Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här kommer en hand jag låg och funderade på länge, jag tror att jag kanske möjligtvis spelade bra - eller så var det rent tomtespel.

Bordet är mycket löst/passivt, players/flop är över 50%. Jag har skaffat mig en mycket tight/aggro-image men tidigare förlorat en showdown och behövt fylla på stacken med $27.

$0.5/$1 Blinds No Limit Hold'em - *** 04 14 22:12:18 2005

Table Optimo (Real Money)

Seat 8 is the button

Total number of players : 10

Seat 10: Larsrune ( $95.5 )

Seat 1: cumicon ( $100 )

Seat 2: hbaggen ( $37.45 )

Seat 3: Tupid ( $147.2 )

Seat 4: mrFlopp ( $41.5 )

Seat 5: xxxAcez ( $40.6 )

Seat 6: Haido ( $298.88 )

Seat 7: roybo680 ( $121.55 )

Seat 8: db21 ( $45.59 )

Seat 9: varmkorv ( $353.94 )

varmkorv posts small blind [$0.5].

Larsrune posts big blind [$1].

cumicon posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Larsrune [ 7 :club: 8 :spade: ]

-Skräphand, åker vid första bästa bet tänker jag.

cumicon checks.

hbaggen calls [$1].

Tupid folds.

mrFlopp folds.

xxxAcez calls [$1].

Haido folds.

roybo680 calls [$1].

db21 calls [$1].

varmkorv calls [$0.5].

-Japp, lika löst som vanligt.

Larsrune checks.

Check/fold redan iklickad.

** Dealing Flop ** [ 5 :diamond: , A :heart: , 9 :club: ]

-Hålstegsdrag, men ett äss som säkert någon träffat med sin skithand modell A4o.

varmkorv checks.

Larsrune checks.

cumicon checks.

hbaggen checks.

xxxAcez bets [$4].

Givetvis, denna spelare bettar alltid på flopp, typisk LPA

roybo680 calls [$4].

Och fisken LPP synar, som vanligt.

db21 folds.

LPA, lägger sig direkt.

varmkorv folds.

TPA, en vinnande spelare.

Min tur. Förutsättningarna är som följer: Det ligger $15 i potten och synen kostar $4. Två spelare kvar att snacka; Cumicon som nyss satte sig och hbaggen som visat Maniac-tendenser och redan förlorat en hel del, detta är hans andra inköp som snart är slut på cirka 30 mins spel. Låt säga att en utav dessa synar (höjning inte trolig då så många redan synat vilket brukar skrämma fisken) vilket ger en pott på $19 och ett syn vs. pott på 1:4.75. Dragoddsen med två kort kvar är 1:5.1, alltså något sämre. Implicita oddsen blir det dock mycket bättre då det sitter två lösaggron och en callingstation med i handen.

På turn finns dessutom risken att ytterligare ett mindre bet från xxxAcez kommer med trolig syn från roybo680 och ev. ytterligare spelare.

Tiden håller på att rinna ut, jag går på magkänslan:

Larsrune calls [$4].

cumicon folds.

hbaggen folds.

Ajaj, där rök de pottoddsberäkningarna, well nu blir det fold på turn.

Så, övertomtigt, rätt, eller kanske ett mellanting? Var tänker jag rätt/fel? Återkommer i eftermiddag med upplösningen.

Postad

Du kan absolut inte räkna med oddsen på två kort (5-1) om du inte är säker på att få se rivern gratis vilket ser helt otroligt ut här.

Det intressanta är oddset att få in stegen på nästa kort (10½-1) och de eventuella implicita odds du då kan tänkas få.

/Bjorn

Postad

Fold.

Som Bjorn_ sa kan du inte räkna med oddsen för att se 2 kort.

För att få implicita odds här måste du få riktigt bra betalt när du träffar, mer än 1-11 för att kompensera de ggr du missar/träffar turn och blir utdragen på river. xxxAcez är shortstack och aggressorn här och hans stack är för liten. Det troliga är att roybo680 inte kommer ge dig sin stack när du träffar om han sitter på ett vekt A/mellanpar/bottenpar. Att det finns 2 spelare kvar är snarare en nackdel då du kan bli höjd. Dessutom har du sämst position.

I position kan jag tänka mig att syna/höja OM stackarna är djupare OCH det finns en hyfsad möjlighet att sno potten när jag missar.

Postad

Jag både tänkte och spelade tomtigt alltså, ser det nu när jag tittar på handen med vakna ögon, första inlägget kladdade jag ner direkt efter handen spelats (igår kväll, slutet av en lång och framgångsrik session) och den stora potoddstankevurpan är riktigt hemsk. Hade slutresultatet varit annorlunda hade jag nog sett på handen som ett riktigt bottennapp, istället för en tveksam som nu blev fallet.

OK, upplösningen:

** Dealing Turn ** [ K :diamond: ]

Jaha, då check-foldar vi då. "Fishisch tänker jag, där brände du $4 din klantskalle.

Larsrune checks.

xxxAcez checks.

Uppgiven bluff eller check-raiseförsök?

roybo680 checks.

...och spelaren vars rasiseknapp är trasig checkar givetvis. Jag ser alltså rivern gratis.

** Dealing River ** [ 6 :heart: ]

Tomteluvan står rätt upp - nötstegen sitter. Skamligt.

Larsrune bets [$10].

Ett litet bet, kanske xxxAcez höjer eller syn av roybo680.

xxxAcez folds.

roybo680 raises [$20].

Öh, va? Dubbelkollar brädan, ingen färg, inte parat bord, ingen högre stege. Split?

Larsrune raises [$40].

roybo680 raises [$96.55].

Larsrune calls [$40.5].

** Summary **

roybo680 shows [ 5 :heart: 5 :spade: ].

Larsrune shows [ 7 :club: 8 :spade: ].

Larsrune collected [$197].

roybo680 collected [$26.05].

Kommentar överflödig, men så länge det finns värre tomtar så finns det hopp även för mig.

Postad

Att motståndaren drar till hålstegar är det jag har förlorat mest emot tror jag, man tänker: Inte fan drog han till hålstegen för lilla pottbettet där.

Helt klart bra implicita odds om motståndarna har hårdare träff, vet man att någon är tightagg o känns som dom har träff så kan det inte vara fel o försöka träffa. Men idiotiskt o dra till något sådant om du tror att du har döda outs som när det ligger tvåfärg/parad etc.

Stackarna har dessutom störst betydelse, 50xbb är ingen ide att hålla på med sådant.. du vill vinna hela motståndarens stack.