Gå till innehåll

Allt om hundar!


brut

Recommended Posts

För det första så har jag inte slagit min pudel på mer än 1 år antagligen 2. Han är jättelycklig och det är det viktigaste. Han har lärt sig vad som är viktigt och hur han ska bete sig. Detta får du nog tyvärr helt enkelt köpa (du kan komma hit och titta om du vill. Skicka i så fall ett PM)

1) Vad är det för skit du pratar om. Immiterar flockbeteende? Är du verkligen så sjuk som det låter. Vad fan ska det ge? Vad vill du komma med tikarnas beteende mot valparna? Valpen vet att tiken kommer tvinga den att lyda. Valpen förstår signalerna. Och hot och våld finns däri. Det är inte svenska språket som kommunikationerna sker.

2) Självklart är det inte konstigt att jag hamnar i situationen men det är ingen fråga om frekvens utan enbart ett konstaterande av hur föräldrar beter sig.

3) Som jag säger i 1 så slår jag sällan hunden. Han är perfekt och mår bra. Låter väl lite konstigt i dina öron kan jag tro. Hur kan du bara komma och påstå att min hund skulle må dåligt ? Exakt varför? Du har ju inte ens träffat.

den. Du kan ju komma och hälsa på och se själv att den mår bra,.

Ja har sedan så säger du att jag inte ska slå hunden för att det är det starkast vapen jag har?? Det har för det första inte ett skit med hur starkt vapnet är om det är rätt att använd det. Sedan så är det bara hos folk som inte kan hundar (du?) som det användes upprepade gånger utan att det har effekt. Så att du undviker att bestraffa hundar, ja att du undviker att försöka fostra dem över huvud taget tror jag är det mest djurvänliga som du kan göra

Mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För det första så har jag inte slagit min pudel på mer än 1 år antagligen 2. Han är jättelycklig och det är det viktigaste. Han har lärt sig vad som är viktigt och hur han ska bete sig. Detta får du nog tyvärr helt enkelt köpa (du kan komma hit och titta om du vill. Skicka i så fall ett PM)

1) Vad är det för skit du pratar om. Immiterar flockbeteende? Är du verkligen så sjuk som det låter. Vad fan ska det ge? Vad vill du komma med tikarnas beteende mot valparna? Valpen vet att tiken kommer tvinga den att lyda. Valpen förstår signalerna. Och hot och våld finns däri. Det är inte svenska språket som kommunikationerna sker.

 

Nej, den effektivaste kommunikationen sker genom kroppsspråk och kommando. Slag är inte en del däri. Vad det ska ge? Det ska ge att det blir lättare för hunden att förstå vad du vill att den ska göra och snabbare ta in informationen. Desto snabbare den lär sig desto mindre är risken att sådana som du slår den.

För etthundrafemtionde gången. Det är helt vanlig betingning man sysslar med när man dresserar hundar. Hur tror du att betingning fungerar?

1. "Om jag inte sitter nu så får jag ett slag"

2. "Om jag sitter nu får jag en godisbit"

 

Vilket av alternativen tror du att hunden mår bäst av?

 

2) Självklart är det inte konstigt att jag hamnar i situationen men det är ingen fråga om frekvens utan enbart ett konstaterande av hur föräldrar beter sig.

 

Jag har aldrig ifrågasatt hur föräldrar beter sig. Det jag ifrågasätter är relevansen det har i den här diskussionen. Man kan tvinga barn med milt våld att få sina öron undersökta. Jag ger min hund flertalet kommando varje dag. Låter du ditt barn bli undersökt av läkare flera gånger om dagen?

Jag kan också hålla fast min hund eller tvinga den till saker när vi är på veterinärbesök. Poängen är att det inte är vardagsrutin.

 

3) Som jag säger i 1 så slår jag sällan hunden. Han är perfekt och mår bra. Låter väl lite konstigt i dina öron kan jag tro. Hur kan du bara komma och påstå att min hund skulle må dåligt ? Exakt varför? Du har ju inte ens träffat.den. Du kan ju komma och hälsa på och se själv att den mår bra,.

 

Jag har inte sagt att din hund mår dåligt. Jag säger bara att den skulle må bättre om du slutade att slå den.

