Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

1. Jag kan inte koda HTML.

2. Jag kan inte koda PHP.

3. Jag har aldrig använt mySQL.

Mål: Skriva en webbsida med produktförteckning. Ska skrivas i PHP och datan ska lagras i en databas.

Någon som kan ge en liten hint? :)

T.ex; du borde börja skriva en HTML-sida, eller nåt(?)

Tips på länkar? Forum?

Postad

Dreamweaver eller frontpage är bra hjälpmedel för att göra en hemsida.

Om man är novis att knacka html kod så kan jag rekomendera de två. För övrigt de enda jag testat.

För PHP tror jag Dreamweaver är det bästa alternativet.

/LuckyRiver

Postad

Vill du lära dig allt från grunden eller ska du bara ha upp en webbutik så snabbt som möjligt?

Om det är det senare fallet kanske det är av intresse att titta på någon färdig affärsserver... Typ osCommerce

Gratis och gott, finns även en svensk översättning av dialogerna. Men har man inte pysslat med apache, php och mysql så blir det kanske lite mycket att sätta sig in i på en gång ändå.

Postad

Tack för alla tips!

Ska begrunda länkarna imorgon och förhoppningsvis lära mig något.

Uppgiften ingår i en kurs på universitetet. De tillhandahåller en komplett webbserver med mySQL. Så den biten jag ska ge mig på är presentationen (HTML) samt kopplingen till databasen (via PHP). Hoppas jag fått detta rätt iaf:)

Mitt stora problem är just att jag inte riktigt hajar hur jag kopplar samman det jag vill presentera för en besökare med mina data. Jag förstår helt enkelt inte hur PHP fungerar. Har köpt en bok från Studentlitteratur jag ska plöja tillsammans med alla länkar jag fått. Det fixar sig nog.

Tack återigen!