Gå till innehåll

EAK - Nystart


EAK

Recommended Posts

Det har varit tyst några dagar, jag har suttit i större tankar. Tankar kring framtiden, mina mål, arbete och vad jag vill ha ut av livet.

 

Innan jag träffade min sambo var livet tråkigt men enkelt. Jag jobbade 8 timmar, jag sov 8 timmar, jag spelade ~4 timmar och jag umgick med kompisar/tränade/såg film resten av tiden.

Efter att jag träffat min sambo visar det sig att den underbara varelsen gör att jag spenderar många trevliga timmar per dag med henne. Det som får stryka på foten är pokern och sömnen.

 

Lösningen kanske borde ligga i att lägga ner pokerspelandet, men jag råkar vara en ekonom med drömmar om egenföretagande inom en bransch med rätt stort kapitalbehov. Mitt jobb finns idag inom denna bransch och jag vet att det är detta jag vill syssla med i livet.

 

Problemet eller, som man även kan se det, drömmen. Är att jag inom några år själv kan vara en del av denna bransch och om dagarna delvis jobba åt mig själv men även jobba för andra.

 

För att kunna uppnå drömmen behövs såklart $$$, what else?

 

När jag var singel kände jag att jag kunde uppnå drömmen genom att jobba och spela. Det var en bra och fullt genomförbar kombination. Nu fungerar inte den kombinationen och detta är en insikt som växt fram inom mig dom senaste månaderna.

 

Jag står i valet mellan tre alternativ:

1. Bli singel igen (inget alternativ).

2. Sluta spela poker och ge upp drömmen.

3. Sluta jobba och spela poker.

 

 

1. Uteslutet.

 

2. "Go Svensson", visst tror jag att jag kanske kan uppnå drömmen vid 40 års ålder. Kanske.

 

3. Jag gillar verkligen mitt jobb. Ta tjänstledigt i ett år och spela poker känns som det bästa alternativet just nu då jag tänker på det hela.

 

 

Som jag ser det är det dags att agera eller bli en bitter föredetting som aldrig vågade ta chansen att försöka förverkliga sina drömmar.

 

 

Om jag tittar på min BR kan jag konstatera att jag i dagsläget har en krockkudde som ger mig en årslön + en bra rulle för NL400. Så det är inte med kniven på strupen jag isf kommer att inleda mitt nya jobb.

 

Jag är väldigt feg på att gå upp i nivåer och har alltid föredragit att spela grymt överrullad för mina nivåer. Ja, ineffektivt MM men tryggt.

 

 

 

Är det något jag glömt att tänka på?

Det är inte precis som så att dessa tankar växt fram över natten och jag tror mig ha tänkt igenom det mesta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är det något jag glömt att tänka på?

Det är inte precis som så att dessa tankar växt fram över natten och jag tror mig ha tänkt igenom det mesta...

 

Jag kommer genast att tänka på två frågor:

1: Du kommer ju att behöva spela många fler timmar poker än förut. Du måste ju vinna mer pengar än du förut fick via jobb+poker. Tror du att du påverkas spelmässigt/känslomässigt/kroppsligt av att spela mycket mer poker?

2: Du blir helt beroende av hur ditt spelande går. Är det något som ditt psyke pallar med?

 

Apropå #2, så skulle jag nog inte palla med det. De senaste dagarna jag spelat har jag blivit grovt utdragen, så där svettigt jobbigt att hjärnblödningen varit nära. Tror inte jag skulle palla den psykiska pressen att ha det som yrke.

 

En idé kan ju vara att tex jobba halvtid och ägna andra halvan av tiden åt poker. Då har du en garanterad inkomst och ändå 4 timmar mer över till poker.

 

Hur du än gör, hoppas det går bra!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det kan vara svårt att anpassa sig till pokerspelslivet till en början och att det möjligtvis kan gå ut över förhållandet. Det händer nog alla i den situationen, så var i alla fall förberedd på det..

 

Tack för varningen.

Jo, jag inser att risken helt klart finns att mina humörsvängningar p.g.a. resultat kommer att spilla över på min sambo och vårt förhållande. Det känns inte vidare roligt att riskera detta.

Å andra sidan sitter jag idag i en situation där jag mår illa över att vakna upp i en situation där jag inte kan kombinera livet på ett bra sätt.

 

I dagsläget tänker jag på poker på jobbet och på jobbet när jag är ledig. Jag sköter inte jobbet vidare bra och jag spelar ingen poker. Det blir väldigt halvdant och otillfredsställande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer genast att tänka på två frågor:

1: Du kommer ju att behöva spela många fler timmar poker än förut. Du måste ju vinna mer pengar än du förut fick via jobb+poker. Tror du att du påverkas spelmässigt/känslomässigt/kroppsligt av att spela mycket mer poker?

