Gå till innehåll

Några laptopfrågor


Klyka

Recommended Posts

Ska äntligen byta ut min sedan länge omoderna burk. Tänkte skaffa laptop och koppla i befintlig skärm, tangentbord och mus när jag är hemma.

 

Mina huvudsakliga användningsområden:

 

Dokumenthantering: Word, excel och liknande.

Surfa

Kolla film

Poker

Databashantering (bla PT)

Programmering (inga stora projekt)

 

För mina användningsområden känns det som att det inte ställs några höga krav på burken. Rätta mig om jag har fel, men tror att detta räcker:

 

15'' skärm (trist när man spelar poker iofs, men spelar mest hemma på befintlig skärm)

Dual core 1.2 GHz (borde räcka för databashanteringen, det andra ställer väl inga jättekrav va? Frågan är, hur påverkas livslängden om jag väljer en snabbare variant?)

2 GB internminne

 

Borde landa runt 5k kr va?

 

Dessutom en dockningsstation förmodar jag. Vad kostar en sån?

 

Det bästa vore om jag kunde koppla två skärmar till den när jag sitter hemma, men som jag förstått det så går det i stort sett inte att göra med en laptop, eller? Eller det är lätt fixat om man vill ha samma bild på båda, men det är ju inte det jag vill.. ÄR det möjligt, och i så fall, hur pass mkt skenar priset iväg?

 

Var köper man dator till hyffsade priser nu för tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har på min laptop uttag som båda skulle kunna funka för att koppla in skärm i (HDMI + VGA). Vet att det finns HDMI -> DVI så då skulle man rent teoretiskt kunna ha 2 skärmar, nu vet jag dock inte om det funkar i praktiken.

 

Men du kanske bör räkna på ett pris mellan 6-8k.

 

Jag själv sitter på denna datorn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407319 och den funkar helt okej. Dock är det ingen superslim Macbook eller Sony vaio men helt klart prisvärd för det enda målet det var tänkt att jag skulle ha den till ;)

 

Spel + Poker + Lite arbeten.

 

Vad du bör göra är att hitta en dator och sedan söka efter den på pricerunner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databashantering (bla PT):
http://www.pokertracker.com/products/PT3/faq.php#misc_sugreq
We highly recommend that you have at least a dual-core process with 2GB of memory (RAM). The single most important hardware for PokerTracker 3's speed is your hard drive. We suggest that you are using a at least a 7200RPM hard drive.
(många laptopar säljs fortfarande med långsammare diskar än så)

 

beroende på om man tänker multitabla många bord/klienter samtidigt, vilka klienter, har stora databaser, annat som använder samma fysiska hårddisk samtidigt... själv skulle jag vilja ha minst 2 x 7200 rpm i min om jag hade för avsikt att köra databas server på en grind dator

 

se iaf till att disken inte är långsammare än 7200rpm, det finns även snabbare men dyrare(10 000rpm, ssd, scsi). man åstadkommer samma med "multiple disk spindles", vilket inte är praktiskt i en laptop pga utrymme och strömförbrukning.

 

Performance Tuning PostgreSQL

http://www.revsys.com/writings/postgresql-performance.html

Hardware Issues

 

Obviously the type and quality of the hardware you use for your database server drastically impacts the performance of your database. Here are a few tips to use when purchasing hardware for your database server (in order of importance):

  • RAM — The more RAM you have the more disk cache you will have. This greatly impacts performance considering memory I/O is thousands of times faster than disk I/O.
  • Disk types — Obviously fast Ultra-320 SCSI disks are your best option, however high end SATA drives are also very good. With SATA each disk is substantially cheaper and with that you can afford more spindles than with SCSI on the same budget.
  • Disk configuration — The optimum configuration is RAID 1+0 with as many disks as possible and with your transaction log (pg_xlog) on a separate disk ( or stripe ) all by itself. RAID 5 is not a very good option for databases unless you have more than 6 disks in your volume. With newer versions of PostgreSQL you can also use the tablespaces option to put different tables, databases, and indexes on different disks to help optimize performance. Such as putting your often used tables on a fast SCSI disk and the less used ones slower IDE or SATA drives.
  • CPUs — The more CPUs the better, however if your database does not use many complex functions your money is best spent on more RAM or a better disk subsystem.

In general the more RAM and disk spindles you have in your system the better it will perform. This is because with the extra RAM you will access your disks less. And the extra spindles help spread the reads and writes over multiple disks to increase throughput and to reduce drive head congestion.

edit:

Kolla film
det där beror ju på vilken typ av material du tänker spela upp: antagligen ok för dvd och vanliga divx/xvid...men långt ifrån ok för HD material.

 

kan ju skilja sig lite från spelare till spelar men i stort sätt är kraven rätt lika, där några krav på 2 spelare.

http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1189528459257

http://www.cyberlink.com/multi/products/main_1.html〈=ENU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det inte blir jättemkt dyrare att välja 4 GB ram ist för 2 GB? Isf lätt värt det?
och jag har hört att 2 eller 4 gb ram i en maskin med Vista inte har någon betydelse...för att Vista inte klarar av att hantera mer internminne än 2 gb ändå. Förmodligen har jag hört eller uppfattat det fel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag har hört att 2 eller gb ram i en maskin med Vista inte har någon betydelse...för att Vista inte klarar av att hantera mer internminne än 2 gb ändå. Förmodligen har jag hört eller uppfattat det fel.

