Gå till innehåll

AK på CO, lite för mycket action


Recommended Posts

Hur resonerar ni här?

 

Full Tilt Poker $10,000 Guarantee No Limit Hold'em Tournament - t250/t500 Blinds + t50 - 8 players - View hand 276403

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

BTN: t7190 M = 6.25, spelar 11/8, 3-betar 6%, fold to bb steal 100%

SB: t10763 M = 9.36

BB: t40361 M = 35.10

UTG: t20178 M = 17.55

UTG+1: t16480 M = 14.33

MP1: t25973 M = 22.59

MP2: t14938 M = 12.99, spelar 18/6, attempt to steal 0%

Hero (CO): t20269 M = 17.63, spelar 11/8, 3-betar 6%

 

Pre Flop: (t1150) Hero is CO with A :heart: K :club:

3 folds, MP2 calls t500, Hero raises to t2650, BTN raises to t7140 all in, 2 folds, MP2 raises to t14888 all in, Hero requests TIME, Hero?

 

Det foldas fram till MP2 som synar, jag är CO och höjer pott, BTN ställer, och MP2 ställer, wtf! Min första tanke är att det här inte är ett bra läge, har MP2 slow-spelat ett monster? Hade förstått att MP2 hade kunnat slowspelat något om jag 3betat väldigt hårt, men det har jag inte.

 

Börjar fundera på om MP2 har ett par typ 99/TT och vill vara ensam med BTN, men det vore ju väldigt riskabelt, jag fattar inte vad han har? Hade givetvis gärna tagit en flip med BB, han borde ställa ganska brett i det här läget. Känns som att det är stor risk att någon av dom också har AK.

 

Jag har inte investerat sådär jättemycket, skulle kunna dra mig ur och vänta på bättre lägen, men jag blir chipleader om jag tar hem potten, kan det vara så att båda skulle kunna ha 88-QQ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni här?

 

Full Tilt Poker $10,000 Guarantee No Limit Hold'em Tournament - t250/t500 Blinds + t50 - 8 players - View hand 276403

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

BTN: t7190 M = 6.25, spelar 11/8, 3-betar 6%, fold to bb steal 100%

SB: t10763 M = 9.36

BB: t40361 M = 35.10

UTG: t20178 M = 17.55

UTG+1: t16480 M = 14.33

MP1: t25973 M = 22.59

MP2: t14938 M = 12.99, spelar 18/6, attempt to steal 0%

Hero (CO): t20269 M = 17.63, spelar 11/8, 3-betar 6%

 

Pre Flop: (t1150) Hero is CO with A :heart: K :club:

3 folds, MP2 calls t500, Hero raises to t2650, BTN raises to t7140 all in, 2 folds, MP2 raises to t14888 all in, Hero requests TIME, Hero?

 

Det foldas fram till MP2 som synar, jag är CO och höjer pott, BTN ställer, och MP2 ställer, wtf! Min första tanke är att det här inte är ett bra läge, har MP2 slow-spelat ett monster? Hade förstått att MP2 hade kunnat slowspelat något om jag 3betat väldigt hårt, men det har jag inte.

 

Börjar fundera på om MP2 har ett par typ 99/TT och vill vara ensam med BTN, men det vore ju väldigt riskabelt, jag fattar inte vad han har? Hade givetvis gärna tagit en flip med BB, han borde ställa ganska brett i det här läget. Känns som att det är stor risk att någon av dom också har AK.

 

Jag har inte investerat sådär jättemycket, skulle kunna dra mig ur och vänta på bättre lägen, men jag blir chipleader om jag tar hem potten, kan det vara så att båda skulle kunna ha 88-QQ?

 

Varför slår du upp över 5bbs? Standard här vore att säga kanske 16-1700 imo.

 

Det ligger ungefär 25,5k dött om jag inte räknar helt snett och det kostar dig 12k att syna. Om vi sätter upp lite ranges:

BTN kan shova ganska light här med 14bbs och 4k dött, 66+,ATs+, KQs låter hyfsat vettigt imo kanske lite tight vad vet jag.

Som du säger skulle mp kunna isolera 88+,AQ+.

 

Jag kanske har satt upp tokiga ranges men verkar vettiga imo.

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 31.035% 27.16% 03.88% 15684734472 2238520102.00 { AKo }

Hand 1: 34.962% 31.34% 03.62% 18101381436 2089830004.00 { 88+, AQs+, AQo+ }

Hand 2: 34.004% 33.00% 01.00% 19057979244 580162270.00 { 66+, ATs+, KQs, KQo }

 

Med bättre än 1:2 i odds och 31% att scoopa synar jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen bara MP2 vi är rädda för här om vi väljer att syna, eftersom vi skulle varit commitade mot BTN om inte MP2 ställt in. Om BTN vinner main pot men vi vinner sidopotten så slår vi ut MP2 och har ungefär samma stack som innan. Jag skulle aldrig kunna vika AK pre i en turnering mot i praktiken en motståndare med aktuella stackdjup, limp-reraise eller ej. Instasyn för min del alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni här?