 

Jo, men om normaltillståndet för mig förra året har varit att spela ca 40-50k händer per månad + att jobba heltid. Efter att jag träffade tjejen har jag spelat som mest 5k händer per månad i snitt.

 

Jag kan inte jämföra mina tidigare resultat av jobb+poker med nuläget då det är antingen jobb+sambo eller poker+sambo som är mina alternativ i dagsläget.

 

Spelmässigt tror jag att jag kan höja mitt spel några nivåer av att dedikera mig till detta ett tag.

 

Känslomässigt kommer jag byta mina nuvarande funderationer och oro mot swings. Jag kanske är väl optimistisk när jag hoppas att jag ska lära mig att hantera swings mycket bättre och klara av att ta vinster/förluster på ett lättsammare sätt.

 

Kroppsligt tror jag att det kommer vara bra. Idag sitter jag på kontor och tränar allt från 0-3 ggr i veckan. Skulle jag spela på heltid skulle jag även träna varje dag. Vad jag märkt så spelar jag bättre när jag håller igång med fysisk träning.

 

 

2: Du blir helt beroende av hur ditt spelande går. Är det något som ditt psyke pallar med?

 

Apropå #2, så skulle jag nog inte palla med det. De senaste dagarna jag spelat har jag blivit grovt utdragen, så där svettigt jobbigt att hjärnblödningen varit nära. Tror inte jag skulle palla den psykiska pressen att ha det som yrke.

 

En idé kan ju vara att tex jobba halvtid och ägna andra halvan av tiden åt poker. Då har du en garanterad inkomst och ändå 4 timmar mer över till poker.

 

Hur du än gör, hoppas det går bra!!

 

Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur jag kommer palla med att spela för brödfödan. Men jag har ändå lyckats bli något oberoende från spelandet då jag trotsallt har en buffert utanför den aktiva rullen som motsvarar min årslön på jobbet.

 

Jag skulle inte klara av att jobba halvtid och spela utöver det. Som jag jobbar redan nu så är min chef en kompis till mig. Det har fungerat väldigt väl i början, när jag haft möjlighet att jobba extra och mer än jag egentligen viljat. Detta för att underlätta för honom och hans privatliv.

Det som skulle hända om jag försökte jobba halvtid skulle vara att jag jobbade över 50% "ska bara"... Dels för att jag vill göra saker men även för att han skulle be mig och jag är för snäll för att säga nej.

Nu känner jag väl dels att jag skulle behöva ett mindre break från jobbet (fan, första stället jag stannat mer än 1 år på).

 

Jag vet dock att jag mycket väl skulle vilja sitta på den stol jag sitter i just nu om 1 år och då inte bara sköta hans affärer utan även mina egna.

 

Det är ju inte som så att jag sitter och tar beslut om vad jag ska göra resten av livet, jag kommer inte att bli någon pokerspelare 4 lifetime. Det är ett beslut som berör en betydligt mer begränsad tidsperiod än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur jag kommer palla med att spela för brödfödan. Men jag har ändå lyckats bli något oberoende från spelandet då jag trotsallt har en buffert utanför den aktiva rullen som motsvarar min årslön på jobbet.

 

Vad som är fördelen med ett vanligt jobb är att den lönen på något sätt är okey att använda till hyra, mat, osv... för det är ju mer pengar som du "får", medan det du tar av din rulle kommer från dig själv.

I perioder då man inte tillför pengar, utan går +/- 0 eller back, så tror jag den pressen för min del skulle kännas alldeles för stor.

Det gäller ju att kunna vara sig själv även om en sådan period skulle komma.

 

Men som du säger, det är ju inte ett beslut för livet, så det är ju bara att tuta och köra. Är det någon som skulle klara av det så är det du!

 

Innebandy på söndagar if you want to!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är fördelen med ett vanligt jobb är att den lönen på något sätt är okey att använda till hyra, mat, osv... för det är ju mer pengar som du "får", medan det du tar av din rulle kommer från dig själv.

 

Här förstår jag inte logiken alls.

 

Sen kan jag hålla med om att pressen ökar lite om man försörjer sig på spelet enbart och inte har jobb/plugg vid sidan av. Själv har jag livnärt mig på att sitta o klicka i 2,5 år nu och tänker fortsätta några år till. Visst har man inte samma sug som när man började men jag trivs ändå riktigt bra med detta livet.

