Gå till innehåll

Världens tightaste fold...


OJP

Recommended Posts

Fördrev tiden med att flyta med i Stars dagliga frirulle igår när följande bräda dök upp:

 

LOL-Board.jpg

 

Roligaste av allt var att killen närmast mig valde att folda när jag med min rock solid image valde att gå all in efter river. Det kallar jag tight!

 

(det finns iofs en chans att han la sig för att inte avslöja sin superhemliga frirullestrategi genom att visa vilka kort han limpar med i mellanposition)

 

Är det förresten någon av forumets mattegenier som kan redovisa sannolikheten för att den brädan ska delas ut i Holdem? Jag tror jag har koll på hur man räknar men det hade varit kul om någon orkade redovisa facit för uträkningen. Eller så kanske det kan bli dagens fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att chansen att få en royal straight flush i given i 5-korts mörkpoker är ca 1 på 640000 så torde det vara exakt samma här då det är en 5-kortshand kort och gott.

 

Pratar vi specifikt hjärter är det väl bara att dela på fyra och då ligger vi runt ca 1 på 2550000.

 

Detta är siffror tagna ur huvudet på en ren minnesbasis och jag reserverar mig för att jag kan komma ihåg fel.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förresten någon av forumets mattegenier som kan redovisa sannolikheten för att den brädan ska delas ut i Holdem? Jag tror jag har koll på hur man räknar men det hade varit kul om någon orkade redovisa facit för uträkningen. Eller så kanske det kan bli dagens fråga...

 

~ 0,00004465125% får jag det till kan tänka mig att jag är rätt nära

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att dra Ah eller Kh eller Qh eller Jh eller Th är 5/52.

 

låt oss säga att vi drar Kh, då är sannolikheten att vi drar Ah eller Qh eller Jh eller Th 4/51.

 

osv.

 

Tillslut har vi (5/52) * (4/51) * (3/50) * (2/49) * (1/48) = 1 / 2598960

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att dra Ah eller Kh eller Qh eller Jh eller Th är 5/52.

 

låt oss säga att vi drar Kh, då är sannolikheten att vi drar Ah eller Qh eller Jh eller Th 4/51.

 

osv.

 

Tillslut har vi (5/52) * (4/51) * (3/50) * (2/49) * (1/48) = 1 / 2598960

 

Ja, det var i dessa banor jag tänkte, dvs återstående specifika hjärter av återstående kort i leken. Jag kanske inte lär se den brädan på ett tag med andra ord, åtminstone i hjärter :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste också beakta att vi kan räkna bort våra 2 st hålkort efter floppen

 

5/52 * 4/51 * 3/50 * 2/47 * 1/46 = 1 / 2389010

 

Nu tänker du fel.

 

Eftersom frågeställningen är hur stor chansen är preflop så är dina hålkort ointressanta, då beräkningen baseras på de fakta som finns när beräkningen utförs. Ditt tankefel är att du räknar in förutsättningar som ändrats efter att beräkningen gjorts halvvägs in i processen.

 

Beviset för detta är ju att om du har ett av de kort som saknas för att komplettera en royal på brädan så är ju bevisligen oddsen att det ska komma 0%.

 

Annars får du ju göra en ny uträkning baserat på att det ligger 3 stycken av de kort som behövs för att det ska komma en komplett royal på brädan och du inte blockar de två kort som saknas och då blir ju uträkningen i stället 2/47 * 1/46 vilket innebär att med de förutsättningarna så är chansen 1 på 1081 att det blir en royal på brädan.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker du fel.

 

Eftersom frågeställningen är hur stor chansen är preflop så är dina hålkort ointressanta, då beräkningen baseras på de fakta som finns när beräkningen utförs. Ditt tankefel är att du räknar in förutsättningar som ändrats efter att beräkningen gjorts halvvägs in i processen.

 

Beviset för detta är ju att om du har ett av de kort som saknas för att komplettera en royal på brädan så är ju bevisligen oddsen att det ska komma 0%.