 

Ja har sedan så säger du att jag inte ska slå hunden för att det är det starkast vapen jag har?? Det har för det första inte ett skit med hur starkt vapnet är om det är rätt att använd det. Sedan så är det bara hos folk som inte kan hundar (du?) som det användes upprepade gånger utan att det har effekt. Så att du undviker att bestraffa hundar, ja att du undviker att försöka fostra dem över huvud taget tror jag är det mest djurvänliga som du kan göra

Mvh Brut

 

Min hund fungerar bra och jag har aldrig någonsin slagit den. Jag har alltså lyckats uppfostra min hund utan slag, du har uppfostrat din genom att slå den. Vem kan hundar bäst undrade du? Ja, det kan man ju fråga sig...

Jag undviker definitivt inte att fostra min hund. Jag lär den vad som är rätt - jag slår den inte så fort den gör fel.

 

Du ser verkligen inte skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar vilka experter vi har här...ha ha. Ibland skäms man över vissa uttalanden, utan att själv vara inblandad.:shock:

 

"Fysisk bestraffning" är det mest korkade du kan göra mot en hund.

Om du själv har pondusen att fungera som flockledare, behöver du inte röra hunden överhuvudtaget. Dina gester sänker hunden och får honom/henne att må bra, eftersom hackordningen är klar. Hunden behöver inte försöka klättra i hierarkin inom flocken. Allt är klart redan.

 

Innan man ens skaffar hund borde man läsa på lite hur flockdjur beter sig.

 

När det kommer till motion...

Vallhundar, som t.ex. Schäfer, behöver ca 1 mil kutande per dag för att må bra. Det innebär en halvmil knallande för hundägaren, ifall hunden är lös.

Det är här det brister för 90% av hundägarna.

 

Det gör ont i mig att se folk i stan skaffa sig t.ex. en Bordercollie, bara för att de är kloka. En kvart om dagen för att skita på trottoaren är rent djurplågeri för den typen av hund.

 

Värre är dock det nya modet att skaffa en liten skithund, för att ha som modepryl tillsammans med handväskan från Gucci.

 

Om man får för sig att skaffa en hund, ska man fanimej ta reda på hur rasen fungerar och vilka krav som ställs på dig själv som ägare av just den rasen.

Faan, nu blev jag förbannad....:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Possitiv betingning är bra men negativ är mycket viktigare. Ett elstängsel som exempel gör att ett djur stannar i hagen. Djuret kanske också IBLAND vill vara i hagen om man står där och matar det.

Om hunden inte kommer när man ropar så ska det vara för den som om att ex gå in i en brasa eller gå utför ett berg. Hunden ska inte ha någon möjlighet att välja. Inkallningsproceduren blir jobbig. Ser ofta ägare som står och ropar ex då hunden springer fram och vill hälsa. Hunden kommer till slut och får sitt godis men den har hunnit hälsa(gjort felet). Det ska räcka med ett kom eller hit och då ska hunden direkt komma. Annars ska den veta att det blir jätteotrevligt. Ex det finns bilar och man vet att det blir jätteotrevligt om man går in i dem.

Det är möjligt att det går om man arbetar väldigt mycket med belöningar att få hundar lydig till 100%. Men det är lättare och enklare och bättre att koppla ihop fel beteende med något otäckt.

Som ex så ville vår hund leka med hästarna, han har fått några sparkar och bett. Och nu vet han precis hur han ska göra. Och han tycker om att vara med när vi rider ut. Det hade inte gått att stå med godis och ropa in hunden. Dels så tar det ju en jätte lång tid och dels så kan man ändå inte riktigt lita på att hunden gör rätt till 100 % eftersom han har ett val.

Nu går vår hund inte in i hagen på grund av att den har fått några stötar av elstängslet. Perfekt. Till 100% pålitlig.

Den lilla hunden har inte lärt sig detta ännu och risken att han kommer att bli ihjältrampad av hästarna finns. Man får hoppas att han inte hinner skada sig innan han lärt sig.

Man måste lära hunden(liksom människor) att i vissa situationer finns inget val. Och detta gör man såklart för hundens bästa. Därimot att hålla på att skapa beteende hos djuret som inte har någon funktion ex sitt, ligg, vacker tass, snurra runt, gå på bakbenen, krypa osv ska man inte använda bestraffning till. Utan om man absulut vill att hunden ska kunna ligga så tycker jag att hunden kan få välja själv och att den kan få belöning om den gör rätt. Om hunden har att välja medan att ligga och slappa i ett hörn eller ha kontakt med ägaren och lyda så det isig oftast tillräckligt som belöning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den effektivaste kommunikationen sker genom kroppsspråk och kommando. Slag är inte en del däri. Vad det ska ge? Det ska ge att det blir lättare för hunden att förstå vad du vill att den ska göra och snabbare ta in informationen. Desto snabbare den lär sig desto mindre är risken att sådana som du slår den.

