Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mors!

Tänkte installera Yellow Dog Linux på min PS3a, men har inget tagentbord. Tänkte gå och köpa ett, och smidigast vore ju om ett helt vanligt BT-tagentbord funkade. Alltså, är det någon som vet om ett BT-tagentbord fungerar till Linux UNDER INSTALLATIONSPROCESSEN. Jag har alltså inget annat alls att ta till vid nödfall.

Nästa fråga blir om någon vet huruvida YDL funkar med trådlöst nätverk? Har läst att det bör göra det, men har någon egen erfarenhet av det så skulle det kännas bra.

Sista frågan. Nån som vet om YDL kan hantera Java? Kan man lira poker på PS3an? :) Mest en kul grej...

/SK

Postad

Utan att veta särskilt mycket detaljer så antar jag att det är möjligt i alla fall. I stort sett allt är möjligt att få att fungera, däremot kan det vara fruktansvärt krångligt. Är ju ofta så med linux. ;-)

Och lycka till, såna där projekt brukar vara ganska roliga. :lol:

Postad

Håller på å försöker få igång wifi nu, men verkar inte lyckas så bra. Har läst massor om det på nätet, och så vitt jag förstår så borde senaste firmware i GameOS i kombination med YDL 6.1 göra att det inte ska vara några probs. Ska testa installera om en tredje gång och pula lite till, så får vi se hur det går.

Screen shots finns i mängder på youtube. Säg till om du vill se just mina screenshots, så kan jag ordna det med.

Fördelar med Linux är ju att du typ får en dator och inte bara en spelkonsol. I grundpaketet när man installerar YDL så finns bl.a. Open Office med ordbehandlare, excelliknande program mm. Dessutom kan man spela en del PC-spel, surfa på nätet med Mozilla Firefox mm.

Jag har inte provat något av detta själv, och är egentligen inte så intresserad. Mest kul å testa, när det ändå är förberett för det.

:) Spelar verkligen ingenting på min PS3a utan har den mest som mediacenter + BR-spelare. Funkar bra i vanliga GameOS, men kanske hittar man några fördelar med att köra detta i Linux istället, t.ex. stöd för fler codecs o.dyl.

/SK

Postad

Ja, du får gärna lägga upp dina screenshots. Sitter och läser lite på YDL.net nu...det verkar lite småkrångligt, är ingen barnlek direkt.

Har bara installerat Linux en gång, på datorn. Och den disten ligger fortfarande kvar och fungerar. Det är Ubuntu.

EDIT: Known Issues with GameOS 2.43, 2.49, 2.50

At this time, it is not recommended to update to GameOS 2.43, 2.49 or 2.50 as the USB drive and wifi capabilities are not functional. In addition, there is an issue with rebooting or shutting down YDL, including booting into the GameOS. As a workaround, you can use the power switch in the back of the PS3.

Nu vet inte jag vilken som är den senaste, men är inte det 2.50 eller är det 2.51?

Ditt WiFi problem kanske ligger här?

Jag har också WiFi, så vore tråkigt att börja installera om det ändå inte fungerar...

Postad
Ja, du får gärna lägga upp dina screenshots. Sitter och läser lite på YDL.net nu...det verkar lite småkrångligt, är ingen barnlek direkt.

Har bara installerat Linux en gång, på datorn. Och den disten ligger fortfarande kvar och fungerar. Det är Ubuntu.

EDIT: Known Issues with GameOS 2.43, 2.49, 2.50

At this time, it is not recommended to update to GameOS 2.43, 2.49 or 2.50 as the USB drive and wifi capabilities are not functional. In addition, there is an issue with rebooting or shutting down YDL, including booting into the GameOS. As a workaround, you can use the power switch in the back of the PS3.

Nu vet inte jag vilken som är den senaste, men är inte det 2.50 eller är det 2.51?

Ditt WiFi problem kanske ligger här?

Jag har också WiFi, så vore tråkigt att börja installera om det ändå inte fungerar...

Såvitt jag har förstått, så är det där bara ett problem för YDL 5.0 och 5.1, inte 6.x.

/SK

EDIT: Installationen är sjukt enkel btw, och du kommer inte få några problem alls. Verkligen step by step...