 

Kan du få tjänsteledigt tycker jag absolut du ska satsa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här förstår jag inte logiken alls.

Jag förklarade nog inte så bra.... tanken i huvudet var bättre. Jag gör ett nytt försök:

 

En lön från ett företag får du även om företaget haft en eller ett par dåliga månader. Du personligen lär ju inte tveka i att ta emot lönen.

Men om lönen består i att ta av ditt sparade kapital, så lär det inte kännas så kul om det är tredje månaden i rad utan vinst.

Så om man haft det lite motigt kanske man istället för att ta ut den lön man bestämt helt enkelt skär ner på sina kostnader.

Det är väl inge konstigt i det, men allt det kanske påverkar en både när det gäller poker och när det gäller det privatlivet. Det är väl det som blir det svåra, att skilja på poker och privatlivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta faller väl det där resonamanget (eller vad man nu ska säga) på att det i poker är så löjligt mycket pengar att levnadskostnader knappt märks ändå, även om jag förstår vad du menar.

 

This.

 

Jag menar de som spelar NL200 eller högre har redan såpass mycket att de klarar sig i alla fall ett år utan att behöva vinna något.

 

Att backa i ett år är ju en annan femma, men hur ofta händer det? ;).

 

Edit: Tycker definitivt du ska satsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag hålla med om att pressen ökar lite om man försörjer sig på spelet enbart och inte har jobb/plugg vid sidan av. Själv har jag livnärt mig på att sitta o klicka i 2,5 år nu och tänker fortsätta några år till. Visst har man inte samma sug som när man började men jag trivs ändå riktigt bra med detta livet.

 

Kan du få tjänsteledigt tycker jag absolut du ska satsa!

 

Jag är medveten om att pressen kommer öka. Det är självklart. Men samtidigt ser jag det bekväma i tankarna kring att en dålig session och 3-4k back inte kommer innebära att det tar resten av månaden att ta igen. Jag tror att jag kommer ha mycket lättare att hantera förluster om jag spelar på heltid.

 

Du gjorde ett bra val, man är väl något avis att du spelade poker och jag tog "the Svensson route".

 

 

Jag förklarade nog inte så bra.... tanken i huvudet var bättre. Jag gör ett nytt försök:

 

En lön från ett företag får du även om företaget haft en eller ett par dåliga månader. Du personligen lär ju inte tveka i att ta emot lönen.

Men om lönen består i att ta av ditt sparade kapital, så lär det inte kännas så kul om det är tredje månaden i rad utan vinst.

Så om man haft det lite motigt kanske man istället för att ta ut den lön man bestämt helt enkelt skär ner på sina kostnader.

Det är väl inge konstigt i det, men allt det kanske påverkar en både när det gäller poker och när det gäller det privatlivet. Det är väl det som blir det svåra, att skilja på poker och privatlivet.

 

Tja, så länge jag har en kapitalkudde som tillåter mig att varje månad uppleva en prestationsbaserad lön från -20.000 till typ 120.000 sek med en medellön på 50.000sek (bara påhittade siffror). Så tycker jag att detta är värt det.

Så länge medelinkomsten inte är högre vid prestationsbaserad lön, finns det ingen anledning att ens överväga detta.

 

Tror jag kan skilja på poker och privatliv ännu bättre nu. Har tom lagt upp det så jag har konto på en bank för poker och konto på en annan bank för vardagslivet. Varje månad kommer "lönen" sättas över till kontot för vardagsliv. Pokerkontot blir separerat ála företag.

 

 

Ofta faller väl det där resonamanget (eller vad man nu ska säga) på att det i poker är så löjligt mycket pengar att levnadskostnader knappt märks ändå, även om jag förstår vad du menar.

 

Jo, en riktigt bra månad och man har sponsrat sina levnadsomkostnader för ett år framåt. Detta på nivå av en normal levnadsstandard.

Det är ju inte som så att jag bor i ett hål i väggen och lever på nudlar...

 

 

This.

 

Jag menar de som spelar NL200 eller högre har redan såpass mycket att de klarar sig i alla fall ett år utan att behöva vinna något.

 

Att backa i ett år är ju en annan femma, men hur ofta händer det? ;).

 

Edit: Tycker definitivt du ska satsa.

 

Enda sättet som jag kommer att vara missnöjd efter 1 års spelande på heltid är om jag lyckas spendera mer pengar än jag tjänar under detta år.

 

Jag kan faktiskt inte se hur jag ska lyckas med detta. Så dålig är jag faktiskt inte...