Det foldas fram till MP2 som synar, jag är CO och höjer pott dålig raisesize, BTN ställer, och MP2 ställer, wtf! Min första tanke är att det här inte är ett bra lägemed bra menar du profitabelt antar jag, har MP2 slow-spelat ett monster? Hade förstått att MP2 hade kunnat slowspelat något om jag 3betat väldigt hårt, men det har jag inte. Förstår inte något av den här meningen.

 

Börjar fundera på om MP2 har ett par typ 99/TTVarför skulle MP2 ha en sådan snäv range? Tror inte att folk limpar 99/TT speciellt ofta. och vill vara ensam med BTNvarför skulle han limpa om han vill spela en HU pot? (varför han skulle vilja det kan man också fundera över), men det vore ju väldigt riskabeltDet man gör i poker är att man tar risker. Om man får in det med döda pengar mot en eller två ranges som man krossar så är det väl bra?, jag fattar inte vad han har? Hade givetvis gärna tagit en flip med BBDu borde inte ta ett "läge" som är exakt +-cEV, eftersom det är -$ev mtp bubbelfaktorn (som antagligen är ganska liten nu, men inte försumbar) Förstår inte varför du pratar om flipp heller, eftersom du ligger mil före hans range och har bra odds, han borde ställa ganska brett i det här lägetTyp sant, men han borde ställa bredare mot en 1600 öppning. Om han är duktig och vet att du är duktig (vilket du inte verkar vara, inget illa menat, vill bara visa ett exempel) så shovar han inte såå brett eftersom han inte borde ha FE.. Känns som att det är stor risk att någon av dom också har AK. Varför det? Du blockar ju massor med AK combos

 

Jag har inte investerat sådär jättemyckejag har sagt det många gånger, och skriver det igen. DET SPELAR INGEN ROLL HUR MYCKET DU HAR INVESTERAT. Vänligen, läs en gång till och begrunda. Till och med Dan Glimne förstod att pengar du har lagt i potten inte är dina (de lär dock förändra dina odds)t, skulle kunna dra mig ur och vänta på bättre lägenGe inte bort din edge för att försöka utnyttja den., men jag blir chipleader om jag tar hem pottenSpelar det någon roll?, kan det vara så att båda skulle kunna ha 88-QQ?Klart båda kan ha det!

 

tänk på hur du resonerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Antisk!

 

Varför slår du upp över 5bbs? Standard här vore att säga kanske 16-1700 imo.

Normalt höjer jag med 2K här, försökte se ut som att jag hade något som jag inte ville bli synad med + att jag vet att MP2 har en hand att syna med (0% steals och visat bra limp händer runt knappen). BTN beslut om att ställa eller inte tror jag handlar mer om hans hand än min bet-storlek i det här läget. Men bra noterat, det är mer än "standard".

 

Det ligger ungefär 25,5k dött om jag inte räknar helt snett och det kostar dig 12k att syna. Om vi sätter upp lite ranges:

BTN kan shova ganska light här med 14bbs och 4k dött, 66+,ATs+, KQs låter hyfsat vettigt imo kanske lite tight vad vet jag.

Som du säger skulle mp kunna isolera 88+,AQ+.

 

Jag kanske har satt upp tokiga ranges men verkar vettiga imo.

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 31.035% 27.16% 03.88% 15684734472 2238520102.00 { AKo }

Hand 1: 34.962% 31.34% 03.62% 18101381436 2089830004.00 { 88+, AQs+, AQo+ }

Hand 2: 34.004% 33.00% 01.00% 19057979244 580162270.00 { 66+, ATs+, KQs, KQo }

 

Med bättre än 1:2 i odds och 31% att scoopa synar jag iaf.

 

Tack, bra jobbat, gillar rangerna, justerade lite, men jag får ganska precis 32%, vilket är vad jag behöver för en syn.

 

Hela situationen verkade väldigt marginell (vilket analysen också visar). Jag hann notera att jag behövde ca 33%, var först orolig för att MP2 hade slow-spelat AA/KK, men efter lite betänketid så upplevde jag det som hyfsat osannolikt, det passade inte in. Jag kom inte längre i resonemanget kring MP2.

 

I och med att jag var mer orolig för MP2 än BTN och jag "typ eliminerat" händerna som krossar mig från hans range så synade jag.

 

Visade sig att MP2 hade AKs och BTN hade JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att den här tråden är bortglömd och begraven så ska jag börja skriva om mina beslut och slutsatser, inte beskriva hela tankeprocessen. Många läser uppifrån och ner och ger mig smisk hela vägen. Jag trodde det skulle finnas mervärden med den här metoden, men det gör det inte.

Rebonius kommentarer i bold mina svar/kommentarer i rött

Hur resonerar ni här?