För etthundrafemtionde gången. Det är helt vanlig betingning man sysslar med när man dresserar hundar. Hur tror du att betingning fungerar?

1. "Om jag inte sitter nu så får jag ett slag"

2. "Om jag sitter nu får jag en godisbit"

 

Vilket av alternativen tror du att hunden mår bäst av?

Mycket bättre av 1. Men nu är det ju inte så viktigt att hunden kan sitta på befallning så där kan man acceptera att hunden har en egen vilja.

 

 

 

Jag har aldrig ifrågasatt hur föräldrar beter sig. Det jag ifrågasätter är relevansen det har i den här diskussionen. Man kan tvinga barn med milt våld att få sina öron undersökta. Jag ger min hund flertalet kommando varje dag. Låter du ditt barn bli undersökt av läkare flera gånger om dagen?

Jag kan också hålla fast min hund eller tvinga den till saker när vi är på veterinärbesök. Poängen är att det inte är vardagsrutin.

Tycker du att det är kul att ägna stor del av dagan att ropa och locka hunden med godis så visst. Ett eller 2 st Nej om dagen till hunden är mycket enkelt och mer effektivt

 

 

 

Jag har inte sagt att din hund mår dåligt. Jag säger bara att den skulle må bättre om du slutade att slå den.

Slå och slå vi kan kalla det för att hunden ska känna obehag om den gör fel. Det är jätteviktigt att hunden förstår kopplingen. Annars får man absolut inte göra fysisk korregering

 

 

 

Min hund fungerar bra och jag har aldrig någonsin slagit den. Jag har alltså lyckats uppfostra min hund utan slag, du har uppfostrat din genom att slå den. Vem kan hundar bäst undrade du? Ja, det kan man ju fråga sig...

Jag undviker definitivt inte att fostra min hund. Jag lär den vad som är rätt - jag slår den inte så fort den gör fel.

Tror inte på dig faktiskt. Har svårt att tänka mig att dina metoder fungerar och dessutom verkar det vara tidskrävande för digDu ser verkligen inte skillnaden?

mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar vilka experter vi har här...ha ha. Ibland skäms man över vissa uttalanden, utan att själv vara inblandad.:shock:

 

"Fysisk bestraffning" är det mest korkade du kan göra mot en hund.

Om du själv har pondusen att fungera som flockledare, behöver du inte röra hunden överhuvudtaget. Dina gester sänker hunden och får honom/henne att må bra, eftersom hackordningen är klar. Hunden behöver inte försöka klättra i hierarkin inom flocken. Allt är klart redan.

Onödig fysisk bestraffning är helt värdelöst, elakt ondskefullt självklart. Vissa saker kan man dock inte acceptera hos en hund om driften för hunden att göra detta ex springa efter rådjur springa och hälsa på människor och andra hundar som den möter. Man får ju själv välja vad man ska kräva av hunden. Själv så har jag väldigt låga krav på honom(han kan ju allt ändå eftersom han är lättlärd krypa ligga gå på bakbenen, spela död, tass, vänta mm mm) men han ska kunna hit och nej. Och jag behöver sällan använda dessa kommandonon heller. Mina krav på hunden är för hundens egen skull och andra människor. Om hunden ska stå och tänka och välja om den ska lyda mår den inte bra och dessutom så får den inte gå lös i så fall och det mår den inte heller bra av.

Och sedan vad är våld? Ex om man klipper naglarna på hunden så kan det vara mer obehagligt än ett slag för hunden. Och dessutom förstår den inte själv varför man klipper dem. Så ett visst mått av för hunden omotiverad bestrafning klarar den utan att ta skada.

 

Innan man ens skaffar hund borde man läsa på lite hur flockdjur beter sig.

Flockdjur. Har en Hästflock och där kan jag garrantera dig att det blir livsfarligt om du daltar för mycket med dem och använder matning på fel sätt till dem. De blir nafsiga och kommer att gå på dig. 600 kg (djurmuskler är inte att leka med), Hästen får inte bestämma, det måste man vara stenhård på, visst kan man ge friheter till den men man måste hela tiden vara vaksam på den och arbeta med att styra den om den börjar att visa fel beteende.. Hästarna själva använder enbart bestraffning i sitt sociala spel. Den häst som kan flytta en annan har högst rang. Därför är det viktigt att människan flyttar på dem ofta och arbetar med lydnad, dominans.