 

 

 

Jag har alltid haft problem att acceptera att min BR är på något annat än ATH. Det är knappast värdemaximerande, men så länge lite av det tankesättet sitter fast i mitt medvetande kommer jag knappast att ha några problem att gå plus. Jag har lixom inga problem att gå ner till NL200 och klå nivån för 6-10 ptbb/100 om det är som så att det går tungt på NL400+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har levt på pokern i snart 2 år och jag skulle i dagsläget ha väldigt svårt att tänka mig syssla med ngt. annat. Jag har en magister examen i botten och det känns bra, att man i värsta fall kan ta ett revisorskneg el. dyl. Tycker alla som lever på poker borde ha ngn. form av exitplan och det verkar du ha.

 

Det är väldigt bekvämt att leva på pokern. lite väl bekvämt då jag har blivit tämligen förslappad och det är den stora synden egentligen. När man inte längre har skola/jobb att gå till blir man autoslapp.

 

Är du vinnande på 200nl+ har du bra och mindre bra månader men totalsumman är typ alltid bättre än du tjänar på de flesta ekonomjobb. Pressen av att dra in pengar för brödfödan har jag aldrig känt, även om humöret skiftar med upp och nedgångerna så tycker jag ändå att fördelarna överväger. Till fördelarna hör frihet, ng, som väldigt få människor är förunnade. Du är din bästa och värsta chef och lägger ribban exakt så högt som du vill. Är det så att du kan få ledigt tycker jag du ska satsa på det.

 

Känner igen nicket har du spelat på prima?

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När i tiden hade du tänkt ta det här steget?

 

Det ska bli grymt spännande att följa dagboken! Se till att hålla den uppdaterad!

 

Så fort som möjligt. Steg 1 är kanske att prata med chefen... Jag har suttit och förberett mig i 2 dagar nu. Krångligt men ändå enkelt. Säger han nej så säger jag upp mig. Vissa saker är jag jävligt principfast angående.

 

Någon ekonom som kan tänka sig att jobba med; bokföring, hyresavisering, lägenhetsvisningar, kalkylering, årsbokslut, fastighetsutveckling och lite allmänt skojsigt, i typ ett år, i Umeå that is?

 

 

Har levt på pokern i snart 2 år och jag skulle i dagsläget ha väldigt svårt att tänka mig syssla med ngt. annat. Jag har en magister examen i botten och det känns bra, att man i värsta fall kan ta ett revisorskneg el. dyl. Tycker alla som lever på poker borde ha ngn. form av exitplan och det verkar du ha.

 

Det är väldigt bekvämt att leva på pokern. lite väl bekvämt då jag har blivit tämligen förslappad och det är den stora synden egentligen. När man inte längre har skola/jobb att gå till blir man autoslapp.

 

Är du vinnande på 200nl+ har du bra och mindre bra månader men totalsumman är typ alltid bättre än du tjänar på de flesta ekonomjobb. Pressen av att dra in pengar för brödfödan har jag aldrig känt, även om humöret skiftar med upp och nedgångerna så tycker jag ändå att fördelarna överväger. Till fördelarna hör frihet, ng, som väldigt få människor är förunnade. Du är din bästa och värsta chef och lägger ribban exakt så högt som du vill. Är det så att du kan få ledigt tycker jag du ska satsa på det.

 

Känner igen nicket har du spelat på prima?

 

GL

 

Visserligen har jag bara en kandidatexamen i företagsekonomi. Men jag har jobbat med lite olika ekonomkneg i sammanlagt typ 6 år. Jag har utbildning och erfarenhet så vatten och bröd kommer det aldrig bli tal om.

 

Hade jag valt att spela poker på heltid tidigare så hade jag som plan att läsa på universitetet på ca 25% bara för att få social interaktion och omväxling från datorn och klickandet.

Nu om jag lyckas köra i ett år så ska jag nog allt överleva utan att tvinga in något socialt på sidan av. Jag har ändå kompisar och en sambo att umgås med.

 

Dom 2 senaste åren har jag väl iaf dragit in mer på poker än på jobbet. Detta år gäller detsamma, fastän jag inte ens spelat 10% av vad jag spelat tidigare år.

 

Ja, jag har spelat på prima som EAK. Det var väldigt länge sen jag gjorde detta och jag hoppas att du inte kommer ställa mig mot väggen med nån pinsam hh som är äldre än 1,5 år.

 

 

Satsa, EAK, annars kommer du gå o gräma dig över att du aldrig provade vingarna fullt ut. Mitt tips är dock att alltid lägga prion på IRL och försök att inte låta swingsen speglas i ditt humör.

 

Moneymanagement o poker kan du redan.

 

Lycka till!