 

Hmm jag har hört nåt liknande, men en sa att det var 4 GB som var max, en annan sa att det var 4 GB som var max för en version och en annan version inte hade nåt tak. Vad gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 32-bitars Vista (och alla andra operativsystem på 32 bitar, tror jag) ligger maxutnyttjandet på nånstans 3.2-3.5 gig.

Typ, beroende på hur mycket ens chipset, ljudkort, nätverkskort, grafikkort osv reserverar...

 

Memory Limits for Windows Releases

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

 

Pushing the Limits of Windows: Physical Memory

http://blogs.technet.com/markrussinovich/archive/2008/07/21/3092070.aspx

 

ingen som minns dos tiden? då laddade man drivrutiner manuellt i högre minnesområden med loadhi i autoexec.bat. Så man ens skulle få minne nog att starta spelet, då var varje kb viktig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 32-bitars Vista (och alla andra operativsystem på 32 bitar, tror jag) ligger maxutnyttjandet på nånstans 3.2-3.5 gig.

 

Yep. Du behöver 64-bitar för att ha mer än 3.35 GB RAM eller så. Du kan fysiskt ha mer RAM, men det kommer inte utnyttjas i ett 32-bitars OS.

 

@ Cyntax

och jag har hört att 2 eller 4 gb ram i en maskin med Vista inte har någon betydelse...för att Vista inte klarar av att hantera mer internminne än 2 gb ändå. Förmodligen har jag hört eller uppfattat det fel.

 

Det är jetefel. Men det har redan förklarats. Tror däremot inte det blir någon jätteskillnad mellan 2 GB och 4 GB RAM i de flesta fallen men så fort du får slut på minne och börjar använda hårddisken så segar datorn ner rejält. Prisskillnaden ska vara rätt minimal (~500 kr?).

 

Men anyway, om vi tittar på OPs dator så är väl mitt eget tyckande att 2 eller 4 GB RAM inte gör någon som helst skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ, beroende på hur mycket ens chipset, ljudkort, nätverkskort, grafikkort osv reserverar...

 

Memory Limits for Windows Releases

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

 

Pushing the Limits of Windows: Physical Memory

http://blogs.technet.com/markrussinovich/archive/2008/07/21/3092070.aspx

 

ingen som minns dos tiden? då laddade man drivrutiner manuellt i högre minnesområden med loadhi i autoexec.bat. Så man ens skulle få minne nog att starta spelet, då var varje kb viktig :)

 

Ah yes. Lycka var när man upptäckte att man inte behövde ladda ljuddrivarna då spelet kunde köra eftersom default IRQ fungerade ändå. Sparade massive 10k minne. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagläget finns väl ingen orsak att inte använda 64-bit OS, iaf om man ska köpa nytt? (jag är dock ett undantag trots flera 64bit system :))

 

Vad jag kan tänka på är:

Om man inte har väldigt gammal hårdvara/mjukvara som man absolut ska plugga in/installera(köper man nytt lär det förhoppningsvis vara 64-bit hårdvara?)

64bit OS stöder 32bit, men 32-bit program kan innehålla16-bit kodsnuttar, det är dom som inte fungerar i 64bit OS.(Liksom 32bitOS stöder 16bits program, men dom kan innehålla 8-bits kod)

 

Men i dagläget borde väl det mesta vara fixat? Kan ju finnas nåt undantag dock...med gamla saker som inte längre har nån support

 

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/compare-editions/64-bit.aspx

If you want to be sure that your PC will be able to take advantage of increased memory and new hardware and software in the years ahead, a 64-bit PC is a good choice. If you run a lot of programs at once and switch back and forth between them often, a 64-bit PC can give you a more seamless, instantaneous response. And the more memory you have in your PC, the more programs you can run smoothly and simultaneously. If you only run one or two programs at the same time, a 32-bit PC is a fine choice.

 

if cost is a key concern and you're mostly interested in running a couple programs, or if you have older hardware and software that isn't supported by a 64-bit PC, then a 32-bit PC is a good choice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte direkt koll, men för att 64-bitars hårdvaran är dyrare?

 

Nej. Allt du köper idag är 64-bitars ungefär.

 

Dual-Core = 64 bitars.

 

Men i dagläget borde väl det mesta vara fixat? Kan ju finnas nåt undantag dock...med gamla saker som inte längre har nån support

 

Har då aldrig stött på något av detta. Har hört om det, men de handlar om udda avarter till program. 99% av alla 32-bitars program går alldeles utmärkt att köra under ett 64-bitars OS.

 

Medans jag ändå är inne och skriver så kan jag passa på att nämna att Vista 64-bitars är ett äkta OS medans "XP 64-bitars" inte är byggt för 64-bitars från grunden och mer är en omarbetning av vanliga XP och allmänt inte så effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...