När det gäller hästar så är det 3 steg. Om en häst vill flytta på en annan så tittar den på ett speciellt sätt om inte det hjälper så drar den öronen bakåt och närmar sig den andra hästen med huvudet ev nafsar den till. Om inte hästen då har flyttat sig så kommer till 100% an blixtsnabb spark. Hjälper inte det(hjälper i stort sett alltid) så blir det bråk

Jämför du arbetet som krävs med hästar så är det jobb man behöver lägga ned på hundar väldigt lite. .

 

När det kommer till motion...

Vallhundar, som t.ex. Schäfer, behöver ca 1 mil kutande per dag för att må bra. Det innebär en halvmil knallande för hundägaren, ifall hunden är lös.

Det är här det brister för 90% av hundägarna.JAvisst vad är värst att klippa naglarna på hunden eller att inte gå ut med den tillräckligt, vad mår den sämst av? Tror att jag nästan har omvänt problem med pudeln. Han är nog ute för mycket och springer ofta kanske ca 5 mil i skogen per dag.

 

Det gör ont i mig att se folk i stan skaffa sig t.ex. en Bordercollie, bara för att de är kloka. En kvart om dagen för att skita på trottoaren är rent djurplågeri för den typen av hund.

 

Värre är dock det nya modet att skaffa en liten skithund, för att ha som modepryl tillsammans med handväskan från Gucci.

 

Om man får för sig att skaffa en hund, ska man fanimej ta reda på hur rasen fungerar och vilka krav som ställs på dig själv som ägare av just den rasen.Viktigt att inte konstra till det för mycket, egentligen är det ganska enkelt att ha hund. Folk skapar problem åt dem själva. Ex håller på med olika vitaminer och springer till vetrinären utan att hunden är sjuk och håller på med helt onödig dressyr och ställer massa löjliga krav på hunden. Sedan så förstår inte många att hunden är ett djur utan tror att den tänker som en människa i ord.

Faan, nu blev jag förbannad....:cry:

 

mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag hade ibörjan om gnällighet och beroende av människor hos hundar. Om vissa raser har problem med detta? Eller om det rättas till om hunden får ett bra liv. Ex Jennez hade du en rottis? Är den gnällig och rädd av sig och väldigtberoende av dig, gnäller och så när du lämnar den?

Vi tog hand om en 2 årig rottis tik i en vecka när husse och matte reste bort. DEnna hund var väldigt beroende av människor och föreföll lite otrygg, Ville följa efter hela tiden och ligga nära. Pep ganska mycket också och pudeln vart lite trött på den då och då och markerade så att hunden låg och gnällde i ett hörn.

Kan tänka mig att detta till viss del berodde på att hundens ägare var borta.

Vi får som sagt se hur min hund utvecklas. Mamman till hunden var kanske något reserverad men helhetsintrycket av föräldrarna var bra. Och som sagt denna valp var den som verkade tuffast i flocken 10 valpar! KOm direkt fram och hälsade och lekte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud Brut, det är fan nästan bud på att lämna in en anmälan mot dig.

 

Självfallet så står man inte och ger godis till hunden så fort den kommer på inkallning. Man använder det under träning. Inkallningsbiten är dessutom ett perfekt exempel. Det är bevisat att hundar hellre kommer på inkallning om den har något positivt att vänta sig. Det är därför man ska kalla in den med glad röst och aldrig bestraffa en hund som inte kommit direkt. För, surprise, surprise - om hunden sticker och vet om att den blir bestraffad när den kommer tillbaka gör vad då? Inte fan springer han raka vägen till husse. Ganska logiskt va?

 

Belöning i form av godis använder man alltså för att träna in olika kommandon. När hunden kan kommandona så räcker det med att klappa hunden eller säga "bra" som positiv förstärkning.

 

Och nej, såvitt jag vet är det inte så att vissa raser är mer beroende av människor eller gnäller mer. Enda gången min hund gnäller är om han är dålig i magen och håller på att skita på sig.

 

Allvarligt talat Brut, du startar den här tråden och ber om råd. Du berättar om dina metoder och blir totalt sågad av flertalet användare som dessutom är hundägare. Flera av oss med krävande raser som rottweiler och schäfer. Tror du verkligen att det är alla vi som har fel och du som har rätt?

