Gå till innehåll

Mike lägger ner.


MikeTime

Recommended Posts

Hemkommen från ett soligt Bråviken. God fiskelycka. Fick ihop fem hinkar med strömming vilket får väl anses godkänt för 5 timmars effektivt fiske.

Nöjdast dock med att ha räddat livet på två gamla farbröder... Vi sitter i vår båt och drar strömming när vi hör "HJÄLP! HJÄLP!". Några hundra meter bort ser vi hur en mindre plastbåt välter och en gubbe åker i vattnet. Hans kompis ligger redan i det 12-gradiga spat och viftar.

Kvickt halar vi upp ankaret och åker dit. Den äldsta av gubbarna sjunker gång på gång men lyckas sparka sig upp igen. Han får tag i snurran på vår båt och vi kan bogsera honom i land ungefär 50 meter bort. Vi åker tillbaka till nästa man och det var i sista sekunden. Han har nämligen grabbat tag i deras välta båt och lyckas tippa den över sig själv så han åker under helt och hållet. Jag är på väg att slänga av mig kläderna och hoppa i men just då dyker han upp igen och vi lyckas få ett grepp på honom och bogserar även honom i land.

Det visar sig sen att den äldsta guben är 80+ och kan inte simma. Smarta farbröder - inte simkunniga men sitter UTAN flytväst mitt ute i Bråviken i en liten ranglig plasteka med tjocka Helly-Hansentröjor.

Lite skoj var det dock när en av gubbarna säger att han har tappat plånboken och jag slänger till honom den. När vi bogserade den första till land såg jag nämligen nåt som låg och flöt och plockade upp det. Otroligt nog flöt läderploskan...!

Efter tio minuter kommer räddningstjänsten med en båt. Ett gäng i en båt längre bort har nämligen sett alltihop och larmat. Dom sket däremot i att komma och hjälpa till. Idioter!

 

Idag blir det att packa bilen inför semesterresan imorgon. Ska iväg och handla lite nödvändigt också. Typ 2 bag-in-tha-box-viner och lite annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jodå, både via mail och PM. :-D

Ska ju för fasen åka på semester i 10 dagar med start imorgon kl 08:00. Har ju packat, tvättat och handlat idag... Alla har ju inte tid att bo vid datorn... ;-)

 

Är ju massor av timmar dit.

 

Packa tandborste och ett par fillingar tar ju typ 5 sek.

 

TVÄTTA :shock: :shock: Trodde du hade en sambo.

 

Handla????? Du ska ju på semesterresa. Då lagar man väl inget käk. McD eller gourmerestaurang hoppas jag.

 

Jo när jag söker dig ska du svara omgående :mrgreen:.

 

PS. Hoppa tandborsten och köp ett paket Läkerol så spar du 3 sek och dessutom kan du sova en minut längre varje morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju massor av timmar dit. Näe...

 

Packa tandborste och ett par fillingar tar ju typ 5 sek. Fiskegrejor tar lång tid att packa...

 

TVÄTTA :shock: :shock: Trodde du hade en sambo. Är toffel...

 

Handla????? Du ska ju på semesterresa. Då lagar man väl inget käk. McD eller gourmerestaurang hoppas jag. Se bilden nedan. Dåligt med restauranger i närheten!

 

Jo när jag söker dig ska du svara omgående :mrgreen:. Yes Boss, ok Boss.

 

PS. Hoppa tandborsten och köp ett paket Läkerol så spar du 3 sek och dessutom kan du sova en minut längre varje morgon. Kör med Listerine.

 

Nu drar jag på semester. Om några timmar sitter jag med ett metspö och en packe öl här:

2805_0.jpg

 

Hej då suckers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar alltså ett tag innan nästa PF turre på svs blir av?:)

 

Trevlig semester!

 

Nejdå, nästa PF Prestige-turre blir redan nu på söndag kl 20:45. Tackar btw!

 

Tvek, mobilt bredband ;)

 

Man hyr väl inte en kåk utan trådlöst bredband!!?? :-D

Sitter just nu på en inglasad, isolerad altan och surfar med 10Mb´s hastighet och tittar ut över sjön som ligger 8 meter från min vilstol. Bastun är påslagen och klar om 20 minuter, ölen är på kylning och filmsamlingen i hemmabiorummet inventerad. Let the summer begin!! Vem bryr sig om ifall det regnar? :mrgreen:

 

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns det mycket fisk i sjön väntar jag mig en inbjudan.:-)

 

Enligt säkra källor (min fisketokige tyska granne) är fisket i sjön uselt. På ungefär tio timmars fiske har han fått 3 gäddor varav den största låg på c:a 50 cm.

Tror du finner mer fisk vid pokerborden än här... :mrgreen:

Btw - ruskigt illa att du inte kan hänga på herr Ängel den 3/7. Hade varit skoj att för en gångs skull kunna sno dina marker och dessutom på hemmaplan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång får du planera in turneringen på hösten när det regnar, då har jag inget att göra.

Tilt på dåligt fiske, ett bra fiske är ju typ...guld värt.

