Gå till innehåll

Aktiemarknaden


sombrero

Recommended Posts

jag vet inte om jag har en dålig dag eller bara är dum i huvet... men anyway

 

Att spara pengar i aktier, fonder whatever skall på sikt resultera i en vinst då börsen i längden går upp.

 

Men vad är det som gör att vi alla kan tjäna pengar på aktier? Borde det inte i realiteten vara ett nollsummespel, där vi tar hänsyn till inflation, courtage osv.

 

För att jag ska tjäna pengar borde det väl vara någon som förlorar? Alternativt har orealiserad vinster eller förluster då jag realiserat min vinst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om det företagens värde ökar kommer du tjäna pengar genom att ha aktier i företagen. Då måste det inte vara så att någon förlorar motsvarande pengasumma, det genomsnittliga välståndet är tex högre idag än för hundra år sedan. Det finns dock inga garantier för att dina aktier kommer öka i värde mer än inflationen, varken på kort eller lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börsen har historiskt visat sig ge positiv avkastning i längden, det finns egentligen inget som säger att den kommer att göra det i framtiden. Angående nollsummespelet: så länge vi har positiv produktivitet kommer det skapas utrymme för att "tjäna pengar". Då behöver ingen förlora för att någon ska vinna (i genomsnitt).

 

jag vet inte om jag har en dålig dag eller bara är dum i huvet... men anyway

 

Att spara pengar i aktier, fonder whatever skall på sikt resultera i en vinst då börsen i längden går upp.

 

Men vad är det som gör att vi alla kan tjäna pengar på aktier? Borde det inte i realiteten vara ett nollsummespel, där vi tar hänsyn till inflation, courtage osv.

 

För att jag ska tjäna pengar borde det väl vara någon som förlorar? Alternativt har orealiserad vinster eller förluster då jag realiserat min vinst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om det företagens värde ökar kommer du tjäna pengar genom att ha aktier i företagen. Då måste det inte vara så att någon förlorar motsvarande pengasumma, det genomsnittliga välståndet är tex högre idag än för hundra år sedan. Det finns dock inga garantier för att dina aktier kommer öka i värde mer än inflationen, varken på kort eller lång sikt.

 

Jo det e jag ju med på men jag tjänar ju mina pengar genom att någon anna värderar företaget högre än jag gjorde när jag köpte min aktier (inte sagt att jag inte värderar det så idag) och jag säljer ju när jag inte längre värderar företaget lika högt som någon annan. Givetvis måste inte någon förlora någon motsvarande pengasumma men när jag säljer mina aktier byter jag ju papper mot någon annans pengar.

 

Och yes, jag vet givetvis att det är en bättre investering än att ha dem i madrassen.

 

Det är bara det att ända sen man var typ 12 har alla sagt att man skall köpa aktier för pengarna för att man tjänar på det i längden, vilekt jag givetvis också gått och sagt utan att tänka närmre på saken. Sen kom frågan upp och jag skulle förklara varför och kom inte på nån förklaring.

 

Sen vet jag inte ens hur det ser ut historiskt. Hur mycket en krona på börsen för 40 år sedan skulle vara värt idag jämfört med hur mycket en krona för 40 år sedan skulle vara värd idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

: så länge vi har positiv produktivitet kommer det skapas utrymme för att "tjäna pengar".

 

Hur då? Jag fattar inte. Har inte det med att vi blir rikare och rikare hela tiden varpå folk satsar pengar på börsen vilket medför en massa orealiserade vinster.

 

Det skulle ju bli ganska tajt om alla ville realisera sina vinster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju bli ganska tajt om alla ville realisera sina vinster

 

Får mig att tänka på en finsk gubbe, halvägs ner i graven som hade gjort ett rejält klipp på Nokia aktien när det begav sig.

Han hade dock fortfarande alla aktier kvar.

"Det kan vara bra att ha" sa han i en intervju :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om jag har en dålig dag eller bara är dum i huvet... men anyway

 

Att spara pengar i aktier, fonder whatever skall på sikt resultera i en vinst då börsen i längden går upp.

 

Men vad är det som gör att vi alla kan tjäna pengar på aktier? Borde det inte i realiteten vara ett nollsummespel, där vi tar hänsyn till inflation, courtage osv.

 

För att jag ska tjäna pengar borde det väl vara någon som förlorar? Alternativt har orealiserad vinster eller förluster då jag realiserat min vinst

 

Nej. Att värderingen på företag går upp betyder att det varit en tillväxt. En tillväxt kan ske utan att andra områden förlorar på det. Ta ett exempel om du har en höna och en tupp, av de två kan du skapa många fler fåglar utan att något annat område blir lidande. (Fröna som de äter kommer från jorden och solens strålar men det är ju så fiffigt att de två tillgångarna inte försvinner.)

 

En aktie går upp i pris för att folk är villiga att betala mer än tidigare för samma del av ett företag. Antagligen är det för att företaget har en tillväxt. och det är inga "orealiserade" vinster, framförallt så är ju aktierna till för att få direktavkastning ("ränta") från företaget man äger. Att det spekuleras i börskurser är något oundvikligt eftersom att det är en fri och rörlig marknad men tanken i de flesta bolag från början är ju att folk ska köpa in sig på företaget för att ta del av företagets årliga vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se tillväxt som att vi får högre effektivitet och gör saker bättre än tidigare (utan att någon annan får det sämre). Då blir det lite mer att fördela till alla utan att någon lider.

 

Hur då? Jag fattar inte. Har inte det med att vi blir rikare och rikare hela tiden varpå folk satsar pengar på börsen vilket medför en massa orealiserade vinster.

 

Det skulle ju bli ganska tajt om alla ville realisera sina vinster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...