 

Tack, jag ska göra mitt bästa.

 

Känner mig nervös inför samtalet med chefen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stod och funderade i exakt dessa banor för ett halvår sen. Lite samma situation som din. Dock är (var?) jag elektriker, vilket innebär att jag i princip närsomhelst kan hitta stadigt jobb. Jag tappar inte speciellt mycket mark inom yrket genom att kliva av ett tag, om man jämför med tex en dataprogrammerare.

 

Förra året tjänade jag 413K som trikare och avancerade till lagbas för två nybyggen. Så det kändes lite kluvet att börja fundera på ett break, men samtidigt vill jag ge mig själv chansen medans den finns. Dels att försöka tjäna mer, bli så bra jag kan, och allt helt enkelt få kliva av tåget ett tag, göra nåt annat. Har precis som du en säkerhet i form av runt en årslön på banken, vilket jag tror är en förutsättning för att inte bli sönderstressad av kraven på inkomst.

 

Pratade med min närmsta chef och han tyckte det var tråkigt men samtidigt sa han att "vafan, det är klart du ska pröva, annars kanske du grämer dig senare i livet". Och det är lite så jag tänker, jag drar inte in några förmögenheter på pokern men det är en chans att pröva nåt annat. Höja levnadsstandarden lite, ha mer tid till annat och inte bara krascha i soffan när man kommer hem från jobbet. Lyckades hursomhelst få tjänstledigt av VD:n från 1:a juni till 1:a dec.

 

Nu kan jag summera de tre första månaderna och har iaf tjänat klart bättre än som elektriker. Men framförallt så har jag haft mer tid och ork över till annat. Har läst 7-8 böcker den här sommarn, börjat motionera stadigt, rest en del med min flickvän. Sen har jag polare som levt på poker länge som fungerar som arbetskamrater nån dag i veckan, vilket kan vara skönt så man inte blir helt asocial under arbetsdagarna.

 

Vet inte exakt vad ville säga med det här. Håller ju själv på och funderar om jag nu i höst ska säga upp mig om det fortsätter att gå bra och att jag trivs med det. Men jag är jävligt glad att jag tog chansen hursomhelst, medans nätpokern finns och innan jag har barn osv. Man har bara ett liv och vill man pröva nåt tror jag att man oftast ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, i fredags tog jag det svåra steget att ens öppna munnen. Det blir lätt så då man jobbar på ett litet företag med en av sina bästa kompisar som chef. Det är inte alltid den bästa kombinationen i alla situationer och det är även därför det är dags för mig att skapa mer självständighet.

 

Hans första reaktion läste jag som chock, sen kom uttrycket av katastrof. Efter några försök till förnekelse kom desperationen. För att sammanfatta hans argumentation som framfördes:

"OMG, I will throw money at you. This is not the right way."

 

När han istället börjat komma in i en fas av uppgivenhet och melankoli passade jag på att komma med några argument.

 

* Vi har pratat om att expandera på område...

* Skulle vi frigöra mig från arbetsuppgift A, B & C kommer jag kunna utveckla uppgift E, sköta F bättre och kanske ta uppgift G av dig i långa loppet så du kan vara mer med barnen.

* Jag skulle behöva detta för att få en chans att gå ordning på mage, fysik och mina tankar.

* Jag vill inte bli en bitter Svensson som ångrar mig resten av livet.

 

När han började se möjligheter istället för hot avslutades vårt samtal abrupt när han fick besök. Vi sa att vi skulle återuppta diskussionerna på måndag, idag.

 

----

 

Helgen har spenderats med många tankar, funderingar, diskussioner med min sambo och planer kring livet i övrigt. Jag har på ett sätt sett på detta som min möjlighet till ett år av självsanering. Motionera varje dag. Lägga ett rätt strikt schema kring spelandet och pauser därimellan. Gå ner i vikt. Äta bra mat. Få ordning på min mage. Få en ekonomisk grund att stå på för framtiden.

 

Drömmen är att kunna spela på heltid i 1 år, att efter det året är slut kunna gå tillbaks och jobba deltid på jobbet och spela resten av tiden. Jag hoppas bara att jag fortfarande kommer att vara vinnande.

 

----

 

Imorse lämnade jag in bilen på service. Ringde chefen på vägen dit och frågade om han kunde hämta mig. När jag hoppat in i hans bil visade det sig att han tänkt under helgen.

 

Lägenhetsvisningar/besiktningar borde kunna läggas över på en kille som nyss börjat hos oss och som är ruskigt duktig och social. Visserligen jobbar han mer praktiskt i dagsläget, men han skulle nog fungera fint för detta. (Chefen ska ta samtalet i eftermiddag och se om han är intresserad).