Och som personen senaste turneringen sade som jag skrivit i citatet, jag har bara en massa tur 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, bloggar var väl kanske inte rätt uttryck men vi kan kalla det för det iaf. Tänkte skriva en liten resedagbok för de få som kan tänkas vara intresserade. Eller nja, resedagbok? Vi kommer inte att resa en meter. Vi är redan framme. Kanske skulle kalla den för semesterdagbok istället? Ok.

 

MIKES SEMESTERDAGBOK kapitel 1.

 

Bakgrunden är följande. I april bestämde vi oss för en tidig semester i år. Tanken var att vi skulle åka iväg på en traditionell charter. Bad beat - blev inte beviljade den vecka vi tänkte oss. Vi tänkte om och bestämde oss för att hyra en stuga vid en sjö och bara lata oss en vecka. Sagt och gjort - vi började leta och efter några veckor hittade vi ett kanonställe på stugnet.se och vi ringde omgående och bokade.

Några veckor innan avfärd ringer stuguthyraren och undrar om vi vill komma tidigare, givetvis kostnadsfritt. Efter en stunds eftertanke svarar vi ja och bestämmer oss för att fira midsommar ensamma. (Nej, inte helt ensamma. Herr Snaps och Fru Sill ska givetvis hålla oss sällskap!)

 

Igår packade vi bilen och drog iväg 40 mil sydväst ner genom landet. Vi befinner oss just nu alltså mellan Laholm och Örkelljunga, i ett samhälle kallat Våxtorp.

Stugan var ingen stuga. Det är en villa på 135 m2 med bastu, inglasad altan mot sjön, egen insynsskyddad badstrand ett trekvarts stenkast från altanen, bubbelbad, hemmabiorum och lite andra faciliteter. Ingår gör också två kajaker, en 10-personers bryggbåt med grill, en mindre plasteka samt gröna Hulken. Gröna Hulken är en liten helautomatisk gräsklippare som åker runt på gräsmattan och lever sitt eget liv. När han blir trött åker han hem till sin lilla laddplatta och vilar upp sig. Hulken är rädd för stora löv, stenar och branta backar. Han vaknar 8:00 på morgonen och är vaken till ungefär 22:00. Trevlig snubbe - lite lagom social så där.

 

Idag vaknade man 6:45. Ungefär en halvtimme senare än normalt. Upp och letade rätt på kaffefilter och bryggde en kanna kaffe. Satte sig på altanen och blickade ut över sjön och mådde allmänt bra. Fröken sambo dök upp vid 7:30.

Har varit och mäskat in ett litet ställe utanför badplatsen där jag ska prova fiskelyckan efter sill, snaps och jordgubbar. Nappar det dåligt blir det kanske fotbollen Sverige - Italien klockan 16 istället. Vi får se. Man har ju semester ffs. Man bestämmer sig för vad man ska göra ungefär samtidigt som man gör något. Som nyss - jag går till bastun och slår på den för att ta ett snabbt bastubad innan sillen. Det var oväntat. När jag hade slagit på bastun bestämde jag mig för att skriva en liten semesterdagbok. Det var också oväntat. Och förmodligen helt onödigt. Vem bryr sig om den egentligen?

 

Nu ska jag basta och ta en öl. Vi hörs senare. Eller inte. Som sagt - jag bestämmer mig inte nu för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIKES SEMESTERDAGBOK, kap 1 forts.

 

Nu har man bastat och dessutom hunnit vara sig själv en stund. Tog nämligen en liten Norrlands.

Potatisen är på gång i köket, äggen strax klara och porslinet framställd i uterummet. Det vankas alldeles snart traditionell midsommarlunch - matjessill, färskpotatis, gräddfil, hackade ägg, dill och gräslök. Till detta passar en lagom kall Kilkenny utmärkt. Givetvis ska man klämma ner ett par frostiga snapsar också.

Just nu är det halv storm och hällregn så min lilla fisketur i eftermiddag byts kanske ut mot en fotbollsmatch istället.

 

Här är vi:

b309935f.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIKES SEMESTERDAGBOK kap 1, forts.

 

Jävla italienare.

 

Fisket var bättre än man vågat hoppats på efter tyskens rapport. Kom ner efter att ha mäskat in ett litet område. Jag ser att han har ett kastspö på bryggan och från det löper en lina ut i vattnet. Linan rör på sig. Tysken är inte hemma. Nåja, man ska ju hjälpa varandra så jag griper resolut tag i spöt och börjar veva. In kommer en trött och lite sliten brax!

Minuterna efteråt dyker mitt flöte och jag förväntar mig en liten mört eller abborre. Det tar tvärstopp!! Efter en liten kamp dyker ytterligare en brax upp, denna gång ungefär en tredjedel större:

2e6a19bc.jpg

 

Tyvärr är det de enda fiskarna att skriva hem om som jag får under dagen. Istället får man njuta av det, tidvis, vackra vädret:

1bc20ba4.jpg

 

...och titta på när Hulken sliter:

0720a707.jpg

 

Man hann även med lite sill och lite mer nubbe:

6c6be867.jpg

 

Resten av dagen ska nog ägnas åt whisky, TV, kortspel och sambon. I den prioritetsordningen. ;-)

 

Nattinatti dagboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIKES SEMESTERDAGBOK kap 2.