Om du nu inte vill gå någon kurs så köp åtminsotne några böcker om hur man handhar hundar. Gärna någon om clickerträning också då jag tror att det kan vara bra för valpen.

 

Och visst, vissa saker får hundar helt enkelt lära sig själva "the hard way", exempelvis hur man umgås med andra hundar, att man inte ska springa in i elstängsel osv. Kommandon och daglig lydnad är dock någonting så det är väldigt viktigt att förstärka positivt. Hunden ska göra som ägaren vill för att den vill göra det och inte för att den är rädd för att göra något annat. Hur kan du inte tycka att det är en bättre väg att gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte mässa mer här. Jennez har redan sagt det som behöver sägas.

Jag vill bara påpeka det faktum att det inte går att jämföra hästar och hundar, när det gäller flockbeteende.

Hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur. Det finns diametrala skillnader i beteende mellan dessa grupper.

 

Kom att tänka på en kul grej, apropå clickerträning...ha ha. Grannkärringen frågade min kärring i somras ifall jag höll på med clickerträning på hunden, när jag i själva verket sprättade ölburkar på verandan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: Man tränar inte in en massa kommando för att hunden eller ägaren har en jävla massa praktisk nytta av dem utan för att aktivera hunden. Att motionera jyckens hjärna kanske man kan kalla det. Det behöver inte vara en massa kommandon, det kan vara andra arbetsuppgifter som sökning, spårning, hinderbanor, öppna olika behållare osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en kul grej, apropå clickerträning...ha ha. Grannkärringen frågade min kärring i somras ifall jag höll på med clickerträning på hunden, när jag i själva verket sprättade ölburkar på verandan...

 

Apropå clickerträning (just for the record) så tror jag inte att det är guds gåva till hundträningen. Det är snarare ett hjälpmedel - hundträningen blir enklare och betinget blir tydligare för både ägare och hund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud Brut, det är fan nästan bud på att lämna in en anmälan mot dig.

 

Självfallet så står man inte och ger godis till hunden så fort den kommer på inkallning. Man använder det under träning. (I teorin kanske men i praktiken står du där som alla andra fån och är frustrerad och litar inte helt på din hund skulle jag tro.Varför arbeta så mycket när ett enkelt hit löser alla problem i 100% av fallen.Varför arbeta så hårt med så dåligt resultat? Det är synd om hunden när den inte lyder och behöver gå i koppel)Inkallningsbiten är dessutom ett perfekt exempel. Det är bevisat(Ja kanske det men det har inte med saken att göra. Det som är viktigt är att den kommer till 100% märk väl att det är främst för hundens egen skull den ska komma) att hundar hellre kommer på inkallning om den har något positivt att vänta sig. Det är därför man ska kalla in den med glad röst och aldrig bestraffa en hund som inte kommit direkt. Det är självklart. Straffet måste komma direkt när hunden felar(man kan ex kasta kopplet på den om den ska gå fot men inte lyder) annars förstår den inte. Det är ju helt sjukt att straffa den när den väl kommer, gör rätt. Slaget ska iprincip komma när tänderna sitter i köttet. För, surprise, surprise - om hunden sticker(Den går inte in i en brasa, den går inte in i elstängsel den går inte ner i ett stup, den leker inte med hästarna hur svårt är dig för dig att förstå att det är lätt att få den att inte sticka också? och vet om att den blir bestraffad när den kommer tillbaka gör vad då? Inte fan springer han raka vägen till husse.Det är helt fel att bestraffa den när den kommer tillbaka. Har aldrig förespråkat det. Du verkar ju helt borta om du tror att jag tycker att man ska bestraffa när han gör rätt (kommer). Om man ska straffa så är det när han har figrarna i kakburken. Annars så förstår han inte och blir osäker. Ganska logiskt va?nska logiskt va.Belöning i form av godis använder man alltså för att träna in olika kommandon.Helt fel. Hunden förstår jätte mycket det är dess vilja att underkasta sig man tränar om du inte har en CP-skadad hund så förstår den. När hunden kan kommandona så räcker det med att klappa hunden eller säga "bra" som positiv förstärkning

Visst är det bra och hunden gör oftast som man vill men inte alltid vilket man vill när man ropar hit. Är det tillräcklig belöning att få jaga eller springa till en löptik så kommer den inte. Vet den därimot att den går in i en brasa så kommer den alltid att komma. Och om du inte har sådan kontroll över din hund(vilket du inte har om du gör som du säger) så ska du ha den kopplad, och det blir lite synd om den pga ditt beteende.