 

Annars får du ju göra en ny uträkning baserat på att det ligger 3 stycken av de kort som behövs för att det ska komma en komplett royal på brädan och du inte blockar de två kort som saknas och då blir ju uträkningen i stället 2/47 * 1/46 vilket innebär att med de förutsättningarna så är chansen 1 på 1081 att det blir en royal på brädan.

 

 

Förre[/]

 

Menas inte preflop när hålkorten delats ut? I vardagsmun är väl preflopp som i satsningsrundan pre_flop. Alltså görs uträkningen efter det att hålkorten delats ut? Jfr mot att dra 5 random kort och få en royal. Så uträkningen borde börja på 5/50 * 4/49 osv... tog bort mitt inlägg för att jag trodde tidigare postare hade postat rätt men nu har han också postat med 5/52, så jag håller fast i att vi gör uträkningen efter hålkorten delats ut.

 

Edit: vilket innebär 5/50 etc ... 1/46 = 1 / 2118760

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag tänka fel kanske, men...

 

..om man förutsätter att det är ett fullt 9-mannabord och att inget av det nödvändiga korten för att lägga ut brädan AKQJT i hjärter delats ut som hålkort, så blir väl sannolikheten 1/278256

 

Förutsatt at du ställer frågan som följer: Om 9 spelare ha blivit tilldelade 2 kort var och ingen av dem har något av Hjärter AKQJT på handen, hur stor är då chansen att Royal flush i hjärter ska komma på brädan? Så är svaret 1 på 278256

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker du fel.

 

Eftersom frågeställningen är hur stor chansen är preflop så är dina hålkort ointressanta, då beräkningen baseras på de fakta som finns när beräkningen utförs. Ditt tankefel är att du räknar in förutsättningar som ändrats efter att beräkningen gjorts halvvägs in i processen.

 

Beviset för detta är ju att om du har ett av de kort som saknas för att komplettera en royal på brädan så är ju bevisligen oddsen att det ska komma 0%.

 

Annars får du ju göra en ny uträkning baserat på att det ligger 3 stycken av de kort som behövs för att det ska komma en komplett royal på brädan och du inte blockar de två kort som saknas och då blir ju uträkningen i stället 2/47 * 1/46 vilket innebär att med de förutsättningarna så är chansen 1 på 1081 att det blir en royal på brädan.

 

 

Förre[/]

 

Menas inte preflop när hålkorten delats ut? I vardagsmun är väl preflopp som i satsningsrundan pre_flop. Alltså görs uträkningen efter det att hålkorten delats ut? Jfr mot att dra 5 random kort och få en royal. Så uträkningen borde börja på 5/50 * 4/49 osv... tog bort mitt inlägg för att jag trodde tidigare postare hade postat rätt men nu har han också postat med 5/52, så jag håller fast i att vi gör uträkningen efter hålkorten delats ut.

 

Edit: vilket innebär 5/50 etc ... 1/46 = 1 / 2118760

 

Jag skrev pre flop men menade själv pre deal så jag skrev fel helt enkelt.

 

Det som är vitalt för uträkningen är ju när i hela processen vi väljer att fråga oss hur stor chans det är att någonting ska hända eftersom förutsättningarna hela tiden förändras.

 

Så földaktligen får du ju olika svar om du frågar pre deal, pre flop eller efter floppen.

 

Om du tex inte tittar på dina hålkort så är chansen att det ska komma en royal 1 på 2 598 960

men om du titar på dom som är den helt plötsligt antingen 1 på 2 118 760 eller 0% beroende på om du har ett av de kort som behövs eller inte.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obv är Fi multitable grinder och råkade misclicka...

 

Kan ha setat ut, varit på toa eller något också.

Det var ju trots allt bara en sketen frirulle...

 

Tror inte pokerstars visar handstyrkan annat än i playmoney, vilket kan göra att en fisk får för sig att han är slagen.

 

Står en småkul grej om att folda Royal flush i en av Sklanskys böcker.

Det är ingen stor läcka i spelet eftersom den uppkommer så oerhört sällan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...