 

Vaknade strax före 7 av att en av brandvarnarna ville ha nytt batteri. Gick upp och plockade ur batteriet.

Sambo dök upp ganska omgående och det blev kaffe på altanen.

Vid 8-snåret dukade vi upp en härlig frukostbuffé innehållandes:

*Kaffe & juice

*Mjukt & hårt bröd

*Rökt skinka, dillkryddad brännvinsost, bakad leverpastej med bacon, kokta ägg, två sorters sill, tomater, egeninlagd saltgurka och lite annat smått och gott.

Efter frukosten hoppade jag ner i en av TV-fotöljerna och drog igång en film. Blev Mr Brooks som jag faktiskt lyckats missa. En riktigt bra rulle imo. Ger den tre starka :ola: :ola: :ola: av fem möjliga.

 

Sambon ställde sig på vibratorplattan en stund och sen hoppade vi in i bastun. Tog med en bok och en öl för att ha ytterligare sällskap.

 

Dagens bilder:

 

Stugägarnas inredningssmak är inte alltid kompatibel med vår:

dbfc12e2.jpg

846b11cd.jpg

 

Det finns dock lite ljuspunkter i designtillvaron:

78113969.jpg

6c6be867.jpg

010d6f32.jpg

0d271438.jpg

 

Vi hörs kanske senare under dagen. Eller inte.

 

 

Braxen är underskattad som matfisk imo. Rök den!

 

Haha, precis vad min tyska granne sa. Han blev dessutom rätt förvånad när han insåg att det finns brax även i Sverige.

Är du tysk? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gjorde du med braxarna de såg hyffsat döda ut? kan ju inte mena att du ätit de. :D

 

Nja, hade min farmor, må hon vila i frid, levt hade jag nog fryst in dom och bett henne koka in dom i gelé. Hon kunde verkligen konsten att få en brax att smaka himmelskt. Synd bara att två tredjedelar av tiden man spenderade med att äta dom gick åt att rensa en massa ben...

 

Fan vad fint det ser ut att vara där!

 

Jo, ett väldigt trevligt ställe faktiskt. Som sagt - inredningsstilen kanske inte är den roligaste med stället ligger väldigt bra vid sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIKES SEMESTERDAGBOK kap 2 forts.

 

Jaha, efter en lättlunch bestående av ostkaka med grädde och sylt samt knäckemacka med kantarellost har vi bara slöat hela eftermiddagen. Läst lite ur senaste pocketinköpet - "En märklig affär" av Peter Robinson. Rekommenderas varmt!

Nyss satte vi oss i bilen för att besöka Dönardalens Gårdsbutik. Intressant. Fanns inte en människa där men väl ett kassaskrin där man kunde lägga i lite slantar för det man handlade. Investerade i en burk Rallarsill, en burk Snapphanesill och en burk med Dönardalens Vitlökssås. (Extra mycket tryck i denna, massor med vitlök, gott till grillat. Så stod det på burken och då slog vi givetvis till direkt!)

På vägen hem kände sambon för att ta en promenad så jag släppte av henne fem kilometer från stugan... å ändå har hon körkort. Suck.

 

Dagens sista bilder kommer här.

 

Inredningsstilen i stugan är, i vissa fall, minst sagt originell.

Så här ser sängen i gästrummet ut:

d6f5736c.jpg

 

Djurlivet finns även inne i stugan:

cbec38cf.jpg

0072bbf3.jpg

 

Den sköna surf- och läshörnan:

1d9fe57b.jpg

 

Vad betalar ni för "stugan"? =)

 

Fick ge 5K för 10 dagar. Kostade egentligen 5K för 1 vecka. Då ingår precis allt - el (och det går åt mängder, vi bastar varje dag och ibland lääääänge), vissa förbrukningsvaror som salt, kryddor, mjöl, kaffe, kaffefilter och liknande, ett komplett gym (bilder på det kommer senare), bubbelbad, två kajaker, en eka, en bryggbåt med grill, gasolgrill, stor kolgrill, två öppna spisar, sjöstuga för gäster, hemmabiorum med en skapligt stor filmsamling, solarium och lite annat smått och gott.

Visst, 5K är inte billigt för en vecka i Sverige men å andra sidan kunde vi ha bott en weekend på Öland i en liten 15 m2-stuga för 2,5K och trängts med en massa annat folk. Här har vi drygt 135 m2 + 30 m2 gym + 10 m2 gäststuga + egen badstrand för det dubbla. Personligen tycker jag vi har hittat ett drömställe och jag kan tänka mig att åka hit fler gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIKES SEMESTERDAGBOK kap 2.

Haha, precis vad min tyska granne sa. Han blev dessutom rätt förvånad när han insåg att det finns brax även i Sverige.

Är du tysk? :-D

 

Ich bin nicht Deutsch!

 

Men stugan verkar vara ett riktigt fynd, hur fick du nys om den?

Kan det tänkas att det finns någon ledig vecka, jag har precis påbörjat

min semester och har inte alla 8 veckor inbokade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...