 

Och nej, såvitt jag vet är det inte så att vissa raser är mer beroende av människor eller gnäller mer. Enda gången min hund gnäller är om han är dålig i magen och håller på att skita på sig.Ja det var detta jag startade tråden för bland annat. Jag vet redan hur du tror att du ska få din hund lydig. Och det var ju interessant att höra. Och allt det du säger vet jag redan men det är en del som du inte förstår, eller om du bara är en knäppskalle i största allmänhet kan jag ju inte avgöra. Ska vi nu återgå till det som är interessant så tror jag att ex terrier oxh schnauser, även pudel av vad jag har sett är betydligt tuffare och självständigare hundar än ex rottwailers och dobermann. Antagligen är schäfern lika.

 

Allvarligt talat Brut, du startar den här tråden och ber om råd. Du berättar om dina metoder och blir totalt sågad av flertalet användare som dessutom är hundägare. Flera av oss med krävande raser som rottweiler och schäfer. Tror du verkligen att det är alla vi som har fel och du som har rätt?

Om du nu inte vill gå någon kurs så köp åtminsotne några böcker om hur man handhar hundar. Gärna någon om clickerträning också då jag tror att det kan vara bra för valpen.

 

Och visst, vissa saker får hundar helt enkelt lära sig själva "the hard way", exempelvis hur man umgås med andra hundar, att man inte ska springa in i elstängsel osv. Kommandon och daglig lydnad är dock någonting så det är väldigt viktigt att förstärka positivt. Hunden ska göra som ägaren vill för att den vill göra det och inte för att den är rädd för att göra något annat. Hur kan du inte tycka att det är en bättre väg att gå?

mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: Man tränar inte in en massa kommando för att hunden eller ägaren har en jävla massa praktisk nytta av dem utan för att aktivera hunden. Att motionera jyckens hjärna kanske man kan kalla det. Det behöver inte vara en massa kommandon, det kan vara andra arbetsuppgifter som sökning, spårning, hinderbanor, öppna olika behållare osv.

Detta är övervärderat, om hunden är fri så kan den själv hitta sätt att aktivera sig optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "jag kan också hålla fast min hund när jag är på veterinärbesök och tvinga den till saker. Poängen är att det inte är vardagsrutin"

Fattar du hur jävla sinnessjukt det här är.

För det första så är det du som håller på med din "vardagsrutin"(och fostrar sönder både dig och hunden. Ska du inte hinna med annat också?) och lockar på din hund, ger den godis och ändå kommer den att göra som den vill om lockelsen är tillräckligt stark(och det är just vid de tillfällena han "gör bort sig"). Min hund som lärt sig " den hårda vägen gör inte det"

Jag antar att din hund är sjuk eftersom det låter som om du går på veterinärbesök ofta. Beklagar detta. Och är han nu frisk så är det ännu värre att du plågar honom i onödan då han inte har hos vetrinären att göra right? Ett straff ska ha ett syfte. Att du rutinmässigt håller i honom utan anledning menar jag inte är särskilt bra. (eller så beklagar jag att han är sjuk. Statistiskt sett så är han frisk trotts allt och du är en djurplågare)

Vidare:

När du skriver att ok vissa saker får de lära sig den hårda vägen så låter det ju som att du talar imot dig själv och erkänner att den hårda vägen är mer effektiv och att det är något som du accepterar i vissa fall?. Då undrar jag varför du i så fall inte väljer den hårda vägen på saker som är viktigt med din hund ex att han alltid kommer eller respekterar ett nej. Så att han kan ex gå lös?(eller kanske du skiter i att hunden påverkar människor på ett negativt sätt. Kanske är hunden viktigare än andra människor?)

Är det på grund av ondska eller är det något annat? Kanske att du har förmänskligat hunden och inte riktigt kan förstå hur han tänker och tror att han tänker i ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat brut. Du är ju så långt ute och cyklar att det inte finns. Tror du att jag har hittat på allt det här själv? Vi är flertalet postare som inte håller med dig och inte en jävel har kommit till ditt försvar. Vem tror du har fel? För övrigt är det ju enkelt (jag vet, du vägrar) att fortbilda sig lite själv. Läs lite böcker osv. De kommer allihop att bekräfta det jag säger om de är skrivna de senaste tio åren.

