Gå till innehåll

Avskaffa Kungen och inför republik i Sverige?


Cyntax

Ska Sverige avskaffa monarkin och bli en republik?  

56 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska Sverige avskaffa monarkin och bli en republik?

    • -Ja. En demokratisk vald president känns rätt i en demokrati som Sverige.
    • -Nej. Kungen är bra och han är viktig för Sverige. Rör INTE Knugen!
    • -Njae. Bort med Kungen, men president känns onödigt. En statsminister räcker!


Recommended Posts

Därför vill han avskaffa Kungen. Efter 50 års engagemang tror Peter Althin att Sverige ”snart” kommer att bli en republik.

 

Vad tycker ni? Ska folket befria stackars Kungen och Victoria från denna stora börda? Ska folket välja president istället? Är Sverige verkligen en demokrati om folket inte kan välja statsöverhuvud?

 

Själv är jag kluven i frågan. Jag har inget mot Kungen eller hans familj. Men finns det verkligen något bra skäl till att behålla monarkin? En tradition? En symbol? Bra PR för Sverige? Räcker det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ja. En demokratisk vald president känns rätt i en demokrati som Sverige.

 

-Nej. Kungen är bra och han är viktig för Sverige. Rör INTE Knugen!

 

-Njae. Bort med Kungen, men president känns onödigt. En statsminister räcker!

 

Ha frågorna:

 

- Ja. Vi behöver en president med fullständig makt likt USA, i stället för en marionett till kung som inte har något inflytande

 

- Nej. Kungen är en tradition och symbol som ger tillbaks mer än det kostar. Kungen har ingen makt utan det är regering och riksdag som bestämmer ändå.

 

Njae. Bort med Kungen, men president känns onödigt. Sverige styrs bäst från Bryssel ändå.

 

och du lär få helt annorlunda svar.

 

Ta inte jobb på Sifo, Cyntax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är, och har alltid varit, emot kungahuset och seden att man föds till/ärver ett ämbete. Magkänslan säger att det är fel, fel, fel. Likväl för oss som folk såväl som för de stackarna (nåja) som får leva sitt liv som ett par burhöns (återigen nåja).

 

Men men, kungahuset är ju något av en religiös institution här i Sverige så tyvärr lär vi inte bli av med dom under Althins livstid.

 

President? Kommer ni ihåg den där gamla rullen med John Goodman? Vad sägs om att plocka in Jennez på samma premiss? :-P More gambling åt folket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha frågorna:

 

 

 

och du lär få helt annorlunda svar.

 

Ta inte jobb på Sifo, Cyntax.

 

Vad fel de alternativa frågorna är. Bara för man kör med en el presidente behöver h*n inte ha lika mkt makt som muppen i US of A.

 

Kungen har visst makt. Även om han inte "får" uttala sig i politiska frågor så är det ingen som kan hindra han. Han har dessutom straffimmunitet å får köra hur jävla fort han vill, sån makt skulle inte jag säga nej till.

 

Vad ingen egentligen vet är att det är Bert Karlsson som styr sverige med järnhand från sitt hemliga HQ under skara sommarland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha frågorna:

 

 

 

och du lär få helt annorlunda svar.

 

Ta inte jobb på Sifo, Cyntax.

Kan de editeras? Ett alternativ borde vara:

-Ja. Vi behöver en president likt den man har i Finland. Finlands president sköter vissa utrikesfågor, även om Finland har en utrikesminister. (Han heter just nu Alexander Stubb)

Men vi kan inte editera nu när folk redan har röstat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fel de alternativa frågorna är. Bara för man kör med en el presidente behöver h*n inte ha lika mkt makt som muppen i US of A.

Ja klart, jag ansträngde mig för att göra de lika fel åt "andra hållet", för att tydligt visa att det är jävligt viktigt att ha neutrala frågor i en undersökning.

 

Exempelvis är det inte lämpligt att ha "Knugen" som tilltal i en av frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte monarki lagvidrigt eftersom kungen inte har "freedom of speech"?

 

Påminner ju ganska mycket om hur folk inte får blogga om vad de vill om det innefattar frågor som rör deras dagliga arbete. Nu senast var det ju en chef på migrationsverket som blev degraderad (på sånt sätt som bedömdes likgiltigt med sparken tydligen) för att han bloggat om och tagit ställning för Israel i konflikten där nere. Han hade alltså gjort detta på sin fritid och aldrig bloggat från, eller om, jobbet.

