Gå till innehåll

NLT - Trn, slutar oftast på plats 10-15, varför?


Senator

Recommended Posts

Halloj..

 

Jag spelar oftast cashgame både FL & NL och det går rätt så bra.

Ibland så spelar jag även turneringar, jag har väl kanske spelat

30 - 40 turneringar de senaste 5 mån.

Som bäst har jag kommit trea i en turnering med ca 300 deltagare.

Men oftast slutar jag på plats 10 - 15 då det är ca 250 deltagare med från början och då är det ofta någon riktig bad beat som slukar större delen av mina marker.

Jag vet att jag inte spelar för löst men jag kanske borde spela ännu tightare?

Finns det någon "turneringsexpert" som har några goda råd??

 

mvh // Tobbe 8-)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen samma problem som jag hade tidigare. Du spelar solid fin turneringspoker i början, precis som de allra flesta förespråkar att man ska göra. Sen hinner du inte riktigt växla upp när det är dags att börja sno blinds och hugga på potter ingen verkar vilja ha, utan spelar istället överlevnadspoker och mesar dig in i pengarna.

 

Försök ta för dig lite mer när ni är sådär 45-100 pers kvar, det är ungefär då det börjar bli lagom att ta för sig av smörgåsbordet med tomtar som har dubblat mot nån stackare vars AA inte stod :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv jag slutat med tours för tillfället förutom freerolls. Då kör jag tokaggresivt i början till skillnad från vad många tipsar om. Visst, jag åker ut i 9 fall av 10, men de gånger jag har tur och orkar anstränga mig så kommer jag oftast ITM eller precis i bubblan. Har jag extrem tur någon gång och kör likadant så kommer jag vinna mer pengar det är jag övertygad om =)

 

Det är min taktik för att spela 10000+ tours.

 

Sedan har jag tyvärr ingen taktik för att spöa 250 personer. Men det är mest därför jag inte spelar tours heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv jag slutat med tours för tillfället förutom freerolls. Då kör jag tokaggresivt i början till skillnad från vad många tipsar om. Visst, jag åker ut i 9 fall av 10, men de gånger jag har tur och orkar anstränga mig så kommer jag oftast ITM eller precis i bubblan. Har jag extrem tur någon gång och kör likadant så kommer jag vinna mer pengar det är jag övertygad om =)

 

Det är min taktik för att spela 10000+ tours.

 

Sedan har jag tyvärr ingen taktik för att spöa 250 personer. Men det är mest därför jag inte spelar tours heller.

 

Verkar inte som att din taktik fungerar, tur = 1/10 ITM eller bubblan, extrem tur = "mer pengar", vilket inte ens har hänt än.... :P.

 

Det går att komma ITM utan tur. :D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ematic: Inte i freerolls med 10000 deltagare och blinds på 10/20 och startstack på 1000. Då krävs det mer än skicklighet. Sedan är min taktik inte ultimat, men just på freerolls kör jag helt enkelt allt eller inget. Enda sättet att komma ITM för mig tror jag just nu då jag helt enkelt inte kan eller har tid att spela freerolls seriöst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha samma problem och allt som oftast beror det på att jag blir för passiv och hamnar på låg stack. Det tighta spelet räcker oftast för att komma topp 20% men för att komma ända fram måste man vara aggresiv redan från början. Jag försöker bättra mig men det är ju inte helt lätt att avgöra hur man ska spela för att vara lagom aggressiv. Det är väl antagligen där som rutinen kommer in...vilket jag inte kan säga att jag har något överflöd på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror väldigt starkt på en sak jag läste. I Multi table tours ska man alltid satsa på top 3. Är det 25 kvar och 20 är itm så behöver man faktiskt inte lira så tight.

 

Tex en $20 buyin tour 200 deltagare 25 kvar 20 itm. 11-20th kanske ger max $45 medan 1st kanske ger $1200. Om du hamnar i denna situation 10 ggr och maskar varje gång för att hamna itm kommer du antagligen göra det 9/10 gånger. Om du däremot satsar kommer du kanske itm bara 6/10 gånger men du har mkt större chans på FT där de stora pengarna finns(speciellt top 3).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen samma problem som jag hade tidigare. Du spelar solid fin turneringspoker i början, precis som de allra flesta förespråkar att man ska göra. Sen hinner du inte riktigt växla upp när det är dags att börja sno blinds och hugga på potter ingen verkar vilja ha, utan spelar istället överlevnadspoker och mesar dig in i pengarna.

 

Försök ta för dig lite mer när ni är sådär 45-100 pers kvar, det är ungefär då det börjar bli lagom att ta för sig av smörgåsbordet med tomtar som har dubblat mot nån stackare vars AA inte stod :)

 

Nusse har sa ratt sa ratt. Det ar just i detta mellanstadiet nar mer an halva startfaltet akt ut som en turnering brukar komma in i en slowperiod. Folk lugnar ner sig, bevakar sina positioner. Det ar har man skall borja gora lite moves. Folk ar radda for att forlora marker, + som han namnde finns det tomtar som lyckades klonka till sig en hyfsad stack.