 

Det ekonomiska ska vi testa att lägga över på en bokföringsbyrå. Ska bli bra att se vad det är för kostnadet förknippade med detta. Då kan vi även utvärdera om detta är något som jag ens ska syssla med i framtiden.

 

Telefontider skulle från början delas mellan mig och chefen, så det åker han själv på.

 

Utveckling, bollplank och tankesmedjan (det roligaste). Föreslog han att vi skulle fortsätta med under formen av träning 3 ggr i veckan på IKSU Spa och komplettera med bastu + öl några gånger när så behövs.

 

 

Visserligen skapar jag en viss osäkerhet inför framtiden då jag rationaliserar bort mig själv från min arbetsplats, övereffektiv effektivitetskonsult?

Så jag skapar en viss risk inför min framtid. Men jag ser fortfarande ett positivt EV i att fortsätta med pokerplanerna.

 

 

 

Följer denna db med spänning, då jag själv sitter i ungefär samma sits.

 

Ah, hur långt har du kommit i funderingarna? Vilka är dina grundförutsättningar i yrkeslivet, privatlivet och pokerlivet?

 

Det skulle varit ett enkelt beslut för mig om jag varit 18, arbetslös och nyss examinerad från gymnasiet. Nu är jag ju 28, har jobb och är inte alls så obunden som man tidigare varit.

 

 

Jag stod och funderade i exakt dessa banor för ett halvår sen. Lite samma situation som din. Dock är (var?) jag elektriker, vilket innebär att jag i princip närsomhelst kan hitta stadigt jobb. Jag tappar inte speciellt mycket mark inom yrket genom att kliva av ett tag, om man jämför med tex en dataprogrammerare.

 

Förra året tjänade jag 413K som trikare och avancerade till lagbas för två nybyggen. Så det kändes lite kluvet att börja fundera på ett break, men samtidigt vill jag ge mig själv chansen medans den finns. Dels att försöka tjäna mer, bli så bra jag kan, och allt helt enkelt få kliva av tåget ett tag, göra nåt annat. Har precis som du en säkerhet i form av runt en årslön på banken, vilket jag tror är en förutsättning för att inte bli sönderstressad av kraven på inkomst.

 

Pratade med min närmsta chef och han tyckte det var tråkigt men samtidigt sa han att "vafan, det är klart du ska pröva, annars kanske du grämer dig senare i livet". Och det är lite så jag tänker, jag drar inte in några förmögenheter på pokern men det är en chans att pröva nåt annat. Höja levnadsstandarden lite, ha mer tid till annat och inte bara krascha i soffan när man kommer hem från jobbet. Lyckades hursomhelst få tjänstledigt av VD:n från 1:a juni till 1:a dec.

 

Nu kan jag summera de tre första månaderna och har iaf tjänat klart bättre än som elektriker. Men framförallt så har jag haft mer tid och ork över till annat. Har läst 7-8 böcker den här sommarn, börjat motionera stadigt, rest en del med min flickvän. Sen har jag polare som levt på poker länge som fungerar som arbetskamrater nån dag i veckan, vilket kan vara skönt så man inte blir helt asocial under arbetsdagarna.

 

Vet inte exakt vad ville säga med det här. Håller ju själv på och funderar om jag nu i höst ska säga upp mig om det fortsätter att gå bra och att jag trivs med det. Men jag är jävligt glad att jag tog chansen hursomhelst, medans nätpokern finns och innan jag har barn osv. Man har bara ett liv och vill man pröva nåt tror jag att man oftast ska göra det.

 

Tack för ett väldigt bra inlägg.

 

Du har lyckats med mycket av det jag hoppas uppnå genom ett break. Kör på så länge du tycker att det fungerar bra och du mår bra av det. Det vore väl rätt skönt att kunna återvända till arbetsmarknaden om några år, då mer på sina egna premisser och så mycket som man själv vill jobba.

Det är väldigt lätt att fastna i arbetet, ta på sig mer och mer jobb bara för dom sista kronorna som kan ge en extra vecka utomlands. Detta fastän man egentligen vill göra något helt annat än att jobba.

 

 

Något jag vill undvika i framtiden är att just behöva jobba supermycket, vara stressad, orolig och behöva krascha i soffan när man kommer hem från jobbet.

 

Man ska inte behöva jobba för att få fritid. Jag vill komma till en situation där jag jobbar så mycket som jag vill jobba och ändå ha ett gott och välmående liv.

 

 

go go eak!

 

:)

 

Will do.

