Gå till innehåll

Omahavarians


ignat

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite seriös diskussion angående ämnet varians i PLO high...

 

Har börjat lira det och det är verkligen ett spel jag kommer att titta närmare på för att utvecklas i, men för att få en sorts resultatförberedelse skulle jag behöva lite svar :D.

 

Hur kan variansen jämföras med NLHE? Mer konkret, hur länge förväntas downswings/rushar utspela sig? Jag inser att det är svårt att kvantifiera detta, men vinnande spelare på forumet borde väl ha många grafer att kunna visa här kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Beror på din spel stil.

2.Sedan om du spelar Full ring eller Sh bord.

 

Spelar du Full ring och använder Hutchison points system så kommer du inte ha många svåra beslut efter floppen. ´Variansen kommer vara mindre.

 

Ex från igår. Har AhKdKsQs 3-bettar, blir 4-b av en "fish" som shovar vad som helst efter floppen så jag kollar.

 

Floppen är AsQc4s -> halv bet ->fi full bet ->shovar in med degen. Fi visar Ac9c8c3c. post flop 94.6% v 5.4% men donk personen drar ut med turn c och river c.

 

Sh mera varians pga att du kan inte vänta på starka händer.

 

Kanske inte det du frågade efter men på denna sätt så får du mindre varians men ...det är omaha!!! :D

 

Kan inte jämföra med NLHE har inte spelat det på 4 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag sett ett ganska stort antal highstakesomahagrafer på 2+2 som praktiskt taget varit spikraka snett uppåt. Dessa har nästan varit helt varianslösa och på nivåer PLO5K-PLO10K. Hur är det möjligt?

 

är väl fullt möjligt om man har bra tableselection och kan sitt spel. om man inte har sitt på det gröna när det kommer till valuebetta tunt och att kunna sätta folk på ranges på de nivåerna bör man nog hålla sig ifrån just plo5k+ men vissa gillar ju att ta skott och i PLO kan du vinna en stor pott på att bara hitta ett squeezeläge med random fyrkortshand i princip där du hamnade ai mot AAxx (som alla shovar in pre med).

 

är jag ute å cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag sett ett ganska stort antal highstakesomahagrafer på 2+2 som praktiskt taget varit spikraka snett uppåt. Dessa har nästan varit helt varianslösa och på nivåer PLO5K-PLO10K. Hur är det möjligt?

 

Hur stora samples har det varit då?

 

Och hur stor varians det än är inom PLO så är det väl alltid en andel som inte upplever downswings _oavsett_ hur bra dom är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl fullt möjligt om man har bra tableselection och kan sitt spel. om man inte har sitt på det gröna när det kommer till valuebetta tunt och att kunna sätta folk på ranges på de nivåerna bör man nog hålla sig ifrån just plo5k+ men vissa gillar ju att ta skott och i PLO kan du vinna en stor pott på att bara hitta ett squeezeläge med random fyrkortshand i princip där du hamnade ai mot AAxx (som alla shovar in pre med).

 

är jag ute å cyklar?

 

Ja det tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag nöjer mig med det svaret tyvärr ;-)

 

Jag tror inte att det är deras kunnande och tableselectande som är de största anledningarna till att dom har dom graferna. Om dom nu har det över större samples och det inte är alltför stora hopp mellan punkterna i grafen.

Jag påstår nog att en överväldigande majoritet av även den yppersta eliten har kraftiga svängningar inom PLO. Det är så oerhört många jämna lägen när pengarna åker in att torska x antal i rad inte är någon större avvikelse från det normala.

Graferna är nog snarare resultatet av

"Hur stor varians det än är inom PLO så är det väl alltid en andel som inte upplever downswings _oavsett_ hur bra dom är."

Fast jag har precis druckit en lättöl så lite osäker är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varians är inte skalbar. Dvs även om du har stora fluktuationer i relation till dina kortsiktiga resultat, så är de små i relation till dina långsiktiga resultat. På en graf över en stor volym kommer fluktuationerna att ta ut varandra, och grafen ser rak och fin ut. Om man zoomar in ett kortare avsnitt så kommer det med största sannolikhet att visa sig att det svänger desto mer.

 

Sen att spela "utan varians". I stort sett omöjligt. Varians är hur mkt dina resultat skiljer sig från ditt EV, i kvadratdollar räknat. Om ditt resultat inte är exakt lika med ditt EV/hand i varje enskild hand du spelar, så har du varians. Behöver jag utveckla hur sannolikt det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag sett ett ganska stort antal highstakesomahagrafer på 2+2 som praktiskt taget varit spikraka snett uppåt. Dessa har nästan varit helt varianslösa och på nivåer PLO5K-PLO10K. Hur är det möjligt?

 

Du får nog ta och läsa på vad varians är för något.

 

Förövrigt borde variansen vara högre i omaha än texas. Desto lösare spel desto högre varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mkt väl påläst om vad varians är för något. Jag kanske borde skrivit att grferna inte innehöll någon negativ varians.

 

Nej, om du varit påläst om varians hade du inte nämnt negativ varians och framstått som en tomte.

 

Mer varians i Omaha jämfört med Texas då händerna ligger närmare varande i handstyrka i Omaha. Pengarna åker in i 60/40, 55/45 och 50/50 lägen i PLO medans handstyrkeförhållandet i texas är helt annorlunda. Man är mycket större (litet antagande) favorit i texas, typ 80/20 och 70/30 lägen.

 

Poster med grafer där någon gått jättebra/dåligt är inte så representativa, varför skulle någon vilja posta en normal graf? Normal tur är rätt så ointressant att visa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försörjer mig på att spela PLO cashgames på 1/2-3/6 dollar.

 

Det värsta jag varit med om var 15 förlorade allins i rad. Då snackar vi favorit i 12 av dom.

 

Jag har varit med om 20-25 inköp ner utan att man kan göra så mycket åt det. Ska väl tillägas att det är ovanligt som fan men det händer.

 

Det är viktigt att inte tilta och kunna ha en objektiv syn på hur man spelar. Det är väldigt lätt att börja spela destruktivt när man haft oflyt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...