Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kanske någon vill hjälpa mig med en sak?

Jag hittade denna text:

"Det är det enklaste sättet att göra relativt säkra estimeringar över våra chancer att vinna en hand. Genom att multiplicera våra outs med två får vi oddsen att förbättra vår hand på nästa runda, och genom att multiplicera antalet outs med fyra får vi chancen att vår hand förbättras på river. Ifall vi har ett öppet stegdrag så har vi 16% chans att få stege på turn, och 32% chans att få stege efter river. Med ett färgdrag så är procenten något högre (18% på turn, 36% på river)"

Min kommentar: Så min chans är 16 % men hur skriver 16 % i formatet X:1? så att jag kan räkna ut hur stort odds 16 % är? Är det 100 dividerat med 16 som är 6,25? - dvs 6.25 är mina odds?

Tack

Tack

Postad

Om sannolikheten för något är 16% så inträffar händelsen 4 gånger av 25, (eftersom 16/100 = 4/25).

Alltså har vi 25 olika utfall varav 4 är gynnsamma. Det betyder att vi har 25 - 4 = 21 utfall som inte är gynnsamma.

Vårt odds är då 4:21.

Oddset är ungefär samma som 1:5 (dela med 4 på båda sidor av kolonet).

Mer utförlig förklaring finns tex här http://www.absolutpoker.se/sannochodds.html

Postad
Genom att multiplicera våra outs med två får vi oddsen att förbättra vår hand på nästa runda,

Detta är fel. Det ska inte stå ODDS där.

Låt säga att ditt stegdrag har 8 outs. 8x2=16 och detta syftar på procentchansen, alltså har du ca 16% chans att förbättra till nästa runda.

Det är en grov avrundning och anledningen är att det är ungefär 50 kort i en kortlek. Om det var 100 kort så skulle du ha 8/100 dvs 8% chans, och eftersom det är hälften av 100 så blir din chans dubbelt så stor.

Nu är det inte 50kort kvar, men när du sett floppen och dina egna kort är det 47 kort kvar i leken som du inte sett, så sannolikheten är lite större än så.

Men det är en okej approximering.

Edit: angående oddsen.

När du räknat fram till 6,25 så ska du "dra av" 1. Då får du 5,25 alltså har du odds på 5,25-1 vilket motsvarar 16% sannolikhet.

För varje gång du träffar kommer du att missa 5,25 gånger.