 

Det handlar om ledarskap och befästa sin roll som flockledare. Man kan mycket väl göra detta med våld men då får du också en rädd och i slutändan farlig hund.

En hund som inte utsätts för våld och vet sin plats i flocken lyder varje gång. Man står inte alls där "som ett fån med en godisbit i handen". Det är dina gissningar och de är felaktiga. Återigen, jag har flertalet kunniga skribenter och tränare bakom mig i detta.

 

Jag googlade nyss också och det är väl bara att börja läsa. Antalet länkar som bekräftar det jag säger så överväldigande många att jag inte ens behöver kopiera in en enda här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "jag kan också hålla fast min hund när jag är på veterinärbesök och tvinga den till saker. Poängen är att det inte är vardagsrutin"

Fattar du hur jävla sinnessjukt det här är.

För det första så är det du som håller på med din "vardagsrutin"(och fostrar sönder både dig och hunden. Ska du inte hinna med annat också?) och lockar på din hund, ger den godis och ändå kommer den att göra som den vill om lockelsen är tillräckligt stark(och det är just vid de tillfällena han "gör bort sig"). Min hund som lärt sig " den hårda vägen gör inte det"

Jag antar att din hund är sjuk eftersom det låter som om du går på veterinärbesök ofta. Beklagar detta. Och är han nu frisk så är det ännu värre att du plågar honom i onödan då han inte har hos vetrinären att göra right? Ett straff ska ha ett syfte. Att du rutinmässigt håller i honom utan anledning menar jag inte är särskilt bra.

 

Oj, du är ju ett troll på riktigt. På vilket sätt låter det som att jag är hos veterinären ofta med min hund? Det var ju en otroligt märklig slutsats måste jag säga.

Jag håller inte fast honom rutinmässigt. Var får du det ifrån? Du är ju faktiskt helt från vettet.

 

Var vänlig citera mig och backa upp dina påståenden.

 

Och angående "den hårda vägen" så är all interaktion där hunden agerar på eget initiativ naturlig (om hunden i övrigt är frisk alltså). Det gäller alltså om den agerar med andra hundar i flock eller på egen hand och inte har fått kommando om att göra något annat.

 

Vidare:

När du skriver att ok vissa saker får de lära sig den hårda vägen så låter det ju som att du talar imot dig själv och erkänner att den hårda vägen är mer effektiv och att det är något som du accepterar i vissa fall?. Då undrar jag varför du i så fall inte väljer den hårda vägen på saker som är viktigt med din hund ex att han alltid kommer eller respekterar ett nej. Så att han kan ex gå lös?(eller kanske du skiter i att hunden påverkar människor på ett negativt sätt. Kanske är hunden viktigare än andra människor?)

Är det på grund av ondska eller är det något annat? Kanske att du har förmänskligat hunden och inte riktigt kan förstå hur han tänker och tror att han tänker i ord?

 

Jag försöker anpassa mina signaler till hunden så att han förstår, inte tvärtom. Och fortfarande är det du som misshandlar dina hundar och har fått en livrädd stackars valp om resultat. Inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr misstolkade jag ditt inlägg om "långa promenader" Jennez :cry:

Men allt du skriver är (enl min åsikt) helt rätt, trist att inte brut tar till sig något.

 

En bra länk är http://www.landins-hund-katt.se/index.html

Han kan lydnad, i hans film visar han ex hur släpper han lös en jakt hund (valp) inne bland kaninerna, säger till den att jaga, och sen ett stopp på kommando

Han släpper ut pärlhönsen framför valpen. osv osv

 

Fullständig kontroll

 

Men det kanske räcker med http://www.vovve.se där kanske du kan få dina svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du började slå den?

Btw. Om du nu anpassar dig till hur hästar beter sig i flock, varför kan du inte inse att det är det samma när det gäller hundar?

För det första så har jag inte behövt slå den utan nypt till den i nacken några gånger, bara när den felat. Sedan så finns det absolut ingen korrelation med mitt beteende mot hundar och dess gnällighet. Ex så har jag aldrig haft en sådan hund tidigare trotts att de har utsatts för mina metoder. Min nuvarande hund gnäller aldrig.

Jag vet att en viss del av hans otrygghet beror på att han lämnat sin flock och att han faktiskt är valp.

Sedan så vet jag att han är en "pratig" ras. Att rasen låter mycket och att den prtatar. Det är alltså inte alltid gnäll utan den kanske vill ner, ut, leka är uttråkad osv.