 

Det ar har man kan flytta upp ordentligt. Vanligtvis nar jag spelar tours brukar jag ta det lugnt forsta 3-4 perioderna. Bara spela sakert. Sen i mittendelen lagger man in en vaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utnyttja första tiden till att se vilka spelare som verkar lite mjuka och vänta sedan in lägen mot dessa. Du har en tight image och de har en historia av att lägga sig för omslag. En sådan spelare har raisat och fått en syn, den här potten är din. Ställ in! Såna här lägen är viktiga att hitta. Du behöver inga kort för att vinna en turnering, du behöver bara en tight image och timing.

 

Felet många dåliga turneringsspelare gör är att spela massa händer när man inte måste och inga händer när man måste. Exempel syna först in 55 tidigt i en tävling för att det är "billigt" är en hand man INTE måste spela. Att lägga xx på knappen när blindsen är 100-200 och båda blindsen har ca 2k marker precis som du, är en hand man MÅSTE spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ector (eller ngn annan),

 

I den situation du beskriver där man ska plocka blindsen oavsett kort, hur skulle du spela från knappen då? Med de stackdjup du beskriver (alla har ca 2000=10 BB) tycker jag det kan vara svårt att veta hur mycket man ska höja. Om man höjer tre BB och får omslag så har man ju nästan en tredjedel av stacken inne, och varken syn eller fold känns särskilt lockande (lite beroende på kort förståss). Ett sätt att undvika detta är ju att ställa in, men det känns också lite obehagligt att riskera hela stacken för 300 marker. Hur skulle ni spela i den här situationen?

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att undvika detta är ju att ställa in, men det känns också lite obehagligt att riskera hela stacken för 300 marker. Hur skulle ni spela i den här situationen?

Det är väldigt svårt att hitta en bättre strategi än att ställa in direkt och väldigt lätt att hitta en sämre när stackdjupet är lika med eller mindre än 10bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusse har sa ratt sa ratt. Det ar just i detta mellanstadiet nar mer an halva startfaltet akt ut som en turnering brukar komma in i en slowperiod. Folk lugnar ner sig, bevakar sina positioner. Det ar har man skall borja gora lite moves. Folk ar radda for att forlora marker, + som han namnde finns det tomtar som lyckades klonka till sig en hyfsad stack.

 

 

Detta är det jag är sämst på. Hur mycket bör man höja i middle pos med typ Q9 när man är först in?

 

Känns alltid som att nån synar i online-turneringar oavsett om man är inne i denna "slowperiod". Till slut blir man feg och när man väl får QQ och höjer 4-5 BB så foldar alla och sen slutar det med att man klantar bort det med ett "move" i alla fall...

 

Dåligt inlägg kanske men skulle gärna se att nån som ex Ector kommenterar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En amatörs funderingar...

 

Låt oss anta att alla vid bordet har 2k marker, vi sitter på knappen, mörkarna är 100-200, ingen ante, och alla foldar till oss.

 

Vi ställer in på samtliga händer.

 

sb behöver genom pottodds 45% för att en syn ska vara korrekt.

bb behöver genom pottodds 44% (vi avrundar detta till 45%) (30% i en trevägspott om sb synat).

 

Således kommer mörkarna alltid syna, inte sant?

Jag menar, om dom ska spela efter pottodds och antas veta att vi alltid ställer in...

 

I sådana fall kommer vi ju att hamna i ett likaläge.

Vi kommer aldrig köpa mörkar eller på annat sätt få döda marker i potten, men å andra sidan kommer vi inte få syn av bättre händer.

Men vad händer om vi fortfarande ställer in medan mörkarna kastar sina allra värsta händer? Här vet inte jag riktigt vad som är rimligt att anta, kanske att ifall de kastar 10% av sina händer så är de 52-48 mot oss i heads-up och 34-34-32 i trevägspotter?

 

I sådana fall, en serie om hundra händer:

 

81 * ((6000 * 32/100) - 2000) = -6480

9 * ((4100 * 48/100) - 2000) = -288

9 * ((4200 * 48/100) - 2000) = 144

1 * ((2300 * 100/100) - 2000) = 300

 

EV -63,24

 

Spontant så känns det rimligt.

 

Min gissning är att vårt potentiella värde i den här situationen kommer från två saker: att vi får syn av sämre kort pga deras odds samt suboptimala moståndare som lägger sig för lätt.

 

Men om vi då istället antar att vi spelar 80% av våra händer, våra motståndare 90% och värdet blir för oss i heads-up 52-48 och i treväg 34-33-33. Här ser vi ju genast fördelarna med att inte spela alla händer.

Snabbt uträknat för 1000 händer:

 

648 * ((6000 * 34/100) - 2000) = 25920

72 * ((4100 * 52/100) - 2000) = 9504

72 * ((4200 * 52/100) - 2000) = 13248

8 * ((2300 * 100/100) - 2000) = 2400

200 * 0 = 0

 

EV 51

 

EV:et kan säkert vara rimligt, men att man skulle få mörkarna i endast 1% av fallen när man ställer in känns så långt ifrån verkligheten att det knappast kan tänkas vara rimligt.

