Gå till innehåll

På bubblan med rags mot push och call


Plinga

Recommended Posts

UTG är en bra spelare som pushat 3 av 3 händer sedan han blev chipleader på bubblan. Hans range är gigantisk. CO har nästan garanterat har en hand typ två klädda kort, ett ess eller ett par. Foldar jag har jag t1875 och synar jag har jag en chans att börja nästa runda med t7635. Brant struktur och att fem av sex utfall är fördelaktiga gör att jag vill syna. Bra eller anus?

 

Struktur:

1st $396

2nd $297

3rd $198

4th $99

 

Poker Stars $55+$5 No Limit Hold'em Tournament - t600/t1200 Blinds + t75 - 5 players

 

UTG: t13220

CO: t585

BTN: t1240

SB: t8805

Hero (BB): t3150

 

Pre Flop: (t2175) Hero is BB with 8 :spade: K :club:

UTG raises to t13145 all in, CO calls t510 all in, 2 folds, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en klar fold imo.

 

Med K8o har vi väl kanske 55 % mot CLs gigantiska range, och således 45% risk att busta om vi synar. Det ser ut att vara huvudproblemet, även om det så klart finns sidopottaspekter på problemet. Någon med programvara tillgänglig får gärna räkna ICM, men jag har spontant svårt att se att det kan vara EV+ att ta synen med de aktuella stackstorlekarna vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Foldar man så spricker bubblan ca 34% av gångerna. Resterande 66% tycker jag scenariot nedan är hyffsat troligt (långt ifrån alla utfall men så pass sannolikt att det går att ta hänsyn till det). Synar jag åker jag ut ~44%, bubblar ~18% samt dubblar eller nästan dubblar övriga 56%.

 

2. Troligast är att om CO vinner är att UTG får walk nästa hand.

 

3. Handen därefter är det rätt troligt att UTG+1 måste gråt folda sitt BB mot utg push.

 

4. Handen därefter har utg inget intresse av att spräcka bubblan utan snor gärna SBs Big blind handen efter istället. Dessutom har CO mindre marker än Button (om jag i hasten räkna rätt) och kan därmed heller inte rimligen syna, ända skulle vara om jag eller SB hittar en hand vi kan pusha med.

 

5. UTG pushar och resten foldar.

 

6. Handen efter det är jag potentiellt all in i BB och SB och ev Button har inget som helst intresse av att inte spräcka bubblan så jag kommer nästan garanterat inte få en walk. Mer frågan om jag får en eller två spelare mot mig.

 

Oavsett tycker jag det är långt ifrån en självklar fold har funderat en del på den själv, men har långt ifrån överbevisat mig om syn eller fold är bäst. Räknar man ICM på det fick jag det (med överslagsräkning) till att det är +ev att folda men räknar man på läget efter nästa hand där utg nästan säkert får en walk så är ens EV, enligt icm, bättre vid syn än fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är mycket intressant, jag lutar spontant åt syn här - och jag tror K8 ligger en bit upp i den range vi behöver för att syna.

 

Jag håller med dig i dina argument - allt förutom att CO behöver ha en hand för att gå in här. Om han är en duktig spelare som utgår från att övriga också är duktiga så har han +EV på att syna in sig med any two här. Han vet att alla kommer släppa allt till UTG tills det blir hans tur att posta BB och eftersom han kommer vara den som blir all in på sin BB först så har han mycket att vinna på att gå in med vilken hand som helst mot UTGs vilken hand som helst, om han vinner så fyrdubblar han. Visserligen är han fortfarande i panik men bättre läge och bättre odds än så här kommer han inte få. Antag ändå att han väljer att släppa dom allra sämsta händerna så kommer din K8 att spela ganska jämnt mot hans range - och antagligen spelar du rätt jämnt mot UTGs range också.

 

Om du synar nu och vinner så kan du vinna turneringen. Om du foldar och CO vinner handen så ligger du risigt till för att ändå bubbla. Om du foldar och CO bustar så blir du antagligen 3a eller 4a.

 

Jag har inte räknat på det men jar räknar med att det är som du säger att i just den här handen isolerad så är det ett -EV-beslut men om man tittar på kommande händer precis som du har gjort så tror jag det slår över till ett +EV-beslut.

 

Antar att du hade släppt händer som 84 och J3 vilket troligen är korrekt och kanske är K8 precis på gränsen för vad vi behöver för att syna här men om vi omformulerar frågan då, ni som instafoldar K8: Vilken hand behöver vi för att syna oss AI här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är mycket intressant, jag lutar spontant åt syn här - och jag tror K8 ligger en bit upp i den range vi behöver för att syna.

 

Jag håller med dig i dina argument - allt förutom att CO behöver ha en hand för att gå in här. Om han är en duktig spelare som utgår från att övriga också är duktiga så har han +EV på att syna in sig med any two här. Han vet att alla kommer släppa allt till UTG tills det blir hans tur att posta BB och eftersom han kommer vara den som blir all in på sin BB först så har han mycket att vinna på att gå in med vilken hand som helst mot UTGs vilken hand som helst, om han vinner så fyrdubblar han. Visserligen är han fortfarande i panik men bättre läge och bättre odds än så här kommer han inte få. Antag ändå att han väljer att släppa dom allra sämsta händerna så kommer din K8 att spela ganska jämnt mot hans range - och antagligen spelar du rätt jämnt mot UTGs range också.

 

Om du synar nu och vinner så kan du vinna turneringen. Om du foldar och CO vinner handen så ligger du risigt till för att ändå bubbla. Om du foldar och CO bustar så blir du antagligen 3a eller 4a.

 

Jag har inte räknat på det men jar räknar med att det är som du säger att i just den här handen isolerad så är det ett -EV-beslut men om man tittar på kommande händer precis som du har gjort så tror jag det slår över till ett +EV-beslut.

 

Antar att du hade släppt händer som 84 och J3 vilket troligen är korrekt och kanske är K8 precis på gränsen för vad vi behöver för att syna här men om vi omformulerar frågan då, ni som instafoldar K8: Vilken hand behöver vi för att syna oss AI här?

 

Intressanta och bra resonemang där.

 

Givet OPs read på CO så gissar jag att jag hade synat med något i stil med {99+, AQ+} eller så.

 

Edit: Har jag skäl att tro att CO synade sig all in påtagligt bredare så synar jag förstås också bredare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text

Värmde att någon annan tyckte att handen var intressant. Kul att du också tror på syn

 

Bra observation att CO inte borde behöva en hyffsad hand för att syna. Dock så var min read att CO inte "tänkte utanför lådan" och att han hade en hand. Detta var mer händelse, read och timing baserat. UTG har pushat de 3 senaste händerna och två av de tre av dessa händerna skulle jag säga att CO hade bättre läge att syna än nu. Dessutom instant syna han. Inte för att det visar att han alltid har en hand här men i det faktiskta fallet hade han en bra hand. Diskussionen får gärna fortsätta med att anta att CO spelade optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...