Och sedan så "anpassar jag mig" på så sätt att jag drar lärdom av vad som bevisligen fungerar på djuret i fråga om det nu gäller häst eller hund. Jag behöver inte yla, lägga mig på golvet eller klä mig i päls. Inte heller fjanta mig eller lägga ner allt för mycket tid heller. TID är något som är viktigt för övrigt. TID krävs och anstränger man sig och har tid så uppnår man mycket. Men jag väljer en metod som dels är bättre och dels är mindre tidskrävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brut skojar nog med oss,eller så är han helt enkelt bara en galning.

 

Det är som LR skriver,är du en god flockledare räcker det med en blick,mer eller mindre.

 

Du borde ,om du är seriös alltså,kolla på Ceasar Millan,the dogwhisper.

 

Men ,du är nog bara ett troll,ingen kan väl vara så blåst?:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brut skojar nog med oss,eller så är han helt enkelt bara en galning.

 

Det är som LR skriver,är du en god flockledare räcker det med en blick,mer eller mindre.

 

Du borde ,om du är seriös alltså,kolla på Ceasar Millan,the dogwhisper.

 

Men ,du är nog bara ett troll,ingen kan väl vara så blåst?:mrgreen:

 

Inte ofta jag håller med gamle Byling, men nu gör jag det.:-D

Jag förstår inte hur du orkar förklara för en blind galning, Jennez.

Själv kommer jag aldrig mer att nyttja någon sjukvård. Risken finns ju att det är Dr.Mengele själv som ska behandla mig...:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du är ju ett troll på riktigt. På vilket sätt låter det som att jag är hos veterinären ofta med min hund? (Ofta och ofta. 0 gånger är normalt om hunden är frisk. Ok en del vaccinationer kan man ge när den är valp. Men sedan ska man se att hunden är sjuk om man ska gå til veterinär)Det var ju en otroligt märklig slutsats måste jag säga.

Jag håller inte fast honom rutinmässigt.(om du i onödan går till ex veterinär och håller i honom så gör du det rutinmässigt och i onödan dessutom) Var får du det ifrån? Du är ju faktiskt helt från vettet.

 

Var vänlig citera mig och backa upp dina påståenden.

 

Och angående "den hårda vägen" så är all interaktion där hunden agerar på eget initiativ naturlig (om hunden i övrigt är frisk alltså). Det gäller alltså om den agerar med andra hundar i flock eller på egen hand och inte har fått kommando om att göra något annat.

 

 

 

Jag försöker anpassa mina signaler till hunden så att han förstår,( vad är det du vill att han ska förstå som du har problem med? Hunden förstår det som är viktigt. Att han sedan inte lyder beror på att du gör fel. Att detta blir ett problem eller en sak över huvud taget är sjukt och visar att du har stora problem med hunden) inte tvärtom. Och fortfarande är det du som misshandlar dina hundar och har fått en livrädd stackars valp om resultat.(Jasså jaha. Så det är mitt fel att han gnäller? Vad är det exakt jag har gjort då? För det första så slår jag antagligen hunden mindre än genomsnittet. Bara detta talar väl lite imot att det skulle finnas någon koppling. Sedan så har jag haft flera hundar tidigare och ingen har gnällt. Inte jag.

Sedan så vill jag gärna veta på vilket sätt jag misshandlar min hund. Att göra hunden illa i onödan (vetrinärbesök med en frisk hund) tycker jag nog inte att jag gör. OK kanske inte alltid är det perfekt. Och jag har säkert gjort några fel men absolut så har han antagligen fått både vad det gäller aga och villken annan aspekt som helst en mycket bättre uppfostran och liv än vilken genomsnittshund som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ofta jag håller med gamle Byling, men nu gör jag det.:-D

Jag förstår inte hur du orkar förklara för en blind galning, Jennez.

Själv kommer jag aldrig mer att nyttja någon sjukvård. Risken finns ju att det är Dr.Mengele själv som ska behandla mig...:shock:

Det är väl bra det om du håller dig ifrån vården om du är frisk. Så om du söker vård så är du antingen fortfarande frisk efteråt eller så om du har otur blir du sjuk. Du kanske blir röntgad och har otur att få cancer. Eller så blir du insatt på knark och klarar inte att fungera på ett produktivt sätt i samhället. Eller så blir du sjukskriven?

Därimot så om du har någon riktig sjukdom så kan jag lova dig att det är mig du hellst vill träffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...