 

Hoppas få återkomma och trakassera dig med hh's när det beger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen skapar jag en viss osäkerhet inför framtiden då jag rationaliserar bort mig själv från min arbetsplats, övereffektiv effektivitetskonsult?

 

Jag hann precis tänka exakt det där och bara raden nedanför så skrev du det själv. Men det går ju inte att förutsäga hur framtiden blir, så det finns ju inget val annat än att tror att det löser sig med jobb ifall du vill återgå till att arbeta.

 

Det tråkiga just nu är väl att arbetsmarknaden inte är den roligaste... men jag får ändå för mig att du kanske inte skulle ha så svårt att hitta ett jobb ifall det skulle knipa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, hur långt har du kommit i funderingarna? Vilka är dina grundförutsättningar i yrkeslivet, privatlivet och pokerlivet?

 

Har väl kommit ungefär till öppna-munnen-problemet. Men i samma veva funderar jag också på ny lägenhet och eventuellt ha tjejen att flytta in. Så förmodligen kommer jag att få skjuta på heltidspokern ett tag till.

 

I övrigt tänker jag i väldigt liknande banor som du.

 

Det skulle varit ett enkelt beslut för mig om jag varit 18, arbetslös och nyss examinerad från gymnasiet. Nu är jag ju 28, har jobb och är inte alls så obunden som man tidigare varit.

 

Om det ändå hade varit så enkelt.

 

Dock har jag inte ett jobb jag bryr mig speciellt mycket om och jag är ganska långt ifrån vän med min chef så det är inte något jag kommer vilja gå tillbaka till ändå efter 1års perioden, om jag nu skulle gå tillbaka till att jobba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann precis tänka exakt det där och bara raden nedanför så skrev du det själv. Men det går ju inte att förutsäga hur framtiden blir, så det finns ju inget val annat än att tror att det löser sig med jobb ifall du vill återgå till att arbeta.

 

Det tråkiga just nu är väl att arbetsmarknaden inte är den roligaste... men jag får ändå för mig att du kanske inte skulle ha så svårt att hitta ett jobb ifall det skulle knipa.

 

 

Där jag jobbar så räcker det med räntehöjningar eller en passivare förvaltning för att jag i dagsläget ska bli överflödig. Så tanken med att spela poker är ju faktiskt att skapa en tryggare arbetssituation genom att bli mer av en egenföretagare.

 

Nej, jag tror att jag skulle kunna hitta ett jobb relativt enkelt om det skulle börja krisa sig.

 

 

Har väl kommit ungefär till öppna-munnen-problemet. Men i samma veva funderar jag också på ny lägenhet och eventuellt ha tjejen att flytta in. Så förmodligen kommer jag att få skjuta på heltidspokern ett tag till.

 

I övrigt tänker jag i väldigt liknande banor som du.

 

 

 

Om det ändå hade varit så enkelt.

 

Dock har jag inte ett jobb jag bryr mig speciellt mycket om och jag är ganska långt ifrån vän med min chef så det är inte något jag kommer vilja gå tillbaka till ändå efter 1års perioden, om jag nu skulle gå tillbaka till att jobba.

 

 

Ska man bli sambo så är det väl inte den snyggaste inledningen att inte kunna umgås med henne eftersom man sitter och spelar poker.

Den spontana frågan jag har angående detta är nog ändå, hur är hon upptagen under dagen med arbete/studier? Går detta att kombinera med ditt pokerspelande så hon inte "märker" att du sitter hemma och spelar istället för att vara på jobbet och jobba?

Om det inte skulle drabba er möjlighet att vara tillsammans så är det ingen vidare anledning till att inte välja pokern istället för jobbet.

 

Jag har pratat med min sambo och sagt att jag ännu inte vet vilka tider på dygnet som jag kommer att spela. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver sitta på kvällar då hon jobbar dagtid. Då spelar jag hellre på dagtid eller nattetid så jag kan vara vaken tillsammans med henne när hon är hemma.

 

 

En grej jag gjorde för att få tjejen mer peppad för pokerspelande var att lägga xx.xxx sek till inredning av lägenheten. Dock var det givetvis som så att dom pengarna skulle komma ur vinster from det ögonblick när jag gett detta förslag.

Det blev lite roligare med pokerspelandet, hon kunde uppskatta det hela på ett annat sätt och förstod plötsligen vad jag åstadkom med mitt spelande.

 

Nu när vi har gemensam ekonomi har jag sagt att skulle jag börja spela poker på heltid skulle jag lägga som minst min ordinarie månadslön till vårt gemensamma och om xx% månadsvinsten skulle överstiga min lön så lägger jag den summan istället. Hon står helt och hållet bakom att jag behöver X kr för att kunna komma igång med mitt egna.