Det foldas fram till MP2 som synar, jag är CO och höjer pott dålig raisesize, BTN ställer, och MP2 ställer, wtf! Min första tanke är att det här inte är ett bra lägemed bra menar du profitabelt antar jag, har MP2 slow-spelat ett monster? Hade förstått att MP2 hade kunnat slowspelat något om jag 3betat väldigt hårt, men det har jag inte. Förstår inte något av den här meningen.

Normalt betar jag 2K, bra size?

Ja, jag menar EV+

Det jag menar är att imo så ska inte MP2 i detta läget, givet historiken, förvänta sig att någon som sitter mellan MP2 och BB squeezar allt för ofta. Det har generellt varit ganska passivt, man synar mer än man raisar. Kan förstå att man kan vilja slow spela sina AA om man är hyfsat säker på att någon kommer att raisa.

Börjar fundera på om MP2 har ett par typ 99/TTVarför skulle MP2 ha en sådan snäv range? Tror inte att folk limpar 99/TT speciellt ofta.

Jag beskriver hur tankarna gick, men jag kom fram till att det inte var troligt (sist i meningen).

Återigen, dumt av mig att beskriva processen såhär, blir bara missuppfattningar.

och vill vara ensam med BTNvarför skulle han limpa om han vill spela en HU pot? (varför han skulle vilja det kan man också fundera över), men det vore ju väldigt riskabelt

Det man gör i poker är att man tar risker. Om man får in det med döda pengar mot en eller två ranges som man krossar så är det väl bra?,

Absolut, var inte övertygad om att jag krossade båda ranger i detta läge, med läge menar jag var jag var i tankeprocessen.

jag fattar inte vad han har? Hade givetvis gärna tagit en flip med BBDu borde inte ta ett "läge" som är exakt +-cEV, eftersom det är -$ev mtp bubbelfaktorn (som antagligen är ganska liten nu, men inte försumbar)

Anser du att det var ett +-cEV läge?

Förstår inte varför du pratar om flipp heller, eftersom du ligger mil före hans range och har bra odds,

Flipp är fel ord, jag menar att jag gärna synar en ai från hans range i detta läge.

han borde ställa ganska brett i det här lägetTyp sant, men han borde ställa bredare mot en 1600 öppning. Om han är duktig och vet att du är duktig (vilket du inte verkar vara, inget illa menat, vill bara visa ett exempel) så shovar han inte såå brett eftersom han inte borde ha FE..

Vare sig BTN eller MP2 hade tillräckligt med turneringar i OPR för att vara rankade.

Jag tror BTN tittar på sin hand, och om det är ”en hand” så ställer han.

Jag har inte investerat sådär jättemyckejag har sagt det många gånger, och skriver det igen. DET SPELAR INGEN ROLL HUR MYCKET DU HAR INVESTERAT. Vänligen, läs en gång till och begrunda. Till och med Dan Glimne förstod att pengar du har lagt i potten inte är dina (de lär dock förändra dina odds)t,

Det jag menar är att jag inte är comittad, kan lägga handen.

skulle kunna dra mig ur och vänta på bättre lägenGe inte bort din edge för att försöka utnyttja den.,

Vad menar du, förstår inte?

men jag blir chipleader om jag tar hem pottenSpelar det någon roll?,

Det var ca 35 spelare kvar (27 betalande), vet inte hur jag ska värdera det, men det blir klart enklare (EV+) att spela fram tills bubblan spricker. Lägger du ett värde i att vara chipleader (i alla fall på bordet) inför bubbelspelet?

kan det vara så att båda skulle kunna ha 88-QQ?Klart båda kan ha det!

Tankar som gick genom skallen, ska sluta skriva såhär, det blir bara pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan ju inte räkna med att din equity mot en motståndare (sidepotten) är den samma som mot två (mainpotten)

 

Är jag såhär otydlig?

Självklart är det så.

 

Jag beskrev vad jag tänkte då (när handen spelades), och det var att jag behövde ca 33%. Jag insåg att det var en sidopott och att oddsen var annorlunda där och jag var mer orolig för MP2 och att han stod för mest pengar i potten osv osv. Sen hinner jag inte med så mycker innan det är dags att trycka på call eller fold.

 

Rebonius, det som verkligen skulle vara värde är om du beskrev hur du skulle resonera och agera i ett sånt här läge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen bara MP2 vi är rädda för här om vi väljer att syna, eftersom vi skulle varit commitade mot BTN om inte MP2 ställt in. Om BTN vinner main pot men vi vinner sidopotten så slår vi ut MP2 och har ungefär samma stack som innan. Jag skulle aldrig kunna vika AK pre i en turnering mot i praktiken en motståndare med aktuella stackdjup, limp-reraise eller ej. Instasyn för min del alltså.

 

Tack för bra svar!

 

Klicka här här för resultatet av handen.

Hade i alla fall en stack att jobba med efter handen.

 

Passar på att tacka alla som hjälpt till med analyser av mina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...