 

Nåväl...det här var mer tänkt som lite kul med siffror än som seriös teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta är det jag är sämst på. Hur mycket bör man höja i middle pos med typ Q9 när man är först in?

 

Ingenting oftast... inte som ett move i alla fall. Vänta tills du har knappen och gå in med vilka kort som helst. Behöver du göra ett move så har du så lite i din stack att du då går all in. Annars behöver du inte göra ett move. Ett annat move som är vettigt är att kika ut den spelare som höjer i många potter med många svaga händer och sedan gå all in mot denne, även då med vilka två kort som helst. I det fallet måste du såklart ha tillräckligt mycket marker för att han rent matematiskt ska kunna lägg sig. Dvs, han får inte få i närheten av 3x pengarna på sin syn. Då kommer han att syna med vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En amatörs funderingar...

 

Vi spelar 100% av våra händer, inget annat. Du kommer inte få en syn ens 50% av gångerna förutsatt att stackarna ser ut som de gör. En bra spelare synar inte ens med ett lågt par, han väntar i stället för att själv kunna gå all in med skit och ta en pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En amatörs funderingar...

 

Vi spelar 100% av våra händer, inget annat. Du kommer inte få en syn ens 50% av gångerna förutsatt att stackarna ser ut som de gör. En bra spelare synar inte ens med ett lågt par, han väntar i stället för att själv kunna gå all in med skit och ta en pott.

 

Varför inte syna med 33 från bb om knappen ställt in - och du vet att han ställer in på allt - och sb lagt sig? Det finns 1250 kombinationer som din motståndare kan ha varav 66 är överpar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...okej.

Jag ser nu att du faktiskt har gjort det.

Det som saknas nu är bara för mig att förstå :)

 

Om någon (på min nivå eller högre) är intresserad av att diskutera/dryfta det här ämnet vidare så skicka gärna PM. Jag tycker det är intressant utav bara helvete och är inte allt för ledsen över att ha hittat en liten kunskapslucka att täppa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...okej.

Jag ser nu att du faktiskt har gjort det.

Det som saknas nu är bara för mig att förstå :)

 

Om någon (på min nivå eller högre) är intresserad av att diskutera/dryfta det här ämnet vidare så skicka gärna PM. Jag tycker det är intressant utav bara helvete och är inte allt för ledsen över att ha hittat en liten kunskapslucka att täppa till.

 

Så här... när en bra spelare tidigt i en tävling får en all in mot sig med AK, själv håller han QQ så synar han inte även om han är nästan säker att den andra har AK, vilket han gör i ett cashgame. OFTAST kommer han vinna, men nästan lika ofta kommer han att förlora om han synar all in med QQ. I ett cashgame synar man och tar upp mer marker om man har "otur" i en turning får man resa sig och gå hem.

 

När man spelar turneringar så gäller det att aldrig vara den som synar all in. Det går givetvis nästan inte, men det är det som bör vara ens ambition. synar du all in med 33 så VET du att handen kommer att spelas. Går du själv all in med 82o så vet du inte att handen kommer spelas. Det är snarare väldigt troligt att den INTE kommer spelas. Så länge du har ett ok läge för att vinna tävlingen så vill du inte ta ett "skott" även om du vet att du har 50%. lägger du dig så är du fortfarande bra med och det är därför du inte synar. Har någon av blindsen ca 1 000 marker i stället så blir situationen en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

che du kan ju inte tänka sådär....i multi turneringar så handlar mycket om timeing framförallt sent i turneringen.. du behöver ju inte ens spela den handen beror ju på vilket slags bord du sitter på hur mycket chips du har gentemot dom andra...hur har dom andra spelat....kan säga dig från den positionen så skulle jag inte lira den handen skillnad om alla hade foldat till dig och du satt på knappen och dom bakom är tighta så kan det vara läge för en steal... med den handen....ett tips sno inte blinds tidigt i en turnering ingenting att vinna + att senare i turneringen så har dom svårare att veta om det är steal eller inte...och sikta alltid på första platsen i en turnering....viktigt att komma in med mycket chips när man kommit till finalbordet...många spelare siktar bara på pengar vilket gör dom fega och sådana spelare vinner aldrig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. allt ni skriver verkar smart och bra på alla sätt. Ser att jag har bizarrt mycket att lära.

 

Dock kan det kanske va bra att börja från rätt ställe...

 

Har lirat en hel del småturneringar och inser att jag har problem att ta mig till dom intressanta delarna till och med. Jag blindar ihjäl mig och ganska snabbt är jag nere på 10-12 bb och går då in i all-in-mode.

 

Kontentan är att jag ofta helt enkelt inte "kommer igång" i turneringen och på så sätt sällan är i närheten av pengarna. Hur lösa det problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...