 

 

Hur jag skulle göra i din sits beror mycket på vad tjejen vet om ditt spelande och vad hon tycker om det. Som jag råkade se i resultattråden har du ju rätt stor ekonomisk uppsida på att spela på heltid istället för att jobba (om du har en medel(ish)lön.

Ska ni köpa hus/bostadsrätt kanske det kan vara en grej att flytta in där och sen säga upp sig för att renovera och spela poker.

 

Vad jag svamlar, jag skulle nog göra som du säger. Vänta ett litet tag, sondera terrängen med tjejen och sen inleda förändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev massa text.

 

Hon vet kanske inte jättemycket om mitt spelande, förutom resultat då. Som hon såklart, liksom jag, är väldigt glad över att det går bra.

 

Har pratat en hel del med henne om att jag funderat på att sluta och börja spela, vilket hon stöttar mig i. Dock vet vi ju inte hur det skulle bli om vi blev sambo. För tillfället jobbar hon bara lite till och från, men söker nya jobb. Eventuellt ska hon börja plugga.

 

Men betänk att jag snittat straxt under 2h poker/dag denna månad och jag är ingen monstergrinder som skulle spela 8h/dagen eller så. Skulle liksom du använda mycket tid till att få ordning på andra saker, som hälsan med träning osv.

 

Angående det där med inredning så är erbjudandet redan ute och IKEA-katalogen har det redan bläddrats i. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stod och funderade i exakt dessa banor för ett halvår sen. Lite samma situation som din. Dock är (var?) jag elektriker, vilket innebär att jag i princip närsomhelst kan hitta stadigt jobb. Jag tappar inte speciellt mycket mark inom yrket genom att kliva av ett tag, om man jämför med tex en dataprogrammerare.

 

Förra året tjänade jag 413K som trikare och avancerade till lagbas för två nybyggen. Så det kändes lite kluvet att börja fundera på ett break, men samtidigt vill jag ge mig själv chansen medans den finns. Dels att försöka tjäna mer, bli så bra jag kan, och allt helt enkelt få kliva av tåget ett tag, göra nåt annat. Har precis som du en säkerhet i form av runt en årslön på banken, vilket jag tror är en förutsättning för att inte bli sönderstressad av kraven på inkomst.

 

Pratade med min närmsta chef och han tyckte det var tråkigt men samtidigt sa han att "vafan, det är klart du ska pröva, annars kanske du grämer dig senare i livet". Och det är lite så jag tänker, jag drar inte in några förmögenheter på pokern men det är en chans att pröva nåt annat. Höja levnadsstandarden lite, ha mer tid till annat och inte bara krascha i soffan när man kommer hem från jobbet. Lyckades hursomhelst få tjänstledigt av VD:n från 1:a juni till 1:a dec.

 

Nu kan jag summera de tre första månaderna och har iaf tjänat klart bättre än som elektriker. Men framförallt så har jag haft mer tid och ork över till annat. Har läst 7-8 böcker den här sommarn, börjat motionera stadigt, rest en del med min flickvän. Sen har jag polare som levt på poker länge som fungerar som arbetskamrater nån dag i veckan, vilket kan vara skönt så man inte blir helt asocial under arbetsdagarna.

 

Vet inte exakt vad ville säga med det här. Håller ju själv på och funderar om jag nu i höst ska säga upp mig om det fortsätter att gå bra och att jag trivs med det. Men jag är jävligt glad att jag tog chansen hursomhelst, medans nätpokern finns och innan jag har barn osv. Man har bara ett liv och vill man pröva nåt tror jag att man oftast ska göra det.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått två dagar sen jag skrev senast. Det som hänt är följande.

 

Grunden har lagts för såväl uthyrningen som ekonomibiten. De tilltänkta lösningarna har tillfrågats och accepterat. Nu gäller det för mig att börja lämna över till dom samtidigt som jag lyckas avsluta det jag håller på med. Jag är alldeles för snäll och ställer upp för mycket, så jag kan nog ha svårt att lämna ifrån mig arbete på någon annan.

 

Tyvärr tror jag det kommer ta rätt lång tid att avsluta allt jag har pågående och även att lämna över det som ska lämnas över. Hoppet ligger på att jag ska lyckas lämna över saker så fort som möjligt så jag kan fokusera på att avsluta det som pågår.

 

Imorgon åker jag och sambon till Stockholm över helgen. Så septembers första vecka slutar med ett facit på 0 spelade händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...