Gå till innehåll

Bet Size


honest99

Recommended Posts

Jag brukar roa mig med simuleringar av så kallade toy games.

Det jag är inne på just nu är att optimera min bet size på floppen.

 

Intuitivt känns det som att en dragig bräda borde ge en större bet size.

Mina simuleringar tyder också på det för den som är i position, MEN...

 

Helt ointuitivt får jag i vissa fall en STÖRRE bet size med mindre dragig bräda UR position.

 

Betyder det att simuleringen är anus, eller kan det verkligen stämma?

 

Seriösa funderingar av någon, ...please....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar roa mig med simuleringar av så kallade toy games.

Det jag är inne på just nu är att optimera min bet size på floppen.

 

Intuitivt känns det som att en dragig bräda borde ge en större bet size.

Mina simuleringar tyder också på det för den som är i position, MEN...

 

Helt ointuitivt får jag i vissa fall en STÖRRE bet size med mindre dragig bräda UR position.

 

Betyder det att simuleringen är anus, eller kan det verkligen stämma?

 

Seriösa funderingar av någon, ...please....

Rent logiskt så behöver det inte vara bättre med större bet mot drag. Det beror väldigt mycket på hur stora/små bet vi pratar om. Du förstår ju självklart att fjuttbett inte är aktuella eftersom de inte kan löna sig i sådana situationer.

Det är ju ungefär som vid ett riverbett. Ett litet bett med ex nöten kanske får syn nästan 100% av gångerna men ett större som kanske får syn 50% kan vara bättre.

Därimot kan det vara så att ett mindre bet ex 75% av pott kan vara bättre än ett pott bett. Det beror lite på mot vilka du spelar, hur du själv spelar(betalar av) och hur stora stackarna är förståss. Sedan sådana faktorer som att du själv kanske har nötdrag osv.

ytterligare en faktor är ex om du hade tänkt att bet folda floppen. Alla dessa gånger så torskar du mer när du bettar större. Sedan förståss så är det dåligt med större bet när fi har en bättre hand. I och för sig vore det interessant att bara koncentrera sig på att fi har drag och att utesluta andra handtyper. Kan vara bra för att intuitivt förstå vissa mekanismer.

Till att börja med så kan man ju ex räkna på en del typfall(enskilda händer) och se hur EV påverkas av betsizen.

Principen är att det KAN vara så att fi kanske slänger väldigt många drag vid stora betts men synar väldigt många vid mindre. Så att ett mindre bett blir bättre(det kan vara EV- för honom att syna ett mindre pga att det inte finns tillräckliga implicita).Sedan så är detta lite konstlat visst, men det är många faktorer som spelar in.

Intuitivt så känns det ändå som om det är något fel på simmuleringen:-) Vet ju inte heller riktigt hur den är designad (kanske förstår jag det inte heller)

Lite rörigt inlägg blev det. Men det är en interessant fråga och säkert en som de flesta hyggliga+ spelare har tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du simuleringarna?

 

 

Ja, det är naturligtvis relevant.

 

I korthet:

För att få resultat inom rimlig tid

använder jag ett gäng heltal som representerar händer och jag kan

variera "dragigheten" med en procentsats som innebär möjligheten att

en sämre hand drar ut.

Andra parametrar som kan ändras är t ex stack-storleken.

 

Angående algoritm har jag anledning att tro på den, eftersom den ger mycket vettiga resultat vid jam/fold simulering preflop med äkta händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla funderingar hittills. Hoppas det kommer fler. Bet size känns viktigt.

 

 

ur pos har man ett egenvärde i att göra om spelet till färre gator.

 

Ja, min egen fundering är ungefär att högre bet ger mindre range => fler gratis-kort, dvs farligare på en dragig bräda. Borde också innebära farligare mot fler spelare i så fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...