollar för att sedan gå och sätta sig på micro borden och försöka jobba sig upp därifrån istället.

Postad
Jag spelar tight i början och väntar på händer att dubbla upp med.

Om jag sedan har en 4-5 ggr mer i avg. stack efter typ 1 timme så brukar jag sitta ut ett tag,typ 20-30 min :roll:

Detta fenomen brukar sluta att jag hamnar itm iaf,dom ggr jag spelar när jag är en av dom större chipleaderna på bordet brukar sluta med att jag dubblar upp ett antal av shortstackarna,blir helt enkelt för övermodig av någon anledning.

Nackdelen är väl att man hamnar rätt så långt efter dom som leder men med lite tur så "jagar" man ikapp dom väldigt fort på slutet.

Har ett antal topp 20 placeringar som facit till följd av detta.

Ok,man vinner väl inte men ärligt talat så har jag inte det som mål när det är 10k+ pers. med,utan bara att få in några skapliga dollar för att sedan gå och sätta sig på micro borden och försöka jobba sig upp därifrån istället.

bra svar, thnx

Postad

Ok, min första post... :)

Har lirat en hel del freerolls på Multipoker, och placerat mig hyfsat anser jag. Hade två finalbord(10:a och 7:a) på $1k-freerollen nu i april och en hårsmån från att ta hem en $100-freeroll förra veckan(slutade 3:a). Hamnar ITM kanske 25-30% Kanske lite mer.

Min strategi är:

1. I början ULTRA-tight och defensivt. Stora par, AKs, AK, AQs, AQ _endast_ mot en höjning. Axs och små par om man får limpa och släpper dem som en våt handduk om man inte träffar triss/färgdrag. I freerollsen så är det många som försöker dubbla(helst flera gånger) snabbt, do-or-die eller åka ut. Låt dem inte ta dig med dig ut. Inga bluffar under några omständigheter!

2. Mellanspelet. Nu har de flesta vildhjärnorna bustat ur och det dags att börja spela lite poker. De som är kvar har nu kanske investerat 1 timme eller så och är inte speciellt sugna på att åka ur på en dynghand. Jag löser upp lite på starthänderna, kanske ner till AT och KQ, kanske SC på en limp om inte blindsen är för dyra än. Men spela aggressivt, höj preflop och betta hårt postflop vid bra träff(typ TPGK och bättre). Men jag är fortfarande inte villig att sätta stacken under alltför stor risk. Om du pottar på floppen och det kommer tillbaka all-in, lägg dig i 90% av fallen om du inte har en speciell read(på en maniac t.ex.). Hmm, har jag sagt för mycket?... <sticker och byter nick på multi> ;)

Ett tips är att kolla vilka spelare som är "döda"! Om det är någon som foldar i BB när han kunde checkat menar det att han är döda pengar! Ibland får man två efter sig och då spelar man _alltid_ om det foldas till en på knappen eller två ifrån, så får man gratis blinds. Detta är speciellt vanligt på den mindre freerollen, då jag uppskattar att nästan halva fältet är "dead money"! Tänk på att de döda blindsen påverkar pottoddsen också även om de inte är efter dig.

3. I slutet på mellanspelet. Nu börjar man närma sig pengarna och blindsen börjar käka ganska rejält på stacken och många försöker ante-off för att försöka hamna i pengarna. Nu är det dags att slå om till ULTRA-aggressivitet! Kolla ut vilka som är passiva och sno blinds och t.o.m. bluffa lite på konstiga floppar. Om man ser småstackarna är villiga att folda fastän de är nere i 2xBB så är det guldgruva! 2.5-3xBB verkar vara mer än nog för att plocka upp blindsen 3/4 av gångerna. Men jag snor bara med en hand som är bättre än medel dock, den ska kunna åtminstone ha lite mer än jämna pengar mot en slumpmässig hand.

4. Slutspelet. Detta ser jag som när alla är ITM. Spelet blir oftast extremt mycket lösare och småstackarna har nu till sist klarat sig mot anten och börjar gambla med Äss-högt o.s.v. AJo, små-medelpar och bättre kan stå sig fint för att syna en all-in från en småstack. Men man får passa sig från storstackarna om man inte har ett riktigt monster(AA-QQ)! Jag gillar inte ens att ta AK mot en storstack(men har gjort det förut...). Man är hyfsat enkelt i en coinflip då en bra storstack kan buffla bordet med småpar.

Men ändå måste man vara mycket villig att ta risker här och tycker jag att jag har 67-33 chans på min läsning så mosar jag in. I det tidigare spelet vill jag minst ha 80-20, för även om EV:n säger annorlunda så blir det många fler situationer som man är i förmodad 2:1-position och den ackumulerade risken att åka ut blir för stor. -> 1 - (risk)^situationer (ja, så "feg" är jag)

Finalbord har jag inte riktigt bemästrat ännu(har bara kommit in med över medel ett par gånger, chipleader en gång), men SnG-turneringar har hjälpt ENORMT. Det finns ingen bättre träning på finalbord, IMHO.

Ska börja köra "riktiga" MTT på allvar nu i sommar på andra siter då jag har fått lite blodad tand, men jag har förstås insett att motståndet förmodligen är mycket hårdare. Men ett ärligt försök borde jag få till i alla fall... :)

Postad
Min strategi är:

1. I början ULTRA-tight och defensivt. Stora par, AKs, AK, AQs, AQ _endast_ mot en höjning.

Hur menar du?

Hmm... ja, det är skrivet lite tvetydigt. Jag missade ett komma.

Men jag skriver om det ist.:

"_Endast_ stora par, AKs, AK , AQs, AQ mot [smärre]höjningar". :)

Postad
Min strategi är:

1. I början ULTRA-tight och defensivt. Stora par, AKs, AK, AQs, AQ _endast_ mot en höjning.

Hur menar du?

Hmm... ja, det är skrivet lite tvetydigt. Jag missade ett komma.

Men jag skriver om det ist.:

"_Endast_ stora par, AKs, AK , AQs, AQ mot [smärre]höjningar". :)

Jag trodde först att du menade att potten *måste* vara höjd för att du skulle fundera på att spela AKs etc. Ordet "endast" ställde till det lite för mig ... Om du menar att ovanstående händer är de enda som du kan tänka dig att spela i en höjd pott så är jag med. :-)

Postad

Jag var nära att ta hem Stan James freerool, eller ta hem o ta hem. Jag var chip leader nästan hela turneringen slutade på 15 plats, killen som satt bredvid mig vann. Jag försökte sno blinds- och blev dealad aa...satt på sb---gick all in. BB synade k 10 fick in 2 par....Han hade nästan lika stor stack som mig...Och jag förlorade större delen av min stack mot honom sen åkte jag ut alltså. Han vann....

Mitt tips, jag slutar oftast Itm i stora freerollls...Jag har stora problem i början ...Men har insett att man bara ska sitta och vänta på monster händer.- Får man ej nån monster hand...väntar man tills blindsen går upp lite och sen trycker in hela degen vid rätt tilfälle. Att syna är uteslutet- om man nu är shortstacked.