 

Och samhället är ju fullt av sånt här. Om kungen tyckte det var så viktigt att få säga vad han ville, politiskt, så får han väl abdikera först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privatisera Knugen!!!

Ja faktiskt. Andra med ärvda titlar och "old money" är inte garanterade inkomst. Greve Carl Piper får minsann klara sej bäst han kan med sina 13000 hektar.

 

Fakturera invigningar via Bernadotte Rojal ek. för., ha Sverigerepresentation på avrop (femton framträdanden per år garanteras, utöver det är förhandlingsbart och kan ge bonus), erbjud Guldpaketet - För en mille jämnt efter skatt får du hela familjen i ett dygn till vad som helst.

 

Eller konkurrensutsätt branschen som de gjorde förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inbillar mig, eller har inte monarken en rätt viktig konstitutionell funktion som gör det rätt mycket svårare att lyckas med statskupper och liknande fuffens?

 

För övrigt så är det rätt fint med ett statsöverhuvud som inte avgår, eftersom man då slipper allt sista-minuten-bus som utförs av presidenter och liknande när de är på slutändan av sitt mandat. Se exempelvis den amerikanska traditionen att benåda sina underhuggare, eller som i Clintons fall, i princip sälja benådningar på auktion.

 

I Sveriges fall kan vi väl anta att HM skulle skjuta av massiva mängder statare innan han blev av med sin straffimmunitet, eftersom det vore rätt synd att låta den gå helt till spillo.

 

Jag skäms över att Sveriges statsöverhuvud är både ointelligent och dålig på att hålla tal. Helt enkelt en dålig representant för Sverige.
Jag är inte så säker på att *mer* demokrati hjälper mot det.

 

Borde inte monarki lagvidrigt eftersom kungen inte har "freedom of speech"?
Öh, nej. Du borde nog ögna igenom Svea Rikes Lag lite kort. Eller iaf en wikipediaartikel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inbillar mig, eller har inte monarken en rätt viktig konstitutionell funktion som gör det rätt mycket svårare att lyckas med statskupper och liknande fuffens?

 

 

the jury is still out on this one I guess

Å ena sidan så har de både i Sverige å övriga världen en hyfsat stabil historia av att stoppa/motarbeta sådana däringa kommunistfasoner till kupper som strävat mot ökad demokrati, så på så sätt har du ju rätt.

 

Å andra sidan så har de ju oxå medverkat i en hel del statskupper som syftat till att avsätta de av pöbeln valda ledarna, för att istället införa ett mer traditionellt styrelseskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att bli erbjuden att svära er svenska kung trohet under den tid jag var intvingad som soldat i er armé. Jag vägrade.

 

Jag bor i Skåne och där har vi ingen kung.

 

Vad gör en daenskjaevel i vårt stolta svenska försvar? Ernst-Hugo hade givit dig på moppo om han visste......

 

Ni i kolonierna borde vara stolta, en dag kanske ni får den stora äran att bli en del av sverige på riktigt! Då får ni lära er att prata svenska och hela köret =P.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ontopic; vad har egentligen kungen för praktisk funktion idag? Finns det något som talar för att vi inte ksulle klara oss utan honom?

 

Ja, han åstadkommer ett vakum där vi annars skulle ha kunnat få personer med för mycket makt. Jag tillhör de som tycker att monarkier ofta visar sig vara bättre demokratier än republiker. Men det är en trött diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör en daenskjaevel i vårt stolta svenska försvar? Ernst-Hugo hade givit dig på moppo om han visste......

 

Ni i kolonierna borde vara stolta, en dag kanske ni får den stora äran att bli en del av sverige på riktigt! Då får ni lära er att prata svenska och hela köret =P.

 

Förre

 

Äh, jag tjänstgjorde som snapphane på Södra Skånska Regementet. När vi ska slåss för vår frihet igen kommer utbildningen väl till pass.

 

TF, du är en rotlös jävel. Det landskap du bor i ingår även det i de Skåneländska landskapen. Ja, jag vet, du är smålänning men alla jävlar verkar ju utvandra därfrån (du också) så det är väl inte så mycket att vara stolt över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...